Týden 9
Veřejnoprávní vs. komerční - rozdílné přístupy k práci; veřejná služba vs. tvorba zisku; žánry a jejich užití; zdroje informací - síť redakcí a agentury; jazyk a výrazové prostředky; technika užívaná pro tvorbu příspěvků; rozbor témat a rozdílů
Veřejnoprávní média v ČR
- Česká tisková kancelář
- Český rozhlas
- Česká televize
Všechna tři jsou zřizovaná zákonem.
ČRo je placený posluchači (rozhlasový poplatek). ČT je placená diváky (televizní poplatek). Reklama smí zabírat 0,5 % vysílacího času.
Mají jasně dané poslání: veřejná služba – vysílání pro všechny vrstvy a skupiny společnosti. Každý musí mít možnost najít si svůj relevantní obsah.
ČTK prodává servis ostatním médiím a firmám, tvoří zisk. Navíc v ní funguje sekce Protext – reklamní a PR texty. U nás nemá konkurenci, soukromá agentura žádná není. ČTK nabízí texty, zvuky, videa, živé přenosy.
Příjmy médií
veřejnoprávní média – zajištěný spolehlivý příjem
soukromá média:
- obchodní společnosti
- mají generovat zisk (2018 TV Nova 571 milionů Kč zisk)
- když neplatíte za nějaký produkt, jste produkt vy - televize / rádio vás prodává inzerentům
- inzerenti platí za to, jaké publikum se na televizi dívá / rádio poslouchá
- média prodávají inzerentům předpokládanou pozornost publik
- zprávy na soukromých televizích a rádiích jsou podnikatelská činnost
- minimální náklady, maximální zisk
Dlouhodobá sledovanost hlavních zpravodajských relací
Televizní noviny – 17 % rating (36-37 % share)
Události – 11 % rating (25 % share)
Hlavní zprávy – 7 % rating (15 % share)
Publika
veřejnoprávní média: zasáhnout všechny - vyrábějí obsahy, které můžou zasáhnout i jen minimum diváků/posluchačů, více témat v součtu zasáhne větší část populace
soukromá média: zasáhnout co nejvíc lidí - vyrábějí obsahy, které vyhovují všem, každé téma musí zasáhnout co největší část populace
Veřejnoprávní vs. soukromé
veřejnoprávní – zpravodajství je jedním z hlavních poslání, proto mají rozsáhlé a zkušené zpravodajské redakce
soukromá – hlavním posláním je bavit lidi, specializují se na zábavu, zprávy jsou často jen „bokovka“