Inovační management

Základní zadání

Vaším úkolem je týmově vytvořit prototyp deskové či karetní hry na zadané téma. Omezení takřka nejsou, držte se ale zlatého pravidla - buďte kreativní a zároveň dokažte své nápady zhmotnit.

Několik omezujících pravidel:

  • Hra musí být hratelná bez přítomnosti autorů a jejich vysvětlování (využije se v rámci závěrečného peer review).
  • Délka běžné hry by měla být maximálně 75 minut (minimální délka není stanovena).
  • Fyzické komponenty hry musí být snadno vyrobitelné (černobílý tisk, lepidlo, nůžky, pastelky, kostky) - tak aby si ji snadno mohl zahrát někdo jiný.


Témata ke zpracování

Téma si vybírá samotný tým. Jsou zadána rámcově, je možné si je smysluplně zúžit. Vaším úkolem může být u vybrané skupiny lidí rozvinout následující znalosti a dovednosti:

  • Finanční gramotnost
  • Kreativita a inovativnost
  • Podnikavost
  • Společenská odpovědnost a udržitelnost
  • Systémové myšlení
  • Tvorba strategie organizací
  • Týmová spolupráce
  • Vyjednávání


Projektový tým

Několik rad:

  • Tým bude relativně velký - vydefinujte a rozdělte si role, určete si hlavně vedoucího týmu.
  • Očekává se, že se aktivit na semináři budou účastnit všichni členové týmu; mimo ně na projektu pracujte dle domluvy (každý nemusí dělat všechno).
  • V případě toho, že se některý z členů nebude na projektu dostatečně podílet, informujte vyučujícího. Podkladem pro řešení situace bude rozvojové portfolio (viz samostatná podkapitola; zaznamenávejte, kdo se jednotlivých aktivit účastní).


Proč zrovna takový projekt

Hra je jedním z hlavních způsobů, kterými se lidé učí novým věcem. Byť "hraní si" může někomu znít dětinsky, zdaleka tomu tak být nemusí – hry si své místo nachází i ve velmi dospělém světě.

Pomocí her se v některých podnicích chystají na možné budoucí scénáře vývoje odvětví. Ostatně už od dávných dob generálové využívali válečných her, aby vstřebali možnou taktiku či strategii protivníka. Ale zpět do „běžnějšího života“. Hry si mimo dětí nachází své místo mezi dospělými i seniory. Ať už primárně jako zábava (stoupající obliba mobilních, ale i deskových her) nebo jako součást léčby (cvičení motoriky, paměti, atd.). Hry jsou zkrátka všude okolo nás.

Zadání tvorby hry zároveň umožňuje projít si všemi hlavními fázemi inovačního procesu (tedy až na případnou komercionalizaci). Vyzkoušíte si nejen tvorbu a výběr nápadů, ale i jejich rozvoj a následné prototypování. Řada z vás možná zjistí, že kreativní myšlenky není tak jednoduché zrealizovat. A naopak – příliš bezpečná cesta nebude příliš inovativní.