Analytické myšlení a úsudky - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2013 - Diskuse
TSP 2012, varianta 03, otázka 46
kompresor- TSP 2012, varianta 03, otázka 46
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jakým způsobem se tato úloha řeší. Děkuji
24. 3. 2013 17:52.01, , učo- Re: TSP 2012, varianta 03, otázka 46
Jde o interaktivní, nebo PDF variantu?
25. 3. 2013 09:20.47, Martin Malý, učo 360774- Re: TSP 2012, varianta 03, otázka 46
Omlouvám se, jde o interaktivní.
25. 3. 2013 16:41.34, , učo
Můj postup je takový, že si nejprve nakreslím prázdnou tabulku o 6-ti řádcích a
6-ti sloupcích a její sloupce a řádky si označím písmeny A, B, ..., F. Do této
tabulky pak zapíši všechny šipky z obrázku v zadání. Nakonec tabulku projdu
odshora dolů a podle potřeby v ní vyznačím další šipky - tolikrát, dokud
neabsolvuji průchod, kdy již není co vyznačovat. Pak již jen spočítám, kolik
šipek jsem do tabulky doplnil, a výsledek porovnám s nabízenými odpověďmi.
Tabulka po vyplnění:
A B C D E F
A
B x
C x 1 x
D 1 1 x
E 1 x
F 1 1 x 1
Symbol šipky zapsaný v řádku i a sloupci j znamená, že v obrázku vede šipka z i
do j. Číslo n značí, že šipka byla zapsána při n-tém průchodu tabulkou.
tohoto typu při ostrém TSP raději neztrácel čas. Ví někdo, jak tuto úlohu
vyřešit rychle (řekněme do 2 minut)?
- Re: TSP 2012, varianta 03, otázka 46
Tvým způsobem mi vychází 7, ale má to být 9 (bych řekla), zapomněl si na možnost CD nebo DC a CF nebo FC .... nebo to byl záměr??
1. 4. 2013 21:02.05, , učo- Re: TSP 2012, varianta 03, otázka 46
Podle mně je v PDF verzi správná odpověď c), což je 7, a v interaktivním odpovědníku e), což je zase 7.
2. 4. 2013 09:13.15, Martin Malý, učo 360774- Re: TSP 2012, varianta 03, otázka 46
Ááha, tak to jo... a nevíš proč si vynechal ty dvě možnosti, které jsem ti psala? Já jsem si totiž našla postup jiný, ale bohužel mi VŽDY vychází 9. Když je uvedených 6 možností, tak výsledné mi vychází 9.
2. 4. 2013 13:06.07, , učo- Re: TSP 2012, varianta 03, otázka 46
Nejsem si vědomý toho, že bych něco vynechal. Můžeš prosím prozradit, kde jsi našla jiný postup, případně jej zde publikovat?
2. 4. 2013 13:18.58, Martin Malý, učo 360774- Re: TSP 2012, varianta 03, otázka 46
No ten můj postup zjevně není správný, protože já jsem využila ještě možnost CD nebo DC a CF nebo FC... Zjistila jsem ale, že u každého příkladu mi vždy vychází 9, i když je odpověď jiná. Takže to je asi na nic postup. Mě to vyšlo v příkladu, co jsem počítala já (kde opravdu byla možnost 9 správná), ale v tomto případě mi to také vyšlo 9 a to už nebyla správná odpověď. Chtěla bych vědět, proč si nepoužil ty dvě možnosti CD/DC/ nebo CF/FC/, a pokud to pak dokážu připojit k tomu svému postupu a pak už bude 100%, hned ho zveřejním :-)
2. 4. 2013 19:25.58, , učo- Re: TSP 2012, varianta 03, otázka 46
Nerozumím Tvé otázce. Můžeš ji trochu rozvést?
2. 4. 2013 20:56.22, Martin Malý, učo 360774
Já jsem si našla blbý systém, který vůbec nefunguje.
Napíšu si všechny možnosti co jsou. (sloupec po sloupci, od shora dolů: AB, AC,
AD ...., a další sloupec začínající na B - BA, BC, BD ....)
AB BA CA DA EA FA
AC BC CB DB EB FB
AD BD CD DC EC FC
AE BE CE DE ED FD
AF BF CF DF EF FE
V tomto si zakroužkuji možnosti, které jsou v obrázku.
AB (BA)(CA) DA EA FA
AC BC CB DB (EB) FB
AD BD CD DC EC FC
AE BE (CE)(DE) ED (FD)
AF BF CF DF EF FE
Pro kontrolu jich musí být stejně jako šipek (čili 6).
Potom vyškrtám možnosti podvojné: Takže když mám zakroužkovanou možnost BA,
vyškrtnu možnost AB. Takhle si tedy vyškrtám všechny možnosti. Takže taky 6
možností. (čili AB, AC, BE, EC, ED, DF).
(Dám tady místo toho hvězdičku, v papírovém zápise to je jednodušší, to prostě
přeškrtnu)
* (BA)(CA) DA EA FA
* BC CB DB (EB) FB
AD BD CD DC * FC
AE * (CE)(DE) * (FD)
AF BF CF * EF FE
A teď jedu po řádcích a kroužkuju zbylé možnosti a jejich podvoujnou variantu si
vyškrtnu (já doma pracuju se dvěma barvama, původní kroužky a křížky mám modře,
nové červeně, takže u TSP budeme volit třeba pro nové možnosti začtverečkování a
podvojné možnosti stále vyškrtávat).
Takhle ale vždy dojdu k výsledku 9.
Já totiž nechápu, když si udělám tvojí tabulku, zapíšu si do ní už určené šipky
a dopisuji šipky, které bych udělala já, proč ty např. uděláš šipku z D do A, z
F do B, ale neuděláš z C do D. Proč? ...
Když pominu svůj pitomej systém a udělala jsem si jenom trojúhelník X,Y,Z, a
podle něho jsem si doplňovala a kontrolovala průchody šipek:
Z
^ ^
/ \
/ \
X---->Y = (trojúhelník podle zadání)
Pak jsem si to do obrázku dokreslovala a střídala jsem si trojúhelníky:
Když mám trojúhelník ABC a v obrázku mám šipku z B do A a z C do A - pak jsem si
řekla, že B je jako X, C je jako Y a A je jako Z. Tak povede šipka z B do C. Ty
máš ve své tabulce z C do B. Už tohle nechápu, ale budiž (pořád je to jedna
šipka, kam vede už je v podstatě jedno), nicméně, když jdu dál:
Trojúhelník BCD, tak z B do C mám šipku, takže B je X, C je Y, D je Z. Takže
šipka podle mě bude z C do D, a z B do D...
A tak dále...
Ale pak nechápu proč máš šipku z D do A...
Jedinou šipku (kterou já nemám) co bych pochopila je šipka z F do B. Akorát já
bych dala z B do F. Jelikož mám šipku z F do A a z B do A, což by odpovídalo, že
trojúhelník FAB, bude B je X, F je Y a A je Z. Pak by byla šipka z B do F.
Já tenhle příklad prostě nechápu.
Nevíš ještě jak mi to jinak vysvětlit. Podle čeho doplňuješ ty šipky. Proč tedyvynecháš šipku s písmeny C a D. Já už nevím jakým směrem. Mě to podle tebe vůbec
nevychází. A nemůžu na to přijít. Výsledek mám taky vždycky jiný, než je ten
správný. Doufám, že chápeš, co tu píšu. Díky za případnou odpověď.
Podle toho, co píšeš, bych řekl, že by Ti pomohlo udělat si jasno v samotném
pravidlu tranzitivity. Vezměme např. známou tranzitivitu rovnosti dvou reálných
čísel: je-li x=y a zároveň y=z, pak x=z (vyjádřeno v terminologii šipek:
jestliže vede šipka z x do y a zároveň vede šipka z y do z, pak vede šipka z x
do z). Pravidlo nic neříká o tom, že je-li x=y a zároveň z=y, pak x=z. Je to
sice pravda, je ale potřeba si uvědomit, že rovnost reálných čísel je nejen
tranzitivní, ale též symetrická ("symetrická" - připomeňme si - znamená, že pro
každá dvě reálná čísla x, y platí x=y, právě když y=x). O objektech
předložených v zadání není řečeno, že by pro ně mělo platit kromě pravidla
tranzitivity též pravidlo symetrie.
probrat to ústně. V případě potřeby mně můžeš kontaktovat na můj univerzitní
mail.
ich spočítal. Robil som konkrétne iba tento jeden príklad, nie celý test, čiže
som to robil trochu pomalšie a trvalo mi to asi tak 1min 15s a vyšlo mi to 7. Ak
to je správne, tak potom si myslím že je zbytočné komplikovať to tabuľkou (aspoň
teda pre mňa).
rychlejší, než je zapisovat do tabulky, na druhé straně si myslím, že při tomto
způsobu řešení lze lehce na některou šipku zapomenout.