Přístup k bezvědomému

Zásady volání tísňové linky

  • dispečer na lince tísňového volání musí od volajícího zjistit:
    • kde se nachází
    • co se stalo
    • kontakt (jméno a číslo, ze kterého volá, aby ho mohl např. zpětně kontaktovat)
  • hovor na tísňovou linku nikdy neukončuj jako první, vyčkej na pokyny dispečera
  • pokud je to možné, zapni si na telefonu hlasitý odposlech, abys zároveň mohl poskytovat první pomoc
  • odpovídej na otázky dispečera
  • poslouchej instrukce, které ti dispečer dává, a řiď se jimi (dispečer je vyškolený, aby ti poradil např. vyhodnotit stav pacienta v bezvědomí nebo jak provádět KPR nebo třeba zastavit masivní zevní krvácení)
  • pokud jsi na místě události sám, nemáš u sebe mobilní telefon a je nutné u pacienta zahájit KPR, je vhodné zvážit nejprve zajištění zavolání ZZS, a teprve potom zahájení KPR
  • konkrétní přístup však bude záležet vždy na povaze konkrétní situace

Kde jsi?

  • než zavoláš tísňovou linku, rozmysli si, jak popíšeš dispečerovi, kde se přesně nacházíš
  • pokud voláš linku 155, můžeš použít aplikaci Záchranka, která dokáže výrazně zjednodušit lokalizaci místa události
  • s lokalizací volajícího všech celostátních tísňových linek může pomoci systém AML (Advanced Mobile Location), který se postupně zavádí od roku 2020 pro operační systém Android, iOS ho zatím nepodporuje
  • AML využívá pro určení lokalizace volajícího vstupní data z GPS, wifi a z mobilních dat mobilního telefonu
  • informace, které můžeme použít pro zpřesnění místa události:
    • adresu včetně čísla domu (orientačního i popisného)
    • patro nebo konkrétní část budovy (např. Univerzitní kampus Bohunice, budova A11, 1. patro, místnost 114)
    • významné orientační body v okolí (zvláště, pokud se nacházíme např. v parku, na náměstí apod. – budova, památka, zastávka hromadné dopravy poblíž atd.)
    • při události na veřejné komunikaci např. kilometrovník nebo číslo exitu na dálnici, název poslední vesnice, kterou jsme projeli, křižovatka, odbočka apod.
    • souřadnice z navigace
    • číslo lampy veřejného osvětlení (lampy však nejsou číslovány všude)
    • číslo železničního přejezdu
    • body záchrany v terénu a traumabody
  • všechna vozidla vyrobená po roce 2018 musí být (na základě nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 2015/758) vybavena systémem eCall
  • řídící jednotka vozidla vyhodnotí, že došlo k dopravní nehodě a je schopna pomocí systému eCall poslat datovou větu na tísňovou linku a spojit hovor na linku 112 s kabinou řidiče (kromě lokalizace se na dispečinku dozví např. i to, kolik bylo ve vozidle pasažérů podle počtu zapnutých pásů, zda se vozidlo přetočilo přes střechu z informací z čidel vozu apod.)
Bod záchrany
Bod záchrany
Traumabod
Traumabod (zdroj: Plzeňský kraj)

Co se stalo?

  • než zavoláš tísňovou linku, rozmysli si, jak dispečerovi popíšeš, co se vlastně stalo (proč pacient potřebuje pomoc ZZS, jaký je jeho problém apod.)
  • zjisti také počet zraněných a orientačně vyhodnoť, v jakém jsou stavu (např. 2 dospělí zaklínění ve vozidle v bezvědomí, dítě asi 5leté ve vozidle při vědomí)
  • popiš co nejpřesněji, co vidíš nebo slyšíš, nebo předej informaci, kterou ses dozvěděl od někoho jiného
  • nesděluj své domněnky nebo ukvapené závěry, mohly by být pro dispečera zavádějící
  • pokud u pacienta dojde ke změně jeho stavu, kontaktuj znovu linku 155 (např. pacient upadne do bezvědomí)

Na tomto webu si můžeš poslechnout simulované nahrávky volání tísňové linky 155.

Co dělat, než pomoc dorazí na místo události?

  • zraněnému poskytni první pomoc (řiď se instrukcemi dispečera)
  • pravidelně kontroluj stav pacienta (např. pokud pacient v bezvědomí dýchá, pravidelně zkontroluj, jestli nedošlo ke změně)
  • v případě, že je na místě více zachránců, vyšli někoho, aby čekal na příjezd ZZS a dovedl je co nejrychleji na místo události (např. před budovu na ulici apod.), příp. aby zajistil, aby se na místo události mohla pomoc dostat (např. otevřením domovních dveří zamčených na čip apod.)
  • zajisti bezpečné prostředí pro poskytování první pomoci pro přijíždějící tým (např. zavři psa nebo jiné zvíře)
  • pokud na to máš čas a prostor, připrav doklady nemocného, lékařské zprávy z posledních kontrol nebo hospitalizací, pravidelně užívané léky atd.