- Studenti se zrakovým postižením
- Studenti se sluchovým postižením
- Studenti s pohybovým postižením
- Studenti se specifickými poruchami učení a pozornosti
- Studenti s poruchou autistického spektra
- Studenti s psychickými obtížemi
- Studenti s chronickým somatickým onemocněním
Seminární práce
Studenti se zrakovým postižením
Jaký problém se může vyskytnout?
Stejně jako v případě pročítání průběžné literatury z hodinu na hodinu platí, že studenti se zrakovým postižením mohou mít při přípravě seminární práce potíže, nejsou-li doporučené zdroje dostupné v přístupné podobě. Taktéž pomalejší tempo práce s dokumenty a aplikacemi vyžadujícími sledování více informačních zdrojů současně může být příčinou nedodržení termínu odevzdání.
Jaké je řešení?
Řešením je dostupnost doporučených zdrojů v přístupné podobě a jistá flexibilita ve stanovení termínu odevzdání, která reflektuje oba potenciální problémy popsané “výše”. Obraťte se na naše Knihovní a vydavatelské oddělení s dostatečným předstihem, abychom posoudili či zajistili přístupnost studijních zdrojů potřebných pro přípravu seminární práce.
Studenti se sluchovým postižením
Jaký problém se může vyskytnout?
Studenti s lehčí nedoslýchavostí s tímto typem úkolu zpravidla obtíže nemají. U studentů s těžší nedoslýchavostí a u neslyšících se jako komplikující faktor může projevit jejich omezená znalost českého jazyka, kdy jim trvá déle přečtení jakéhokoliv odborného textu a porozumění jeho struktuře a obsahu. Hůře se jim pracuje s větším množstvím literatury, mohou mít obtíže poznat, co je důležité ve vztahu k tématu práce. Dalším problémem pro studenty s těžší nedoslýchavostí a neslyšící pak může být samotné psaní souvislého delšího textu. Studenti mohou mít obtíže na všech úrovních jazyka - od aplikace gramatických pravidel až po strukturování textu a volbu vhodných jazykových prostředků (více informací zde).
Jaké je řešení?
Pomůže dát studentům na napsání práce více času. Užitečné mohou být také konzultace k tématu práce, které studentovi s těžkým sluchovým postižením nebo neslyšícímu studentovi pomůžou se v tématu lépe zorientovat. Středisko Teiresiás nabízí studentům s těžším sluchovým postižením a neslyšícím konzultace k psaní odborného textu a také jazykové poradenství. Pokud tedy nejste spokojeni s jazykovou úrovní seminární práce, neváhejte studenta na jejich poradenství odkázat.
Studenti s pohybovým postižením
Jaký problém se může vyskytnout?
Pokud pohybové postižení zahrnuje omezení hybnosti rukou, které vede k celkově pomalejšímu pracovnímu tempu, je studentům poskytován čas navíc, resp. individuální termíny.
Studenti se specifickými poruchami učení a pozornosti
Jaký problém se může vyskytnout?
Studenti s obtížemi ve čtení (dyslexií) potřebují více času na přečtení textů, ze kterých mají v seminární práci vycházet. Nejsou zpravidla schopni vlivem poruch učení text jen rychle očima “prolétnout” a najít důležité pasáže nebo potřebné informace a proto čtou celý text lineárně. Hůře se jim pracuje s větším množstvím literatury, mohou mít obtíže poznat, co je důležité ve vztahu k tématu práce. Při psaní studenti mohou mít obtíže na všech úrovních jazyka - od aplikace pravopisných pravidel až po strukturování textu a volbu vhodných jazykových prostředků.
Jaké je řešení?
Někdy mohou studenti potřebovat na napsání práce více času. Středisko Teiresiás nabízí studentům s poruchami učení konzultace k psaní odborného textu a také jazykové poradenství. Pokud nejste spokojeni s jazykovou úrovní seminární práce, neváhejte studenta odkázat na Středisko Teiresiás. Pomůže také, pokud studentovi poskytnete podrobnější zpětnou vazbu k tomu, co je na jeho práci v nepořádku a na co se má při opravě zaměřit.
Studenti s poruchou autistického spektra
Jaký problém se může vyskytnout?
Autismus často vede k celkově pomalejšímu pracovnímu tempu, pro studenty může být problém už jen výběr tématu a potřebné literatury, a tak někdy bývají poskytovány individuální termíny odevzdání seminárních prací.
Studenti s psychickými obtížemi
Jaký problém se může vyskytnout?
Při nahromadění většího množství průběžných úkolů a seminárních prací se může stát, že studenti přestanou povinnosti stíhat. Může dojít k narušení naplánovaného harmonogramu práce zhoršením zdravotního stavu, což studenti nedokáží předvídat ani ovlivnit.
Jaké je řešení?
Studenti s psychickými obtížemi často potřebují plánovat práci do všech předmětů hned na začátku semestru, aby mohli započítat rezervu pro zhoršení zdravotního stavu. Pokud je to možné, stanovte všechny termíny a požadavky hned na úvodní hodině a už následně nic dalšího nepřidávejte. Každý další požadavek v průběhu semestru může narušit studentův harmonogram a nemusí být v jeho silách jej flexibilně splnit. Pokud je to možné, lze studentovi stanovit individuální termín odevzdání práce, tak, aby pro něj bylo možné si povinnosti rozložit do zvládnutelného množství. V případě domluvy individuálního termínu odevzdání je ale dobré vždy nějaký konkrétní termín stanovit. Mnoha studentům pomáhá stanovení několika průběžných termínů, ve kterých odevzdávají části práce, které mohou s vyučujícím konzultovat. Pokud student odevzdá práci, která nesplňuje požadavky, je zcela v pořádku mu tuto práci vrátit. Pomůže ale podrobnější zpětná vazba k nedostatkům, protože studenti někdy nemusí být schopni sami odhalit problematická místa.
Studenti s chronickým somatickým onemocněním
Jaký problém se může vyskytnout?
Pokud dojde k atakám onemocnění, může se stát, že student není schopen seminární práci napsat/ dopsat.
Jaké je řešení?
Pokud jde o plánovanou hospitalizaci, student sám kontaktuje vyučujícího a domluví se s ním na postupu (např. posunutí termínu odevzdání seminární práce nebo na náhradním plnění). Pokud jde o nenadálé zhoršení zdravotního stavu (typicky např. roztroušená skleróza, epilepsie), má lékařem potvrzené tzv. Potvrzení o krátkodobé absenci, na základě kterého je student omluven z účasti na semináři nebo zkoušce bez nutnosti dokládat lékařskou zprávu.