Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Vítejte v kurzu. Prosím, pozorně si přečtěte níže uvedené organizační pokyny.
|
|||||
Po absolvování tohoto kurzu budete schopni ke konkrétnímu odbornému tématu:
|
|||||
Organizace kurzu |
|||||
Kurz probíhá formou e-learningu v Informačním systému MU (IS MU), tzn. nenavštěvujete žádné přednášky. Veškeré studijní materiály a zadání úkolů najdete v této interaktivní osnově, vypracované úkoly odevzdáváte rovněž prostřednictvím IS MU (podle instrukcí u jednotlivých úkolů). V průběhu kurzu jsou každý týden postupně zpřístupněny jednotlivé podosnovy, ve kterých naleznete anotaci vyučované látky a odkazy na výukové materiály. Povinností účastníků kurzů je seznámit se každý týden s nově zpřístupněnými výukovými materiály a vypracovat zadané úkoly. U vybraných témat naleznete zadání úkolu a odkaz na odevzdávárnu, do níž vyhotovený úkol odevzdáte. Prosíme, abyste pro odevzdání úkolů zásadně používali odkazy v interaktivní osnově, aby se úkoly vložily do správné složky. |
|||||
Podmínky úspěšného absolvování kurzu |
|||||
Účastníci, kteří v průběhu kurzu úspěšně splní všechny úkoly ve stanovených termínech, obdrží osvědčení o absolvování kurzu. V případě chybně vypracovaného úkolu má účastník tři možnosti opravy do 5 pracovních dnů od vyhodnocení úkolu. V případě nesplnění úkolu neobdrží osvědčení. |
|||||
Komunikace s vyučujícím |
|||||
V kurzu jsou primárně využívány dva komunikační kanály, a to předmětové diskusní fórum v IS MU a poznámkové bloky .
|
|||||
Literatura |
|||||
Kromě elektronických studijních materiálů můžete studovat i z tištěné literatury. |
1. Volba tématu a ověření aktuálních znalostí
První týden kurzu slouží k vašemu zorientování se v e-learningovém prostředí a splnění dvou jednoduchých úkolů (jeden povinný, druhý dobrovolný):
1. Pre-test vašich znalostí je povinný úkol spočívající ve vyplnění testu, kterým zjistíme, co aktuálně znáte, abychom vás podle výsledků mohli upozornit, čemu věnovat při studiu zvýšenou pozornost. Protože na konci kurzu budete absolvovat post-test, budete moci vy i my zjistit, jestli kurz měl skutečně dopad na vaše znalosti, tj. jestli po jeho absolvování se zlepšili.
Prosíme, nenechtejte se tímto ani závěrečným testem nijak stresovat, skutečně slouží jen k uvedenému a jestliže nějakou otázku zodpovíte špatně, vůbec nic se neděje.
2. Volba tématu - jedná se o dobrovolný úkol pro vás, kteří se připravujete psát odborný článek a chtěli byste v rámci plnění úkolu "Rešerše" vyhledávat pro své téma a ne pro to, které bychom vám jinak zadali. V případě zájmu vyplňte formulář (viz níže) a uveďte do něj vaše téma, tj. formulujte jej v podobě názvu článku.
|
2. Úvod do práce s informacemi (typologie zdrojů informací, systém knihoven a jejich služby), evaluace informací na webové stránce.
V současnosti existuje ať v tištěné nebo elektronické podobě ohromné množství informací, ve kterém není snadné se orientovat. V této lekci si vysvětlíme jaké typy a druhy informačních zdrojů existují a pro jaký účel je který druh dokumentu vhodný. Dále vám pomůžeme zorientovat se v typech knihoven a jejich službách, aby bylo jasné, co vlastně lze od jednotlivých knihoven očekávat za služby a jak postupovat, když vaše nejbližší knihovna nevlastní dokument, který potřebujete. V neposlední řadě si vysvětlíme, jak na internetu rozpoznat, jedná-li se o webovou stránku, kterou lze považovat za důvěryhodný zdroj odborných informací, nebo jedná-li se o stránku pro laickou veřejnost, či vzniklou z ryze komerčních zájmů jejího majitele.
Tento týden vám zadáváme první praktický úkol, ve kterém si prakticky vyzkoušíte vyhodnocení odborné kvality zadané webové stránky.
|
3. Jak efektivně vyhledávat v online databázích včetně přehledu základních volně dostupných a licencovaných databází s odbornými informacemi.
Kromě webových stránek jsou zdroji odborných informací zejména vědecké časopisy, které jsou buď zpřístupněny na internetu nebo prostřednictvím různých databází. V této lekci si vysvětlíme, jak v těchto databázích vyhledávat, protože způsob vyhledávání je odlišný od toho, který běžně praktikujeme ve vyhledávačích typu Google. Součástí tohoto tématu jsou ve spodní části dvě podosnovy, ve kterých po jejich zobrazení naleznete odkazy a v řadě případů interaktivní tutoriály k různým odborným databázím.
V tomto týdnu vám zadáváme druhý úkol, ve kterém budete v databázích Medline Pubmed a Medvik vyhledávat články k zadanému tématu (popř. vašemu, pokud jste je na začátku kurzu navrhli). Prosíme, před plněním úkolů si velmi pozorně si přečtěte níže uvedené výukové materiály.
|
Volně dostupné zdroje
Licencované zdroje
|
4. Metodika tvorby odborného textu. Publikační etika.
Poté, co jste se naučili informace vyhledávat, je na místě naučit se je zpracovávat. Proto si v tomto týdnu vysvětlíme základní pravidla publikační a citační etiky a psaní odborného článku. Při psaní jakéhokoliv textu, zvláště toho odborného, je zcela nezbytné (a v některých případech i ze zákona povinné) dodržovat jistá pravidla, jako jsou například uvádění zdrojů informací, odlišení citovaného textu od původního apod. V případě psaní odborného článku musíte být schopni sumarizovat základní informace do abstraktu nebo anotace.
V tomto týdnu vám zadávám opět dva úkoly, jejichž prostřednictvím ověříme, jestli jste schopni rozpoznat, co je a co není projevem plagiátorství, a uvědomujete-li si rozdíl mezi abstraktem a anotací. Pozorně si přečtěte zadání obou úkolů.
|
Poznámka: | videozáznam o publikační etice zachycuje přednášku pro studenty Fakulty informatiky MU z 16. 11. 2010. Vzhledem k termínu přednášky jsou v prezentaci příklady bibliografických citací podle předchozího vydání normy ISO 690. |
5. Tvorba bibliografických citací. Zotero.
Již v minulém týdnu jste v rámci tutoriálu i videozáznamu o publikační etice zaznamenali povinnost uvést zdroje informací, které jste při své práci použili. V praxi se setkáte s různými citačními styly, přičemž zvláště u odborných časopisů platí, že každý má své vlastní pokyny, jak citovat.
V podstatě existují dva způsoby, jak citovat. Buď do textu vepisovat citace ručně, což obvykle vede k chybování v citování a je nepraktické, když potřebujete změnit formát citací, nebo používat některý z citačních manažerů umožňujících vkládat citace do textu a formátovat je podle požadavků časopisu přímo ve vašem textovém editoru (Word, LibreOffice). Nutno dodat užívání těchto citačních manažerů vás však nikdy nezbavuje povinnosti zkontrolovat správnost citací. Pamatujte, že nikdy nic 100% nefunguje a že i citační manažer může mít chybně nastavený citační styl (pokud se tak stane, jednává se o drobnosti, které je pak třeba ručně upravit).
Tento týden vám zadáváme jeden úkol, pričemž máte možnost výběru: buď budete podle zadání vytvářet citace v textu a bibliografické ctiace ručně nebo si na svých počítačích naintalujete citační manažer Zotero úkol splníte s jeho pomocí. V případě volby Zotero doporučujeme používat instalaci pro prohlížeč Mozilla Firefox, protože v Google Chrome tato aplikace ne vždy správně funguje.
|
JAK TO DOPADNE, KDYŽ NECITUJETE PŮVODNÍ ZDROJE Zdroj: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: O. Uplavici [online]. c2010 [vid 30. října. 2011]. |
6. Hodnocení vědecké práce - Citační rejstříky. Impact factor. H-index.
Součástí vědeckého publikování jsou jak zájem autora vydat svůj článek v prestižních časopisech, tak i jeho povinnost předkládat přehledy své publikační činnosti včetně údajů o citačních ohlasech na ně, protože citovanost článků a vykazování kvality publikační činnosti jsou důležitými ukazateli, které jsou zohledňovány při přerozdělování financí na výzkum. V současnosti existuje několik indikátorů, jimiž lze měřit jak odbornou kvalitu časopisů, tak i odbornou kvalitu konkrétního autora. Těmito základními indikátory jsou impact factor, SNIP, SJR a h-index, které jsou dostupné v databázích Web of Science (impact factor, h-index) a Scopus (SNIP, SJR, h-index). Je třeba zdůraznit, že chceme-li indikátory týkající se kvality časopisů využít při rozhodování, který časopis je renomovanější a ve kterém chceme publikovat, nelze se spoléhat jen na číselné hodnoty indikátorů, ale je třeba zjištěné hodnoty posoudit v kontextu dalších informací (např. dlouhodobý trend citovanosti časopisů, není-li citovanost ovlivněna periodicitou časopisů apod.).
Tento týden si vysvětlíme, jak v databázích Web of Science a Scopus hodnoty indikátorů zjistíme, jak probíhá výpočet jejich hodnot a zmíníme se i o aplikaci (ResearcherID), která umožňuje správu publikační citovanosti s automatickou aktualizací citovanosti v databázi Web of Science.
Je třeba upozornit, že tentokrát se jedná o ryze teoretické téma, protože Web of Science a Scopus jsou licencované databáze a na svých pracovištích nemusíte mít do těchto databází přístup. Přesto toto téma do kurzu zařazuje pro případ, že máte možnost (např. v rámci doktorského studia, zaměstnání) přístupu do těchto databází na některé z vysokých škol, či jiných výzkumných institucí, které si zmíněné databáze předplácejí. I z tohoto důvodu vám tento týden nezadáváme žádný úkol.
|
|
7. Základy dotazníkového šetření (metody šetření, výběr vzorku, vyhodnocování) a volně dostupné nástroje pro dotazníková šetření
Ať už pro potřeby řešení nějakého výzkumného problému nebo třeba i pro zpětnou vazbu na spokojenost pacientů s lékařským zařízením může vzniknout potřeba provedení ankety nebo dotazníkového šetření. Tento týden se seznámíme se základními pravidly přípravy a realizace dotazníkového šetření, která vám mají pomoci uvědomit si, na co při tvorbě dotazníku pamatovat, jak formulovat jednotlivé otázky, jak dotazník strukturovat včetně možnosti využití některé ze zdarma nebo levně dostupné aplikace na dotazníkové šetření.
Prosíme, abyste si pozorně přečetli výukový materiál a poté vypracujte úkol, v rámci něhož vytvoříte krátký dotazník na spokojenost pacientů s vaším pracovištěm.
|
|
8. Open Access (možnosti publikování v odborných (i impaktovaných) časopisech v režimu OA)
9. Ověření aktuálních znalostí
Vážení účastníci kurzu,
děkujeme za vaši účast v kurzu a na závěr vás prosíme o splnění posledního úkolu, kterým je vyplnění závěrečného testu. Srovnáním jeho výsledků a výsledků počátečního testu vy i my zjistíme, jestli jste se skutečně díky tomuto kurzu naučili něco nového. Jedná se o nebodovaný test, tj. i když budou některé otázky chybně zodpovězeny, nijak to nevadí. Prosíme, vyplňte proto test bez použití výukových materiálů, abychom všichni dospěli k relevantnímu zjištění přínosu tohoto kurzu.
Rovněž vás prosíme o sdělení vašeho názoru na tento předmět prostřednictvím dotazníku na této adrese. Dotazník je anonymní, lze jej zodpovědět do 31. května 2012 a jeho vyplnění by Vám nemělo trvat déle než pět minut. Máte-li podněty pro vylepšení kurzu, prosím, buďte maximálně konkrétní.
Vám, kteří jste úspěšně zvládli všechny úkoly, zašleme osvědčení o absolvování tohoto kurzu nejpozději do 31. července 2013 na adresu Vašeho trvalého bydliště.
Všem vám děkujeme za účast v kurzu, doufáme, že byl pro vás přínosný
Jiří Kratochvíl a Petr Sejk
Vyplňte tento test, na jehož zodpovězení máte 40 minut (tlačítko "Ulož" uloží test bez možnosti další opravy). |
Test lze vyplnit do 12. května 2013 (Vyhodnocení vašich odpovědí si můžete prohlédnout od 28. ledna. V tomto návodu zjistíte, jak výsledky zobrazíte). |