Základy obchodu a internacionalizace obchodu

9. Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - mikroekonomické trendy a mikroekonomické faktory vývoje (blok č. 3)

Mikrookolí lze jednoduše analyzovat pomocí Analýzy konkurenčních sil, kterou vymyslel americký profesor Michael Porter. Jedná se o analýzu vlivů, které bezprostředně ovlivňují konkurenceschopnost podniku. 

Cílem je vyhodnotit intenzitu jednotlivých faktorů a dopadů na podnik.

Struktura analýzy se různí dle autorů, obecně v základní podobě ji lze znázornit například takto:

Rivalita mezi konkurenčními podniky

  • Počet a velikost konkurentů v okolí
  • Kapitálová náročnost odvětví
  • Diferenciace produktů

Hrozba vstupu potenciálních konkurentů

  • Znalost značky a oddanost zákazníků
  • Přístup k distribučním kanálům
  • Reakce stávajících subjektů v odvětví

Hrozba substitučních produktů

  • Relativní výše cen substitutů
  • Diferenciace substitutů
  • Náklady na přechod k substitutu 

Vyjednávací síla dodavatelů

  • Vstup tvoří významnou část výstupu
  • Málo dodavatelů na trhu
  • Nezávislost dodavatelů na odběratelích

Vyjednávací síla kupujících

  • Málo zákazníků nakupujících velká množství či velký odbytový podíl
  • Vysoká standardizace produktu
  • Produkt není nezbytný nebo výjimečný statek 

V každém odvětví se tyto síly projevují jinými způsoby a s odlišnou intenzitou. V rámci analýzy je vhodné identifikovat další podstatné rysy odvětví a ty analyzovat individuálně. 

Příklad zpracování analýzy s metodikou je uveden v přiložené prezentaci. Podrobněji je analýza rozpracována a vysvětlena například v těchto zdrojích:

  • PORTER, M. E. Konkurenční výhoda : Jak vytvořit a udržet si nadprůměrný výkon. Praha : Victoria Publishing, 1993. 626 s. ISBN 80-85605-12-0.
  • SEDLÁČKOVÁ, H.; BUCHTA, K. Strategická analýza. Praha : C. H. Beck, 2006. 121 s. ISBN 80-7179-367-1.