Základy debriefingu

1. Úvod

Úkolem lektora v této fázi je:

  • jasně ukončit simulaci a okamžitě zahájit debriefing (pokud jeho začátek odložíme, přijdeme o důležité informace, které si mohou účastníci v pauze říct, pauzu dáváme vždy až po ukončení debriefingu a zahájením další simulace)
  • poděkovat účastníkům za jejich snahu (vyjádřit, že si uvědomujeme, že se snažili, jak nejlépe mohli)
  • nastínit, jak bude probíhat debriefing (předestřít jeho strukturu, což usnadní účastníkům orientaci v probíraných tématech)
Proč je tato fáze důležitá?

Účastníci mají chvilku si vydechnout, posadí se, uklidní se a připraví se mentálně na další fáze rozboru, které je čekají. Zároveň si ale neřeknou veškeré dojmy mimo simulaci nebo nemají sami více času o tom přemýšlet a získáme opravdu bezprostřední reakce a reflexi. Díky nastínění struktury se taky můžeme vyhnout otázkám, které mohou účastníci pokládat v nevhodnou dobu. Ze struktury pochopí, že se k dané věci dostaneme např. později v rámci analýzy.

Délku úvodu můžeme samozřejmě přizpůsobit podmínkám. Pokud se jedná o několikátou simulaci během dne v rámci jednoho kurzu, můžeme úvod zkrátit.

Jaké fráze můžeme použít?

"Mockrát díky za vaše aktivní nasazení/snahu/zapojení při řešení simulace." 

"V následujících 20 minutách náš čeká společná analýza toho, co se událo."

"Pojďme se nyní společně vaše řešení této situace probrat."

"Nyní nás čeká debriefing, během něhož bude naším společným cílem analyzovat tuto simulaci."

"Na začátek bych rád/a připomněl/a, že naším cílem není hledat chyby nebo viníky, ale identifikovat společně věci, ve kterých se můžeme pro příště zlepšit a najít možná řešení, jak toho dosáhnout."

"Vše, co si nyní řekneme, by mělo zůstat v této místnosti."

"Čeká nás nyní několik fází. V první se budeme bavit o vašich dojmech ze simulace. Ve druhé se zaměříme na to, co se vlastně stalo a jak to probíhalo. Ve třetí budeme analyzovat jednotlivé kroky a na závěr si to společně shrneme."

"Můžeme začít?" / "Můžeme se do toho pustit?"