26. 10. 2008 21:45nové
Symbolické myšlení
Veronika Vítková
17. 4. 2012 12:27nové
2010/varianta 3 - tistena verze
prosim prosim, vubec netusim, jak pocitat priklady 33, 34, 35, 38, 39 a 45 :D
Ireneusz Pieniążek
17. 4. 2012 12:58nové

35) Níže vidíte posloupnost dvojic symbol ° u. V urˇcitém momentu se dvojice v
posloupnosti zaˇcnou opakovat. Na kolikáté pozici se nejdˇríve zopakuje první
dvojice?
(⊗;⊗) → (⋆;⊘) → (⊕;⊕) → (⊘;⊗) → (⊗;⊘) → (⋆;⊕) → (⊕;⊗) →
→ (⊘;⊘) → (⊗;⊕) → (⋆;⊗) → (⊕;⊘) → . . .
a) na 13. pozici
b) na 15. pozici
c) na 17. pozici
d) na 16. pozici

tady jde o 2 posloupnosti a je to prostě potřeba vysledovat, což se ne vždycky
podaří.
první je opakující se ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ | ⊗ ⋆ ⊕ ⊘| ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ... prostě ty 4 symboly pořád
dokolečka
a druhá je ⊗ ⊘ ⊕ | ⊗ ⊘ ⊕ | ⊗ ⊘ ⊕ ... ty 3 symboly dokolečka
no a teď je to třeba dát pod sebe a zjistit, kde se zopakuje (⊗;⊗)
⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ⊗ ⋆ ⊕ ⊘
⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕
vychází mi to na 13. tak snad je to ok.
Jan Hurych
17. 4. 2012 13:30nové

já na toto mám jiný postup.. :) podívám se na první dvojici a její symboly,
zjistím si na kolikáté pozici se ten symbol opět objeví..

tzn.:
první symbol je na 1, 5, 9 => že bude i na 13, 17, 21 atd..
druhý smybol je na 1, 4, 7, 10 => že bude i na 13, 16, 19 atd..

takže první dvojice se opět bude opakovat na 13. pozici.. :)
Veronika Vítková
17. 4. 2012 18:24nové
dekuji moc! :)
Ireneusz Pieniążek
17. 4. 2012 13:08nové
38
Kuliˇcka se pohybuje po hrací desce. Pohne se právˇe pˇetkrát. R°uzné symboly
posouvají kuliˇcku r °uznými smˇery a o r °uzný poˇcet polí.Na jakémmístˇe
kuliˇcka skonˇcí sv° uj pohyb, když zaˇcne na políˇcku B5?
tohle je něco jako člověče nezlob se a prostě postavíš panáčka na B5 a skáčeš s
ním na další políčko podle toho symbolu, co tam je. třeba na B5 je pikové srdce,
což znamená skočit 2 políčka vlevo na toho motýlka ><, který znamená skočit 2x
dolů atd. :)
Jan Hurych
17. 4. 2012 13:42nové

38 je jednoduchá.. :)

kulička se pohne pětkrát, každý symbol ti značí směr a počet polí o kolik se
pohne, takže když začínáš na poli:

B5 (symbol ♠), podíváš se vedle a uvidíš, že máš "kuličku" posunout o dvě pole
vlevo, skončíš na jiném symbolu a opět se podíváš kam tě nový symbol posune a je
to pořád stejné.. takto to opakuješ 5x..

tzn.:
B5 -> B3 -> D3 -> D1 -> B1 -> C1 = správná odpověď c)
Veronika Vítková
17. 4. 2012 18:17nové
no jo vlastne, spatne jsem to pochopila - myslela jsem, ze se budou ty symboly
posouvat :D dekuji, uz z toho blbnu :)
Jan Hurych
17. 4. 2012 13:49nové

39 je "pražské" metro, už se to tu určitě někde řešilo.. začínáš ve stanici B a
jedeš 8 stanic, v každé stanici můžeš být jen jednou a musíš zjistit kolik máš
možností kde můžeš vystoupit..

tzn.
0 -> 1 -> 2 -> 3 -> 4 -> 5 -> 6 -> 7 -> 8
B -> C -> D -> E -> F -> G -> H -> I -> J
B -> C -> D -> N -> E -> F -> G -> H -> I
B -> C -> D -> N -> E -> V -> U -> T -> S

správná odpověď je c)
Veronika Vítková
17. 4. 2012 18:23nové
super, dekuji! :)
Jan Hurych
17. 4. 2012 13:53nové
45 bohužel nedokážu vysvětlit.. :/
17. 4. 2012 15:15nové

45)
Vôbec to nie je také zložité, ako to na prvý pohľad vyzerá.

Zadanie znie natiahnuť šnúrku (pre potreby CZ mládeže provázek), od kladky štart
po kladku cieľ.
Tieto dve kladky sa môžu hýbať na oba smery (viď šípky).
Ostatné kladky sú limitované šípkou určujúcou smer ich pohybu.
Provázek sa nesmie pri tejto ceste skrížiť.

Je nutné uvedomiť si, čo je to kladka, a ako funguje (to nie je podceňovanie,
len ujasnenie pojmov).

Vychádzajúc zo zadania je možné ihneď vylúčiť možnosť e).
α nebude nikdy na konci procesu, pretože pri postupe "...χ μ α" -> cieľová
kladka, by sa povrázok nutne prekrížil, čo nesmie.

Takisto musí byť pri pohľade na zadanie jasné, že musí byť zachované poradie "π
χ" Pri opačnom, "χ π" by sa totiž provázek opäť prekrížil.

Toto požadované poradie je zachované len v možnostiach b) a d).

A potom stačí skúsiť povrázok natiahnuť podľa oboch týchto zadaní, a zistíme, že
sekvencia "φ ρ π χ" nie je možná pri zachovaní podmienky nekríženia provázku a
dodržiavania smeru šípiek.

----
Takto je to rozpísané strašne nadlho a zložito, ale na teste je to záležitost
1-2 minút.
Veronika Vítková
17. 4. 2012 18:23nové
parada, je to celkem jednoduche, dekuji moc! :)
Mária Kopecká
změněno 3. 5. 2012 23:48 nové
děkuji za vysvětlení :)
David Roder
17. 4. 2012 15:46nové
2010 varianta č. 4 příklad 36..?
dobrý den nevím si rady s tímto úkolem. Prosím o pomoc nebo alespoň radu jak
začít...Předem děkuji
17. 4. 2012 16:23nové

Dobrý deň,

podľa údajov v zadaní si musíme zostaviť rad z gréckych písmen.
Jediným riešením je postupne čítať uvedené vztahy a písmená logicky zaznamenávať
na riadok.

Na riadok si teda môžeme zaznačiť podľa prvého vzťahu:
epsilon k ľavému okraju (je menší) a pí k pravému okraju (je väčšie).

Z druhého vzťahu vieme, že beta je väčšia než alfa.
Aby sme vedeli, ako ich umiestniť na riadok vzhľadom k už zapísaných písmenám,
pokračujeme na tretí vzťah, kde je napísané, že alfa je menšia než pí.

Podľa tohto teda umiestnime alfu pred pí (nevieme ale zatiaľ či pred či za
epsilon), takže dočasne ju necháme voľne pred pí (pokojne napr. o riadok nižšie,
len aby sme si ju vizuálne všímali).
Ďalej vieme, že beta je väčšia než alfa, ale zároveň (štvrtý popísaný vzťah) je
beta menšia než pí. Takže betu pripíšeme medzi alfu a pí.

Nasledujúce tri zadania popisujú vzťah alfy, epsilonu a pí k novému písmenu,
tau. Tak tak podľa získaných informácii umiestnime pred pí, ale zároveň za alfu
i epsilon.

Posledný popísaný vzťah nám určuje, že tau je väčšie než beta, takže tau
definitívne napíšeme medzi betu a pí.

Riadok teda vyzerá (epsilon a alfa bez bližšiho určenia ich vzájomnej pozície),
a presne určene nasleduje beta, tau a pí.
Zo zvyšných vzťahov v zadaní vidíme, že alfa je väčšia než epsilon, a epsilon je
menší než beta, takže konečná rada znie:
(najmenšie) epsilon, alfa, beta, tau, pí (najväčšie)
V možnostiach sú rady písmen usporiadané od najväčšieho, takže rad len otočíme
opačne.

PS. Takto zdĺhavo je to len rozpísané. Inak sa to rieši rýchlo, ceruzkou na
papier, ani nie minútka.
David Roder
18. 4. 2012 08:28nové
super dekuju!!!ja se na to akorat spatne dival ale az ted chapu jak je to
jednoduche :) díky
Zuzana Frydrychová
18. 4. 2012 21:24nové
tsp 2007, varianta 01, otázka 21, elektronická verze

Ahoj,

chtěla bych se zeptat, jestli někdo neví řešení k této otázce?!

Předem děkuji za odpověď :)
18. 4. 2012 21:52nové
je to jsou to ty symboly tak podle mě když každý symbol má dvoj.hodnotu než
předcházející tak si dosadíš čísla
1 2 4 8 16 32 atd atd
znak zavináč má tedy hodnotu 4
4*4 = 16 a tedy číslo 16 zastupuje symbol na páte pozici, tedy a, jestli to tak
má tedy vyjít?
Zuzana Frydrychová
19. 4. 2012 10:54nové
jojo, je to tak... taky mi to potom došlo, byla jsem nějaká zmatená z těch teček
:) děkuju moc!!! :)
22. 4. 2012 18:51nové
šachovnice
kompresor
šachovnice
zdravím, nehraju šachy, nechápu tomu vůbec, poradáte někdo prosím proč je
správná odpověď b?
http://www.muni.cz/tsp/symbolicke/7
22. 4. 2012 18:51.03, Tereza Hašková, učo 171765

Re: šachovnice
Kôň v šachu sa hýbe len po tvare písmena "L", tzn. o 1-2 políčka, príp. 2-1
políčka, (tzn. presne v tvare písmena L).

Šachy tiež nehrám, ale toto som akoby zázrakom počula/čítala niekde, asi dva dni
pred testom... pomohlo mi to :)
22. 4. 2012 19:07.02, Zuzana Uhlárová (StudO RMU), učo 238351

Re: šachovnice
děkuji moc za reakci, mě to napadlo že to L tam bude hrát roli :) ale nesedí mi
proč teda je odpověď b jako výsledná když se tam kůň "elkově" pohybuje
22. 4. 2012 19:12.44, Tereza Hašková, učo 171765

22. 4. 2012 19:19nové
Prechod z 9 na "E" to rozhodne "L" nebude :)
Martin Švéda
24. 4. 2012 18:53nové
2007, varianta 16, otázka 23
Dobrý den, narazil jsem na otázku u které nemohu přijít na postup. Mohly mi s
tím někdo alespoň stručně pomoci? Děkuji
24. 4. 2012 19:51nové

Dobrý deň,

máte na mysli el. verziu, však?
Tam bohužiaľ nie je vidno celé zadanie správne.
Skúste sa pozrieť na "papierovú" verziu (http://muni.cz/admission/tsp/) kde je
to otázka č. 7.

Je to pomerne jednoduché :)
Zuzana Pulchertová
28. 4. 2012 18:22nové
Symbolické myšlení,2011, varian. 11, př. 32, 33, 36, (papír.ver)
prosím poradíte mi?
28. 4. 2012 20:01nové
Symbolické myšlení,2011, varian. 11, př. 32, 33, 36, (papír.

32)

Zo zadaných údajov sa dá rýchlo príklad vyriešiť.

- Vieme, že hodiny sú pootočené, tzn. hviezda sa nerovná 12 atď.
Ale podľa zadania nie sú prevrátené, tzn. by číslice mali za sebou nasledovať
tak, ako na klasických hodinách, od 1 po 12, normálne po smere hodinových
ručičiek.

- Vieme, že srdce je sudé/párne.

- Poďla pozície srdca určíme, že štvorec bude liché/nepárne číslo.
Vieme, že štvorec je vyššie číslo, než slnko (tiež liché číslo), ale z
opačnej strany zase oko je väčšie než krížik.

Jediné usporiadanie, ktoré zodpovedá zadaniu je:
- štvorec predstavuje číslo 11 (liché/nepárne)
Ak by to bolo akékoľvek iné liché číslo, neplatila by podmienka, že o dve
políčka vpred/po smere hodinových ručičiek, je menšie číslo (7 k 9, 9 k 11 ->
nie. Ale 11 ku 1 áno)

Taktiež sedí aj posledná podmienka, a to, že oko (č. 3) je viac, než krížik
(č. 2).

Dosadíme čísla, hodinky otočíme správne, a čas, ktorý ukazujú je...?
28. 4. 2012 20:07nové
Symbolické myšlení,2011, varian. 11, př. 32, 33, 36, (papír.

33)

V príklade ide o dva rady symbolov.

Pod kruhom sú uvedené dvojice symbolov.

V každej dvojici zastupuje prvý symbol prvý rad, druhý nám určuje symboly
druhého radu.
Na kruhu sa oba rady pohybujú po smere hodinových ručičiek, podľa systému, na
ktorý musíš prísť.

Ak vyselektuješ prvý rad symbolov, dostaneš:
päťuholník, hviezda, štvorec, slnko, .... ?
Medzi týmito symbolmi na kruhu je vzťah "+2" - na kruhu sú od seba vzdialené
navzájom vždy o 2 symboly. Takže hľadáme symbol o dve miesta od slnka...

Druhý rad funguje na rovnakom princípe, vyzerá:
špirála, päťuholník, trojuholník, krížik...?
(na kruhu sa rad posúva stúpajúcou číselnou radou, vždy navzájom o 2 symboly -
špirála k päťuholníku, 3 symboly - päťuholník k trojuholníku, 4 symboly... a my
tak hľadáme 5 symbol od krížiku...

Ak by to nebolo jasné, dodám nákres.
Príp. viď podobný príklad tu
http://is.muni.cz/prihlaska/diskusni_forum_tsp.pl?guz=32574268
28. 4. 2012 20:33nové
Symbolické myšlení,2011, varian. 11, př. 32, 33, 36, (papír.

36)

Prekvapivo, ide znovu o rad symbolov.
Máme 4 určujúce znaky:
- dve písmená "a" a "b"
- veľkosť písmen (malé/veľké)
- podčiarknutie / nepodčiarknuté
- v zátvorke/ bez zátvorky

Ak si teda prejdeme radu na základe týchto kritérií, vidíme, fungujú rady:
- písmená sú usporiadané vždy v sekvencii "a b b" "a b b"
- striedajú sa veľké a malé písmená ob jedno
- striedajú sa dve podčiarknuté písmená a dve nepodčiarknuté
- každé 4. psímeno je v zátvorke

Takže na základe týchto informácií posledné písmeno doplníme jednoducho...
Zuzana Pulchertová
5. 5. 2012 16:08nové
Děkuji moc.
28. 4. 2012 22:03nové
hodiny 2011/02 př. 22 el. verze
zdravím, nejsem schopná dojít jak řešit ty nešťastné hodiny, vím, že mi to tady
bylo už jednou vysvětlováno ale můžete prosím znova prostě to vůbec nechápu a
nedokáži si to nějak uvědomit proč to tak je, konkrétně na variantě 02/2011
příklad 22 el. verze.
Moc díky
změněno 2. 5. 2012 01:48 nové

Řeším podle papírové verze, takže tam příklad 32.

Ty hodiny jsou sice pootočené, ale čísla na nich jdou pořád "ve směru hodinových
ručiček". Pokud to nejde jinak, nakresli si tam (tohle se z hlavy moc řešit
nedá, lepší je to tištěné) třeba šipky, které naznačí směr otáčení.

Já to dělám tak, že hledám 12, pokud by ti to nevyhovovalo, zkus postup slečny
Uhlárové ve vedlejším vlákně.

Takže oko je sudé, kdyby bylo 12, pak spirála bude 1 a pětiúhelník 3 -
nevyhovuje.

Spirála je 12, pak oko je 10 - sudé.Pětiúhelník je 2 - menší než spirála. Hvězda
je 4, kruh je 3 - hvězda je větší.

Našli jsme 12, teď už si můžu popsat i všechny ostatní symboly, a to, jak už
jsem psala, ve směru hodinových ručiček. Protože žádná z možností nemá stejné
minuty, stačí určit číslo, na které ukazuje velká ručička, tedy trojúhelník.
Radka Švestková
29. 4. 2012 12:13nové
tsp 2011 varianta 02, otázka č. 28

Prosím o radu ohledně řešení kodů těch letadel. Nejsem na to schopná přijít.
Nejprve jsem si myslela, že každý pojem (např. osobní) má svůj specifický znak,
ale tak tomu není. Žádné jiné řešení mě nenapadá

Moc děkuji.
29. 4. 2012 13:14nové

Je to ale presne tak.
Každý pojem má svoj špecifický znak.

Podobný príklad riešený tu: http://is.muni.cz/df/tsp_tsp_num/31665249
Petra Fantyšová
30. 4. 2012 17:05nové
TPS 2011, otázka číslo 37, varianta 08 (papírová verze)
https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=417148574969795&set=a.104178096266846.8037.100000239670240&type=1&theater
2. 5. 2012 01:58nové

Taky už tu párkrát je. Mám dvě rovnice, v nichž se mi opakuje jeden ze symbolů
(srdce). No a já potřebuju zjistit vzájemný poměr těch zbylých dvou symbolů
(kříže a piky). To můžu udělat jen tehdy, pokud budu mít stejné podmínky (stejně
srdcí).

2 ♥ = 6 ♠
2/3 ♣ = 1/2 ♥

První rovnici mohu dělit 2, získám tím jedno ♥ . Proto druhou rovnici násobím 2,
abych také zjistila, čemu je rovno jedno ♥.

♥ = 3 ♠
4/3 ♣ = ♥

Teď tedy mohu porovnat piky a kříže.

3 ♠ = 4/3 ♣

Vidím, čemu se rovnají troje piky, ale zadání po nás chce jedny, proto celou
rovnici dělím 3.

♠ = 4/9 ♣
Jiří Walach
1. 5. 2012 10:56nové
tsp 2008 ot.28 el.verze
prosím vás mohl by mi někdo vysvětlit zadání, já ho prostě nedokážu pochopit a
díky tomu nemůžu hnout s příkladem.
Díky
(: