Vrh koulí

Před samotným nácvikem vrhu koulí je vhodné zařadit do výuky speciální odhodová cvičení s medicinbalem (viz kapitola Speciální odhodová cvičení). Teprve až žáci zvládnout správně technicky odhazovat medicinbal z různých poloh a různým způsobem, přistupujeme k metodickému nácviku vrhu koulí.

Úvod

Jedna z prvních dovedností, kterou si žáci musí osvojit, je správné držení koule. „Koule se drží v otevřené ruce, kde spočívá na rozhraní prstů a dlaně tak, aby malík a palec umožnily co nejstabilnější sevření“ (Langer, 2009, str. 46). U žáků může při držení koule docházet k různým nuancím, a to v závislosti na velikosti dlaně a délce prstů. Vždy by však žáci měli kouli držet pevně u krku nad klíční kostí (Čillík, Rošková, 2003).

Kouli sebereme ze země

Sebrání koule ze země
Obr. 1 Sebrání koule ze země
Sebrání koule ze země
Obr. 2 Sebrání koule ze země
Sebrání koule ze země
Obr. 3 Sebrání koule ze země
Sebrání koule ze země

Správné držení koule

Koule leží na rozhraní prstů a dlaně, což lze ověřit zasunutím ukazováčku druhé ruky mezi dlaň a kouli, pokud tam prst nelze dát, znamená to, že koule leží na dlani.

Správné držení koule
Obr. 4 Správné držení koule

Správné umístnění koule u krku

Kouli držíme tak, aby se dotýkala krku nad klíční kostí. Správné držení koule společně se správným umístění koule u krku redukují možnost záměny vrhu za hod.

Správné umístnění koule u krku
Obr. 5 Správné umístnění koule u krku

Nejčastější chyby

Učitel žáky upozorní na následující chyby:

  • Špatné držení koule

    Koule leží více v dlani než na prstech nebo jsou prsty příliš u sebe (u malíčku a palce by mělo být přirozené odchýlení od ostatních prstů).

    Špatné držení koule
    Obr. 6 Špatné držení koule
    Špatné držení koule
    Obr. 7 Špatné držení koule
  • Špatné umístění koule u krku I

    V případě, kdy žák nedrží kouli u krku, je pravděpodobné, že během vlastního odvrhu koule se koule dostane výrazně od krku a posune se směrem za osu ramenní. Toto posunutí koule dozadu změní strukturu pohybu vrhu na „hod“, rozhodčí pak pokus neuznají jako zdařený.

    Na fotografii můžeme vidět jak výrazné, tak mírné odtažení koule od krku.

    Špatné umístění koule u krku I
    Obr. 8 Špatné umístění koule u krku I 
  • Špatné umístění koule u krku II

    Koule není zasazena nad klíční kostí, žák ji drží za osou ramenní.

    Špatné umístění koule u krku II
    Obr. 9 Špatné umístění koule u krku II
    Špatné umístění koule u krku II
    Obr. 10 Špatné umístění koule u krku II

Abeceda s koulí = koulařská gymnastika – průpravná cvičení

Abeceda zahrnuje řadu cvičení pro další seznámení se se správným držením koule a vykonání základních pohybů s koulí.

Předávání koule z jedné ruky do druhé

Ve stoji si předává žák kouli z jedné ruky do druhé kolem hlavy, pasu a nohou, poté předává kouli střídavě kolem nohou v předklonu v širokém stoji rozkročném = „osmičky“, všechna cvičení provádíme vždy na levou i pravou stranu.

Žák kouli buď neuhýbá, boky, trup i hlavu má zafixované, nebo se přirozeně naklání nad levou a pravou dolní končetinu, a to jako by kopíroval pohyb koule vlevo/vpravo.

Předávání koule z jedné ruky do druhé

Přehazování koule z ruky do ruky

Žáci stojí v kruhu, popřípadě v řadách, a přehazují si kouli z ruky do ruky.

Bezpečnost

Žáci stojí od sebe v dostatečné vzdálenosti, aby při nezdařeném chycení koule nedošlo ke zranění.

Přehazování koule z ruky do ruky

Průpravné odhody v poli / v kruhu

Průpravné odhody koulí mohou probíhat jak v poli, tak v kruhu, mohou probíhat jednotlivě, nebo ve dvojicích. Vždy výuku přizpůsobujeme podmínkám jak materiálním (výbava a povrch hřiště, na kterém cvičíme), tak časovým (délka výukové jednotky), dále zdatnosti a věku žáků.

Hod obouruč vpřed spodem

Žák stojí ve stoji rozkročném na břevnu v koulařském kruhu čelem k výseči, kouli drží obouruč, paže má volně svěšené před tělem. Žák jde do podřepu a při následném odrazu z dolních končetin odhazuje kouli spodem vpřed a přepadem za koulí vybíhá. Žáci dbají na to, aby měli při odhodu rovná záda.

Bezpečnost

Vždy dbáme pečlivě na to, aby všichni stáli mimo vrhačský sektor (na opačné straně od výseče, kam koule dopadá).

Modifikace

Dva žáci stojí čelem k sobě v dostatečné vzdálenosti. Žáci s odhazují kouli spodem z podřepu rozkročného vpřed (odhod ze „žabáku“). Žáci vždy nechají kouli dopadnout na zem a následně ji seberou a hází. Dvojice provede učitelem stanovený počet přihrávek. Přihrávky ve dvojicích jsou pro výuku efektivní, protože cvičí všichni žáci zároveň.

Bezpečnost

Pokud bychom v rámci školní tělesné výchovy, resp. tréninkového procesu, zařazovali přihrávky spodem vpřed, musíme dbát jak na dostatečné rozestupy žáků ve dvojicích, tak na dostatečné rozestupy jednotlivých dvojic.

Hod obouruč vpřed spodem

Hod obouruč koulí přes hlavu vzad

Žák stojí ve stoji rozkročném na předních částech chodidel na břevnu v koulařském kruhu zády k výseči, kouli drží obouruč, paže má volně svěšené před tělem. Žák jde do podřepu a při následném odrazu z dolních končetin odhazuje kouli přes hlavu vzad a přepadem vzad pozpátku couvá do označené výseče. Po získání stability se žák co nejdříve otáčí.

Bezpečnost

Vždy dbáme pečlivě na to, aby všichni stáli mimo vrhačský sektor. Žáci stojí vpředu před kruhem, tedy na opačné straně od výseče, kam koule dopadá.

Modifikace

Dva žáci stojí čelem k sobě v dostatečné vzdálenosti. Žák s koulí se otáčí zády ke spolužákovi a z podřepu rozkročného odhazuje kouli přes hlavu vzad. Druhý žák sbírá kouli ze země, rovněž se otáčí zády ke spolužákovi a následně odhazuje kouli přes hlavu vzad. Žáci provedou učitelem stanovený počet přihrávek.

Bezpečnost

Pokud bychom v rámci školní tělesné výchovy, resp. tréninkového procesu, zařazovali přihrávky odhodem přes hlavu vzad, musíme dbát jak na dostatečné rozestupy žáků ve dvojicích, tak na dostatečné rozestupy jednotlivých dvojic.

Hod obouruč koulí přes hlavu vzad

Hod trčením obouruč od prsou

Žák stojí na břevnu v koulařském kruhu čelem k výseči, kouli drží obouruč před hrudníkem, lokty směřují ven. Žák jde do podřepu a při následném odrazu z dolních končetin odhazuje kouli trčením paží od prsou vpřed a přepadem vybíhá za koulí.

Bezpečnost

Vždy dbáme pečlivě na to, aby všichni stáli mimo vrhačský sektor (na opačné straně od výseče, kam koule dopadá).

Modifikace

Žáci si ve dvojicích přihrávají trčením obouruč od prsou, přičemž kouli nechají vždy dopadnout na zem, následně ji seberou a hází. Žáci provedou učitelem stanovený počet přihrávek. Přihrávky ve dvojicích jsou pro výuku efektivní, protože cvičí všichni žáci zároveň.

Bezpečnost

Pokud bychom v rámci školní tělesné výchovy, resp. tréninkového procesu, zařazovali přihrávky trčením od prsou vpřed před, musíme dbát jak na dostatečné rozestupy žáků ve dvojicích, tak na dostatečné rozestupy jednotlivých dvojic.

Hod trčením obouruč od prsou

Hod vpřed stranou = „diskařsky“

Žák házející pravou/levou paží stojí v koulařském kruhu levým/pravým bokem do směru hodu. Poté žák přenáší těžiště na pravou/levou nohu, pravou/levou paží jde v upažení poníž do zapažení a následně švihem paže (při současném propnutí pravé/levé nohy) odhazuje kouli.

Bezpečnost

Vždy dbáme pečlivě na to, aby všichni stáli mimo vrhačský sektor (na opačné straně od výseče, kam koule dopadá).

Hod vpřed stranou = „diskařsky“

Hod vzad stranou = „kladivářsky“

Žák stojí v koulařském kruhu zády do směru hodu, kouli drží obouruč, paže jsou volně svěšené před tělem. Žák házející na levou/pravou stranu jde za mírného podřepu do nášvihu vpravo/vlevo a následnou rotací trupu vlevo/vpravo odhazuje kouli.

Bezpečnost

Vždy dbáme pečlivě na to, aby všichni stáli mimo vrhačský sektor (na opačné straně od výseče, kam koule dopadá).

Hod vzad stranou = „kladivářsky“

Hod přes hlavu před = „vhazování autu“

Žák stojí na začátku koulařského kruhu čelem do směru hodu, kouli drží obouruč, paže jsou volně svěšené před tělem. S vykročením vzpaží a s dalším krokem odhazuje kouli přes hlavu vpřed.

Bezpečnost

Vždy dbáme pečlivě na to, aby všichni stáli mimo vrhačský sektor (na opačné straně od výseče, kam koule dopadá).

Hod přes hlavu před = „vhazování autu“

Vrhy z místa

Vysoké výhozy koulí s postupně stále hlubším podřepem

Žáci stojí v řadě v dostatečné vzdálenost od sebe. Každý žák jde v paralelním postavení nohou do mírného podřepu a lehkým trčením paže do vzpažení vyhazuje a následně chytá kouli do dlaně odhodové paže, popřípadě do obou rukou, či kouli (dětskou kouli, softbalový míček) nechá spadnout na zem. Díky trčení paže si žák zafixuje správný pohyb paže, a tím minimalizuje možnost hodu.

Bezpečnost

Důrazně žákům vysvětlíme, že mají provádět nízké nadhozy, které neohrozí je, ani jejich spolužáky. Pokud máme k dispozici dětské koule nebo míče na softbal, použijeme je pro nácvik.

Vysoké výhozy koulí s dopadem koule na zem

Vrhy do země s postupným sešikmením vrhu a oddálením místa dopadu koule

Žáci stojí v řadě v dostatečné vzdálenost od sebe. Každý žák stojí v paralelním postavení nohou a trčením paže šikmo dolů vrhá kouli. Důležité je zdvihnout co nejvýše loket a kouli maximálně zrychlit. Pokud žák cvičení zvládá, může postupně vrhat kouli šikmo dolů tak, aby se zvětšovala vzdálenost mezi dopadem koule a žákem. Díky trčení si žák zafixuje správný pohyb paže, a tím minimalizuje možnost hodu.

Bezpečnost

Důrazně žákům vysvětlíme, jak daleko od sebe mají koule vrhat, aby neohrozili sebe nebo své spolužáky. Pokud máme k dispozici dětské koule nebo míče na softbal, použijeme je pro nácvik.

Vrh z čelního postavení

Žáci stojí v řadě v dostatečné vzdálenosti od sebe. Jeden po druhém jde v paralelním postavení nohou do podřepu a následně vrhá kouli směrem nahoru a mírně vpřed. Druhá ruka je v předpažení a ukazuje do směru vrhu. Zdůrazňujeme aktivní zapojení dolních končetin.

Modifikace

Žáci nestojí v paralelním postavení nohou, ale ve vykročeném postavení pro praváka/leváka levou/pravou nohou, kdy váha zůstává na mírně pokrčené zadní končetině a až při realizaci vrhu se zadní končetina propíná a váha se přenáší na vykročenou nohu.

Bezpečnost

Důrazně žáky upozorníme na směr vrhu, aby nedošlo k úrazu hlavy. Nejprve všichni žáci odhází a teprve potom mohou jít všichni zároveň pro náčiní. Žák nikdy nevstupuje do prostoru, kam jeho spolužáci ve stejný okamžik odhazují kouli.

Modifikace

Cvičení můžeme provádět i ve dvojicích, kdy žáci stojí naproti sobě.

Bezpečnost

Jak žáci, tak jednotlivé dvojice, musí mít mezi sebou dostatečně velké rozestupy.

Vrhy do země s postupným sešikmením vrhu a oddálením místa dopadu koule

Vrh z bočního postavení

Žáci stojí v řadě v dostatečné vzdálenosti od sebe. Jeden po druhém se postaví do stoje rozkročného bokem do směru hodu (chodidla směřují kolmo ke směru hodu), provede úklon doprovázený pokrčením zadní (odrazové) nohy a následně vrhá kouli vpřed. Zdůrazňujeme aktivní zapojení odrazové končetiny. Pro žáka vrhajícího pravou/levou rukou se jedná o pravou/levou dolní končetinu.

Bezpečnost

Žáci mohou stát buď v řadě a odhazuje jeden po druhém, nebo stojí dvojřad naproti sobě a dodržují bezpečné rozestupy. Nejprve všichni žáci odhází a teprve potom mohou jít všichni zároveň pro náčiní. Žák nikdy nevstupuje do prostoru, kam jeho spolužáci ve stejný okamžik odhazují kouli.

Vrh z bočního postavení
Obr. 11 Vrh z bočního postavení (Vacula, Dostál, Vomáčka, 1983, str. 252).

Vrh ze zádového postavení

Žáci stojí v řadě v dostatečné vzdálenosti od sebe. Jeden po druhém se otáčí zády do směru vrhu do předkročného postavení odrazovou (pro praváka pravou a pro leváka levou) nohou. Pravá/levá ruka drží kouli (popř. dětskou kouli, míček na softbal) u krku, levá/pravá paže je svěšená kolmo k zemi. Poté se žák otáčí za neodhodovou paží, propíná odrazovou dolní končetinu, přetáčí pravý/levý bok za neodhodovou paží nahoru a vpřed (společně s trupem a rameny). Trčením paže žák vrhá kouli směrem nahoru a vpřed. Druhá ruka je v předpažení a ukazuje do směru vrhu. Zdůrazňujeme aktivní zapojení dolních končetin. Pokud žák provádí cvik dobře, může se zaměřit na délku vrhu. Žák, který má tendenci koulí nevrhat, ale házet, se zaměří na vrh (vytlačení koule) do výšky.

Bezpečnost

Žáci mohou stát buď v řadě a odhazuje jeden po druhém, nebo stojí dvojřad naproti sobě a dodržují bezpečné rozestupy. Nejprve všichni žáci odhází a teprve potom mohou jít všichni zároveň pro náčiní. Žák nikdy nevstupuje do prostoru, kam jeho spolužáci ve stejný okamžik odhazují kouli.

Poznámka

Cvik můžeme provádět jak v poli, tak v kruhu. Při nácviku na dráze využíváme toho, že mohou cvičit všichni žáci zároveň. Na druhou stranu nácvik v kruhu je pro žáky velmi důležitý, a to především pro jejich orientaci v kruhu. Trénink můžeme kombinovat tak, že si žáci v jeden moment trénují dílčí úkoly na dráze a jeden po druhém se zároveň střídají v kruhu.

Vrh ze zádového postavení při nácviku v poli
Provedení vrhu ze zádového postavení s přeskokem po vrhu v koulařském kruhu
Vrh z místa ze zádového postavení (pravou rukou)
Vrh z místa ze zádového postavení (levou rukou)

Nácvik sunu

Rovnováha na jedné noze = „sbalení a rozbalení"

Žák stojí na levé/pravé noze ve váze předklonmo. Sbalení probíhá tak, že stojná noha jde do podřepu, koleno druhé nohy je přitahováno k hrudníku a trup jde do hlubokého předklonu. Rozbalení je uskutečňováno propnutím stojné nohy, přičemž druhá noha je natahována do zanožení a trup se narovnává a mírně zvedá.

Poznámka

Cvik provádíme v rámci kompenzace na levou i pravou stranu, aby nedocházelo k jednostrannému zatížení. Žák může při cvičení držet kouli u krku, aby si osvojoval správný úchop. Na dráze (popřípadě na hřišti či v jiném prostoru) mohou tento cvik provádět všichni žáci současně.

Nácvik sunu na dráze
Nácvik sunu v kruhu

Rozbalení se zanožením

Žák vrhající pravou/levou rukou jde levou/pravou dolní končetinou do maximálního zanožení s došlapem na špičku chodidla. Váha je přenesena k zadní noze, která je mírně pokrčená, přední noha je propnutá a opřená pouze o patu. Pravou/levou rukou žák drží kouli u krku (dbáme na dostatečně zdvižený loket), levá/pravá paže se natahuje ke špičce dolní končetiny, která je ve vykročení.

Poznámka

Cvik provádíme v rámci kompenzace na levou i pravou stranu, aby nedocházelo k jednostrannému zatížení. Žák může při cvičení držet kouli u krku, aby si osvojoval správný úchop. Na dráze (popřípadě na hřišti či v jiném prostoru) mohou tento cvik provádět všichni žáci současně.

Rozbalení se zanožením na dráze
Rozbalení se zanožením v kruhu

Poskoky na pravé/levé noze vzad s udržením levé/pravé nohy natažené v zanožení

Žák vrhající pravou/levou paží mírně zanoží levou/pravou dolní končetinu a mírně předkloní trup. Stojná (pravá/levá) dolní končetina je nepatrně pokrčená a žák se odráží směrem vzad tak, aby levá/pravá noha zůstala natažená v zanožení a trup v mírném předklonu.

Poznámka

Cvik provádíme v rámci kompenzace na levou i pravou stranu, aby nedocházelo k jednostrannému zatížení. Žák může při cvičení držet kouli u krku, aby si osvojoval správný úchop (dbáme na dostatečně zdvižený loket). Žáky můžeme rozdělit například do trojic, přičemž vždy cvičí právě jedna trojice, kterou učitel koriguje. Jakmile trojce docvičí, nastupuje na dráhu další trojce a opakuje cvik.

Poskoky na pravé/levé noze vzad s udržením levé/pravé nohy natažené v zanožení

Špatné provedení

Chyby:

  • odraz přes přední část chodidla,
  • koule není pevně držena u krku.
Poskoky na pravé/levé noze vzad s udržením levé/pravé nohy natažené v zanožení – špatné provedení

Poskoky na levé/pravé noze vzad s impulzem pravé/levé nohy do skrčení

Žák vrhající pravou/levou paží zanoží levou/pravou dolní končetinu a mírně předkloní trup. Žák jde do podřepu na pravé/levé noze a impulzním švihem levé/pravé nohy se přes patu chodidla odráží směrem vzad, přičemž trup zůstává v předklonu

Poznámka

Cvik provádíme v rámci kompenzace na levou i pravou stranu, aby nedocházelo k jednostrannému zatížení. Žák může při cvičení držet kouli u krku, aby si osvojoval správný úchop (dbáme na dostatečně zdvižený loket). Žáky můžeme rozdělit například do trojic, přičemž vždy cvičí právě jedna trojice, kterou učitel koriguje. Jakmile trojce docvičí, nastupuje na dráhu další trojce a opakuje cvik.

Poskoky na levé/pravé noze vzad s impulzem pravé/levé nohy do skrčení

Poskoky na levé/pravé noze dozadu se zaměřením na zkrácení časového rozdílu mezi došlápnutím pravé a levé nohy

Žák vrhající pravou/levou paží zanoží levou/pravou dolní končetinu a mírně předkloní trup. Žák jde do podřepu na pravé/levé noze a impulzním švihem levé/pravé nohy se přes patu chodidla odráží směrem vzad, trup zůstává v předklonu. Po odrazu došlapuje na zem nejprve pravá/levá dolní končetina a poté levá/pravá dolní končetina. Žák usiluje o co nejkratší časový interval mezi došlapem první a druhé dolní končetiny na zem.

Poznámka

Cvik provádíme v rámci kompenzace na levou i pravou stranu, aby nedocházelo k jednostrannému zatížení. Pokud by pro žáky bylo náročné vykonávat daný cvik na obě strany, můžeme jej na slabší stranu nahradit pouhými odrazy vzad. Žák může při cvičení držet kouli u krku, aby si osvojoval správný úchop (dbáme na dostatečně zdvižený loket). Žáky můžeme rozdělit například do trojic, přičemž vždy cvičí právě jedna trojice, kterou učitel koriguje. Jakmile trojce docvičí, nastupuje na dráhu další trojce a opakuje cvik.

Poskoky na levé/pravé noze dozadu se zaměřením na zkrácení časového rozdílu mezi došlápnutím pravé a levé nohy

Špatné provedení

Chyba: prodlení došlapu a přenášení těžiště do směru skoku, čímž dochází k odlehčení odrazové nohy.

Poskoky na levé/pravé noze dozadu se zaměřením na zkrácení časového rozdílu mezi došlápnutím pravé a levé nohy – špatné provedení

Poskoky na levé a pravé noze dozadu se zaměřením na stočení odrazové nohy po došlapu do přibližně 45°

Žák vrhající pravou/levou paží zanoží levou /pravou dolní končetinu a mírně předkloní trup. Žák jde do podřepu na pravé/levé noze a impulzním švihem levé/pravé nohy se přes patu chodidla odráží směrem vzad, trup zůstává v předklonu. Žák dopadá pouze na odrazovou nohu, kterou před dopadem vytočí cca o 45° od osy směru odrazů vlevo/vpravo.

Poznámka

Cvik provádíme v rámci kompenzace na levou i pravou stranu, aby nedocházelo k jednostrannému zatížení. Pokud by pro žáky bylo náročné vykonávat daný cvik na obě strany, můžeme jej na slabší stranu nahradit pouhými odrazy vzad. Žák může při cvičení držet kouli u krku, aby si osvojoval správný úchop (dbáme na dostatečně zdvižený loket). Žáky můžeme rozdělit například do trojic, přičemž vždy cvičí právě jedna trojice, kterou učitel koriguje. Jakmile trojce docvičí, nastupuje na dráhu další trojce a opakuje cvik.

Poskoky na levé a pravé noze dozadu se zaměřením na stočení odrazové nohy po došlapu do přibližně 45°

Sun ze základního postavení do odvrhového postavení

Žák vrhající pravou/levou paží zanoží levou/pravou dolní končetinu a předkloní trup. Špička přední nohy se u dospělého vrhače dotýká zadní části kruhu. Žák jde do podřepu na pravé/levé noze (přenesení těžiště) a impulzním švihem levé/pravé nohy se přes patu chodidla odráží směrem vzad, trup zůstává v předklonu. Odrazová noha je cca o 45° stočena vlevo/vpravo a neodrazová dolní končetina došlapuje mírně za osu kruhu do kolmého postavení ke směru vrhu.

Poznámka

Cvik můžeme provádět jak na dráze, tak v koulařském kruhu. Pro žáky je snadnější zorientovat se v kruhu, pokud je v něm nakreslen kříž, jehož střed leží ve středu kruhu. Žáci si tak snadněji uvědomí, kde mají chodidly došlapovat. Mladší žáci při výuce nemusí nutně stát v základním postavení tak, aby se špička chodidla přední nohy dotýkala zadní části kruhu.

Sun ze základního postavení do odvrhového postavení

Vrh se sunem

Při vrhu se sunem jde především o plynulé napojení sunu a vlastního vrhu. Základní postavení je charakterizováno postojem u zadní části kruhu, kdy žák vrhající pravou/levou paží stojí v předkročení pravou/levou nohou zády do směru vrhu (chodidla směřují na opačnou stranu od směru vrhu). Těžiště je přeneseno na vykročenou, mírně pokrčenou, dolní končetinu. Žák vrhající pravou/levou paží zanoží levou /pravou dolní končetinu a předkloní trup. Následně jde do podřepu na pravé/levé noze (přenesení těžiště) a impulzním švihem levé/pravé nohy se přes patu chodidla odráží směrem vzad, trup zůstává v předklonu. Odrazová noha je po dopadu cca o 45° stočena vlevo/vpravo a neodrazová dolní končetina došlapuje mírně za osu kruhu do kolmého postavení ke směru vrhu. Tímto se žák dostal do zádového postavení vzhledem ke směru vrhu. Žák vrhající pravou/levou rukou napíná odrazovou (pravou/levou) dolní končetinu a rotací otáčí trup do směru vrhu (za neodhodovou paží). Podstatné je protlačení zejména pravého/levého boku nahoru a vpřed, čímž přetáčíme celý trup včetně ramen. Ruku, která drží kouli, v závěru rotace trčíme vpřed do úplného napnutí, čímž dochází k vrhu. Po vrhu se koulař snaží o znovunabytí rovnováhy, a to pomocí přeskoku na druhou nohu nebo pomocí poskakování na přední noze do otočky.

Znovunabytí rovnováhy po vrhu přeskokem
Znovunabytí rovnováhy po vrhu otočkou
Vrh se sunem s přeskokem po vrhu

Osvojení otočky, vrh koulí s otočkou

Točení na přední části levého chodidla

Žák stojí v širokém stoji rozkročném, v pravé/levé ruce u krku drží kouli, levá/pravá paže je uvolněná a mírně pokrčená v předpažení. Žák v mírném podřepu jde do mírného pootočení vpravo/vlevo, následně se na přední části levého/pravého chodidla otáčí za neodhodovou paží o 360° s jedním došlapem.

Poznámka

Cvik můžeme provádět jak na dráze, tak v kruhu. Při nácviku na dráze využíváme toho, že mohou cvičit všichni žáci zároveň. Na druhou stranu nácvik v kruhu je pro žáky velmi důležitý, a to především pro jejich orientaci v kruhu. Trénink můžeme kombinovat tak, že si žáci v jeden moment trénují dílčí úkoly na dráze a jeden po druhém se zároveň střídají v kruhu.

Točení na přední části levého chodidla (levou rukou)

Imitace otočky vytočením na levém chodidle a vykročením pravou nohou do směru otočky

Žák stojí v širokém stoji rozkročném, v pravé/levé ruce u krku drží kouli, levá/pravá paže je uvolněná a mírně pokrčená v předpažení. Žák v mírném podřepu jde do mírného pootočení vpravo/vlevo, následně se na přední části levého/pravého chodidla otáčí za neodhodovou paží přibližně o 270° tak, aby pravá/levá dolní končetina zůstala mírně pokrčená ve vykročení chodidlem ve středu kruhu. Žák stojí na špičkách.

Poznámka

Cvik můžeme provádět jak na dráze, tak v kruhu. Při nácviku na dráze využíváme toho, že mohou cvičit všichni žáci zároveň. Na druhou stranu nácvik v kruhu je pro žáky velmi důležitý, a to především pro jejich orientaci v kruhu. Trénink můžeme kombinovat tak, že si žáci v jeden moment trénují dílčí úkoly na dráze a jeden po druhém se zároveň střídají v kruhu.

Imitace otočky vytočením na levém chodidle a vykročením pravou nohou do směru otočky (levou rukou)

Imitace otočky krokem do základního postavení

Žák stojí v širokém stoji rozkročném, v pravé/levé ruce u krku drží kouli, levá/pravá paže je uvolněná a mírně pokrčená v předpažení. Žák v mírném podřepu jde do mírného pootočení vpravo/vlevo, následně se na přední části levého/pravého chodidla otáčí za neodhodovou paží přibližně o 270° tak, aby pravá/levá dolní končetina zůstala mírně pokrčená ve vykročení chodidlem ve středu kruhu. Žák stojí na špičkách. Poté žák provede druhý půl obrat přibližně o 180°) na špičce pravého/levého chodidla za neodhodovou paží, čímž se dostává zády ke směru vrhu. Chodila jsou kolmo ke směru hodu, zadní noha je natažená, přední pokrčená.

Imitace otočky krokem do základního postavení (levou rukou)

Vrh koulí s otočkou

Žák stojí v širokém stoji rozkročném, v pravé/levé ruce u krku drží kouli, levá/pravá paže je uvolněná a mírně pokrčená v předpažení. Žák v mírném podřepu jde do mírného pootočení vpravo/vlevo, následně se na přední části levého/pravého chodidla otáčí za neodhodovou paží přibližně o 270° tak, aby pravá/levá dolní končetina zůstala mírně pokrčená ve vykročení chodidlem ve středu kruhu. Žák stojí na špičkách. Poté žák provede druhý půl obrat přibližně o 180°) na špičce pravého/levého chodidla za neodhodovou paží, čímž se dostává zády ke směru vrhu. Chodila jsou kolmo ke směru hodu, zadní noha je natažená, přední pokrčená. Natažením přední nohy a protlačením pravého/levého boku a ramene vpřed se žák dostává do čelního postavení a trčením pravé/levé paže vrhá kouli vpřed. Pro udržení stability po vrhu žák přeskakuje na přední noze do otočky.

Vrh koulí s otočkou (levou rukou)

Vrh koulí – vyučovací jednotka

Organizace

Návrhy vyučovacích jednotek jsou koncipovány jak pro výuky dvou spojených hodin, tedy pro vyučovací jednotku o délce 90 minut, tak pro výuku dělenou do samostatných vyučovacích jednotek o délce 45 minut. Příprava obsahuje časové rozvržení hodiny, náplň hodiny a metodické poznámky. Náplň hodiny (obsah) odkazuje na metodickou řadu pouze názvy jednotlivých cviků. Cviky jsou podrobněji popsány v předcházející kapitole, a to včetně videoukázek.

Pokud ve výuce využíváme speciální odhodová cvičení s medicinbalem, doporučujeme zařadit 3-4 cviky ve 2-3 sériích v počtu opakování 8-12.

Pro jednotlivé odhody, vrhy a jejich nácviky nestanovujeme konkrétní počet opakování. Učitel vždy musí přihlédnout k dané skupině, časovým a materiálním podmínkám. Jestliže však ve druhé hodině nácviku konkrétního hodu opakujeme cvičení z první hodiny, můžeme snížit počet jejich opakování.

Návrh hodiny je koncipován pro cca 12 žáků. Pokud by měl učitel ve skupině více žáků, nebo by se jednalo o žáky, kteří se setkávají s daným nácvikem poprvé, bylo by vhodné navýšit čas potřebný k optimálnímu osvojení dovedností.

Podstatným faktorem je rovněž kázeň třídy. Jestliže žáci potřebují pokyny vícekrát zopakovat, a učitel se tak častěji věnuje organizaci skupiny, je opět vhodné navýšit časovou dotaci.

V časovém rozvrhu nejsou zohledněny přechody ze školy na hřiště a zpět.

Odkazy na videoukázky k atletické abecedě, dynamickému a statickému strečinku

ABC rozcvičeníhttp://www.fsps.muni.cz/sdetmivjmkvpohode/kurzy/atletika/rozcviceni.php Aplikace dynamického a statického strečinkuhttp://www.fsps.muni.cz/strecink/?stranka=aplikace-strecinku&podstranka=dynamicky

Přípravy

Příprava 1: Téma hodinyVrh koulí (90 min) Příprava 2: Téma hodinyVrh koulí I (45 min) Příprava 3: Téma hodinyVrh koulí II (45 min)