Plán studia a podmínky ukončení předmětu
Vyučující
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Cíl
Cílem předmětu je poskytnout vám základní poznatky o efektivní komunikaci v řízení a prostřednictvím výcvikových metod rozvinout vaše komunikační a manažerské dovednosti potřebné pro řízení spolupracovníků a jednání s partnery mimo organizaci.
Základní informace
Vzhledem k tomu, že účelem daného vyučovacího předmětu je rozvoj dovedností, je výuka založena na kombinaci vzdělávacích a tréninkových metod. Využívány jsou následující metody:
-
přednáška, jejímž účelem je poskytnutí vstupních teoretických poznatků potřebných pro rozvoj dovedností
-
nácvik dovedností prostřednictvím praktických cvičení založených na modelových situacích (v rámci tutoriálů)
-
individuální samostudium literatury, jehož cílem je prohloubení poznatků získaných v rámci přednášek, a individuální cvičení zaměřená na rozvoj schopnosti aplikace znalostí v praktických situacích (autokorekční cvičení na základě zadané literatury nebo v elektronické formě)
Úvodní studijní bloky výukového programu jsou zaměřeny na základní a dílčí komunikační dovednosti (kladení otázek, aktivní naslouchání, účinná argumentace, …) , navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností (prezentační dovednosti, vedení hodnoticího rozhovoru, vyjednávání, …). Rozvoj těchto komplexnějších dovedností ovšem není možný bez zvládnutí dovedností dílčích. Důležité proto je, aby studium bylo průběžné a abyste se drželi postupu, který je doporučen v „průvodci studiem“. Má-li dojít k rozvoji dovedností, nestačí ovšem pouze prostudovat předepsanou literaturu. Jestliže člověk ví, co je třeba dělat a jak v typických komunikačních situacích postupovat, ještě to neznamená, že to skutečně umí udělat. K tomu je zapotřebí danou dovednost prakticky trénovat a danou situaci přímo či alespoň zprostředkovaně zažít. Důležité je proto nejen samostudium, ale potřebná je rovněž účast na přednáškách a tutoriálech.
Studijní literatura k jednotlivým studijním blokům
Blok 1:
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Tajemství úspěšného jednání . Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN 80-85623-84-6 .
-
LUKÁŠOVÁ, R. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností. 2021. Studijní text vystavený v materiálech ke studiu.
Blok 2:
-
GODEFROY, CH. H., ROBERT, L. Nauč se přesvědčovat . Praha: Alternativa, 1994. ISBN 99909-55-08-5.
- HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. 7. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2423-2.
- HOSPODÁŘOVÁ, I. Prezentační dovednosti. Praha: Alfa 2007. ISBN 978-80-903962-9-6. (Popř. HOSPODÁŘOVÁ, I. Veřejná prezentace od A do Z. Praha: Expertis 1997)
-
LUKÁŠOVÁ, R. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností. 2021. Studijní text vystavený v materiálech ke studiu.
Blok 3:
-
O´BRIENOVÁ, P. Pozitivní řízení. Asertivita pro manažery . Praha: Management Press, 1996. ISBN 80-85603-98-5
-
LUKÁŠOVÁ, R. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností. 2021. Studijní text vystavený v materiálech ke studiu.
Blok 4:
-
GODEFROY, CH. H., ROBERT, L. Nauč se přesvědčovat . Praha: Alternativa 1994.
- LUKÁŠOVÁ, R. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností. 2021. Studijní text vystavený v materiálech ke studiu.
-
MATĚJKA, M., VIDLAŘ, P. Vše o přijímacím pohovoru . Praha: Grada Publishing, 2002, ISBN 80-247- 0215-0 ( dotisk 2003, 2005)
-
MENTZEL, W. Rozhovory se spolupracovníky . Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0408-0.
Orientační plán studia
Vyučovaná látka je rozdělena do čtyř tematických bloků :
1. Komunikační proces
Cílem tohoto tematického bloku je seznámit vás s obecnými zákonitostmi komunikačního procesu a typickými příčinami komunikačních nedorozumění. Hlavní část výuky bude realizována prostřednictvím přednášky a tutoriálu. Součástí tutoriálu bude nácvik základních komunikačních dovedností prostřednictvím modelové situace. Poznatky získané na přednášce a v rámci tutoriálu bude třeba doplnit samostudiem dílčích textů dle instrukcí uvedených v pokynech k samostudiu v bloku 1.
2. Základní komunikační dovednosti
Cílem tematického bloku je objasnit vám význam a zásady správné realizace základních komunikačních dovedností ( kladení otázek, aktivního naslouchání, přesvědčování, účinné prezentace) a v průběhu praktických cvičení ( plnění individuálních úkolů v rámci samostudia, přípravy POTu ) rozvinout příslušné komunikační dovednosti.
Hlavní část výuky bude v rámci tohoto tematického bloku realizována prostřednictvím přednášky. Poznatky získané na přednášce bude třeba doplnit samostudiem dle instrukcí uvedených v pokynech k samostudiu v bloku 2. Součástí samostudia je příprava POTu, jehož účelem je rozvoj dovednosti pracovní prezentace.
3. Asertivita a její význam
Cílem daného tematického bloku je seznámit vás s teorií asertivity (jako jednoho z možných teoretických východisek pro rozvoj komunikačních dovedností ) a s technikami rozvoje asertivních dovedností. Teoretický úvod k problematice asertivity bude obsahem přednášky. Součástí výuky daného bloku je tutoriál zaměřený na ukázky a nácvik vybraných asertivních dovedností, a dále splnění individuálních úkolů ve formě autokorekčních cvičení, jejichž účelem je prověření znalostí a rozvoj schopnosti asertivního myšlení.
4. Vybrané manažerské dovednosti (vedení pracovních rozhovorů, vyjednávání)
Cílem tematického bloku je seznámit vás s komunikační typologií osobnosti a dále s typy pracovních rozhovorů (které představují důležitou součást řídící činnosti) a zásadami jejich efektivního vedení.
Část teorie daného tematického bloku bude přednesena na
přednášce, část je třeba nastudovat samostatně dle instrukcí, které
budou poskytnuty. Samostudium bude zadáno k problematice
vyjednávání (cílem bude seznámit se se základními pravidly a
technikami úspěšného vyjednávání, jak se na vyjednávání připravit a jak
postupovat, aby bylo vyjednávání úspěšné) a součástí samostudia bude
rovněž realizace individuálních cvičení ( zadaných v rámci ineraktivní
osnovy formou pokynů k samostudiu), jejichž účelem je rozvoj schopnosti
aplikovat teoretické znalosti v praxi.
Téma POTu
Vaším úkolem je v průběhu semestru zpracovat jeden POT. Obsahem POTu má být přípava pracovní prezentace na
zvolené téma vztahující se k vašemu studijnímu oboru. Teoretický základ
potřebný pro zpracování POTu bude přednesen v rámci výukového bloku č.
2. Zadání POTu naleznete v organizačních pokynech v materiálech ke
studiu. Termín odevzdání POTu: 25. 4. 2025 (prostředictvím odevzdávárny).
Podmínky ukončení předmětu
- Úspěšné zvládnutí POTu (které je předpokladem připuštění k zápočtovému testu; zadání viz organizační pokyny v materiálech ke studiu)
- Úspěšné
zvládnutí písemného zápočtového testu. Test bude částečně zaměřen na
prověření množství a kvality získaných znalostí,
zčásti bude směřovat k ověření
schopnosti aplikovat získané poznatky v praktických situacích -
prostřednictvím praktických příkladů apod. Obsahově bude vycházet ze
specifikovaných výstupů z učení (viz dále).
Výstupy z učení
- umět popsat základní prvky komunikačního procesu a specifika mezilidské komunikace jako procesu sociální interakce
- rozumět významové struktuře rozhovoru a znát typické příčiny komunikačních nedorozumění
- ovládat obecné zásady účinné slovní komunikace
- znát formy mimoslovního sdělování a rozumět významu mimoslovní komunikace a vlivu mimoslovních projevů na interpretaci slovního sdělení
- chápat význam efektivní komunikace v organizaci pro výkonnost organizace a kvalitu služeb v oblasti veřejného sektoru,
mít znalosti o tom,
-
jak formulovat a klást otázky (umět formulovat otázky otevřené a uzavřené a vědět, v jakých situacích jsou uvedené typy otázek vhodné)
-
co je to aktivní naslouchání, jak by mělo být realizováno a jaký je jeho přínos pro efektivnost komunikace
-
jaké jsou zásady účinné argumentace a přesvědčování
-
co je to prezentace a jaký význam mají dobré prezentační dovednosti pro efektivnost vedoucího pracovníka
-
nad čím je třeba se zamyslet a jaké kroky je třeba udělat před zahájením přípravy obsahu prezentace
-
jak si připravit strukturu a obsah prezentace
-
jak obsah a cíl prezentace podpořit prostřednictvím užití vhodných názorných a technických pomůcek
-
na co dbát při slovní a mimoslovní komunikaci v průběhu prezentace.
Dále byste měl/a:
- rozumět pojmu asertivita a chápat přínos asertivního způsobu myšlení a jednání pro efektivnost vedoucího pracovníka jako jedince i pro efektivnost organizace jako celku
-
umět rozlišit asertivní, agresivní a pasivní způsob komunikace jiných lidí
-
znát asertivní práva a rozumět jim
-
znát základní sebeprosazující a obranné asertivní techniky jako nástroj rozvoje asertivních dovedností
-
znát hlavní zásady realizace základních asertivních dovedností, potřebných pro manažerskou praxi: dovednosti prosadit oprávněný požadavek, odmítnout nepřijatelný požadavek, asertivně formulovat pochvalu, konstruktivně formulovat kritiku, asertivně reagovat na oprávněnou/ neoprávněnou kritiku
a mít znalosti o tom,
- co jsou to komunikační typy osobnosti (dle T. Learyho a jeho následovníků), jak lze jednotlivé typy poznat a jak s jednotlivými typy jednat, má-li být komunikace s nimi efektivní
- jaké pravidelné a jaké příležitostné rozhovory by měl vedoucí pracovník v rámci efektivního vedení svých spolupracovníků realizovat
-
jak by se měl vedoucí pracovník připravit na hodnoticí rozhovor a jak jej správně realizovat (jaké kroky by měla zahrnovat organizační příprava a na co by se měl vedoucí pracovník soustředit při věcné přípravě, jaká by měla být struktura rozhovoru, jaké obecné fáze by měl rozhovor zahrnovat)
- jaký přínos má správné vedení hodnoticích rozhovorů pro efektivnost vedoucího pracovníka, pro organizaci jako celek a pro samotné pracovníky
- co se rozumí pojmem vyjednávání a co je cílem vyjednávání
- co by měla zahrnovat příprava na vyjednávání (a proč)
- jaký je doporučovaný postup vyjednávání
- jaké jsou rozlišovány přístupy k vyjednávání a jaké jsou důsledky jednotlivých přístupů.