26. 10. 2008 21:45nové
Numerické myšlení
Hana Karolová
21. 2. 2016 14:32nové
TSP 2015, varianta 10
kompresor
TSP 2015, varianta 10
Mohl by mi prosím někdo vysvětlit,jak docílit ke správnému výsledku u úloh
12,14. U 12 vím,že mám dosadit čísla za písmena,ale nikdy nevím jak k nim má
docílit. U 14 vím o jaký princip tam jde,ale max si dosadím za otazníky nabízené
možnosti a získám první číslo z druhé závorky. A u 16 to prostě sčítáte nebo
jakým způsobem to odvodíte?
21. 2. 2016 14:32.26, , učo

Re: TSP 2015, varianta 10
HJJ+JHH=KKK
Za písmena si dosadím pomyslně čísla co nejmenší, třeba 0,1,2,3,4
122+211=333
HJJ-JHH=KKK nelze
Dosadím 322-233=89 nevychází.

YXYY+YYY=YYZZ
V součtu, aby 2 stejná čísla dala číslo jiné za Y, tak musíme dosadit číslo
1,2,3,4. A aby vyšlo žeY+X=Y, potom X musí být nula, ať už za Y dosadíme 1,2,3
nebo 4
1011+111=1122 splňuje.

YXYY-YYY=YYZZ
Pokud odečtu dvě stejná čísla, pak vyjde nula, takže Y-Y= 0, tudíž Z bude rovno
nule. A aby X-Y=Y, pak X musí být dvojnásobek čísla Y, protože ve zkoušce bychom
to spočítali jako Y+Y=X. Např 2-1, nebo 4-2.
Po dosazení 1211-111=1100, nebo 2422-222=2200.Splňuje.

Takže závěr je, že některý z výpočtů připouští obě znaménka...

A příklad 14
Je to jen o sčítání a odčítání. Od prvního čísla odečtu druhé a vyjde mi první
druhé číslo a to další k prvnímu číslu přičtu druhé z tabulky..Záleží, zda je
před druhým číslem v počítané tabulce + nebo mínus, podle toho budu prvně sčítat
nebo odečítat..Př. (-1;1) druhé číslo je kladné, tudíž -1+1=0 na prvním místě v
nové závorce bude0. A teď odečteme -1-1=-2. Na druhém místě v závorce bude -2
(0;-2) a dál zase. Druhé číslo je záporné, takže nejdříve odečítáme a potom
připočteme 0-2=-2 (-2;	) a 0+2=2 (-2;2) a zase je druhé kladné, takže nejdříve
sčítáme -2+2=0 a -2-2=-4 (0;-4)...

Tudíž správný výsledek (-1;0)
(-1;0)...(-1;-1)...(-2;0)...(-2;-2)

Snad Ti to pomůže a pochopíš, jak to myslím.
Možná už jsi tomu přišla na kloub.

Jestli Tě mohu poprosit a zůstaneme u verze č.10, můžeš mi poradit s cvičeními
13, 26 a 34? Ta zase nechápu já :-(
Děkuju
22. 2. 2016 20:38.49, , učo

Re: TSP 2015, varianta 10
Projdu si tu úlohu znova a zkusím tomu přijít na kloub,jestli to chápu dobře.
Úloze 34 taky nerozumím a poprosila jsem o radu v příspěvku Analytické myšlení a
úsudky,kam tato úloha patří. A tou 26 je to jednoduché. Představím si,že stojím
před každou tou stranou. Když si stoupnu naproti levé straně důle,tak vidím od
leva obrácený kužel a za ním malý hranol. Tohle by odpovídalo odpovědi d),ale
vedle toho je koule a za ním hranol,ale v odpovědi d) je koule za hranolem.Takže
d) to nebude. Můžeš přejít na druhou stranu,pravá dole.Vidíš
kouly,hranol,kouly.To by odpovídalo odpovědi a).Vedle je kužel,za ním velký
hranol a za ním obrácený kužel,v odpovědi a) to zatím odpovídá,ale vedle je malý
hranol a za ním válec,ale v odpovědi a) je
to naopak,válec je před hranolem,což je špatně,takže odpověď a) si můžeš taky
,,odškrtnou". Když se přesuneš na další stranu,v pravo nahoře,tak první je malý
hranol,za ním kužel a za ním koule. To odpovídá odpovědi b) nebo c),ale hned
vedle vidíme kužel,válec,velký hranol a malý hranol. Když se podíváš na odpověď
c),tak tam není ten válec.Jen kužel a za ním hned velký hranol,takže c) je
špatně. Teď si musíš ověřit,jestli zbytek b) je dobře nebo ne. Když se
mrkneš,tak vedle kužele je malý hranol s čtvercovou základnou a za ním koule,což
podle odpovědi b) odpovídá a vedle je malý hranol a za ním obrácený kužel,což v
odpov. b) je taky dobře,takže to je správná odpověď. A můžeš si pak ještě ověřit
odpov. e),je to vlastně ze strany vlevo nahoře. Máš 2 hranoly za sebou a
kužel,to odpovídá v odpov. e),pak máš válec,za ním hranol,to je taky dobře
schematicky zobrazeno,pak je obrácený kužel,za ním velký hranol a kužel,to taky
odpovídá,ale kužel za velkým hranolem nejde logicky vidět.Pak poslední je
koule,hranol,koule ale to už máš v odpovědi e) špatně,protože tam je zobrazen
hranol před koulí. Takže sis ověřila,že jen b) je dobře. JInak to vysvětlit
neumím,snad to chápeš.
23. 2. 2016 10:26.41, , učo

Re: TSP 2015, varianta 10
Děkuji moc, už to asi chápu. Brala jsem to ze všech stran, ale neuvědomila jsem
si, že je důležité, co je před a co za. :-)
23. 2. 2016 11:17.05, , učo

Re: TSP 2015, varianta 10
To je právě to důležité,co je před a co za. Někde jsem z toho už taky blbá :D
jdu se mrknout na to dosazování číslic za písmena a odečítá a sčítání,snad to
pochopím.
23. 2. 2016 11:28.34, , učo

Hana Karolová
23. 2. 2016 11:45nové
Mohla bych tě ještě poprosit,jestli bys mi ještě vysvětlila jeden příklad toho
dosazování. Zkoučím variantu 9,otázku č.12,ať dosazuju jak dosazuju,výsledku se
nemůžu dobrat.
Zuzana Plchová
23. 2. 2016 20:17nové
kompresor
Re: TSP 2015, varianta 10
Tam jsem ješté nedošla, ale vypadá to jako dobrý oříšek. Třeba nekdo poradí...
Já jen vím, že součet u obou nebude. Protože KLL+LKK by vyšlo jako MMM nebo NNN,
to je totéž. Přes desítku součet LaK nemůže být,potom by byl výsledek čtyřmístné
číslo. Takže sčítat nelze.
XYW+YXX=ZXX nelze
Při součtu W+X se musí rovnat X a také Y+X se musí rovnat X, což znamená že by W
muselo být rovno Y, což vzhledem k zadání nelze. Při sčítání přes desítku by byl
 zase výsledek čtyřmístný.
Jelikož to musí jedno z toho být + nebo -, tak zbývá mínus...
Takhle logicky, ale číselně to nevím. Zkus dát ještě zvlášť dotaz, třeba někdo
chytřejší poradí...
23. 2. 2016 20:17.13, , učo

Re: TSP 2015, varianta 10
Zkus jít od varianty 1, tam je to jednodušší, tam to snáz pochopíš. Je to spíše
logické než o přesně dosazených číslech. Tento je dost těžký.
23. 2. 2016 20:27.14, , učo

Re: TSP 2015, varianta 10
U varianty 1 jsem to vypočítala správně,ale toto dosazování mi fakt není
jasný.Snad někdo poradí
24. 2. 2016 09:00.48, , učo

Dominik Kozák
24. 3. 2016 13:33nové

Ahoj.

Můžu poprosit o vysvětlení té varianty 1? Mě to nějak nejde do hlavy :)