Reflexe praxe

7. / 8. 3.

Obsah semináře:
- kazuistika a načrtnutí její osnovy pro účely zpracování kazuistiky učitele/žáka
- reflexe 1. kapitoly z knihy Korthagena et al.
- reflexe vlastní praxe - zážitky

Úkol na příště:
Na praxi se podívejte do katalogového listu žáka. V ideálním případě ho vyfoťte - anonymizujte jméno žáka.

Kazuistika učitele:
1. věk, pohlaví, iniciály učitele
2. aprobace, kde probíhalo studium učitelství, délka praxe, místo působení (ZŠ, SŠ) + co reálně učí, spolupráce mezi učiteli, (kteří učí stejné/obdobné předměty), přestupy ze zaměstnání (ze škol - kolik škol prošel během své kariéry, důvod přestupu), vedení kroužků, trénování dětí 
3. profese učitele - motivace stát se učitelem (TV), problémy spojené s profesí učitele, názor na platové ohodnocení v poměru k výkonu jeho práce, učitelovo pojetí výuky...
4. důvod, proč jsem si učitele zvolil
5. co chce v té své profesi ještě dokázat

Kazuistika žáka:
1. věk, pohlaví, rodinné poměry, škola, v níž teď absolvuje školní docházku
2. osobnostní + sociální anamnéza - jak se projevuje v kolektivu, jestli je komunikativní, odklad povinné školní docházky, prospěch, adaptace na školní prostředí, zpráva z PPP, zájmy - kolik času věnuje volnočasovým aktivitám, preference školních předmětů
3. historie institualizované školní docházky (včetně přestupů ze škol)
4. důvod, proč jsem si žáka zvolil - pozitivní důvody, negativní důvody (např. výchovné, vzdělávací problémy)
5. návrh postupu, jak s žákem pracovat