Úvodní informace
Vážené studentky, vážení studenti,
v rámci prvního semestru Vašeho navazujícího studia Učitelství tělesné výchovy Vás čeká předmět, jehož smyslem je uvedení každého studenta či studentky učitelství do reálného školního prostředí a následné zorientování v základních oblastech práce učitele, jako jsou např. pedagogické činnosti učitele, školská legislativa, reflektování výuky, práva a povinnosti učitele atd. Cílem je tedy aktivní získávání pedagogických zkušeností, které, podpořené Vašimi pedagogickými znalostmi ze studia, povedou k vytváření a formování Vašich jednotlivých profesních kompetencí učitele v souladu s edukační realitou. A dalším důležitým cílem je potom nastartování a nastavení procesu Vašeho profesního rozvoje, coby budoucího učitele či budoucí učitelky.
Předmět je koncipován jako praxe průběžná, tzn., že nemá žádný pevně
stanovený termín realizace a domlouváte si tak veškerý harmonogram praxe se svým provázejícím učitelem individuálně. Praxe je vykonávána
výhradně na základních školách, případně na odpovídajících nižších stupních
víceletých gymnázií (u osmiletého gymnázia tedy od primy po kvartu). Veškeré
požadavky na úspěšné ukončení předmětu musíte splnit nejpozději do konce
zkouškového období podzimního semestru, ale řiďte se prosím i rámcovým
harmonogramem praxe (viz dále), který termínově zakotvuje určité klíčové body průběhu celé praxe.
Časová zátěž studia předmětu je 120 hodin za semestr. Vaše přímá účast ve výuce z toho činí 18 vyučovacích hodin, jejichž náplň je dále stanovena pokyny k předmětu. Zbývající časová zátěž je podle potřeby rozdělena mezi teoretickou přípravu, samostudium, konzultace s provázejícím učitelem a nepřímou pedagogickou práci ve škole, přípravu na výuku, přípravu a realizaci reflexe a zpracování písemných podkladů pro potřeby praxe.
Kromě těchto interaktivních osnov je souhrn všech pokynů a požadavků k předmětu ve formátu pdf vložen ve Studijních materiálech předmětu (Organizační pokyny). Vzhledem k formátu lze s touto podobou pokynů a požadavků pracovat jako s textovou oporou, lze je tedy tisknout, nebo do nich např. nechat nahlédnout provázejícího učitele v případě jeho zájmu či nějakých nejasností.
Vrháte se tímto do víru pedagogické práce, práce, která umí být krásná a obohacující, ale také náročná a vyčerpávající. Přeji Vám proto neutuchající nadšení, pevné odhodlání a mysl dokořán! Pokud bych Vám mohl být profesně kdykoli a v čemkoli nápomocen, určitě se neváhejte na mě obrátit!
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.