Numerické myšlení - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2016 - Diskuse
Hana Karolová,
TSP 2015, varianta 10
kompresor- TSP 2015, varianta 10
Mohl by mi prosím někdo vysvětlit,jak docílit ke správnému výsledku u úloh 12,14. U 12 vím,že mám dosadit čísla za písmena,ale nikdy nevím jak k nim má docílit. U 14 vím o jaký princip tam jde,ale max si dosadím za otazníky nabízené možnosti a získám první číslo z druhé závorky. A u 16 to prostě sčítáte nebo jakým způsobem to odvodíte?
21. 2. 2016 14:32.26, , učo- Re: TSP 2015, varianta 10
HJJ+JHH=KKK Za písmena si dosadím pomyslně čísla co nejmenší, třeba 0,1,2,3,4 122+211=333 HJJ-JHH=KKK nelze Dosadím 322-233=89 nevychází. YXYY+YYY=YYZZ V součtu, aby 2 stejná čísla dala číslo jiné za Y, tak musíme dosadit číslo 1,2,3,4. A aby vyšlo žeY+X=Y, potom X musí být nula, ať už za Y dosadíme 1,2,3 nebo 4 1011+111=1122 splňuje. YXYY-YYY=YYZZ Pokud odečtu dvě stejná čísla, pak vyjde nula, takže Y-Y= 0, tudíž Z bude rovno nule. A aby X-Y=Y, pak X musí být dvojnásobek čísla Y, protože ve zkoušce bychom to spočítali jako Y+Y=X. Např 2-1, nebo 4-2. Po dosazení 1211-111=1100, nebo 2422-222=2200.Splňuje. Takže závěr je, že některý z výpočtů připouští obě znaménka... A příklad 14 Je to jen o sčítání a odčítání. Od prvního čísla odečtu druhé a vyjde mi první druhé číslo a to další k prvnímu číslu přičtu druhé z tabulky..Záleží, zda je před druhým číslem v počítané tabulce + nebo mínus, podle toho budu prvně sčítat nebo odečítat..Př. (-1;1) druhé číslo je kladné, tudíž -1+1=0 na prvním místě v nové závorce bude0. A teď odečteme -1-1=-2. Na druhém místě v závorce bude -2 (0;-2) a dál zase. Druhé číslo je záporné, takže nejdříve odečítáme a potom připočteme 0-2=-2 (-2; ) a 0+2=2 (-2;2) a zase je druhé kladné, takže nejdříve sčítáme -2+2=0 a -2-2=-4 (0;-4)... Tudíž správný výsledek (-1;0) (-1;0)...(-1;-1)...(-2;0)...(-2;-2) Snad Ti to pomůže a pochopíš, jak to myslím. Možná už jsi tomu přišla na kloub. Jestli Tě mohu poprosit a zůstaneme u verze č.10, můžeš mi poradit s cvičeními 13, 26 a 34? Ta zase nechápu já :-( Děkuju
22. 2. 2016 20:38.49, , učo- Re: TSP 2015, varianta 10
Projdu si tu úlohu znova a zkusím tomu přijít na kloub,jestli to chápu dobře. Úloze 34 taky nerozumím a poprosila jsem o radu v příspěvku Analytické myšlení a úsudky,kam tato úloha patří. A tou 26 je to jednoduché. Představím si,že stojím před každou tou stranou. Když si stoupnu naproti levé straně důle,tak vidím od leva obrácený kužel a za ním malý hranol. Tohle by odpovídalo odpovědi d),ale vedle toho je koule a za ním hranol,ale v odpovědi d) je koule za hranolem.Takže d) to nebude. Můžeš přejít na druhou stranu,pravá dole.Vidíš kouly,hranol,kouly.To by odpovídalo odpovědi a).Vedle je kužel,za ním velký hranol a za ním obrácený kužel,v odpovědi a) to zatím odpovídá,ale vedle je malý hranol a za ním válec,ale v odpovědi a) je to naopak,válec je před hranolem,což je špatně,takže odpověď a) si můžeš taky ,,odškrtnou". Když se přesuneš na další stranu,v pravo nahoře,tak první je malý hranol,za ním kužel a za ním koule. To odpovídá odpovědi b) nebo c),ale hned vedle vidíme kužel,válec,velký hranol a malý hranol. Když se podíváš na odpověď c),tak tam není ten válec.Jen kužel a za ním hned velký hranol,takže c) je špatně. Teď si musíš ověřit,jestli zbytek b) je dobře nebo ne. Když se mrkneš,tak vedle kužele je malý hranol s čtvercovou základnou a za ním koule,což podle odpovědi b) odpovídá a vedle je malý hranol a za ním obrácený kužel,což v odpov. b) je taky dobře,takže to je správná odpověď. A můžeš si pak ještě ověřit odpov. e),je to vlastně ze strany vlevo nahoře. Máš 2 hranoly za sebou a kužel,to odpovídá v odpov. e),pak máš válec,za ním hranol,to je taky dobře schematicky zobrazeno,pak je obrácený kužel,za ním velký hranol a kužel,to taky odpovídá,ale kužel za velkým hranolem nejde logicky vidět.Pak poslední je koule,hranol,koule ale to už máš v odpovědi e) špatně,protože tam je zobrazen hranol před koulí. Takže sis ověřila,že jen b) je dobře. JInak to vysvětlit neumím,snad to chápeš.
23. 2. 2016 10:26.41, , učo- Re: TSP 2015, varianta 10
Děkuji moc, už to asi chápu. Brala jsem to ze všech stran, ale neuvědomila jsem si, že je důležité, co je před a co za. :-)
23. 2. 2016 11:17.05, , učo- Re: TSP 2015, varianta 10
To je právě to důležité,co je před a co za. Někde jsem z toho už taky blbá :D jdu se mrknout na to dosazování číslic za písmena a odečítá a sčítání,snad to pochopím.
23. 2. 2016 11:28.34, , učo
Hana Karolová,
Mohla bych tě ještě poprosit,jestli bys mi ještě vysvětlila jeden příklad toho
dosazování. Zkoučím variantu 9,otázku č.12,ať dosazuju jak dosazuju,výsledku se
nemůžu dobrat.
dosazování. Zkoučím variantu 9,otázku č.12,ať dosazuju jak dosazuju,výsledku se
nemůžu dobrat.
Zuzana Plchová,
kompresor
- Re: TSP 2015, varianta 10
Tam jsem ješté nedošla, ale vypadá to jako dobrý oříšek. Třeba nekdo poradí... Já jen vím, že součet u obou nebude. Protože KLL+LKK by vyšlo jako MMM nebo NNN, to je totéž. Přes desítku součet LaK nemůže být,potom by byl výsledek čtyřmístné číslo. Takže sčítat nelze. XYW+YXX=ZXX nelze Při součtu W+X se musí rovnat X a také Y+X se musí rovnat X, což znamená že by W muselo být rovno Y, což vzhledem k zadání nelze. Při sčítání přes desítku by byl zase výsledek čtyřmístný. Jelikož to musí jedno z toho být + nebo -, tak zbývá mínus... Takhle logicky, ale číselně to nevím. Zkus dát ještě zvlášť dotaz, třeba někdo chytřejší poradí...
23. 2. 2016 20:17.13, , učo- Re: TSP 2015, varianta 10
Zkus jít od varianty 1, tam je to jednodušší, tam to snáz pochopíš. Je to spíše logické než o přesně dosazených číslech. Tento je dost těžký.
23. 2. 2016 20:27.14, , učo- Re: TSP 2015, varianta 10
U varianty 1 jsem to vypočítala správně,ale toto dosazování mi fakt není jasný.Snad někdo poradí
24. 2. 2016 09:00.48, , učo
Dominik Kozák,
Ahoj.
Můžu poprosit o vysvětlení té varianty 1? Mě to nějak nejde do hlavy :)