Studenti se specifickými nároky ve výuce

Práce ve skupinách ve výuce

Základní kategorie studentů

  • Studenti se zrakovým postižením
  • Studenti se sluchovým postižením
  • Studenti s pohybovým postižením
  • Studenti se specifickými poruchami učení a pozornosti
  • Studenti s poruchou autistického spektra
  • Studenti s psychickými obtížemi
  • Studenti s chronickým somatickým onemocněním

Studenti se zrakovým postižením


Jaký problém se může vyskytnout? 

Nastávají-li při práci ve skupině situace, při nichž je zraková percepce nutnou podmínkou pro pochopení tématu diskuze a vizuálně prezentované podněty nejsou dostatečně slovně popsány či vysvětleny, ztrácí student se zrakovým postižením povědomí o kontextu. Takový problém může nastat, když studenti bez slovního komentáře odkazují na informace zapsané na papíře či tabuli.

Jaké je řešení? 

Pomůže ohleduplnost ostatních členů skupiny, kteří budou respektovat omezenou schopnost zrakového vnímání svého kolegy. Potřebují-li si například zapsat poznámky k diskuzi, požádají o to kolegu se zrakovým postižením, který k tomu využije takových prostředků, aby byl obsah zápisu přístupný i pro něj. 


Studenti se sluchovým postižením


Jaký problém se může vyskytnout? 

Studentům s lehčím stupněm sluchového postižení tento typ práce ve výuce zpravidla větší obtíže nedělá. Někdy mohou hůře svým spolužákům rozumět, pokud práce všech skupin probíhá v jedné (menší) učebně, a vzniká tak větší hluk.  Studenti s těžším stupněm sluchového postižení nebo neslyšící mají ve výuce zpravidla přepisovatele nebo tlumočníka, takže komunikace probíhá jejich prostřednictvím. Je třeba počítat s tím, že toto zprostředkování mluvené řeči může komunikaci zpomalit a skupina, ve které je neslyšící nebo těžce nedoslýchavý student bude pracovat pomaleji.

Jaké je řešení? 

Je vhodné dát více času na práci ve skupině, pokud v ní je neslyšící nebo těžce nedoslýchavý student, aby bylo dost času i na zapojení sluchově postiženého studenta.  Pokud student odezírá, pomůže, pokud jsou ostatní studenti seznámeni se základním pravidly komunikace se sluchově postiženými a skupina je pokud možno oddělena od ostatních skupin, aby bylo možné zajistit co nejklidnější prostředí vhodné pro odezírání. 


Studenti s pohybovým postižením


Jaký problém se může vyskytnout?

Účast v diskusní skupině nebývá problém, pokud se však pracuje s textovými materiály, je někdy třeba počítat s jejich úpravou do formátu, se kterým je student schopný pracovat, anebo s přítomností osobního asistenta.


Studenti se specifickými poruchami učení a pozornosti


Jaký problém se může vyskytnout?

Studenti se specifickými poruchami učení s prací ve skupinách na hodině nemívají problém, pokud není součástí čtení delších textů, se kterými má skupina následně pracovat. V takovém případě mohou potřebovat více času na práci s textem.


Studenti s poruchou autistického spektra


Jaký problém se může vyskytnout?

Pro studenty s autismem, resp. pro jejich komunikační partnery, může být skupinová práce náročným úkolem. Pokud by bylo zatížení nepřiměřené, bývají tyto typy úkolů nahrazovány samostatnou prací.


Studenti s psychickými obtížemi


Jaký problém se může vyskytnout? 

Pro úzkostnější studenty bývá náročné zapojit se do diskusí nebo říci svůj názor, nejčastěji kvůli strachu z chyby nebo reakce ostatních. Studenti s psychickými obtížemi často nemají vytvořeny vazby se spolužáky a velmi obtížně navazují kontakt, může se tedy stát, že při vytváření skupin zůstanou sami.

Jaké je řešení? 

Pokud je součástí výuky práce ve skupinách, může pomoci, pokud vyučující tyto skupiny určí na základě nějakého rychlého klíče (například skupina vedle sedících spolužáků apod.), čímž zajistí, že i studenti s psychickými obtížemi budou někam přiřazeni. 


Studenti s chronickým somatickým onemocněním 


Jaký problém se může vyskytnout? 

Pokud nejsou přidružená jiná onemocnění, typicky psychická nebo poruchy komunikace, nebývá práce ve skupinách na hodině problematická.