Zkušenostně reflektivní učení v teorii a praxi
Markéta Košatková
Obsah kapitoly
3.1.6 Teorie sociálního učení
Sociální teorie (někdy sociálně kognitivní teorie – srov. Bertrand, 1998) vyzdvihují sociální a kulturní aspekty ve vzdělávání. Sociálně kognitivní teorie A. Bandury se snaží zachytit podstatu lidského jednání pomocí modelu vzájemně působících faktorů. Prvním z nich je chování, druhým jsou situační vlivy z vnějšího prostředí a konečně třetím jsou osobností faktory. Reciproční model, který Bandura nevrhl, spočívá v tom, že tyto tři faktory na sebe vzájemně působí a reagují na sebe. Bandura tak odmítá jednostranný vliv prostředí na chování jedince nebo na základě vnitřních dispozic.
Dále Bandura rozpracovává pojem observačního učení, což je forma sociálního učení, které pracuje s principem nápodoby a zástupného učení (schopnost nahradit přímou zkušenost zkušeností zprostředkovanou). Zástupné učení umožňuje osvojování různých forem chování na základě pozorování druhých a možných důsledků tohoto chování. Na základě vyhodnocení efektivních způsobů řešení můžeme přijmout za své výsledky činnosti druhých. Toto přejímání generuje modely chování, které jsou klíčové pro nové chování.
Otázky k opakování probraného učiva:
- Který z filosofických směrů můžeme považovat za nejdůležitější směrem ke ZRU?
- Kdo pracoval s myšlenkou, že lidé se nejlépe učí ze situací, které se jich přímo týkají (tzv. akční výzkum)?
- Charakterizujte vlastními slovy reflexi.
- Jaké jsou hlavní principy konstruktivismu?
- Co znamená pojem „konstruovaná realita“?
- Objasněte pojem „observační učení“.
- K čemu je užiteční teorie sociokognitivního konfliktu?
V následující části textu se podíváme na praktické využití zkušenostně reflektivního přístupu v praxi.
Klíčová slova
Kategorizace reflexe, osobnostní rozvoj, sociálně a emoční učení (SEL)
Možná si stále kladete otázku, jak taková reflexe vypadá v praxi? Na co si dát pozor a dle čeho se řídit? Reflektivní proces variuje s cílem reflexe, vybranou technikou, účastnickou skupinou i se zkušeností facilitátora reflexe. Zaměříme-li se na verbální reflexi, je klíčové věnovat velkou pozornost jazykovému provázení reflektivním procesem (pozor na manipulace v řeči, uzavřené otázky, nesrozumitelnost otázky apod.). Jazyk je mocným hybatelem situace. Kniha zabývající se nenásilnou komunikací: Co řeknete, změní váš svět zachycuje sílu jazykového spolu(utváření) sociální a žité reality (Rosenberg, 2016). Nenásilná komunikace a její pravidla mohou být inspirací i pro facilitaci reflektivního procesu (např. kontakt se sebou samým – snažíme se podpořit účastníky reflexe, aby svoji pozornost věnovali vlastním pocitům a potřebám).