Strategické plánování pro veřejné a sociální cíle

Týden 9

Téma 4: SWOT analýza jako integrující nástroj a tvorba strategických otázek a formulace strategie

Témata: SWOC/T analýza; 8 přístupů k identifikaci strategických otázek; formulace alternativních strategií a výběr strategie

Cíle:

  1. Porozumění SWOT/SWOC analýze:

    • Studenti budou schopni popsat a vysvětlit principy a účel SWOT/SWOC analýzy a její význam jako integrujícího nástroje v strategickém plánování.
  2. Aplikace SWOT/SWOC analýzy:

    • Studenti se naučí provádět SWOT/SWOC analýzu na konkrétní organizaci nebo projektu, identifikovat vnitřní silné a slabé stránky, příležitosti, hrozby a výzvy.
  3. Identifikace strategických otázek:

    • Studenti budou schopni aplikovat osm přístupů k identifikaci strategických otázek, které jsou klíčové pro budoucí směřování organizace.
  4. Formulace a výběr strategií:

    • Studenti budou schopni využít výsledky SWOT/SWOC analýzy k formulaci různých strategických alternativ a provést výběr nejvhodnější strategie pro organizaci.
  5. Rozvoj kritického myšlení:

    • Studenti budou rozvíjet své schopnosti kriticky analyzovat informace a strategické otázky a formulovat závěry na základě SWOT/SWOC analýzy.

Výstupy z učení:

  1. Schopnost provést SWOT/SWOC analýzu:

    • Studenti budou schopni provést detailní SWOT/SWOC analýzu na vybrané organizaci nebo projektu, identifikovat silné a slabé stránky, příležitosti, hrozby a výzvy.
  2. Interpretace výsledků SWOT/SWOC analýzy:

    • Studenti budou schopni interpretovat výsledky SWOT/SWOC analýzy a vysvětlit jejich význam pro strategické plánování organizace.
  3. Identifikace a formulace strategických otázek:

    • Studenti budou schopni identifikovat strategické otázky pomocí osmi přístupů a formulovat klíčové otázky, které ovlivňují budoucí směřování organizace.
  4. Formulace a výběr strategických alternativ:

    • Studenti budou schopni formulovat různé strategické alternativy na základě výsledků SWOT/SWOC analýzy a provést výběr nejvhodnější strategie pro organizaci.
  5. Prezentace a obhajoba strategií:

    • Studenti budou schopni efektivně prezentovat své strategické návrhy a obhájit je před ostatními, argumentovat pro a proti různým strategickým alternativám.
  6. Aplikace v reálných situacích:

    • Studenti budou schopni aplikovat SWOT/SWOC analýzu, identifikaci strategických otázek a formulaci strategií v reálných organizačních kontextech, což zahrnuje schopnost přizpůsobit strategie podle měnících se podmínek.

Literatura:

Bryson John M., 2011. Strategic Planning for Public and Nonprofit  organizations. 4th ed. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Pp. 150-237.

Grasseová, Monika, Radek Dubec a David Řehák. Analýza podniku v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012, str. 295-322.