Studenti se specifickými nároky ve výuce

Povinná docházka

Základní kategorie studentů


  • Studenti se zrakovým postižením
  • Studenti se sluchovým postižením
  • Studenti s pohybovým postižením
  • Studenti se specifickými poruchami učení a pozornosti
  • Studenti s poruchou autistického spektra
  • Studenti s psychickými obtížemi
  • Studenti s chronickým somatickým onemocněním

Studenti se zrakovým postižením


Jaký problém se může vyskytnout? 

Studenti se zrakovým postižením obvykle s plněním docházky obtíže nemají.


Studenti se sluchovým postižením


Jaký problém se může vyskytnout?  

Studenti se sluchovým postižením obvykle s plněním docházky obtíže nemají. Pokud ano, může to souviset s jejich postižením jen nepřímo - dochází-li k nějakým změnám v organizaci výuky (posun termínu výuky, změna místa, změna podmínek ukončení předmětu), které jsou sdělovány pouze ústně, může se stát, že je student přeslechne, příp. jim neporozumí správně. 

Jaké je řešení?  

Studenti s těžším stupněm sluchového postižení docházejí do výuky s přepisovatelem mluvené řeči, příp. tlumočníkem znakového jazyka, kteří jim veškerou mluvený projev zprostředkují.  Ve výuce není třeba o přepisovatele nebo tlumočníka žádat, zajistí ho Středisko Teiresiás automaticky.  U lehčích sluchových postižení zpravidla dobré porozumění mluvené řeči závisí na akustice prostor, ve kterých se výuka (příp. konzultace) koná. Studenti si sami umí najít místo tak, aby rozuměli vyučujícímu co nejlépe.  Pomůže, pokud mají studenti informace o organizaci výuky také písemně (e-mail, sylabus předmětu v IS). Pokud je změna sdělována ústně, podstatné informace je užitečné napsat alespoň na tabuli.


Studenti s pohybovým postižením


Jaký problém se může vyskytnout?

Pokud je výuka zajištěna v bezbariérových prostorách, a nedochází k náhlým změnám v rozvrhu, docházka nebývá problém. Nezbytnost zajištění osobní asistence však může docházku některým studentům ztěžovat. Problematické také může být spojení pohybového postižení s dalšími zdravotními komplikacemi a zvýšenou nemocností.


Studenti se specifickými poruchami učení a pozornosti


Jaký problém se může vyskytnout?

Studenti se specifickými poruchami učení obvykle s plněním docházky obtíže nemají. Riziko může nastat např. v případě, že je součástí výuky nějaká povinná exkurze nebo se termín výuky jednorázově mění. V tomto případě může dojít k tomu, že si tito studenti termín špatně poznačí, nebo změnu nepostřehnou.

Jaké je řešení? 

Pomůže poskytnout studentům důležité termíny a informace o změnách krom ústního sdělení i písemně (e-mail, sylabus předmětu v IS), případně tyto informace napsat alespoň na tabuli.


Studenti s poruchou autistického spektra


Jaký problém se může vyskytnout?

S docházkou bývá problém v případě jiných přidružených potíží (např. viz Studenti s psychickými obtížemi).


Studenti s psychickými obtížemi


Jaký problém se může vyskytnout? 

Psychická onemocnění bývají často specifická svou proměnlivostí v čase. U studentů se střídají lepší a horší období, někdy se stává, že se zdravotní stav zhorší natolik, že student není schopen ani vstát z postele a vyjít z domu. U části studentů dochází k opakovaným hospitalizacím, když se zdravotní stav výrazněji zhorší.  Úzkostnější studenti považují své zdravotní obtíže za osobní selhání a neúčast na výuce se bojí řešit s vyučujícím. To vede k obavám z dalšího týdne, což může vést k další absenci, a tím někdy studentova účast na výuce končí, protože není schopen o svých obtížích s vyučujícím komunikovat a uzavře se do bludného kruhu výčitek a pocitů selhání.

Jaké je řešení? 

Na začátku semestru jasně se studentem nastavit pravidla, kolik absencí je tolerovatelných s ohledem na koncepci předmětu, resp. jak bude možné případné absence nahradit (např. domácí prací, účastí na výuce jiné seminární skupiny, individuálními konzultacemi apod.).


Studenti s chronickým somatickým onemocněním


Jaký problém se může vyskytnout? 

U studentů s chronickým somatickým onemocněním se může absence vyskytnout častěji než u jiných typů postižení. Dochází k ní při akutní fázi onemocnění (např. u ulcerózní kolitidy, při epileptickém záchvatu, atace roztroušené sklerózy) nebo kvůli akutní či plánované hospitalizaci (např. po epileptickém záchvatu, kvůli nitrožilní medikaci nebo plánované reoperace po úrazech či jiných onemocněních).   

Jaké je řešení? 

Domluvit se se studentem na náhradním plnění, např. písemné domácí práci či krátké konzultaci pro ověření znalostí z absentovaných seminářů.