26. 10. 2008 21:45nové
Numerické myšlení
11. 4. 2013 20:39nové
TSP 2012 pdf verze varianta 1. - otázka 17
Prosím, vysvětlili byste mi tento typ příkladu? Pokud už někde vysvětlen byl,
tak se omlouvám, ale nenašla jsem to.
12. 4. 2013 09:03nové

Ahoj,

skús na to ísť reverzne.
Otočiť to na násobenie:

X87
* 5
-----
2XY5

Lepšie?

Zadanie pre ostatných

"Různé symboly zastupují různé cifry, stejná písmena zastupují stejné cifry.
Číslice zastupují samy sebe. Ve výpočtu se vyskytuje pouze operace dělení
(vyznačena dvojtečkou):

2XY5:5 = X87

Určete hodnotu X * Y."
12. 4. 2013 21:58nové
Je mi trapně, ale pořád mi to nedochází. :-) Prosím, vysvětlila bys mi to
"jinak"? :-))
Kateřina Pavlíková
2. 5. 2013 14:48nové
já jsem to dycky akorát dosazovala do toho příkladu s dělením, aby to vycházelo
na X.Y ... asi je to hodne o štěstí a náhodě, ale zatím mi to vychází :)
Lenka Nekužová
3. 5. 2013 19:52nové

Já to dělím pod sebou, tak jak nás to kdysi učili bez kalkulačky, takže vidím,
že mám na začátku 2 za ní X a první číslo má být také X ,
takže nějaké číslo 2X mám dělit pěti , pětku už tam mám, takže vím, že X nemůže
být pětka, ale ani nic vyššího než pětka, protože to už by na začátku nemohla
být 2.
Takže jediné co mi zbývá je číslo 4 (24:5=4)
Máš první čídlo a jdeš zpátky 4x5= 20 a čtyři je 24, napíšeš 4 a měla bys sepsat
něco místo Y (5x8= 40) , ale Ty potřebuješ mít zbytek 3, aby Ti vyšlo dělení
beze zbytku, takže za Y sepíšeš 3. A znovu 5x8=40 a tři je 43.
Vedle trojky sepíšeš 5 (35) a máš dělení beze zbytku.

Tím násobením, jak Ti už radily nade mnou si můžeš pomoci k té trojce za Y.