Audiovizuální žurnalistika

Týden 9

Téma:

Veřejnoprávní vs. komerční - rozdílné přístupy k práci; veřejná služba vs. tvorba zisku; žánry a jejich užití; zdroje informací - síť redakcí a agentury; jazyk a výrazové prostředky; technika užívaná pro tvorbu příspěvků; rozbor témat a rozdílů

Veřejnoprávní média v ČR

  • Česká tisková kancelář
  • Český rozhlas
  • Česká televize

Všechna tři jsou zřizovaná zákonem.

ČRo je placený posluchači (rozhlasový poplatek). ČT je placená diváky (televizní poplatek). Reklama smí zabírat 0,5 % vysílacího času.

Mají jasně dané poslání: veřejná služba – vysílání pro všechny vrstvy a skupiny společnosti. Každý musí mít možnost najít si svůj relevantní obsah.

ČTK prodává servis ostatním médiím a firmám, tvoří zisk. Navíc v ní funguje sekce Protext – reklamní a PR texty. U nás nemá konkurenci, soukromá agentura žádná není. ČTK nabízí texty, zvuky, videa, živé přenosy.

Příjmy médií

veřejnoprávní média – zajištěný spolehlivý příjem

soukromá média:

  • obchodní společnosti
  • mají generovat zisk (2018 TV Nova 571 milionů Kč zisk)
  • když neplatíte za nějaký produkt, jste produkt vy - televize / rádio vás prodává inzerentům
  • inzerenti platí za to, jaké publikum se na televizi dívá / rádio poslouchá
  • média prodávají inzerentům předpokládanou pozornost publik
  • zprávy na soukromých televizích a rádiích jsou podnikatelská činnost
  • minimální náklady, maximální zisk

Dlouhodobá sledovanost hlavních zpravodajských relací

Televizní noviny – 17 % rating (36-37 % share)

Události – 11 % rating (25 % share)

Hlavní zprávy – 7 % rating (15 % share)

Publika

veřejnoprávní média: zasáhnout všechny - vyrábějí obsahy, které můžou zasáhnout i jen minimum diváků/posluchačů, více témat v součtu zasáhne větší část populace

soukromá média: zasáhnout co nejvíc lidí - vyrábějí obsahy, které vyhovují všem, každé téma musí zasáhnout co největší část populace

Veřejnoprávní vs. soukromé

veřejnoprávní – zpravodajství je jedním z hlavních poslání, proto mají rozsáhlé a zkušené zpravodajské redakce

soukromá – hlavním posláním je bavit lidi, specializují se na zábavu, zprávy jsou často jen „bokovka“