Vzdělávací a výzkumná politika
Mgr. Lukáš Hamřík, Ph.D.
Vzdělávací a výzkumná politika
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 3. 2021 do 14. 3. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 3. 2021 do 21. 3. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 3. 2021 do 28. 3. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 3. 2021 do 4. 4. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 5. 4. 2021 do 11. 4. 2021.
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 12. 4. 2021 do 18. 4. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 4. 2021 do 25. 4. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 4. 2021 do 2. 5. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 5. 2021 do 9. 5. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 5. 2021 do 16. 5. 2021.

Týden 1_8.3.2021_Politologické přístupy ke vzdělávací a výzkumné politice

Úvod, popis předmětu a jeho průběhu, charakteristika literatury, rozdělení práce

 

Literatura:

Fiala, Petr; Schubert, Klaus (2000): Moderní analýza politiky. Brno: Barrister&Principal, s. 51-147. DOSTUPNÉ v E-Prezenčke: https://katalog.muni.cz/


Metody hodnocení:

Výuka je založena na přednáškách, řízené diskusi, pravidelné četbě odborné literatury a na aktivní individuální a skupinové práci v seminářích. Seminární práce budou zadány na prvním setkání 8. 3.

Úspěšné absolvování předmětu předpokládá průběžnou přípravu na jednotlivá setkání včetně pravidelné četby zadané literatury, vypracování zadaných úkolů (3 kratší skupinové a jedna individuální práce) a aktivní účast na seminářích (70% hodnocení). Povoleny jsou max. 2 absence v průběhu semestru. Předmět je zakončen písemným testem ověřujícím dosažené znalosti (30 % hodnocení).

Při práci ve skupinách budou všichni členové příslušné pracovní skupiny hodnoceni stejným počtem bodů podle kvality předloženého výstupu; rozdělení práce uvnitř skupiny je jejich záležitostí a nebude vyučujícím posuzováno. Ke zpracování referátů a seminární práce je vhodné využít i další literaturu a internetové zdroje.

 

Hodnocení:   

písemná práce 1 (skupinová práce)                 max. 15 b.

písemná práce 2 (skupinová práce)                 max. 15 b.

písemná práce 3 (skupinová práce)                 max. 15 b.

písemná práce 4 (individuální práce)              max. 20 b.

aktivita (soutěž)                                              max. 5 b.

zkouška                                                           max. 30 b.

celkem                                                             max. 100 b.

 

Za referáty, seminární práce a další aktivity je nezbytné získat min. 35 b. Posluchači, kteří nedosáhnout této hranice, nemohou absolvovat písemnou zkoušku. 

V případě písemné zkoušky je nezbytné získat min. 15 bodů. Nižší bodové hodnocení nebude připočítáno k celkovému bodovému zisku a posluchač bude hodnocen stupněm F.

 

Klasifikace:   

A         100–81 b.

B         80–76 b.

C         75–71 b.

D         70–66 b.

E          65–60 b.

F          59–0 b. nebo nesplnění některé z výše uvedených podmínek (min. 35 b. za písemné práce; min. 15 b. ze zkoušky)

Týden 2_22.3.2021_Vzdělávání, věda a politika

Literatura:

Veselý, Arnošt (2005): Vzdělávací politika. In Potůček, Martin a kol.: Veřejná politika. Praha: Sociologické nakladatelství, s. 277-309.

Petrusek, Miloslav (2007): Společnost vědění. In Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství, s. 407-415.

Vesely VEREJNA POLITIKA kap11
PDF ke stažení

Týden 3_29.3.2021_Společnost vědění

1. písemná práce (skupinová)

 

Literatura:

Liesmann, Konrad Paul (2012): Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, s. 13-61 (kap. 1-4). DOSTUPNÉ v E-Prezenčke: https://katalog.muni.cz/

Týden 4_12.4.2021_Řízení, organizace a aktéři školské soustavy

Literatura:

Balík, Stanislav (2010): Školská politika. In Balík, Stanislav; Císař, Ondřej; Fiala, Petr: Veřejné politiky v České republice v letech 1989-2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury s. 505-540. DOSTUPNÉ v E-Prezenčke: https://katalog.muni.cz/

Týden 5_19.4.2021_Teorie (ne)vzdělanosti

2. písemná práce (skupinová)

 

Literatura:

Liesmann, Konrad Paul (2012): Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, s. 62-107 (kap. 5-8). DOSTUPNÉ v E-Prezenčke: https://katalog.muni.cz/

Týden 6_26.4.2021_Systém terciárního vzdělávání

Vysoké školy: autonomie, performativita, odpovědnost

 

Literatura:

Jirsa, Jakub (ed.): Idea university. Praha: Academia 2015. 

Prudký, Libor; Pabián, Petr; Šíma, Karel (2010): České vysoké školství. Na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989-2009. Praha: Grada Publishing.

Sarrazin, Thilo (2011): Německo páchá sebevraždu. Praha. Academia, kap. 6 Vzdělání a spravedlnost, s. 167-223.

Fiala, Petr; Nantl, Jiří (2010): Vysokoškolská a výzkumná politika. In: Balík, Stanislav; Císař, Ondřej; Fiala, Petr: Veřejné politiky v České republice v letech 1989 -2009.  Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, s. 541 -576. DOSTUPNÉ v E-Prezenčke: https://katalog.muni.cz/

Fiala, Petr (2015): Právní úprava vysokoškolského prostředí. In: Šimíček, Vojtěch (ed.): Právo na vzdělání. Brno: Masarykova univerzita, s. 57-68.

Fiala, P. (2019) [M]UNIVERZITA. Poslání, výzvy a proměny ve 20. století. Brno: MUNI Press. 


Thilo Sarrazin Nemecko pacha sebevrazdu
PDF ke stažení
Fiala Pravni uprava VS prostredi
PDF ke stažení

Týden 7_3.5.2021_Sociální, ekonomické a politické problémy vzdělávání

Aktéři, organizace, hodnocení vědy

3. písemná práce (skupinová)

Týden 8_10.5.2021_Politika podpory výzkumu, vývoje a inovací

Literatura:

Šima, Karel; Pabián, Petr (2013): Ztracený Humboldtův ráj. Ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství. Praha: Sociologické nakladatelství.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2021/EVSn5040/110985425/SIMA___PABIAN_Ztraceny_Humboldtuv_raj__2013_.pdf

Týden 9_17.5.2021_Komparace vzdělávacích a výzkumných politik evropských zemí

4. písemná práce (individuální)

                                               

Literatura:

Průcha, Jan (2017): Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer.

Průcha, Jan (2012): Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, s. 67-202.

Prucha Jan VZDELAVACI SYSTEMY V ZAHRANICI
PDF ke stažení

Týden 10_24.5.2021_Evropská vzdělávací politika a politika podpory výzkumu a vývoje

Literatura:

Fiala, Petr; Nantl, Jiří (2006): Evropská vzdělávací politika a zájmy České republiky. In Dočkal, Vít; Fiala, Petr; Kaniok, Petr; Pitrová, Markéta: Česká politika v Evropské unii. Evropský integrační proces a zájmy České republiky.  Brno: Masarykova univerzita, s. 63 -75.

FIALA NANTL in Ceska politika v Evropske unii. Evropsky integracni proces a zajmy Ceske republiky
PDF ke stažení