2.1 Ke kořenům výchovy spojené s volným časem
Michal Kaplánek, Ivo Jirásek
Obsah kapitoly
2.1.4 Závěr a literatura
Seznam použité a doporučené literatury
Podkapitola "Čas v dějinách a v lidském životě"
- Augustinus, A. (1990). Vyznání. Praha: Kalich.
- Bergson, H. (1947). Čas a svoboda: o bezprostředních datech vědomí. Praha: Jaroslav Samec.
- Bible svatá, aneb, Všecka svatá Písma Starého i Nového zákona: podle posledního vydání kralického z roku 1613 (2007). Praha: Knižní klub.
- Floss, K. (1992). Čas, dějinnost a Aurelius Augustinus. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
- Heidegger, M. (1996). Bytí a čas. Praha: OIKÚMENÉ.
- Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
- Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase) (pp. 126–146.). Praha: Portál.
- Kaplánek, M. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
- Pollo, M. (2004). Animazione culturale. Roma: LAS.
- Sokol, J. (2004). Čas a rytmus. Praha: Oikoymenh.
- Svobodová, Z. (2023). Svobodný čas. Praha: Karolinum.
Podkapitola "Scholé a volný čas"
- Kaplánek, M. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
- Palouš, R. (1991). Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Pelcová, N. (2010). Vzorce lidství. Praha: Portál.
- Pieper, J. (2017). Voľný čas a kult. Trnava: Trnavská univerzita, Filozofická fakulta.
- Schnabel, U. (2014). Umění zahálky aneb rozkoš z nicnedělání. Podlesí – Slavonice: Dauphin.
- Šmilauer, V. (1944). Etymologická procházka po škole. Naše řeč, 28(1), 1–8.
- Vážanský, M. (2001). Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typia.
Podkapitola "Pedagogika volného času a její různá pojetí"
- Drahanská, P. (2020). Učení prožitkem: Jak postavit vaše rozvojové, výchovné a vzdělávací programy na prožitku. Račice: Petra Drahanská.
- Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004.
- Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.
- Kaplánek, M. (2022). Volný čas dětí staršího školního věku. České Budějovice: Nakladatelství Jihočeské univerzity.
- Pávková, J. a kol. (2002). Pedagogika volného času. 3. vyd. Praha: Portál.
Formulujte samostatně co nejstručnější odpovědi na tyto otázky:
- Jaká jsou pohledy na čas v dějinách filosofie? Vyberte minimálně tři.
- Jak byste definovali rozdíl mezi starověkým „scholé“ a dnešním volným časem?
- Vysvětlete vznik pedagogiky volného času v ČR a přibližte podobné studijní obory ve světě, včetně jejich rozdílných tematických zaměření.