2.1 Ke kořenům výchovy spojené s volným časem

Michal Kaplánek, Ivo Jirásek

Obsah kapitoly


2.1.4 Závěr a literatura

Seznam použité a doporučené literatury

Podkapitola "Čas v dějinách a v lidském životě"

  • Augustinus, A. (1990). Vyznání. Praha: Kalich.
  • Bergson, H. (1947). Čas a svoboda: o bezprostředních datech vědomí. Praha: Jaroslav Samec.
  • Bible svatá, aneb, Všecka svatá Písma Starého i Nového zákona: podle posledního vydání kralického z roku 1613 (2007). Praha: Knižní klub. 
  • Floss, K. (1992). Čas, dějinnost a Aurelius Augustinus. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Heidegger, M. (1996). Bytí a čas. Praha: OIKÚMENÉ.
  • Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
  • Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase) (pp. 126–146.). Praha: Portál.
  • Kaplánek, M. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
  • Pollo, M. (2004). Animazione culturale. Roma: LAS.
  • Sokol, J. (2004). Čas a rytmus. Praha: Oikoymenh.
  • Svobodová, Z. (2023). Svobodný čas. Praha: Karolinum.

Podkapitola "Scholé a volný čas"

  • Kaplánek, M. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
  • Palouš, R. (1991). Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Pelcová, N. (2010). Vzorce lidství. Praha: Portál.
  • Pieper, J. (2017). Voľný čas a kult. Trnava: Trnavská univerzita, Filozofická fakulta.
  • Schnabel, U. (2014). Umění zahálky aneb rozkoš z nicnedělání. Podlesí – Slavonice: Dauphin.
  • Šmilauer, V. (1944). Etymologická procházka po škole. Naše řeč, 28(1), 1–8.
  • Vážanský, M. (2001). Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typia.

Podkapitola "Pedagogika volného času a její různá pojetí"

  • Drahanská, P. (2020). Učení prožitkem: Jak postavit vaše rozvojové, výchovné a vzdělávací programy na prožitku. Račice: Petra Drahanská.
  • Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004.
  • Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.
  • Kaplánek, M. (2022). Volný čas dětí staršího školního věku. České Budějovice: Nakladatelství Jihočeské univerzity.
  • Pávková, J. a kol. (2002). Pedagogika volného času. 3. vyd. Praha: Portál.

Formulujte samostatně co nejstručnější odpovědi na tyto otázky:

  1. Jaká jsou pohledy na čas v dějinách filosofie? Vyberte minimálně tři.
  2. Jak byste definovali rozdíl mezi starověkým „scholé“ a dnešním volným časem?
  3. Vysvětlete vznik pedagogiky volného času v ČR a přibližte podobné studijní obory ve světě, včetně jejich rozdílných tematických zaměření.