Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Týden 1_8.3.2021_Politologické přístupy ke vzdělávací a výzkumné politice
Úvod, popis předmětu a jeho průběhu, charakteristika
literatury, rozdělení práce
Literatura:
Fiala, Petr; Schubert, Klaus (2000):
Moderní analýza politiky. Brno: Barrister&Principal, s.
51-147. DOSTUPNÉ v E-Prezenčke: https://katalog.muni.cz/
Metody hodnocení:
Výuka je založena
na přednáškách, řízené diskusi, pravidelné četbě odborné literatury a na
aktivní individuální a skupinové práci v seminářích. Seminární práce budou
zadány na prvním setkání 8. 3.
Úspěšné
absolvování předmětu předpokládá průběžnou přípravu na jednotlivá setkání
včetně pravidelné četby zadané literatury, vypracování zadaných úkolů (3 kratší
skupinové a jedna individuální práce) a aktivní účast na seminářích (70%
hodnocení). Povoleny jsou max. 2 absence v průběhu semestru. Předmět je
zakončen písemným testem ověřujícím dosažené znalosti (30 % hodnocení).
Při práci ve
skupinách budou všichni členové příslušné pracovní skupiny hodnoceni stejným
počtem bodů podle kvality předloženého výstupu; rozdělení práce uvnitř skupiny
je jejich záležitostí a nebude vyučujícím posuzováno. Ke zpracování referátů a
seminární práce je vhodné využít i další literaturu a internetové zdroje.
Hodnocení:
písemná
práce 1 (skupinová práce) max. 15 b.
písemná
práce 2 (skupinová práce) max.
15 b.
písemná
práce 3 (skupinová práce) max.
15 b.
písemná
práce 4 (individuální práce) max.
20 b.
aktivita
(soutěž) max.
5 b.
zkouška max.
30 b.
celkem max.
100 b.
Za referáty, seminární práce a další aktivity je
nezbytné získat min.
35 b. Posluchači, kteří nedosáhnout této hranice, nemohou absolvovat písemnou
zkoušku.
V případě písemné zkoušky je nezbytné získat min. 15 bodů. Nižší bodové
hodnocení nebude připočítáno
k celkovému bodovému zisku a posluchač bude hodnocen stupněm F.
Klasifikace:
A 100–81
b.
B 80–76 b.
C 75–71 b.
D 70–66 b.
E 65–60
b.
F 59–0 b. nebo nesplnění některé z výše uvedených
podmínek (min. 35 b. za písemné práce; min. 15 b. ze zkoušky)
Týden 2_22.3.2021_Vzdělávání, věda a politika
Literatura:
Veselý, Arnošt (2005): Vzdělávací politika. In
Potůček, Martin a kol.: Veřejná politika. Praha: Sociologické nakladatelství,
s. 277-309.
Petrusek, Miloslav (2007): Společnost vědění. In
Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství, s. 407-415.
Týden 3_29.3.2021_Společnost vědění
1. písemná práce (skupinová)
Literatura:
Liesmann, Konrad Paul (2012): Teorie nevzdělanosti.
Praha: Academia, s. 13-61 (kap. 1-4).
Týden 4_12.4.2021_Řízení, organizace a aktéři školské soustavy
Literatura:
Balík, Stanislav (2010): Školská
politika. In Balík, Stanislav; Císař, Ondřej; Fiala, Petr: Veřejné
politiky v České republice v letech 1989-2009. Brno: Centrum pro studium
demokracie a kultury s. 505-540.
Týden 5_19.4.2021_Teorie (ne)vzdělanosti
2. písemná práce (skupinová)
Literatura:
Liesmann, Konrad Paul (2012): Teorie nevzdělanosti.
Praha: Academia, s. 62-107 (kap. 5-8).
Týden 6_26.4.2021_Systém terciárního vzdělávání
Vysoké školy: autonomie, performativita, odpovědnost
Literatura:
Jirsa, Jakub (ed.): Idea university.
Praha: Academia 2015.
Prudký, Libor; Pabián, Petr; Šíma, Karel (2010): České
vysoké školství. Na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989-2009.
Praha: Grada Publishing.
Sarrazin, Thilo (2011): Německo páchá
sebevraždu. Praha. Academia, kap. 6 Vzdělání a spravedlnost, s. 167-223.
Fiala, Petr;
Fiala, Petr (2015): Právní úprava
vysokoškolského prostředí. In: Šimíček, Vojtěch (ed.): Právo na vzdělání. Brno:
Masarykova univerzita, s. 57-68.
Fiala, P. (2019) [M]UNIVERZITA.
Poslání, výzvy a proměny ve 20. století. Brno: MUNI Press.
Týden 7_3.5.2021_Sociální, ekonomické a politické problémy vzdělávání
Aktéři, organizace, hodnocení vědy
3. písemná práce (skupinová)
Týden 8_10.5.2021_Politika podpory výzkumu, vývoje a inovací
Literatura:
Šima, Karel; Pabián, Petr (2013): Ztracený Humboldtův
ráj. Ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství. Praha: Sociologické
nakladatelství.
Týden 9_17.5.2021_Komparace vzdělávacích a výzkumných politik evropských zemí
4. písemná práce (individuální)
Literatura:
Průcha, Jan (2017): Vzdělávací
systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer.
Průcha, Jan (2012): Srovnávací pedagogika. Mezinárodní
komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, s. 67-202.
Týden 10_24.5.2021_Evropská vzdělávací politika a politika podpory výzkumu a vývoje
Literatura:
Fiala, Petr;