Školní management a poradenství
1. výukový blok
Výstupy z učení
- studující definuje základní koncepce managementu
- studující charakterizuje klíčové pojmy z obecného managementu
- studující diskutuje možnosti evaluace školy
Školský a školní management
Management
- plánování, organizování, vedení a kontrola lidí způsobem, který zajistí dosažení stanovených cílů - řízení
Školský management
- teorie řízení školství jako systému
- makroúroveň (vzdělávací politika ČR, kurikulární dokumenty, školská legislativa, rozvojově-vzdělávací projekty...)
- mezoúroveň - školní management
- mikroúroveň - řízení pedagogického procesu, "pedagogický" management
Školní management
- teorie řízení školy (správa, řízení a vedení školy, evaluace školy, inovace ve škole...)
- dimenze:
- pedagogické řízení
- ekonomické řízení
- personální řízení
- legislativní (právní) řízení
Řízení pedagogického procesu
- teorie řízení třídy
- třídní učitel, vyučující učitel
- administrativa
- organizace výuky
- mimoškolní aktivity
- …
Školský poradenský systém
- vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
- školská poradenská zařízení
- pedagogicko psychologické poradny (PPP)
- speciálně pedagogická centra (SPC)
- školní poradenská pracoviště
- výchovný poradce
- školní metodik prevence
- speciální pedagog
- školní psycholog
Zdroje k tématu
- PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Učebnice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0676-4.
Základní kategorie managementu
Management
- proces plánování, organizování, vedení a kontroly lidí způsobem, který zajistí dosažení stanovených cílů
Manažer
- odpovědný pracovník, který na základě zvolení, jmenování, pověření či jiného způsobu zmocnění aktivně realizuje řídící činnosti, pro které je vybaven odpovídajícími kompetencemi a oprávněními
Řízení
- je založené na plánování, organizování, výběru pracovníků a na kontrole a sledování dosažených výsledků
- smyslem řízení je tedy vytvořit určitý řád v činnostech organizace s cílem dosáhnout požadovaných výsledků
- v rámci školního managementu
- vytváření jasného a srozumitelného organizačního řádu v běžném životě školy
- efektivní fungování školy za různých okolností
- týká se především plánování chodu školy, organizace aktivit, využívání zdrojů, aplikace exekutivních a legislativních rozhodnutí...
- vybrané teorie řízení
- Abraham Maslow a potřeba seberealizace, aplikace pyramidy potřeb do pracovního procesu
- Douglas McGregor - teorie X a Y
Vedení
- chápeme jako motivování a inspirování lidí, jejich spojování ve jménu společné vize s cílem získat je pro změny a směřovat je k potřebám organizace
- vedení tedy musí vycházet z jasných vizí (definování budoucnosti) a realizuje se aktivizací lidí, vhodnou komunikací a nastavováním dílčích cílů
- vedení se průběžně prolíná s řízením - uskutečňování těch "správných" věcí, realizace záměrů a vizí, je v určitých bodech podmíněno jejich vhodnou organizací, nastavením pravidel, rozdělením oprávnění...
Vize
- jasná představa o budoucnosti organizace
- stanovení konkrétního směřování, pojmenování a určení kam se chceme posunout
- CÍL = přesná formulace čeho musíme dosáhnout, v jaké kvalitě a v jakém časovém horizontu
- MISE = definování jak budeme svoje cíle (a celkově tedy svoji vizi) naplňovat
Cíle
- konkretizují vize, určují plán postupu - strategické, specifické
- plán má motivovat a vést osobu, nebo skupinu osob, k vytýčenému cíli (lidé efektivněji pracují na dosažení cílů, pokud s nimi sami souzní, nebo je vnitřně přijmou za své)
- plánování je nástrojem rozvoje organizace, proto by měl plán odpovídat minimálně na otázky - Co? Kdo? Kdy? Jak? -> organizování (dělba práce, nastavení spolupráce...)
- stanovování specifických cílů - SMART, SMARTER...
Rozhodování
- součást plánování, realizace i hodnocení
- ke správnému rozhodování potřebujeme vždy dostatek relevantních informací z jednotlivých oblastí zdrojů
- rozhodování v řízení organizace není zpravidla jednorázový akt, vyžaduje obvykle sérii jednotlivých kroků (sběr informací, jejich ověřování, hledání alternativ řešení, zvažování alternativ, predikce výsledků, konzultace, kontrola správnosti rozhodnutí...)
Zdroje
- řízení zdrojů = rozhodování o optimálním využití zdrojů, které jsou k dispozici
- lidské zdroje - nejcennější kapitál (lidé mají myšlenky, nápady, invenci, jsou vynalézaví, do určité míry se dokáží přizpůsobit...), získávání vhodných lidí je klíčovým prvkem řízení
- finanční zdroje – případný nedostatek je vždy brzdou, ale otázkou potom je, čím je nedostatek způsoben (Umíme dostatek financí získat? Využíváme je efektivně?)
- materiální zdroje - vše materiální povahy, co je při řízení (dosahování cílů) potřeba (ve školách didaktické prostředky, vybavení učeben a kabinetů, výpočetní technika, ale také vybavení uklízeček, školníka...)
- informační zdroje – informace jako odstraňovače neurčitosti a nejasnosti, klíčový element rozhodování
- čas - čas bývá často kritickou proměnou, protože je to veličina, kterou nemůžeme žádným způsobem ovlivnit, můžeme ji jen efektivně rozplánovat a tento plán pak důsledně dodržovat
Kontrola
- zjišťování souladu a nesouladu mezi plánem a realizací či výstupem a záměrem
- smyslem kontroly je odhalit a popsat nesoulad, identifikovat jeho příčiny a navrhnout jeho odstranění či nápravu
- ke snadné kontrole slouží jasně definované indikátory (jak, podle čeho poznáme, že je úkol splněn, že je cíle dosaženo, že organizace probíhá efektivně...)
- metody kontroly - pravidelné schůzky, dotazníky, rozhovory, checklisty, analýzy výstupů (např. písemných materiálů, výrobků, výsledků atp.)…
- formy kontroly
- vnitřní (interní) - iniciovaná vnitřními strukturami samotné organizace (vedoucí pracovníci, zmocnění ke kontrole)
- vnější (externí) - iniciovaná na základě smluvních vztahů (organizace se k možnosti kontroly zavázala ve smlouvě, např. v projektové smlouvě), nebo na základě zákonných oprávnění (ve školství např. ČŠI, orgány bezpečnosti práce...)
Zdroje k tématu
- BĚLOHLÁVEK, František; KOŠŤAN, Pavol a ŠULEŘ, Oldřich. Management. Brno: Computer Press, c2006. ISBN 80-251-0396-X.
- PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Učebnice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0676-4.
Evaluace a autoevaluace školy
- evaluace školy - plánované a cílené aktivity školy, směřující k ověřování, měření, posuzování a hodnocení výsledků a změn dosažených ve všech činnostech vymezených ve školním vzdělávacím programu
- autoevaluace školy - zpětná vazba ke korekci vlastní činnosti a jako východisko pro další práci školy, zapojeni by měli být všichni účastníci vzdělávacího procesu – vedení školy, učitelé, žáci, rodiče, správní zaměstnanci, zřizovatel
- nástroje sběru dat např.:
- analýza dokumentů školy
- anketa, dotazník (online nástroje)
- brainstorming, diskuse, rozhovor
- portfolio žáka, učitele
- hospitace, pozorování
- sebehodnocení (žáků, učitelů, vedoucích pracovníků)
- SWOT analýza
- S jako strengths, neboli silné stránky (analýza vnitřního prostředí organizace, co ji posiluje, poskytuje výhodu před ostatními...)
- W jako weaknesses, neboli slabé stránky (analýza vnitřního prostředí organizace, co ji oslabuje, zpomaluje její rozvoj...
- O jako opportunities, neboli příležitosti (vnější podmínky - mimo organizaci - které mohou organizaci pomáhat v dosahování jejích cílů, můžeme je rozřadit do 5 základních oblastí - společenské, sociální, ekonomické, legislativní a technologické)
- T jako threats, neboli hrozby (vnější podmínky - mimo organizaci - které mohou organizaci komplikovat či brzdit dosahování jejích cílů, můžeme je rozřadit do stejných oblastí jako u příležitostí)
Česká školní inspekce a její evaluace školy
- organizační složka státu, správní úřad s celostátní působností a služební úřad podle zákona o státní službě
- členěna na ústředí se sídlem v Praze a 14 krajských inspektorátů, vedoucím úřadu je ústřední školní inspektor
- ČŠI zajišťuje především
- získávání a analýzu informací o vzdělávání dětí, žáků a studentů a o činnosti škol a školských zařízení
- sledování a hodnocení efektivity vzdělávací soustavy, podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a podmínek a průběhu poskytování poradenských služeb ve školách
- zjišťování a hodnocení naplnění školního vzdělávacího programu a jeho soulad s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem
- kontrolu dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb
- veřejnosprávní kontrolu využívání finančních prostředků státního rozpočtu přidělovaných školám
- inspekční činnost na základě stížností, podnětů a petic, které svým obsahem spadají do její působnosti
- národní zjišťování a ověřování výsledků žáků na základních, středních i vyšších odborných školách
- Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2024/2025
- Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2024/2025
- Tematické zprávy
- Metodický portál
Inspekční činnost ve školách a školských zařízeních
- vykonávána v souladu se školským zákonem (§ 174), zák. č. 255/2012 Sb. o kontrole (kontrolní řád) ad.
- na základě plánu hlavních úkolů na příslušný školní rok, který schvaluje MŠMT na návrh ústředního školního inspektora
- na základě podnětů, stížností a petic
- na základě písemného pověření ústředního školního inspektora inspekční činnost realizují školní inspektoři, kontrolní pracovníci, případně přizvané osoby
- před zahájením inspekční činnosti je povinnost inspektorů seznámit ředitele(ku)
- s předmětem inspekční činnosti
- termínem jejího zahájení a předpokládaným termínem ukončení
- s časovým plánem inspekčních činností
- se seznamem dokumentace školy, která bude předmětem inspekční činnosti
- případnými dalšími významnými okolnostmi
- výsledkem inspekční činnosti je inspekční zpráva
Autoevaluace školy - výroční zpráva
- zpracovává se za období předcházejícího školního roku, s výjimkou základních údajů o hospodaření školy
- do 15. října se předkládá školské radě ke schválení
- po schválení školskou radou zasílá ředitel školy výroční zprávu do 14 dnů zřizovateli
- poté ji zveřejní na přístupném místě ve škole (v praxi na webových stránkách)
- legislativně se opírá o vyhl. č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy