Školní management a poradenství

1. výukový blok

Výstupy z učení

  • studující  definuje základní koncepce managementu
  • studující charakterizuje klíčové pojmy z obecného managementu
  • studující diskutuje možnosti evaluace školy

Školský a školní management

Management

  • plánování, organizování, vedení a kontrola lidí způsobem, který zajistí dosažení stanovených cílů - řízení

Školský management

  • teorie řízení školství jako systému
  • makroúroveň (vzdělávací politika ČR, kurikulární dokumenty, školská legislativa, rozvojově-vzdělávací projekty...)
  • mezoúroveň - školní management
  • mikroúroveň - řízení pedagogického procesu, "pedagogický" management

Školní management

  • teorie řízení školy (správa, řízení a vedení školy, evaluace školy, inovace ve škole...)
  • dimenze:
    • pedagogické řízení
    • ekonomické řízení
    • personální řízení
    • legislativní (právní) řízení

Řízení pedagogického procesu

  • teorie řízení třídy
  • třídní učitel, vyučující učitel
  • administrativa
  • organizace výuky
  • mimoškolní aktivity

Školský poradenský systém

  • vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
  • školská poradenská zařízení
    • pedagogicko psychologické poradny (PPP)
    • speciálně pedagogická centra (SPC)
  • školní poradenská pracoviště
    • výchovný poradce
    • školní metodik prevence
    • speciální pedagog
    • školní psycholog

Zdroje k tématu  

  • PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Učebnice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0676-4.


Základní kategorie managementu

Management

  • proces plánování, organizování, vedení a kontroly lidí způsobem, který zajistí dosažení stanovených cílů

Manažer

  • odpovědný pracovník, který na základě zvolení, jmenování, pověření či jiného způsobu zmocnění aktivně realizuje řídící činnosti, pro které je vybaven odpovídajícími kompetencemi a oprávněními

Řízení

  • je založené na plánování, organizování, výběru pracovníků a na kontrole a sledování dosažených výsledků
  • smyslem řízení je tedy vytvořit určitý řád v činnostech organizace s cílem dosáhnout požadovaných výsledků
  • v rámci školního managementu
    • vytváření jasného a srozumitelného organizačního řádu v běžném životě školy
    • efektivní fungování školy za různých okolností
    • týká se především plánování chodu školy, organizace aktivit, využívání zdrojů, aplikace exekutivních a legislativních rozhodnutí...
  • vybrané teorie řízení
    • Abraham Maslow a potřeba seberealizace, aplikace pyramidy potřeb do pracovního procesu
    • Douglas McGregor - teorie X a Y

Vedení

  • chápeme jako motivování a inspirování lidí, jejich spojování ve jménu společné vize s cílem získat je pro změny a směřovat je k potřebám organizace
  • vedení tedy musí vycházet z jasných vizí (definování budoucnosti) a realizuje se aktivizací lidí, vhodnou komunikací a nastavováním dílčích cílů
  • vedení se průběžně prolíná s řízením - uskutečňování těch "správných" věcí, realizace záměrů vizí, je v určitých bodech podmíněno jejich vhodnou organizací, nastavením pravidel, rozdělením oprávnění...

Vize

  • jasná představa o budoucnosti organizace
  • stanovení konkrétního směřování, pojmenování a určení kam se chceme posunout
  • CÍL = přesná formulace čeho musíme dosáhnout, v jaké kvalitě a v jakém časovém horizontu
  • MISE = definování jak budeme svoje cíle (a celkově tedy svoji vizi) naplňovat

Cíle

  • konkretizují vize, určují plán postupu - strategické, specifické
  • plán má motivovat a vést osobu, nebo skupinu osob, k vytýčenému cíli (lidé efektivněji pracují na dosažení cílů, pokud s nimi sami souzní, nebo je vnitřně přijmou za své)
  • plánování je nástrojem rozvoje organizace, proto by měl plán odpovídat minimálně na otázky - Co? Kdo? Kdy? Jak? -> organizování (dělba práce, nastavení spolupráce...)
  • stanovování specifických cílů - SMART, SMARTER...

Rozhodování

  • součást plánování, realizace i hodnocení
  • ke správnému rozhodování potřebujeme vždy dostatek relevantních informací z jednotlivých oblastí zdrojů
  • rozhodování v řízení organizace není zpravidla jednorázový akt, vyžaduje obvykle sérii jednotlivých kroků (sběr informací, jejich ověřování, hledání alternativ řešení, zvažování alternativ, predikce výsledků, konzultace, kontrola správnosti rozhodnutí...)

Zdroje

  • řízení zdrojů = rozhodování o optimálním využití zdrojů, které jsou k dispozici
  • lidské zdroje -  nejcennější kapitál (lidé mají myšlenky, nápady, invenci, jsou vynalézaví, do určité míry se dokáží přizpůsobit...), získávání vhodných lidí je klíčovým prvkem řízení  
  • finanční zdroje – případný nedostatek je vždy brzdou, ale otázkou potom je, čím je nedostatek způsoben (Umíme dostatek financí získat? Využíváme je efektivně?)
  • materiální zdroje - vše materiální povahy, co je při řízení (dosahování cílů) potřeba (ve školách didaktické prostředky, vybavení učeben a kabinetů, výpočetní technika, ale také vybavení uklízeček, školníka...)
  • informační zdroje – informace jako odstraňovače neurčitosti a nejasnosti, klíčový element rozhodování
  • čas - čas bývá často kritickou proměnou, protože je to veličina, kterou nemůžeme žádným způsobem ovlivnit, můžeme ji jen efektivně rozplánovat a tento plán pak důsledně dodržovat

Kontrola

  • zjišťování souladu a nesouladu mezi plánem a realizací či výstupem a záměrem
  • smyslem kontroly je odhalit a popsat nesoulad, identifikovat jeho příčiny a navrhnout jeho odstranění či nápravu
  • ke snadné kontrole slouží jasně definované indikátory (jak, podle čeho poznáme, že je úkol splněn, že je cíle dosaženo, že organizace probíhá efektivně...)
  • metody kontroly - pravidelné schůzky, dotazníky, rozhovory, checklisty, analýzy výstupů (např. písemných materiálů, výrobků, výsledků atp.)…
  • formy kontroly
    • vnitřní (interní) - iniciovaná vnitřními strukturami samotné organizace (vedoucí pracovníci, zmocnění ke kontrole)
    • vnější (externí) - iniciovaná na základě smluvních vztahů (organizace se k možnosti kontroly zavázala ve smlouvě, např. v projektové smlouvě), nebo na základě zákonných oprávnění (ve školství např. ČŠI, orgány bezpečnosti práce...)

Zdroje k tématu

  • BĚLOHLÁVEK, František; KOŠŤAN, Pavol a ŠULEŘ, Oldřich. Management. Brno: Computer Press, c2006. ISBN 80-251-0396-X.
  • PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Učebnice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0676-4.


Evaluace a autoevaluace školy

  • evaluace školy -  plánované  a  cílené  aktivity  školy,  směřující  k ověřování,  měření,  posuzování  a  hodnocení výsledků   a  změn  dosažených  ve  všech činnostech  vymezených  ve školním  vzdělávacím programu
  • autoevaluace školy -  zpětná vazba ke korekci vlastní činnosti a jako  východisko  pro  další  práci  školy, zapojeni by měli být všichni  účastníci  vzdělávacího procesu – vedení  školy,  učitelé,  žáci, rodiče, správní zaměstnanci, zřizovatel
  • nástroje sběru dat např.:
    • analýza dokumentů školy
    • anketa, dotazník (online nástroje)
    • brainstorming, diskuse, rozhovor
    • portfolio žáka, učitele
    • hospitace, pozorování
    • sebehodnocení (žáků, učitelů, vedoucích pracovníků)
    • SWOT analýza
      • S jako strengths, neboli silné stránky (analýza vnitřního prostředí organizace, co ji posiluje, poskytuje výhodu před ostatními...)
      • W jako weaknesses, neboli slabé stránky (analýza vnitřního prostředí organizace, co ji oslabuje, zpomaluje její rozvoj...
      • O jako opportunities, neboli příležitosti (vnější podmínky - mimo organizaci - které mohou organizaci pomáhat v dosahování jejích cílů, můžeme je rozřadit do 5 základních oblastí - společenské, sociální, ekonomické, legislativní a technologické)
      • T jako threats, neboli hrozby (vnější podmínky - mimo organizaci - které mohou organizaci komplikovat či brzdit dosahování jejích cílů, můžeme je rozřadit do stejných oblastí jako u příležitostí)

Česká školní inspekce a její evaluace školy

  • organizační složka státu, správní úřad s celostátní působností a služební úřad podle zákona o státní službě
  • členěna na ústředí se sídlem v Praze a 14 krajských inspektorátů, vedoucím úřadu je ústřední školní inspektor
  • ČŠI zajišťuje především
    • získávání a analýzu informací o vzdělávání dětí, žáků a studentů a o činnosti škol a školských zařízení
    • sledování a hodnocení efektivity vzdělávací soustavy, podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a podmínek  a  průběhu  poskytování poradenských služeb ve školách
    • zjišťování a hodnocení naplnění školního vzdělávacího programu a jeho soulad s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem
    • kontrolu dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb
    • veřejnosprávní kontrolu využívání finančních prostředků státního rozpočtu přidělovaných školám
    • inspekční činnost na základě stížností, podnětů a petic, které svým obsahem spadají do její působnosti
    • národní zjišťování a ověřování výsledků žáků na základních, středních i vyšších odborných školách
  • Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2024/2025
  • Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2024/2025
  • Tematické zprávy
  • Metodický portál

Inspekční činnost ve školách a školských zařízeních

  • vykonávána v souladu se školským zákonem (§ 174), zák. č. 255/2012 Sb. o kontrole (kontrolní řád) ad.
    • na základě plánu hlavních úkolů na příslušný školní rok, který schvaluje MŠMT na návrh ústředního školního inspektora
    • na základě podnětů, stížností a petic
  • na základě písemného pověření ústředního školního inspektora inspekční činnost realizují školní inspektoři, kontrolní pracovníci, případně přizvané osoby
  • před zahájením inspekční činnosti je povinnost inspektorů seznámit ředitele(ku)
    • s předmětem inspekční činnosti
    • termínem jejího zahájení a předpokládaným termínem ukončení
    • s časovým plánem inspekčních činností
    • se seznamem dokumentace školy, která bude předmětem inspekční činnosti
    • případnými dalšími významnými okolnostmi
  • výsledkem inspekční činnosti je inspekční zpráva

Autoevaluace školy - výroční zpráva

  • zpracovává se za období předcházejícího školního roku, s výjimkou základních údajů o hospodaření školy
  • do 15. října se předkládá školské radě ke schválení
  • po schválení školskou radou zasílá ředitel školy výroční zprávu do 14 dnů zřizovateli
  • poté ji zveřejní na přístupném místě ve škole (v praxi na webových stránkách)
  • legislativně se opírá o vyhl. č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy

Zdroje k tématu