1. Životní cyklus software, role jazyka UML
Organizační infomace
Obsah přednášek
- Software process, role of the UML language.
- Functional requirements specification, UML Use Case diagram.
- Nonfunctional requirements specification, UML Activity diagram.
- System analysis and design, structured vs. object-oriented A&D.
- Object oriented analysis, UML Class diagram, Object diagram and Interaction diagrams.
- Structured analysis, data modelling, ERD.
- System design, UML Class diagram in design.
- Architecture design and implementation, UML Component and Deployment diagram.
- User interface design, UML State diagram.
- Testing, verification and validation.
- Operation, maintenance and system evolution.
- Software development management - processes, tools and frameworks.
- Advanced software engineering techniques.
Obsah cvičení
- Visual Paradigm introduction, project assignment.
- Project start, initial Use Case diagram.
- Detailed Use Case diagram, textual specification of UC
- Specification of use cases (textual if not finished, Activity diagram).
- Analytical Class diagram, Object diagram.
- Finalization of analytical Class diagram, Use Case diagram update.
- Data modelling, Entity Relationship diagram.
- Refinement of use cases with Interaction diagrams.
- Finalization of Interaction diagrams, Class diagram update.
- State diagram.
- Design-level Class diagram, interfaces, implementation details.
- User interface design.
- Packages, Component diagram, Deployment diagram.
Pravidla cvičení
- týmový projekt v UML, skupiny 2-3 studentů
- povinná účast a odevzdávání průběžných výsledků práce na projektu
- povolena 1 neomluvená neúčast, ostatní penalizovány (-5/-10 bodů)
- průběžné výsledky odevzdávány každý týden do stanoveného termínu, jinak penalizováno (-5/-10 bodů)
- projekt hodnocen na konci semestru jako ANO/NE, vč. celkového stavu získaných záporných bodů - ideálně 0 :),
zaznamenáno do poznámkového bloku "Úspěšné absolvování cvičení" (default hodnota NE *1)
Hodnocení
- zkoušková písemka = testová část (50 bodů) a modelovací část (50 bodů), 90 minut celkem
- bodování 90-100 A, 80-89 B, 70-79 C, 60-69 D, 50-59 E, 0-49 F
Přihlašování na zkoušku
- Na zkoušku je možné se přihlásit před dokončením projektu, ale zúčastnit se zkoušky mohou jen ti, kteří mají úspěšně uzavřený projekt ze cvičení a v příslušném poznámkovém bloku zadánu hodnotu ANO *x, kdy x<=0. Tato skutečnost bude kontrolována den před konáním zkoušky.
Ilustrační příklad v jazyce UML
Cíl příkladu:
Cílem příkladu je demonstrovat jednotlivé diagramy modelovacího jazyka UML na společném zadání jednoduchého informačního systému. Výsledek je možné prohlížet jak po jednotlivých obrázcích (níže), tak stáhnout jako project-report.pdf.
Modelovací prostředí:
Modely jsou vytvářeny v CASE systému Visual Paradigm for UML, ke kterému je dostupná řada tutoriálů a ukázek jeho použití.
Základní specifikace systému:
Informační systém Studium bude sloužit pro podporu správy kurzů včetně elektronického přihlašování a odhlašování. Správa studijích kurzů umožní lektorům přidávání nových kurzů, mazání kurzů a úpravu stávajících parametrů, kterými jsou název, popis, prerekvizity, kapacita, nastavení rozvrhu a rozlišení, zda jde o prezenční nebo distanční kurz. Studenti dostanou možnost využít systém k elektronickému zápisu do kurzů a odhlašování z kurzů. Zápis do kurzu bude umožněn jen v případě, že dosud není naplněna kapacita kurzu. Pokud dojde k vyčerpání kapacity kurzu, systém pošle upozornění na email lektora zodpovědněho za kurz. Jednou z doplňkových funkcí systému bude podpora pro vkládání pracovních výkazů o odpracovaných hodinách pro externí lektory, kteří na rozdíl od interních lektorů nepobírají měsíční mzdu a jsou placeni na základě odpracovaných hodin.