Adult learning and Basic Course of Debriefing

2. Emoce

Úkolem lektora v této fázi je:

  • dát prostor všem účastníkům, aby mohli sdělit svoje pocity a dojmy ze simulace (v případě týmu bychom měli dát prostor vždy tomu, kdo je např. mladší nebo z povahy své profese postavený níže - např. všeobecné sestře před lékařem, jinak hrozí, že neřekne upřímně svoje pocity a dojmy pod vlivem vyjádření druhého)
  • aktivně naslouchat - listen to UNDERSTAND, ne listen to RESPOND - snažíme se plně soustředit na odpovědi účastníků
  • příp. reagovat na emoce účastníků a ujistit se, že je vše v pořádku 

Proč je tato fáze důležitá?

Podstatou simulace jako výukové metody je uvedení účastníka do nějaké situace, která pro něj může být stresující a vyvolá v něm emoce. Emoce nám pomáhají vytvářet a upevňovat paměťovou stopu. Předpokladem pro to je ale jejich dobré zpracování, čemuž můžeme jako lektoři pomoci. 

Pokud se emocemi nebudeme na začátku debriefingu zabývat, může se stát, že jimi bude účastník zahlcen a nebude se schopen soustředit na racionální analýzu jednotlivých kroků (převáží pravá hemisféra odpovědná za zpracování emocí). Pokud např. cítí účastník frustraci z proběhlé simulace, má pocit, že to bylo přehnané a nebylo to realistické, můžeme tento rozpor vyřešit už v této fázi a v analýze se už k tomu nebudeme vracet a budeme se soustředit na zlepšení jednotlivých kroků v postupu.

Sdílení emocí je velmi důležité také pro to, že účastníci v rámci daného týmu uslyší pocity a dojmy svých kolegů. Pochopí, že se např. cítili všichni podobně a díky tomu se zlepší jejich týmová dynamika. Budou ke svému okolí vnímavější.

Je dobré položit všem členům stejnou otázku a nechat je v této fázi mluvit, aniž bychom jim skákali do řeči. Díky tomu můžeme získat cenné informace, které nám mohou osvětlit některé nejasnosti v jejich postupu řešení. K něterým postřehům se můžete vrátit i později v dalších fázích.

Je třeba být připraven na to, že simulace může vyvolat u účastníka velmi silnou emoci. Např. v situaci, kdy je podstatou scénáře nějaká událost, která v klinické praxi nedopadla dobře (třeba úmrtím pacienta nebo jeho poškozením) apod. V té chvíli je potřeba emoci nepřejít, ale podpořit účastníka a dát najevo svoji účast a porozumění a nakonec se ujistit, že je připraven pokračovat dále.

Jaké fráze můžeme použít?

"Jak jste se během simulace cítili?" / "Jak se nyní cítíte?" / "Jaké jsou vaše prvotní dojmy/pocity z této simulace?"

"Jak to šlo?"

"Vidí to někdo podobně?" / "Máte k tomu ještě někdo nějaký postřeh?"

"Jak jste to vnímali vy ostatní?"

"Říkáte, že jste se cítil/a ... Dokážete říci proč?" / "Co k tomu vedlo?"

"Vidím, že to pro vás byla opravdu složitá/komplikovaná/náročná/stresující situace."  (vyjádření tohoto typu (tzv. normalizace) pomáhají posílit SLE)

"Je to situace, se kterou jsem se sám/sama setkala ve své praxi, a pamatuji si, že její řešení pro mě bylo taky náročné/těžké." (vyjádřením vlastní "zranitelnosti" lektora buduje důvěru mezi lektorem a účastníky)

"Uvědomuji si, že takové situace jsou pro nás v praxi opravdu složité na řešení."

"Říkáte, že ... Rozumím tomu správně?" (parafrázováním se můžeme ujistit, zda sdělením účastníků dobře rozumíme)

V této fázi je velmi účinným nástrojem i empatické ticho, kdy necháme krátkou prodlevu mezi vyjádřením účastníka a další připravenou otázkou.