Vážené kolegyně, vážení kolegové,
srdečně Vás zveme na 9. ročník Open space konference o e-learningu IS MU, která se koná pod záštitou rektora Masarykovy univerzity doc. PhDr. Mikuláše Beka, Ph.D. Ústředním tématem příspěvků bude výuka současné generace studentů. Dozvíte se, s čím se vyučující u dnešních studentů musejí potýkat a v čem je výuka jiná než před lety. Nápady, jak k současné generaci přistupovat, co zkusit, co se osvědčilo, i o tom, jaká tato generace studentů vlastně je.
Prezentovat budou opět odborníci a učitelé, kteří mají zkušenosti z praxe. Konference si zachová formát „otevřeného prostoru“ a znovu bude příležitostí k setkání s kolegy, ke konzultaci dotazů a porovnání zkušeností. A hlavně, rádi Vás zase uvidíme.
Termín konání | středa 6. 2. 2019 (registrace od 8.30) |
Místo konání | Fakulta informatiky, Botanická 68a, Brno |
Ústředním tématem konference bude výuka současné generace studentů. Příspěvky a doprovodné postery konference poodhalí, jaké změny v generaci studentů učitelé vnímají a jak museli svoji výuku změnit a přizpůsobit. O praktické zkušenosti a rady se v rámci příspěvků podělí vyučující, kteří budou mluvit o:
tom, v čem je online generace studentů specifická,
podpoře autonomního učení,
tom, jak zaujmout současné studenty,
odevzdávání videoprezentací,
vzájemném hodnocení studentů ve výuce,
multimédiích v hodinách.
První blok 9.00–10.20 |
|
Přestávka na kávu | |
Druhý blok 10.45–12.20 |
|
Doprovodný program s občerstvením 12.20–13.00 |
|
Třetí blok 13.00–14.10 |
|
Současná generace studentů a příklady práce s ní z pohledu Kariérního centraMgr. Michaela OdehnalováKariérní poradce, Kariérní centrum Masarykovy univerzity Se studenty generace Y se setkávám během kariérních konzultací, na kurzech nebo akcích zaměřených na profesní uplatnění. V poslední době přicházejí studenti se zakázkami týkajícími se nenaplněných očekávání od studia nebo potížemi ohledně zkombinování profesní dráhy a akademického života. Požadavky studentů se mění a naše služby by se měly měnit s nimi. Cílem příspěvku je představit hlavní témata, s kterými se generace Y nejčastěji potýká z pohledu Kariérního centra. Pozornost bude věnována jejich potřebám, očekáváním, zájmům a možné aplikaci těchto poznatků do výuky. Současná generace studentů a příklady práce s ní z pohledu Kariérního centraPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Odevzdejte video!Mgr. Hana ŽižkováKatedra českého jazyka a literatury, Pedagogická fakulta Jak na konci semestru ohodnotit stovky studentských prezentací tak, aby každý student dostal zpětnou vazbu o tom, co udělal správně a nesprávně jak v přednesu, tak i na snímcích, a přitom abyste jako vyučující stihli i ostatní potřebné záležitosti? Řekněte studentům, ať odevzdají video! V příspěvku bude ukázáno, jak dopadlo vyzkoušení cesty, která je dnešním studentům blízká, a co to přineslo jak studentům, tak vyučující. Odevzdejte video!Prezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Univerzálne výukové aktivityMgr. Valdemar ŠvábenskýKatedra počítačových systémů a komunikací, Fakulta informatiky Výukové aktivity, pri ktorých študenti manipulujú s objektmi (fyzickými alebo virtuálnymi) zvyšujú zapojenie študentov, dokážu rozprúdiť diskusiu a umožňujú hlbšie pochopiť preberanú látku. V prezentácii uvidíte konkrétny príklad takejto aktivity z praxe výuky programovania spolu s vysvetlením, ako a prečo funguje. Nasledovať budú ukážky z iných oblastí a všeobecné princípy, aby ste dokázali podobné aktivity vytvoriť a použiť aj vo vlastnej výuke. Univerzálne výukové aktivityPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Studenti včera, dnes a zítra z pohledu učiteleMUDr. Ondřej ZahradníčekMikrobiologický ústav, Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, Lékařská fakulta Se změnou technologií, ale také s dostupností informací se mění také studenti. Ještě v devadesátých letech měli studenti k dispozici prakticky jen učebnice, tištěné protokoly, do kterých si zapisovali a kreslili, a při výuce se využívala tabule, zpětný projektor a diapozitivy. Dnešní studenti jsou už ze základní a střední školy zvyklí na online dostupné materiály a umějí je i aktivně vyhledávat na internetu, pokud je učitelé sami nenabízejí. Jsou schopni pracovat s interaktivními materiály, využívají sebeevaluace a adaptivních testů. Na druhou stranu stav, kdy jsou online dostupné informace, které mohou být různého původu, vede k situaci, kdy studenti nemají vždy dostatečnou schopnost rozlišovat mezi relevantním zdrojem a zdrojem pochybné kvality. Jako učitelé často nechápeme, že je třeba ubrat z vyžadování faktických znalostí, a naopak studenty vést k tomu, aby dokázali data rozlišovat a zpracovávat. Do budoucna je potřeba počítat s ještě další generací, pro kterou bude zcela běžná práce s virtuální, případně augmentovanou realitou. Toho je třeba smysluplně využít a to, co již dnešní děti považují při hraní her za samozřejmé, zužitkovat při přípravě simulační výuky. Studenti včera, dnes a zítra z pohledu učitelePrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
English Autonomously: jazyková výuka v lavicích a (hlavně) mimo něMgr. Martina Šindelářová SkupeňováOddělení Centra jazykového vzdělávání na Filozofické fakultě, Centrum jazykového vzdělávání Mgr. Eva Trumpešová - Rudolfová Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Fakultě informatiky, Centrum jazykového vzdělávání English Autonomously je volitelný kurz Centra jazykového vzdělávání, který nabízí studentům zlepšování jejich jazykových kompetencí a zároveň přispívá k rozvoji jejich autonomního učení. Příspěvek představí koncepci kurzu a jeho strukturu, která umožňuje vytvoření individualizovaných studijních plánů pro každého studenta. Pozornost bude věnována různým způsobům komunikace, které učitelé a studenti v kurzu používají (individuální konzultace, náslechy, sdílené dokumenty, Google kalendář, peer mentoring, Facebook). Příspěvek zmíní i problémy, které se objevily při zavádění a organizaci kurzu. Jeho cílem je sdílet nápady a doporučení použitelná pro tvorbu či inovaci dalších kurzů. English Autonomously: jazyková výuka v lavicích a (hlavně) mimo něPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Aplikace pro vzájemné hodnocení studentůRNDr. Tomáš ObšívačCentrum výpočetní techniky, Fakulta informatiky Jednou z možností, jak u studentů podpořit spolupráci a poskytování zpětné vazby, je technika vzájemného hodnocení prací a úkolů. Nově budou moci vyučující využít plnou podporu pro vzájemné hodnocení přímo v IS MU. Aplikaci představí pracovník vývojového týmu IS MU RNDr. Tomáš Obšívač. Aplikace pro vzájemné hodnocení studentůPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Dovednostní formy výuky práva a IT technologie – aplikace pro vzájemné hodnocení studentůdoc. JUDr. David Sehnálek, Ph.D.Katedra mezinárodního a evropského práva, Právnická fakulta Příspěvek přinese inspiraci, jak můžete aplikaci pro vzájemné hodnocení studentů využít ve Vašem předmětu. Motivaci k zavedení vzájemného hodnocení ve výuce a své zkušenosti s pilotním testováním bude prezentovat vyučující, který aplikaci vyzkoušel ve dvou svých předmětech. Dovednostní formy výuky práva a IT technologie – aplikace pro vzájemné hodnocení studentůPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Novinky v IS MUMgr. Dana KozlováKoordinátorka IS-techniků, Uživatelská podpora IS MU V předchozím roce Vývojový tým IS MU opět nezahálel a tak máme pro posluchače, kteří chtějí mít přehled o vývoji e-learningu, jeho nových funkcích a možnostech, plno informací souvisejících s elektronickou podporou výuky v IS MU. Například účastníkům představíme novou aplikaci pro editaci interaktivních osnov, Katalog technologií ve výuce, nové studentské rozhraní v Odpovědnících, diskuzní fóra v novém designu nebo Akademii ISu. Určitě prozradíme také něco z plánů na rok 2019. |
|
Informační postery z předchozích ročníků konference si můžete prohlédnout na Elportále MU:
http://is.muni.cz/elportal/prezentace/postery/Účastníci konference mohli v průběhu jejího konání za pomoci aplikace Socrative odpovídat na otázku "Čím vás studenti v poslední době překvapili?". Všechny odpovědi naleznete v PDF souboru níže.
Kupodivu svým zájmem o probíraná témata, ochotou diskutovat a sdílet své zkušenosti.
Student, který má lehkou poruchu učení, byl díky svému soustředěnému poslechu přednášek a aktivnímu přístupu ve cvičení nejlepší ze všech studentů u zkoušky.
Student si zvolil RJ (jako cizí jazyk, jednosemestrální kurz), protože chtěl číst poezii v originále :)Anketní otázka "Čím vás studenti v poslední době překvapili?"
Podívejte se, jak probíhaly minulé ročníky: