Kurz práce s informacemi pro lékařské a zdravotnické obory
Mgr. Jiří Kratochvíl, Ph.D.
Kurz práce s informacemi pro lékařské a zdravotnické obory

Vítejte v kurzu. Prosím, pozorně si přečtěte níže uvedené organizační pokyny.


Cíle kurzu
 

 

Po absolvování tohoto kurzu budete schopni ke konkrétnímu odbornému tématu:

  • samostatně vyhledávat plné texty odborných knih a časopisů v knihovnách i online databázích,
  • správně vyhodnotit relevantnost vyhledaných informací,
  • dodržet základní pravidla psaní odborného článku,
  • správně citovat použitou literaturu v souladu s publikační a citační etikou, tj. nedopouštět se plagiátorství,
  • využívat online aplikace, které usnadňují citování nebo umožňují správu Vaší publikační činnosti,
  • vyhledat a publikovat ve volně dostupných odborných časopisech v režimu Open Access.

     
 

Organizace kurzu
 

 
Kurz probíhá formou e-learningu v Informačním systému MU (IS MU), tzn. nenavštěvujete žádné přednášky. Veškeré studijní materiály a zadání úkolů najdete v této interaktivní osnově, vypracované úkoly odevzdáváte rovněž prostřednictvím IS MU (podle instrukcí u jednotlivých úkolů).

V průběhu kurzu jsou každý týden postupně zpřístupněny jednotlivé podosnovy, ve kterých naleznete anotaci vyučované látky a odkazy na výukové materiály. Povinností účastníků kurzů je seznámit se každý týden s nově zpřístupněnými výukovými materiály a vypracovat zadané úkoly.

U vybraných témat naleznete zadání úkolu a odkaz na odevzdávárnu, do níž vyhotovený úkol odevzdáte. Prosíme, abyste pro odevzdání úkolů zásadně používali odkazy v interaktivní osnově, aby se úkoly vložily do správné složky.


 
 

Podmínky úspěšného absolvování kurzu
 

 

Účastníci, kteří v průběhu kurzu úspěšně splní všechny úkoly ve stanovených termínech, obdrží osvědčení o absolvování kurzu. V případě chybně vypracovaného úkolu má účastník tři možnosti opravy do 5 pracovních dnů od vyhodnocení úkolu. V případě nesplnění úkolu neobdrží osvědčení.
 

 

Komunikace s vyučujícím
 

 

V kurzu jsou primárně využívány dva komunikační kanály, a to předmětové diskusní fórum v IS MU a poznámkové bloky .
Diskusní fórum je používáno proto, že se jedná o efektivnější způsob, jak odpověď na váš dotaz zpřístupnit i dalším účastníkům kurzu. Proto nebojte se zeptat na cokoliv k výuce, jsem tu, abych vám poradil.
Poznámkové bloky jsou jednostranným komunikačním kanálem, kterým vám u některých úkolů upřesníme konkrétní zadání úkolu a posléze i vyhodnocení úkolů.
Bližší informace o způsobu užívání diskusního fóra a poznámkových bloků naleznete v této nápovědě.

Tutoři kurzu: Mgr. Jiří Kratochvíl, e-mail: kratec@ukb.muni.cz, tel.: +420 549 49 3710
  Mgr. Petr Sejk, e-mail: sejk@ukb.muni.cz, tel.: +420 549 49 5292
 
 

Literatura
 

 
Kromě elektronických studijních materiálů můžete studovat i z tištěné literatury.  

 

Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
6
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2013 do 10. 3. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
11
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2013 do 17. 3. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
15
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2013 do 31. 3. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
13
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2013 do 7. 4. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
19
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2013 do 14. 4. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
8
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2013 do 21. 4. 2013.
8. Open Access (možnosti publikování v odborných (i impaktovaných) časopisech v režimu OA)
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2013 do 28. 4. 2013.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
3
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2013 do 5. 5. 2013.

1. Volba tématu a ověření aktuálních znalostí

První týden kurzu slouží k vašemu zorientování se v e-learningovém prostředí a splnění dvou jednoduchých úkolů (jeden povinný, druhý dobrovolný):

1. Pre-test vašich znalostí je povinný úkol spočívající ve vyplnění testu, kterým zjistíme, co aktuálně znáte, abychom vás podle výsledků mohli upozornit, čemu věnovat při studiu zvýšenou pozornost. Protože na konci kurzu budete absolvovat post-test, budete moci vy i my zjistit, jestli kurz měl skutečně dopad na vaše znalosti, tj. jestli po jeho absolvování se zlepšili.
Prosíme, nenechtejte se tímto ani závěrečným testem nijak stresovat, skutečně slouží jen k uvedenému a jestliže nějakou otázku zodpovíte špatně, vůbec nic se neděje.

2. Volba tématu - jedná se o dobrovolný úkol pro vás, kteří se připravujete psát odborný článek a chtěli byste v rámci plnění úkolu "Rešerše" vyhledávat pro své téma a ne pro to, které bychom vám jinak zadali. V případě zájmu vyplňte formulář (viz níže) a uveďte do něj vaše téma, tj. formulujte jej v podobě názvu článku.
 

  Vyplňte tento formulář a vložte jej do této odevzdávárny. Jedná se o dobrovolný úkol.
  Termín odevzdání 10. březen 2013 (úkol bude zkontrolován do 5 pracovních dnů
  ode dne odevzdání, vyhodnocení naleznete v příslušném poznámkovém bloku)
 
 
  Vyplňte tento test, na jehož zodpovězení máte 40 minut. Jedná se o povinný úkol.
  Test vyplňujte do 10. března 2013 (od  11. března 2013 se můžete podívat na vyhodnocení vašich odpovědí. V tomto návodu zjistíte, jak výsledky zobrazíte.)

 

 

2. Úvod do práce s informacemi (typologie zdrojů informací, systém knihoven a jejich služby), evaluace informací na webové stránce.

V současnosti existuje ať v tištěné nebo elektronické podobě ohromné množství informací, ve kterém není snadné se orientovat. V této lekci si vysvětlíme jaké typy a druhy informačních zdrojů existují a pro jaký účel je který druh dokumentu vhodný. Dále vám pomůžeme zorientovat se v typech knihoven a jejich službách, aby bylo jasné, co vlastně lze od jednotlivých knihoven očekávat za služby a jak postupovat, když vaše nejbližší knihovna nevlastní dokument, který potřebujete. V neposlední řadě si vysvětlíme, jak na internetu rozpoznat, jedná-li se o webovou stránku, kterou lze považovat za důvěryhodný zdroj odborných informací, nebo jedná-li se o stránku pro laickou veřejnost, či vzniklou z ryze komerčních zájmů jejího majitele.

Tento týden vám zadáváme první praktický úkol, ve kterém si prakticky vyzkoušíte vyhodnocení odborné kvality zadané webové stránky.

 

  Vypracujte úkol "Evaluace" podle zadání a vložte jej do této odevzdávárny.
  Termín odevzdání 24. březen 2013







Úvod do práce s informacemi    
Evaulace informací na internetu   

 

 

3. Jak efektivně vyhledávat v online databázích včetně přehledu základních volně dostupných a licencovaných databází s odbornými informacemi.

Kromě webových stránek jsou zdroji odborných informací zejména vědecké časopisy, které jsou buď zpřístupněny na internetu nebo prostřednictvím různých databází. V této lekci si vysvětlíme, jak v těchto databázích vyhledávat, protože způsob vyhledávání je odlišný od toho, který běžně praktikujeme ve vyhledávačích typu Google. Součástí tohoto tématu jsou ve spodní části dvě podosnovy, ve kterých po jejich zobrazení naleznete odkazy a v řadě případů interaktivní tutoriály k různým odborným databázím.

V tomto týdnu vám zadáváme druhý úkol, ve kterém budete v databázích Medline Pubmed a Medvik vyhledávat články k zadanému tématu (popř. vašemu, pokud jste je na začátku kurzu navrhli). Prosíme, před plněním úkolů si velmi pozorně si přečtěte níže uvedené výukové materiály.

  Vypracujte úkol "Rešerše" podle zadání a vložte jej do této odevzdávárny.
  Termín odevzdání 31. březen 2013 (úkol bude zkontrolován do 5 pracovních dnů ode dne odevzdání

 

 

Jak efektivně vyhledávat na internetu a v online databázích 
Příklad správného postupu vyhledávání odborných informací 
Elektronické informační zdroje a možnosti přístupu k informacím 
Vyhledávání plných textů prostřednictvím databáze Medline PubMed   
Vyhledávání českých publikací v databázi Medvik 
 
 

 

Volně dostupné zdroje

Medvik (Bibliographia medica Čechoslovaca) - databáze českých lékařských knih a časopisů  

WikiSkripta - portál českých a slovenských lékařských fakult s výklady termínů
a studijními materiály 
Mefanet - portál sítě Mefanet s online výukovými materiály z českých a slovenských
lékařských fakult 
Gray's Anatomy - elektronická verze anatomického atlasu 

Pathology Images - elektronická verze knih z oblasti patologie 

Zentiva - webová stránka s informacemi o lécích společnosti Zentiva 
Přehled webových stránek z různých vědních oborů včetně lékařství 
Encyclopedia of Psychopharmacology - online verze encyklopedie 

 





 

Licencované zdroje

Embase - databáze s plnými texty lékařských časopisů (návod i pro Medline) 

 

Medline (OvidSP) - databáze s texty lékařských časopisů (návod i pro Embase) 

Jednotná informační brána - vyhledávač bibliografických informací o článcích a knihách
v českých a zahraničních databázích 

Thieme ElectronicLibrary Book - databáze s knihami nakladatelství Thieme 

Karger Online Journals + Karger eBooks Collection 2008-2010 - databáze s lékařskými časopisy
a knihami nakladatelství Karger  (časopisy) (knihy)

Web of Science  - citační databáze 

Scopus - citační databáze 

ProQuest - databáze s plnými texty odborných časopisů 

ScienceDirect - databáze s plnými texty časopisů nakladatelství Elsevier 

SpringerLink - databáze s plnými texty časopisů nakladatelství Springer 

Wiley Online Library - databáze s plnými texty časopisů a knih nakl. John Wiley & Son 

Scirus - vyhledávač odborných informací od nakladatelství Elsevier (bez návodu) 

 

4. Metodika tvorby odborného textu. Publikační etika.

Poté, co jste se naučili informace vyhledávat, je na místě naučit se je zpracovávat. Proto si v tomto týdnu vysvětlíme základní pravidla publikační a citační etiky a psaní odborného článku. Při psaní jakéhokoliv textu, zvláště toho odborného, je zcela nezbytné (a v některých případech i ze zákona povinné) dodržovat jistá pravidla, jako jsou například uvádění zdrojů informací, odlišení citovaného textu od původního apod. V případě psaní odborného článku musíte být schopni sumarizovat základní informace do abstraktu nebo anotace.
 
V tomto týdnu vám zadávám opět dva úkoly, jejichž prostřednictvím ověříme, jestli jste schopni rozpoznat, co je a co není projevem plagiátorství, a uvědomujete-li si rozdíl mezi abstraktem a anotací. Pozorně si přečtěte zadání obou úkolů.

 

  Vypracujte úkol "Plagiátorství" podle zadání a vložte jej do této odevzdávárny.
 Termín odevzdání 7. duben 2013 (úkol bude zkontrolován do 10 pracovních
 dnů ode dne odevzdání)

 
  Vypracujte úkol "Abstrakt Anotace" podle zadání a vložte jej do této odevzdávárny
 
Termín odevzdání 7. duben 2013 (úkol bude zkontrolován do 10 pracovních
 dnů ode dne odevzdání)
 
 
 

 





Přehled etických pravidel psaní vědecké práce 
Základní pravidla psaní diplomové práce 
včetně abstraktu, anotace a resumé
Pravidla psaní odborného článku 

 

Poznámka: videozáznam o publikační etice zachycuje přednášku pro studenty Fakulty informatiky MU z 16. 11. 2010. Vzhledem k termínu přednášky jsou v prezentaci příklady bibliografických citací podle předchozího vydání normy ISO 690.

 

 

5. Tvorba bibliografických citací. Zotero.

Již v minulém týdnu jste v rámci tutoriálu i videozáznamu o publikační etice zaznamenali povinnost uvést zdroje informací, které jste při své práci použili. V praxi se setkáte s různými citačními styly, přičemž zvláště u odborných časopisů platí, že každý má své vlastní pokyny, jak citovat.

V podstatě existují dva způsoby, jak citovat. Buď do textu vepisovat citace ručně, což obvykle vede k chybování v citování a je nepraktické, když potřebujete změnit formát citací, nebo používat některý z citačních manažerů umožňujících vkládat citace do textu a formátovat je podle požadavků časopisu přímo ve vašem textovém editoru (Word, LibreOffice). Nutno dodat užívání těchto citačních manažerů vás však nikdy nezbavuje povinnosti zkontrolovat správnost citací. Pamatujte, že nikdy nic 100% nefunguje a že i citační manažer může mít chybně nastavený citační styl (pokud se tak stane, jednává se o drobnosti, které je pak třeba ručně upravit).

Tento týden vám zadáváme jeden úkol, pričemž máte možnost výběru: buď budete podle zadání vytvářet citace v textu a bibliografické ctiace ručně nebo si na svých počítačích naintalujete citační manažer Zotero úkol splníte s jeho pomocí. V případě volby Zotero doporučujeme používat instalaci pro prohlížeč Mozilla Firefox, protože v Google Chrome tato aplikace ne vždy správně funguje.

 

  Vypracujte úkol "Zotero" podle zadání nebo úkol "Soupis literatury" podle zadání a vložte
  jej do této odevzdávárny.
 Termín odevzdání 14. duben 2013 (úkol bude zkontrolován do 5 pracovních dnů
  ode dne odevzdání)
 



 

 

 




Metodika tvorby bibliografických citací - elektronická příručka vysvětlující, jak správně citovat 

Zotero - zdarma dostupná aplikace na automatizovanou tvorbu soupisu literatury 

NLM style - online příručka Národní lékařské knihovny v USA 

JAK TO DOPADNE, KDYŽ NECITUJETE PŮVODNÍ ZDROJE

Zdroj: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: O. Uplavici [online]. c2010 [vid 30. října. 2011].
Dostupné z http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=O._Uplavici&oldid=5272496


Pozn.: Ukázka z wikipedie je zde uvedena kvůli stručnějšíformě příběhu o dr. O. Uplavici.
Detailní informace jsou uvedeny v původním článku: DOBELL, Clifford. Dr O. Uplavici (1887-1938). ISIS [online],
1939, vol. 30, no. 2 [vid. 30. října 2011], p. 268-272. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/226292

 

 

6. Hodnocení vědecké práce - Citační rejstříky. Impact factor. H-index.

Součástí vědeckého publikování jsou jak zájem autora vydat svůj článek v prestižních časopisech, tak i jeho povinnost předkládat přehledy své publikační činnosti včetně údajů o citačních ohlasech na ně, protože citovanost článků a vykazování kvality publikační činnosti jsou důležitými ukazateli, které jsou zohledňovány při přerozdělování financí na výzkum. V současnosti existuje několik indikátorů, jimiž lze měřit jak odbornou kvalitu časopisů, tak i odbornou kvalitu konkrétního autora. Těmito základními indikátory jsou impact factor, SNIP, SJR a h-index, které jsou dostupné v databázích Web of Science (impact factor, h-index) a Scopus (SNIP, SJR, h-index).  Je třeba zdůraznit, že chceme-li indikátory týkající se kvality časopisů využít při rozhodování, který časopis je renomovanější a ve kterém chceme publikovat, nelze se spoléhat jen na číselné hodnoty indikátorů, ale je třeba zjištěné hodnoty posoudit v kontextu dalších informací (např. dlouhodobý trend citovanosti časopisů, není-li citovanost ovlivněna periodicitou časopisů apod.).

Tento týden si vysvětlíme, jak v databázích Web of Science a Scopus hodnoty indikátorů zjistíme, jak probíhá výpočet jejich hodnot a zmíníme se i o aplikaci (ResearcherID), která umožňuje správu publikační citovanosti s automatickou aktualizací citovanosti v databázi Web of Science.

Je třeba upozornit, že tentokrát se jedná o ryze teoretické téma, protože Web of Science a Scopus jsou licencované databáze a na svých pracovištích nemusíte mít do těchto databází přístup. Přesto toto téma do kurzu zařazuje pro případ, že máte možnost (např. v rámci doktorského studia, zaměstnání) přístupu do těchto databází na některé z vysokých škol, či jiných výzkumných institucí, které si zmíněné databáze předplácejí. I z tohoto důvodu vám tento týden nezadáváme žádný úkol.

 

Impact factor (teorie) - výklad, co je to impact factor a jak se vypočítává 
Impact factor (praxe) - postup zjišťování impact factoru ve Web of Science 
SNIP a SJR (teorie) - popis měřítek kvality časopisů ve Scopusu 
SNIP a SJR (praxe) - jak ve Scopusu zjistit hodnoty SNIP a SJR 
H-index - výklad, jak se měří kvalita publikační činností konkrétního autora 
H-index ve Web of Science - jak zjistit výši h-indexu ve Web of Science 
H-index ve Scopusu - jak zjistit výši h-indexu ve Scopusu 

ResearcherID - správce vašich publikací v impaktovaných časopisech 

 

 

7. Základy dotazníkového šetření (metody šetření, výběr vzorku, vyhodnocování) a volně dostupné nástroje pro dotazníková šetření

Ať už pro potřeby řešení nějakého výzkumného problému nebo třeba i pro zpětnou vazbu na spokojenost pacientů s lékařským zařízením může vzniknout potřeba provedení ankety nebo dotazníkového šetření. Tento týden se seznámíme se základními pravidly přípravy a realizace dotazníkového šetření, která vám mají pomoci uvědomit si, na co při tvorbě dotazníku pamatovat, jak formulovat jednotlivé otázky, jak dotazník strukturovat včetně možnosti využití některé ze zdarma nebo levně dostupné aplikace na dotazníkové šetření.

Prosíme, abyste si pozorně přečetli výukový materiál a poté vypracujte úkol, v rámci něhož vytvoříte krátký dotazník na spokojenost pacientů s vaším pracovištěm.

  Vypracujte úkol "Dotazník" podle zadání a vložte jej
  do této odevzdávárny.
 Termín odevzdání 28. duben 2012 (úkol bude zkontrolován
 do 10 pracovních dnů ode dne odevzdání)

 

 

 

tady bude název materiálu 

 

 

8. Open Access (možnosti publikování v odborných (i impaktovaných) časopisech v režimu OA)

8. Open Access (možnosti publikování v odborných (i impaktovaných) časopisech v režimu OA)

Obsah není zveřejněný.

9. Ověření aktuálních znalostí

Vážení účastníci kurzu,

děkujeme za vaši účast v kurzu a na závěr vás prosíme o splnění posledního úkolu, kterým je vyplnění závěrečného testu. Srovnáním jeho výsledků a výsledků počátečního testu vy i my zjistíme, jestli jste se skutečně díky tomuto kurzu naučili něco nového. Jedná se o nebodovaný test, tj. i když budou některé otázky chybně zodpovězeny, nijak to nevadí. Prosíme, vyplňte proto test bez použití výukových materiálů, abychom všichni dospěli k relevantnímu zjištění přínosu tohoto kurzu.

Rovněž vás prosíme o sdělení vašeho názoru na tento předmět prostřednictvím dotazníku na této adrese. Dotazník je anonymní, lze jej zodpovědět do 31. května 2012 a jeho vyplnění by Vám nemělo trvat déle než pět minut. Máte-li podněty pro vylepšení kurzu, prosím, buďte maximálně konkrétní.

Vám, kteří jste úspěšně zvládli všechny úkoly, zašleme osvědčení o absolvování tohoto kurzu nejpozději do 31. července 2013 na adresu Vašeho trvalého bydliště.

Všem vám děkujeme za účast v kurzu, doufáme, že byl pro vás přínosný

Jiří Kratochvíl a Petr Sejk

 

  Vyplňte tento test, na jehož zodpovězení máte 40 minut (tlačítko "Ulož" uloží test
  bez možnosti další opravy).
  Test lze vyplnit do 12. května 2013 (Vyhodnocení vašich odpovědí si můžete
  prohlédnout od 28. ledna. V tomto návodu zjistíte, jak výsledky zobrazíte).