Studenti se specifickými nároky ve výuce

Nejčastější úpravy a další služby Střediska Teiresiás

Klíčovou službou, kterou Středisko Teiresiás nabízí nevidomým či těžce slabozrakým studentům a jejich učitelům, je zajištění dostupnosti studijních materiálů v adekvátních formátech, které umožňují efektivní práci zrakově postiženého s běžně požadovanými studijními texty.

Zajištění přístupnosti studijních materiálů

Úpravy týkající se výuky

  • V této podkapitole nabízíme přehled úprav, které ve spolupráci s učiteli zajišťujeme ohledně výuky.

Adaptace písemných testů

  • Adaptací společnou pro obě skupiny studentů se zrakovým postižením je úprava podmínek písemných testů či písemné přípravy na ústní zkoušení.

Další služby Střediska Teiresiás

  • Zajištění přístupnosti studijních materiálů

    Knihovní a vydavatelské oddělení se stará o rozsáhlý knihovní fond nabízející především odbornou vysokoškolskou literaturu, jehož položky jsou připraveny s ohledem na pracovní postupy lidí se zrakovým postižením. Dalším úkolem oddělení je zajištění přístupnosti studijní literatury, kterou doporučují učitelé předmětů, jež si student se zrakovým postižením zaregistroval či zapsal.

    Pracovníci oddělení nejprve ověřují přístupnost studijních materiálů, respektive jsou-li součástí knihovního fondu. Je-li nutné některé položky studijní literatury zpřístupnit, rozhodne Knihovní a vydavatelské oddělení o typu adaptace v závislosti na pracovních postupech studenta, vstupním formátu zdroje a míře jeho složitosti. Stává se, že knihovní fond obsahuje jiné vydání titulu nebo jiný studijní materiál obsahově podobný požadované literatuře. Knihovní a vydavatelské oddělení proto může učitele oslovit s dotazem, zda studentovi postačí i jiný alternativní zdroj informací.

    Díky katalogovému rozhraní si mohou studenti se zrakovým postižením samostatně vyhledat a stáhnout literaturu v přístupném formátu.

    Typy adaptace

    Nejčastější adaptací je digitalizace do editovatelného elektronického formátu, při které pracovníci oddělení postupují dle Metodiky k úpravám elektronických textů pro zrakově postižené čtenáře (PDF dokument). Méně častým typem zpřístupnění je příprava hmatové verze dokumentu a výroba hmatové grafiky v různém formátu, jsou-li součástí původního materiálu vizuální informace ve formě schémat, grafů, mapek a tak dále.

    Mezi nejběžnější technologie pro tisk hmatové grafiky patří tiskárny bodového písma disponující grafickým režimem a produkující tak zvanou bodovou grafiku vyznačující se nižším rozlišením, avšak možnosti vytvoření více hmatných vrstev o různé výšce. Další, neméně častou možností je tisk hmatové grafiky pomocí fuseru, zařízení, které tiskne na mikrokapslový papír. Je-li na povrchovou vrstvu takového papíru vytištěn či nakreslen obrázek, fuser působením tepla vytváří z černých kontur jednovrstvý hmatný reliéf o vysokém rozlišení.

    Informace o technologiích pro výrobu hmatové grafiky a ukázky naleznete na webových stránkách Střediska Teiresiás, v článku Výroba hmatové grafiky.

    Minimální požadavky na učitelem předávané písemné dokumenty

    Kromě studijní literatury učitel předává studentům i menší dokumenty, které často připravuje s minimálním předstihem. V takovém případě už často nemá čas konzultovat jejich přístupnost s Knihovním a vydavatelským oddělením Střediska Teiresiás, a přebírá tak zodpovědnost za korektní formát těchto písemných dokumentů dle Metodiky k úpravám elektronických textů pro zrakově postižené čtenáře (PDF dokument).

     V podkapitole Předávání písemných materiálů uvádíme minimální požadavky na učitelem předávané písemné dokumenty. 

  • Úpravy týkající se výuky

    Individuální výuka předmětů

    Individuální výuku zajišťujeme v případech, kdy standardní přednáška či seminář není přístupná účastníkům se zrakovým postižením a řešení v podobě pedagogické či technické asistence není dostačující, tedy nepřispěje k tomu, aby nevidomí či slabozrací studenti mohli plnohodnotně sledovat výuku a aktivně se do ní zapojit.

    Může se jednat o jazykové kurzy, matematické a informatické vzdělávání, či předměty zaměřené na práci s výpočetní technikou. Individuální výuka může nahradit běžnou i v případech, kdy studenti používají aplikace nepřístupné ve své standardní podobě.

    Důvodem pro takovou úpravu je častá práce s tabulí, tištěnými a fotografickými materiály či nadměrné odkazování na informace zobrazené na plátně datového projektoru, tedy výukové situace, při nichž je zraková percepce nutnou podmínkou pro pochopení kontextu výkladu a vizuálně prezentované podněty nejsou dostatečně slovně popsány či vysvětleny.

    Je-li tato úprava nezbytná, angažujeme ve spolupráci s učiteli či garantem předmětu lektora, který za pomoci asistivních technologií a alternativních komunikačních či didaktických postupů vede studenta či studenty se zrakovým postižením individuálně.

    Zbývající úpravy jsou spíše preventivním mechanismem, kterým bereme v potaz pomalejší studijní tempo nevidomých či těžce slabozrakých studentů.

    Přednostní zápis do předmětů, jejich seminárních skupin a ke zkouškovým termínům

    Přednostní zápis do předmětů, jejich seminárních skupin a ke zkouškovým termínům je nástrojem pro zajištění rovnoměrné studijní zátěže během výukového a zkouškového období a umožňuje určitou flexibilitu při plánování individuální výuky.

     Důvodem pro tento typ podpory je pomalejší tempo práce s aplikacemi vyžadujícími sledování více informačních zdrojů současně. Zájemce se zrakovým postižením by se při běžném zápisu vybraných předmětů, seminárních skupin či zkouškových termínů dostal do časové soutěže, při níž by byl vzhledem k předchozímu argumentu znevýhodněn.

    Individuální harmonogram odevzdávání domácích úkolů či seminárních prací

    Student se s učitelem může domluvit na individuálním harmonogramu odevzdávání domácích úkolů či seminárních prací, potřebuje-li na vypracování více času vzhledem k povaze a kvalitě informačních zdrojů, možnostem asistivních technologií a potenciálně alternativním metodám práce, které využívá během přípravy.

    Individuální zkušební termíny

    Ze stejných důvodů může student dokončit přípravu na závěrečnou zkoušku v době, kdy už nelze využít některý ze standardně nabízených termínů.

     Analogicky je tomu v případě individuální výuky, která se v odůvodněných případech může protáhnout nad rámec výukového či zkouškového období semestru, v němž si student předmět zapsal. Za takových okolností mu vyučující předmětu za podpory Střediska Teiresiás umožní vykonat zkoušku v individuálním termínu.

  • Adaptace písemných testů

    Individuálně prodloužený pracovní čas

    Individuálně prodloužený pracovní čas se nastavuje v závislosti na povaze úkolů a způsobu jejich řešení. Například, má-li student odpovídat volným textem na otázky, které lze číst lineárně, tak mu k řešení postačí zadání testu v digitální editovatelné podobě a počítač speciálním softwarem a hardwarem pro práci uživatele se zrakovým postižením.

    Je-li však součástí úkolu práce s více zdroji současně, například vyhledávání v různých materiálech, porovnávání dat v tabulce, sledování výstupů podoken téže aplikace, nebo prohlížení schémat, grafů či map, potřebuje student se zrakovým postižením mnohem více času, aby se v informacích zorientoval a našel v nich to podstatné, co bude potřebovat k řešení.

    Úprava zadání do přístupné podoby

    Lehce zrakově postižený student, uživatel zraku potřebuje digitální verzi zadání testu, se kterým pracuje na počítači s pomocí softwarové lupy. Další možností je příprava zvětšeného výtisku dle požadavků studenta.

    I těžce zrakově postižený student, uživatel hmatu/hlasu, preferuje zadání ve formě digitálního dokumentu, popřípadě výtisk v Brailleově bodovém písmu společně s hmatovou verzí grafických částí původní verze testu.

    Kombinace úprav dle kategorie postižení

    A1: digitální dokument či zvětšený výtisk
    A2: digitální dokument či hmatový výtisk včetně hmatové grafiky

    Zajištění pracovního místa s počítačem a asitivními technologiemi

    Především v situaci, kdy je třeba vyloučit přístup k datům online a k neautorizovaným záznamům či poznámkám, takže nelze využít osobní počítač studenta, zajišťuje Oddělení speciální informatiky Střediska Teiresiás služební stroj vybavený speciálním softwarem a hardwarem, s nímž je student zvyklý pracovat.

    Může jít o preferovanou softwarovou lupu v případě lehce zrakově postiženého studenta či brailleský řádek a odečítač obrazovky v případě těžce zrakově postiženého studenta. Součástí pracovního místa může být i zvětšovací kamerová lupa, je-li se studentem dohodnuto, že bude pracovat s papírovou verzí zadání.

    Kombinace úprav dle kategorie postižení

    A1: počítač se softwarovou lupou, případně zvětšovací kamerová lupa
    A2: počítač s odečítačem obrazovky a případně brailleským řádkem

    Asistence při přepisu odpovědí do záznamového archu

    Učitelé Masarykovy univerzity mohou z důvodu automatického rozpoznání a vyhodnocení testu, s jehož tištěnou verzí pracují studenti ve zkušební místnosti, požádat účastníky zkoušky o ruční přepis odpovědí do záznamových archů, tedy papírových formulářů, které vyžadují přesný způsob vyplnění identifikačních údajů a odpovědí.

     Studenti se zrakovým postižením mají v takovém případě nárok na asistenci spočívající v tom, že své odpovědi nadiktují pověřené osobě, která je do záznamového archu přenese.

  • Nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu

    Na začátku svého studia, pod vedením instruktorů prostorové orientace, absolvují nevidomí a těžce slabozrací studenti intenzivní nácvik, aby se seznámili s novými prostory, tedy především domovskou fakultou, Střediskem Teiresiás, kolejemi a menzou.

    Cílem instruktorů je naučit studenta co největší samostatnosti v pohybu po univerzitních budovách a v přesunu mezi nimi.

    V případě jednorázových školních událostí, například imatrikulace či promoce, zajišťuje Středisko Teiresiás osobního asistenta, který je na akci doprovází.

    Adaptace výuky

    Již jsme se zmiňovali o individuální výuce nahrazující běžnou přednášku či seminář, které mohou být v běžné podobě studentovi se zrakovým postižením nepřístupné. Často však postačí méně náročná adaptace výuky, která studentovi umožní sledovat výklad v jeho standardní podobě, například technická pomoc s přenosem obrazu plochy učitelského počítače na osobní notebook studenta.

    Pedagogická asistence

    Má-li se student zúčastnit prakticky orientované výuky, například semináře v laboratoři či běžné tělesné výchovy, zajišťujeme pedagogického asistenta, který mu pomůže při manipulaci s přístroji či laboratorními vzorky, nebo alternativními komunikačními postupy vysvětlí, jak vykonat určitý cvik, a poskytne zpětnou vazbu ke správnosti provedení.

     Další situací, při níž je přítomnost pedagogického asistenta žádoucí, je výuka, při níž se informace zprostředkovávají výhradně vizuálně, například návštěva výstavy či exkurze.

    Výukové kurzy či konzultace zaměřené na nácvik práce a efektivní ovládání speciální výpočetní techniky

    Nezbytným vybavením studenta se zrakovým postižením je počítač či notebook vybavený speciálním softwarem a hardwarem. Oddělení speciální informatiky proto nabízí studentům se zrakovým postižením výukové kurzy či konzultace zaměřené na nácvik práce a efektivní ovládání speciální výpočetní techniky.

    Zápůjčka notebooku se speciálním hardware a software

    Taktéž může realizovat zápůjčku notebooku se speciálním softwarem či hardwarem, nemá-li aktuálně student svůj vlastní.

    Alternativní kurzy tělesné výchovy

    Středisko Teiresiás nabízí vlastní alternativní kurzy tělesné výchovy přizpůsobené studentům se zdravotním postižením.

     Nevidomí či slabozrací studenti tak mohou volit speciální kurzy futsalu, showdownu, tandemové cyklistiky, sebeobrany, tance či zdravotní tělesné výchovy, při nichž jsou použity rozdílné výukové metody nebo způsob komunikace.