O předmětu
Předmět se zaměřuje na procvičování psaného projevu. Jeho cílem je poskytnout studentkám a studentům znalosti a dovednosti, které jim umožní zvýšit srozumitelnost jejich psaného textu, stručně vyjádřit či shrnout myšlenku a zorientovat se v přečtené literatuře. Student*ka se také naučí, jak efektivně pracovat s formální stránkou textů a procvičí si citační normy. Součástí předmětu je také poskytnout studentům*kám potřebné kompetence k psaní dvou částí odborného textu ve struktuře IMRAD: teoretického úvodu (tzv. introduction) a diskuze. Klíčovou částí studia je seznámení s teoretickými základy práce s textem, pravidelná aplikace a nácvik získaných znalostí na příkladech na seminářích a na v rámci seminární práce. Studenti se také učí, jak získávat a předávat relevantní informace z konkrétních zdrojů.
Předpoklady
Tento předmět je určen především začínajícím studentům bakalářského studia psychologie.
Studijní cíle
Po absolvování kurzu bude student*ka schopen*schopna:
1) Identifikovat ve zdrojích důležité informace
2) Stručně a srozumitelně shrnout hlavní myšlenky textu
3) Upravit text po formální stránce
4) Integrovat a porovnávat informace z různých zdrojů
5) Vytvořit teoretický úvod a diskuzi empirické studie
Obsah předmětu a harmonogram
Předmět tvoří 6 seminářů. Semináře se konají ve čtvrtky od 12.00 do 13:40 v P21b.
Seminář 1 (22. února / 29. února ) – Úvod do předmětu, obsah a struktura kurzu, podmínky ukončení, seminární práce, očekávání od předmětu (Standa, Ady)
Seminář 2 (7. března / 14. března) – IMRaD, shrnutí základních myšlenek a logická linka v textu, dávání zpětné vazby (Standa)
Seminář 3 (21. března / 28. března) – Formální stránka věci (Jana)
Seminář 4 (4. dubna / 11. dubna) – Jak smysluplně srovnávat (Ady)
Seminář 5 (18. dubna / 25. dubna) – Metapsaní anebo Co pomáhá a brání v procesu psaní (Standa)
Seminář 6 (2. května / 9. května) – Popularizace textů + Chatbot a kdy se třeba hodí (Ady, Standa)
Požadavky na ukončení předmětu
Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba splnit následující požadavky:
1) Účast na seminářích, která je povinná a kontrolovaná. Povolená je 1 absence. Z vážných důvodů, řádně omluvených v ISu, lze omluvit i více neúčastí.
2) Četba povinných textů, na základě které budeme na konkrétních seminářích diskutovat a sdílet, co nám v ní přišlo užitečné.
3) Odevzdání seminární práce, včetně odevzdání průběžné i finální verze, na které studenti pracují v průběhu celého semestru. Podrobné zadání lze najít v části "Seminární práce" interaktivní osnovy.
4) Součástí průběžné práce v semestru je i poskytování zpětné vazby na práce ostatních studentů*ek, tzv. peer reviews. Více k tomu, jak peer reviews vypracovávat najdete v části "Peer reviews".
Předmět je splněný dosažením 18 bodů ze seminárních prací.
Zdroje
Miller, S. A. (2014). Writing in Psychology. Routledge.
Sarnecka, B. W. (2019). The writing workshop: Write more, write better, be happier in academia. Author.
Strunk, W., & White, E. B. (2005). The Elements of Style. The Penguin Press.
Bizup, J., & Williams, J. M. (2014). Style: Lessons in Clarity and Grace. Pearson.
Pinker, S. (2014). The Sense of Style. The Thinking Person’s Guide to Writing in the 21st Century. Penguin Books.
Další zdroje (v češtině):
Eco, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Votobia.
Šanderová, J. (2009). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Sociologické nakladatelství.