Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností

Plán studia a podmínky ukončení předmětu

Vyučující

doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. 


Cíl

Cílem předmětu je poskytnout vám základní poznatky o efektivní komunikaci v řízení a prostřednictvím výcvikových metod rozvinout vaše komunikační a manažerské dovednosti potřebné pro řízení spolupracovníků a jednání s partnery mimo organizaci.

 

 Základní informace

Vzhledem k tomu, že účelem daného vyučovacího předmětu je rozvoj dovedností, je výuka založena na kombinaci vzdělávacích a tréninkových metod. Využívány jsou následující metody:

  • přednáška, jejímž účelem je poskytnutí vstupních teoretických poznatků potřebných pro rozvoj dovedností
  • nácvik dovedností prostřednictvím praktických cvičení založených na modelových situacích (v rámci tutoriálů)
  • individuální samostudium literatury, jehož cílem je prohloubení poznatků získaných v rámci přednášek, a individuální cvičení zaměřená na rozvoj schopnosti aplikace znalostí v praktických situacích (autokorekční cvičení na základě  zadané literatury nebo v elektronické formě)

Úvodní studijní bloky výukového programu jsou zaměřeny na základní a dílčí komunikační dovednosti (kladení otázek, aktivní naslouchání, účinná argumentace, …) , navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností (prezentační dovednosti, vedení hodnoticího rozhovoru, vyjednávání, …). Rozvoj těchto komplexnějších dovedností ovšem není možný bez zvládnutí dovedností dílčích. Důležité proto je, aby studium bylo průběžné a abyste se drželi postupu, který je doporučen v „průvodci studiem“. Má-li dojít k rozvoji dovedností, nestačí ovšem pouze prostudovat předepsanou literaturu. Jestliže člověk ví, co je třeba dělat a jak v typických komunikačních situacích postupovat, ještě to neznamená, že to skutečně umí udělat. K tomu je zapotřebí danou dovednost prakticky trénovat a danou situaci přímo či alespoň zprostředkovaně zažít. Důležité je proto nejen samostudium, ale potřebná je rovněž účast na přednáškách a tutoriálech.


Studijní literatura k jednotlivým studijním blokům

Blok 1:

  • KŘIVOHLAVÝ, J. Tajemství úspěšného jednání . Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN  80-85623-84-6 .
  • LUKÁŠOVÁ, R. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností.  2021. Studijní text vystavený v materiálech ke studiu.

Blok 2:

  • GODEFROY, CH. H., ROBERT, L. Nauč se přesvědčovat . Praha: Alternativa, 1994. ISBN 99909-55-08-5.
  • HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. 7.  Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2423-2.
  • HOSPODÁŘOVÁ, I. Prezentační dovednosti. Praha: Alfa 2007.  ISBN 978-80-903962-9-6. (Popř. HOSPODÁŘOVÁ, I. Veřejná prezentace od A do Z. Praha: Expertis 1997)
  • LUKÁŠOVÁ, R. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností. 2021. Studijní text vystavený v materiálech ke studiu.

Blok 3:

  • O´BRIENOVÁ, P. Pozitivní řízení. Asertivita pro manažery . Praha: Management Press, 1996. ISBN 80-85603-98-5
  • LUKÁŠOVÁ, R. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností. 2021. Studijní text vystavený v materiálech ke studiu.

Blok 4:

  • GODEFROY, CH. H., ROBERT, L. Nauč se přesvědčovat . Praha: Alternativa 1994.
  • LUKÁŠOVÁ, R. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností. 2021. Studijní text vystavený v materiálech ke studiu.
  • MATĚJKA, M., VIDLAŘ, P. Vše o přijímacím pohovoru . Praha: Grada Publishing, 2002, ISBN 80-247- 0215-0 ( dotisk 2003, 2005)
  • MENTZEL, W. Rozhovory se spolupracovníky . Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0408-0.

 

Orientační plán studia


Vyučovaná látka je rozdělena do čtyř tematických bloků :

1. Komunikační proces

Cílem tohoto tematického bloku je seznámit vás s obecnými zákonitostmi komunikačního procesu a typickými příčinami komunikačních nedorozumění. Hlavní část výuky bude realizována prostřednictvím přednášky a tutoriálu. Součástí tutoriálu bude nácvik základních komunikačních dovedností prostřednictvím modelové situace. Poznatky získané na přednášce a v rámci tutoriálu bude třeba doplnit samostudiem dílčích textů dle instrukcí uvedených v pokynech k samostudiu v bloku 1.

2. Základní komunikační dovednosti

Cílem tematického bloku je objasnit vám význam a zásady správné realizace základních komunikačních dovedností ( kladení otázek, aktivního naslouchání, přesvědčování,  účinné prezentace) a v průběhu praktických cvičení ( plnění individuálních úkolů v rámci samostudia, přípravy POTu ) rozvinout příslušné komunikační dovednosti.

Hlavní část výuky bude v rámci tohoto tematického bloku realizována prostřednictvím přednášky. Poznatky získané na přednášce bude třeba doplnit samostudiem dle instrukcí uvedených v pokynech k samostudiu v bloku 2. Součástí samostudia je příprava POTu,  jehož účelem je rozvoj dovednosti pracovní prezentace.

3. Asertivita a její význam

Cílem daného tematického bloku je seznámit vás s teorií asertivity (jako jednoho z možných teoretických východisek pro rozvoj komunikačních dovedností ) a s technikami rozvoje asertivních dovedností. Teoretický úvod k problematice asertivity bude obsahem přednášky. Součástí výuky daného bloku je tutoriál zaměřený na ukázky a nácvik vybraných asertivních dovedností, a dále splnění  individuálních  úkolů ve formě autokorekčních cvičení, jejichž účelem je prověření znalostí a  rozvoj schopnosti asertivního myšlení.

4. Vybrané manažerské dovednosti (vedení pracovních rozhovorů, vyjednávání)

Cílem tematického bloku je seznámit vás s komunikační typologií osobnosti a dále s typy pracovních rozhovorů (které představují důležitou součást řídící činnosti) a zásadami jejich efektivního vedení.

Část teorie daného tematického bloku bude přednesena na přednášce, část je třeba nastudovat samostatně dle instrukcí, které budou poskytnuty. Samostudium bude zadáno k problematice vyjednávání (cílem bude seznámit se se základními pravidly a technikami úspěšného vyjednávání,  jak se na vyjednávání připravit a jak postupovat, aby bylo vyjednávání úspěšné) a součástí samostudia  bude rovněž realizace individuálních cvičení ( zadaných v rámci ineraktivní osnovy formou pokynů k samostudiu), jejichž účelem je rozvoj schopnosti aplikovat teoretické znalosti v praxi.

 

Téma POTu

Vaším úkolem je v průběhu semestru zpracovat jeden POT.  Obsahem POTu má být přípava  pracovní prezentace na zvolené téma vztahující se k vašemu studijnímu oboru. Teoretický základ potřebný pro zpracování POTu bude přednesen v rámci výukového bloku č. 2.  Zadání POTu naleznete v organizačních pokynech v materiálech ke studiu.  Termín odevzdání POTu:   25. 4. 2025 (prostředictvím odevzdávárny).  


Podmínky ukončení předmětu


  • Úspěšné zvládnutí POTu (které je předpokladem připuštění k zápočtovému testu; zadání viz organizační pokyny v materiálech ke studiu)
  • Úspěšné zvládnutí písemného zápočtového testu. Test bude  částečně zaměřen na prověření  množství a kvality získaných znalostí, zčásti  bude směřovat k ověření schopnosti aplikovat získané poznatky v praktických situacích  -  prostřednictvím praktických příkladů apod. Obsahově bude vycházet ze  specifikovaných výstupů z učení (viz      dále).


Výstupy z učení


Po vyslechnutí přednášek, absolvování  tutoriálů a Vašem samostudiu byste měl/a:  
  • umět popsat základní prvky komunikačního procesu a specifika mezilidské komunikace jako procesu sociální interakce
  • rozumět významové struktuře rozhovoru a znát typické příčiny komunikačních nedorozumění
  • ovládat obecné zásady účinné slovní komunikace
  • znát formy mimoslovního sdělování a rozumět  významu mimoslovní komunikace a vlivu mimoslovních projevů  na interpretaci slovního sdělení
  • chápat význam efektivní komunikace v organizaci pro výkonnost organizace a kvalitu služeb v oblasti veřejného sektoru,

mít znalosti o tom, 

  • jak formulovat a klást otázky (umět formulovat otázky otevřené a uzavřené a vědět, v jakých situacích jsou uvedené  typy otázek vhodné)
  • co je to aktivní naslouchání, jak by mělo být realizováno a jaký  je jeho přínos pro efektivnost komunikace
  • jaké jsou zásady účinné argumentace a přesvědčování
  • co je to prezentace a jaký význam mají dobré prezentační dovednosti pro efektivnost vedoucího pracovníka
  • nad čím je třeba se zamyslet a jaké kroky je třeba udělat před zahájením přípravy obsahu prezentace
  • jak si připravit strukturu a obsah prezentace
  • jak obsah a cíl prezentace podpořit prostřednictvím užití vhodných názorných a technických pomůcek
  • na co dbát při slovní a mimoslovní komunikaci v průběhu prezentace.

 Dále byste měl/a: 

  • rozumět pojmu asertivita a chápat přínos asertivního způsobu myšlení a jednání pro efektivnost vedoucího pracovníka jako jedince i pro efektivnost organizace jako celku
  • umět rozlišit asertivní, agresivní a pasivní způsob komunikace jiných lidí
  • znát asertivní práva a rozumět jim
  • znát základní sebeprosazující a obranné asertivní techniky jako nástroj rozvoje asertivních dovedností 
  • znát hlavní zásady realizace základních asertivních dovedností, potřebných pro manažerskou praxi: dovednosti prosadit oprávněný požadavek, odmítnout nepřijatelný požadavek, asertivně formulovat pochvalu,  konstruktivně formulovat kritiku, asertivně reagovat na oprávněnou/ neoprávněnou kritiku

a mít znalosti o tom, 

  • co jsou to komunikační typy osobnosti (dle T. Learyho a jeho následovníků), jak lze jednotlivé typy poznat a jak s jednotlivými typy jednat, má-li být komunikace s nimi efektivní
  • jaké pravidelné a jaké příležitostné rozhovory by měl vedoucí pracovník v rámci efektivního vedení svých spolupracovníků realizovat
  • jak by se měl vedoucí pracovník připravit na hodnoticí rozhovor  a jak jej správně realizovat (jaké kroky by měla zahrnovat organizační příprava a na co by se měl vedoucí pracovník soustředit při věcné přípravě, jaká by měla být struktura rozhovoru, jaké obecné fáze by měl rozhovor zahrnovat)
  • jaký přínos má správné vedení hodnoticích rozhovorů pro efektivnost vedoucího pracovníka, pro organizaci jako celek a pro samotné pracovníky 
  • co se rozumí pojmem vyjednávání a co je cílem vyjednávání
  • co by měla zahrnovat příprava na vyjednávání (a proč)
  • jaký je doporučovaný postup vyjednávání
  • jaké jsou rozlišovány přístupy k vyjednávání a jaké jsou důsledky jednotlivých přístupů.