2. Typologie zpětné vazby
V této kapitole se seznámíte s typy a formami zpětné vazby či strategiemi, které můžete použít při jejím poskytování. Bude se jednat o takové typy a formy, které jsou vhodné pro podávání zpětné vazby především k písemné produkci studentů. Volba konkrétního typu či formy zpětné vazby může souviset metodologickým přístupem, který je v daném kontextu k výuce cizojazyčného psaní uplatňován, dále s úrovní pokročilosti studentů, tradicí daného kontextu či praktickými potřebami. Při výuce cizojazyčného psaní se obvykle uplatňuje některý z následujících metodologických přístupů: přístup orientovaný na produkt, na žánr, na proces nebo kombinace těchto přístupů. Ať už je zvolen jakýkoli z nich, nedílnou součástí a mnohdy klíčovým prvkem zmíněných přístupů je právě zpětná vazba. Ta má studentům napomoci získat kontrolu nad jejich písemnou produkcí a sloužit jako forma podpory, která je jim poskytována, dokud nejsou schopni fungovat samostatně (Hyland & Hyland, 2006).
Úkol 1
V následující textu se seznámíte se základními typy a formami zpětné vazby. Při čtení doplňujte do textu následující klíčová slova.
Zpětnou vazbu lze charakterizovat z několika hledisek. První hlediskem může být tzv. zdroj zpětné vazby, tedy subjekt poskytující zpětnou vazbu. Zdrojem zpětné vazby může být učitel, , učitel-vrstevník nebo lze zpětnou vazbu podávat . Dalším hlediskem může být forma zpětné vazby. Zpětná vazba může být podávána nebo . Písemná zpětná vazba k cizojazyčnému psaní má obvykle podobu korektivní zpětné vazby, která se zaměřuje především na jazykovou . Korektivní zpětná vazba může být přímá nebo nepřímá a lze ji doplnit o informaci. Korektivní zpětná vazba může být cílená či necílená nebo může spočívat v problematického jazyka (Ellis, 2009). Tradiční písemnou zpětnou vazbu poskytovanou pomocí tužky a papíru (pen-and-pencil) v dnešní době už většinou nahradila elektronická neboli zprostředkovaná zpětná vazba (computer-mediated feedback), kterou lze podávat prostřednictvím online chatů nebo ve formě emailů, zpráv diskusních fórech, pomocí komentářů v revizním módu nebo sledování změn ve MS Wordu. Elektronickou zpětnou vazbu lze doplnit odkazy na zdroje s informací o vhodném užití cílového jazyka (Milton, 2006).
Ústní zpětná vazba k písemné produkci studentů je obvykle poskytována během zpětnovazebné učitele se studentem (writing conference) a nabízí příležitost doplnit jednosměrnou komunikaci psané zpětné vazby o možnost „ významu textu prostřednictvím rozhovoru“ (McCarthey, 1992). To umožňuje studentům vznést dotazy k písemné zpětné vazbě, a tím mu napomoci s textu (Hyland, 2000). Pokud jde o ústní vrstevnickou zpětnou vazbu, tak její podávání obvykle probíhá během výuky. Studenti si v malých skupinkách poskytují zpětnou vazbu k verzím svých textů, diskutují nad možnostmi, jak text přepracovat, a vyjednávají si vzájemně význam svých textů. Role učitele v tomto procesu spočívá v celé aktivity a poskytnutí k poskytování vrstevnické zpětné vazby. Poskytování zpětné vazby k písemné produkci může mít charakter formativní nebo sumativní. Zatímco sumativní zpětná vazba (summative feedback) se zaměřuje na psaní jako , formativní zpětná vazba (formative feedback) napomáhá žáku s jeho dovednosti psaní (Hyland, 2006).
Úkol 2
Spojte definice s typem/ formou / strategií zpětné vazby.
Typ zpětné vazby | Definice |
zpětná vazba | kolaborativní úkol v procesu učení, během kterého si žáci osvojují postupy revidování textu a přijímají duální roli autora i recenzenta |
zpětná vazba | jakékoli označení problematického užití jazyka ve studentově cizojazyčné písemné produkci, které neodpovídá jeho užití v cílovém jazyce |
zpětná vazba | studentovi je nabídnuta správná jazyková forma |
zpětná vazba | v textu je označeno problematické užití jazyka |
zpětná vazba | v textu je označeno problematické užití jazyka a doplněna informace o jeho povaze formou kódu nebo stručného vysvětlení |
zpětná vazba | zpětná vazba ke specifickému výběru problematického užití jazyka |
zpětná vazba | zpětná vazba k veškerému problematického užití jazyka ve studentově písemné produkci |
zpětná vazba | shrnuje, jak moc se toho student na konci kurzu naučil |
zpětná vazba | je poskytována k opakovaně k průběžným verzím téhož textu, a kromě jazykové přesnosti se zaměřuje na strukturu, organizaci, styl, obsah a způsob jeho prezentace |
přepracování textu/jeho částí tak, aby co nejvíce odpovídal normě cílového jazyka, přičemž původní sdělení zůstává zachováno |
Úkol 3
Učitelské zpětné vazbě k cizojazyčné písemné produkci se věnovala řada výzkumů a studií. Níže najdete některá výzkumná zjištění týkající se vztahu mezi učitelskou zpětnou vazbou a její formou, vlivu učitelské zpětné vazby na kvalitu písemné produkce studentů a vnímání učitelské zpětné vazby studenty. Věty s těmito zjištěními v spojte.
- Studenti věnují zpětné vazbě učitele pozornost a často se ji
- Studenti od učitelé očekávají zpětnou vazbu ke svým chybám a jsou
- Změny zapracované studenty do další verze textu na základě zpětné vazby do značné míry odpovídají
- Studenti, kteří obdrží zpětnou vazbu týkající se obsahu nebo významu, mají tendenci v další verzi
- Forma zpětné vazby může mít vliv na to, jak
- Forma poskytování zpětné vazby má vliv na krátkodobé i
- Studenty frustruje zpětná vazba od učitele, která
- Některé typy zpětné vazby jsou pro úspěšné
- Ne všechny revize vzešlé ze zpětné vazby učitele jsou úspěšné a některé dokonce
- Efektivita zapracování zpětné vazby od učitele do další verze se může lišit v závislosti na typu prováděné změny a/nebo
Task 4
Výsledky mnoha studií se shodují na přínosech vrstevnické zpětné vazby, nicméně další studie zmiňují některá její úskalí. Rozdělte tvrzení, které tato výzkumná zjištění shrnují, do dvou kategorií podle toho, zda se jedná spíše o přínos nebo úskalí vrstevnické zpětné vazby.
Výhody a přínosy vrstevnické zpětné vazby | Nevýhody a úskalí vrstevnické zpětné vazby |
---|---|
Úkol 5
Na závěr si shrňme přínosy, které dobrá zpětná vazba může mít. Do vět za odrážkami doplňte následující výrazy:
Dobrá zpětná vazba
- napomáhá vymezit, co se rozumí dobrým (cíl, kritéria a očekávání);
- usnadňuje rozvoj a při učení;
- přináší studentovi vysoce informaci o jeho ;
- podporuje mezi studenty a učitelem o učení;
- posiluje pozitivní a ;
- nabízí jak zaplnit mezi současným a zamýšleným výkonem;
- přináší studentům informace, které mohou být použity při výuky.