Video žurnalistika

Kdo je kdo

Zpravodajství vzniká pod rukama:

týmu novinářů:

- redaktoři a redaktorky - vykonavatelé, ti, kdo jezdí do terénu a točí,

- moderátoři a moderátorky - říkají zprávy, někteří z nich zároveň točí, když neříkají; jiní jen říkají, což znamená, že

musí rešeršovat informace pro rozhovory s hosty, mít v hlavě všecka témata a všecky souvislosti...

- editoři - rozhodují o tématech a zpracování, skládají boďák, vysílají redaktory a redaktorky natáčet, komunikují s ostatními redakcemi; konkrétně v Brně je speciální editorka pro komunikaci s Prahou, která zajišťuje natáčení materiálů pro ČT24 a Události, nabízí naše témata, sedí na všech poradách s Prahou, aby náš brněnský editor mohl nerušeně pracovat,

- vedoucí redakce - vedoucí editorů, má poslední slovo, zajišťuje jednotnou dramaturgii napříč editory, má administrativní funkce, plánuje, kam redakci vést dál, rozhoduje o personálním obsazení,

- šéfredaktor - pro všechny redakce zpravodajství stejný, rozhoduje co, jak, kdo, kde, co dál apod.

- tým sociálních sítí - editor/editorka a asistent/asistentka, naplňují FB, TW a IG,

- webeditorka - píše z natočených materiálů články pro web,

- asistent/asistentka editora = zprávař/zprávařka - funkce, na které v redakci začínáte, holka/kluk pro všechno, ideální průprava pro novinařinu - rešerše, ověřování, domlouvání, hlídání termínů, týmová práce.


technického a provozního týmu:

- produkce - nasazuje kameramany a střihače/střihačky, spravuje a rozděluje peníze, zařizuje živé vysílání z terénu, zajišťuje osádku pro vysílání ze studia, spojnice mezi novinářskou a technickou osádkou,

- režisér-střihač odbavující vysílání - spolu s editorem hlavní zodpovědnost za boďák a vysílání, při vysílání ze studia řídí ostatní, volí záběry a kamery, vede zvukaře a osvětlovače, říká technikům záznamu, kdy co pustit... editor rozhoduje o obsahu, režisér o vzhledu, spolu taky koprují (kontrolní projekce) příspěvky: editor z hlediska obsahu, režisér z technického hlediska,

- kameramani - točí obraz,

- střihači/střihačky - stříhají natočený materiál,

- zvukaři - na natáčení nejezdí, leda na nějaké velké akce typu výjezdní setkání vlády; na delší zpravodajsko-publicističtější kusy (TVR apod.) vyjíždí asistent kamery, který má na starost zvuk a někdy i světla; ale při živém vysílání ze studia samozřejmě zvuk zajišťují zvukaři,

- grafici - vyrábějí denní grafiku - mapy, tabulky, malé animace,

- archiváři - dohledávají a redaktorům nahrávají archivní a ilustrační materiály, případně materiály z agentur (výjimečně),

- osádka studia při živém vysílání: spousta lidí - a to je stejné i pro živě vysílanou publicistiku.


Publicistika vzniká pod rukama

uceleného víceméně vždy stejného týmu daného pořadu:

- šéfredaktor publicistiky - chodí na porady a pomáhá s výběrem témat,

- u 168 hodin moderátorka - a vlastně dramaturgyně Nora Fridrichová - vede celý tým, edituje reportáže, píše studia k nim, moderuje; pořad není vysílaný naživo, proto předtáčí spojováky, může je před vysíláním ještě prohlídnout a případně opravit,

- redaktoři/redaktorky - 4 stálí + pár externisů, točí reportáže,

- režisér - dává reportážím obrazovou podobu; konzultuje s kameramany před natáčením, vymýšlí záběry, grafiky, hudbu, kreativní standupy; v neděli vede tým ve studiu a kompletuje pořad,

- kameramani - dva, kreativně točí obrázky,

- střihač, produkční, grafici, osádka studia při natáčení spojováků...