Softwarové inženýrství I

1. Životní cyklus software, role jazyka UML

Organizační infomace

Obsah přednášek

  1. Software process, role of the UML language.
  2. Functional requirements specification, UML Use Case diagram.
  3. Nonfunctional requirements specification, UML Activity diagram.
  4. System analysis and design, structured vs. object-oriented A&D.
  5. Object oriented analysis, UML Class diagram, Object diagram and Interaction diagrams.
  6. Structured analysis, data modelling, ERD.
  7. System design, UML Class diagram in design.
  8. Architecture design and implementation, UML Component and Deployment diagram.
  9. User interface design, UML State diagram.
  10. Testing, verification and validation.
  11. Operation, maintenance and system evolution.
  12. Software development management - processes, tools and frameworks.
  13. Advanced software engineering techniques.

Obsah cvičení

  1. Visual Paradigm introduction, project assignment.
  2. Project start, initial Use Case diagram.
  3. Detailed Use Case diagram, textual specification of UC
  4. Specification of use cases (textual if not finished, Activity diagram).
  5. Analytical Class diagram, Object diagram.
  6. Finalization of analytical Class diagram, Use Case diagram update.
  7. Data modelling, Entity Relationship diagram.
  8. Refinement of use cases with Interaction diagrams.
  9. Finalization of Interaction diagrams, Class diagram update.
  10. State diagram.
  11. Design-level Class diagram, interfaces, implementation details.
  12. User interface design.
  13. Packages, Component diagram, Deployment diagram.

Pravidla cvičení

  • týmový projekt v UML, skupiny 2-3 studentů
  • povinná účast a odevzdávání průběžných výsledků práce na projektu
  • povolena 1 neomluvená neúčast, ostatní penalizovány (-5/-10 bodů)
  • průběžné výsledky odevzdávány každý týden do stanoveného termínu, jinak penalizováno (-5/-10 bodů)
  • projekt hodnocen na konci semestru jako ANO/NE, vč. celkového stavu získaných záporných bodů - ideálně 0 :),
    zaznamenáno do poznámkového bloku "Úspěšné absolvování cvičení" (default hodnota NE *1)

Hodnocení

  • zkoušková písemka = testová část (50 bodů) a modelovací část (50 bodů), 90 minut celkem
  • bodování 90-100 A, 80-89 B, 70-79 C, 60-69 D, 50-59 E, 0-49 F

Přihlašování na zkoušku

  • Na zkoušku je možné se přihlásit před dokončením projektu, ale zúčastnit se zkoušky mohou jen ti, kteří mají úspěšně uzavřený projekt ze cvičení a v příslušném poznámkovém bloku zadánu hodnotu ANO *x, kdy x<=0. Tato skutečnost bude kontrolována den před konáním zkoušky.

Ilustrační příklad v jazyce UML

Cíl příkladu:
Cílem příkladu je demonstrovat jednotlivé diagramy modelovacího jazyka UML na společném zadání jednoduchého informačního systému. Výsledek je možné prohlížet jak po jednotlivých obrázcích (níže), tak stáhnout jako project-report.pdf.

Modelovací prostředí:
Modely jsou vytvářeny v CASE systému Visual Paradigm for UML, ke kterému je dostupná řada tutoriálů a ukázek jeho použití.

Základní specifikace systému:
Informační systém Studium bude sloužit pro podporu správy kurzů včetně elektronického přihlašování a odhlašování. Správa studijích kurzů umožní lektorům přidávání nových kurzů, mazání kurzů a úpravu stávajících parametrů, kterými jsou název, popis, prerekvizity, kapacita, nastavení rozvrhu a rozlišení, zda jde o prezenční nebo distanční kurz. Studenti dostanou možnost využít systém k elektronickému zápisu do kurzů a odhlašování z kurzů. Zápis do kurzu bude umožněn jen v případě, že dosud není naplněna kapacita kurzu. Pokud dojde k vyčerpání kapacity kurzu, systém pošle upozornění na email lektora zodpovědněho za kurz. Jednou z doplňkových funkcí systému bude podpora pro vkládání pracovních výkazů o odpracovaných hodinách pro externí lektory, kteří na rozdíl od interních lektorů nepobírají měsíční mzdu a jsou placeni na základě odpracovaných hodin.