Týden 9
Téma 4: SWOT analýza jako integrující nástroj a tvorba strategických otázek a formulace strategie
Témata: SWOC/T analýza; 8 přístupů k identifikaci strategických otázek; formulace alternativních strategií a výběr strategie
Cíle:
Porozumění SWOT/SWOC analýze:
- Studenti budou schopni popsat a vysvětlit principy a účel SWOT/SWOC analýzy a její význam jako integrujícího nástroje v strategickém plánování.
Aplikace SWOT/SWOC analýzy:
- Studenti se naučí provádět SWOT/SWOC analýzu na konkrétní organizaci nebo projektu, identifikovat vnitřní silné a slabé stránky, příležitosti, hrozby a výzvy.
Identifikace strategických otázek:
- Studenti budou schopni aplikovat osm přístupů k identifikaci strategických otázek, které jsou klíčové pro budoucí směřování organizace.
Formulace a výběr strategií:
- Studenti budou schopni využít výsledky SWOT/SWOC analýzy k formulaci různých strategických alternativ a provést výběr nejvhodnější strategie pro organizaci.
Rozvoj kritického myšlení:
- Studenti budou rozvíjet své schopnosti kriticky analyzovat informace a strategické otázky a formulovat závěry na základě SWOT/SWOC analýzy.
Výstupy z učení:
Schopnost provést SWOT/SWOC analýzu:
- Studenti budou schopni provést detailní SWOT/SWOC analýzu na vybrané organizaci nebo projektu, identifikovat silné a slabé stránky, příležitosti, hrozby a výzvy.
Interpretace výsledků SWOT/SWOC analýzy:
- Studenti budou schopni interpretovat výsledky SWOT/SWOC analýzy a vysvětlit jejich význam pro strategické plánování organizace.
Identifikace a formulace strategických otázek:
- Studenti budou schopni identifikovat strategické otázky pomocí osmi přístupů a formulovat klíčové otázky, které ovlivňují budoucí směřování organizace.
Formulace a výběr strategických alternativ:
- Studenti budou schopni formulovat různé strategické alternativy na základě výsledků SWOT/SWOC analýzy a provést výběr nejvhodnější strategie pro organizaci.
Prezentace a obhajoba strategií:
- Studenti budou schopni efektivně prezentovat své strategické návrhy a obhájit je před ostatními, argumentovat pro a proti různým strategickým alternativám.
Aplikace v reálných situacích:
- Studenti budou schopni aplikovat SWOT/SWOC analýzu, identifikaci strategických otázek a formulaci strategií v reálných organizačních kontextech, což zahrnuje schopnost přizpůsobit strategie podle měnících se podmínek.
Literatura:
Bryson John M., 2011. Strategic Planning for Public and Nonprofit organizations. 4th ed. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Pp. 150-237.
Grasseová, Monika, Radek Dubec a David Řehák. Analýza podniku v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012, str. 295-322.