Současné dění v EU
doc. Vratislav Havlík, Ph.D.
Současné dění v EU
Info
Období
jaro 2020
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 17. 2. 2020 do 19. 2. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 2. 2020 do 4. 3. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 5. 3. 2020 do 18. 3. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní materiály
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 19. 3. 2020 do 1. 4. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
2
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 2. 4. 2020 do 15. 4. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 16. 4. 2020 do 29. 4. 2020.

Úvod do předmětu, organizační pokyny (19.2., Havlík)

Hodnocení kurzu:

  • 4 krátké úkoly, každý na max. 5 bodů, tedy celkově max. 20 bodů. (je nutné odevzdat 4 úkoly!)
  • na každém semináři lze obdržet 1 bod za aktivitu, tedy max. 5 bodů
  • celkově lze v kurzu obdržet max. 25 bodů
  • podmínkou udělení zápočtu je zisk alespoň 16 bodů!

Role Německa v současné EU (Havlík, 4.3.)

Vyberte si POUZE jednu z následujících tezí jako a snažte se ji co nejlepšími argumenty doložit. Můžete se do značné míry opírat o vlastní názory, ale i tak vycházejte alespoň rámcově z existujících zdrojů, které Vaše argumenty podpoří (statistiky, projevy politiků, zpráy z médií apod.).

  • Teze 1: Německo obstálo v rámci řešení hospodářské a migrační krize.
  • Teze 2: Angela Merkelová obstála v rámci řešení migrační krize.
  • Teze 3: Angela Merkelová selhala v rámci řešení migrační krize.
  • Teze 4: Německo v rámci řešení krize v eurozóně zneužilo svého silného ekonomického postavení k prosazování svých zájmů v EU.

ROZSAH: max. 300 slov (rozsah není možné překročit!)
DEADLINE: 2.3. (včetně) 


Role Visegrádu v EU (Havlík, 18.3.)

Zadání úkolu:
Stručně uveďte, jakou evropskou integraci si představují jednotlivé státy V4! Chtějí silný, nebo slabý Brusel? Podporují další integraci? V případě každé ze zemí uveďte min. 1-2 zdroje (nemusí se jednat vždy jen o literaturu, stačí třeba i rozhovor s premiérem v novinách, zpráva ministerstva zahraničí, projev ministra zahraničí, zpráva v seriózním tisku apod.)
Rozsah zcela max. 300 slov! (ne každá země 300 slov, nýbrž celá práce 300 slov :-) )
Deadline na odevzdání: 16.3. včetně 

Audioprezentace:

Odevzdávárna:

Literatura pro další studium:

Problematika Spitzenkandidaten (1.4., Pitrová)

instrukce k lekci

Vzhledem ke skutečnosti, že musíme naši lekci převést do distanční podoby, navrhuji tento postup.

Před naší hodinou se prosím podívejte na dvě přiložená videa jako úvod do problému. Jedno je rekapitulační a druhé zobrazuje pohled EP, takže s tímto ohledem je třeba je vnímat.  Následně si spustíte ppt a studium dokončíte četbou přiloženého textu. 

Studium problematiky zakončíme krátkou písemnou reflexí. Ta bude bodována a bude formou otevřené odpovědi v IS (odpovědník). Na odpověď budete mít jeden týden (od 2.4. - 9. 4.)  


Brexit (15.4., Brusenbauch-Meislová)


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2020/EVSb2030/um/Brexit_24032020_Audio.pptx

Zadání úkolu 

Tento seminář se bude zabývat Brexitem a jeho dopady. Vaším úkolem je sepsat krátký názorový text, který bude sloužit jako podklad pro následující debatu o tomto tématu. Vyberte si, prosím, JEDNO z následujících témat:

  1. Jaké jsou největší rozdíly mezi vyjednáváním o odchodu Velké Británie z EU a vyjednáváním o podobě budoucích vztahů mezi EU a VB. Vyberte si cca 4-6 argumentů a ty detailněji rozeberte. 
  2. Jak vyjednávání o budoucích vztazích mezi EU a VB ovlivňuje/ovlivní pandemie koronaviru?  Vyberte si cca 4-6 argumentů a ty detailněji rozeberte. 
  3. Co byly bývaly mohly vláda Spojeného království a představitelé EU učinit při vyjednávání o odchodu Velké Británie z EU jinak, aby se předešlo jeho krizovému průběhu (opakované odklady, vnitropolitická krize ve VB)? Pro Spojené království i EU vyberte cca 2-3 argumenty a ty detailněji rozeberte. 
  4. Jaké jsou přednosti a nevýhody (resp. příležitosti a rizika) konání druhého referenda, o němž se ve Velké Británii hojně diskutovalo? U předností i nevýhod si vyberte cca 2-3 argumenty a ty detailněji rozeberte. 
 
Nezapomeňte uvést zdroje, které Vaše argumenty podpoří, resp. o které jste se při vypracování domácího úkolu opírali.
 
(doporučený) DEADLINE: 14. 4. (včetně)
ROZSAH: max. 300 slov.

V případě jakýchkoli dotazů mě neváhejte kontaktovat na brusenbauch.meislova@mail.muni.cz


Co budeme mj. probírat na semináři?


  • Jaké jsou největší rozdíly mezi vyjednáváním o odchodu Velké Británie z EU a vyjednáváním o podobě budoucích vztahů mezi EU a VB?
  • Lze do konce roku 2020 stihnout smlouvu mezi EU a VB uzavřít?  
  • Jaká jsou největší příležitosti a rizika spojená s těmito vyjednáváními? 
  • Jaké vyjednávání o budoucích vztazích mezi EU a VB ovlivňuje/ovlivní pandemie koronaviru? 


Doporučená četba 

Oliver, Tim (2018). Understanding Brexit: A concise introduction. Bristol: Policy Press, pp. 29-48 

Cini, Michelle a Verdun, Amy (2018). The implications of Brexit for the future of Europe. In: Martill, Benjamin a Staiger, Uta (eds). Brexit and Beyond: Rethinking the Futures of Europe. London: UCL Press, pp. 63-71.  

 

 


Současné výzvy v rámci Eurozóny (29.4., Hodulák)

Seminář se bude zabývat vyjednáváními o řeckém dluhu a dotkneme se i současného stavu eurozóny. V první části si pro vás asi na 30 minut připravým velmi hutný úvod do problematiky, v druhé části semináře proběhne diskuze. Jejím základem budou vaše position papery. Ty prosím uložte do odevzdávárny do 27. 4. včetně. Position paper by měl mít 2 normostrany a měl by mít podobu Vašeho postoje k následujícímu rozhovoru s Janisem Varoufakisem z roku 2017. Pro základní uchopení problematiky z ekonomického hlediska doporučuji níže uvedený, krátký článek.

Odevzdávárna: