Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Týden 1: Úvod do problematiky
Konzultační hodiny: ST 11:30 - 14:00
Rozsah: 6 kreditů; 26 kontaktních hodin a 78 hodin samostudia. (Kromě absolvování přednášky to předpokládá v průběhu semestru od studujících týdně 6 hodin samostudia věnované výhradně pro tento kurz.)
Ukončení: zápočet.
Podmínky:
(a) Referát na semináři, přičemž se referát odevzdává také v písemné podobě do příslušné služky v ISu nejpozději 48 hodin před začátkem semináře, na kterém bude přednesen. Téma referátu si studující vybírají se seznamu, který je spolu s obecným zadáním referátu k nahlédnutí v IS MU, ve složce kurzu, a přihlašují se na něj na prvním semináři. (b) Odevzdání 10 písemných příprav z četby. Písemné přípravy se odevzdávají vždy před seminářem do příslušné složky v ISu, nejpozději 24 hodin před začátkem semináře. (c) Odevzdání závěrečné písemné práce. (d) Účast na hodinách, přičemž povolena je 1 absence.
Přípravy z četby: Na každý seminář jsou studenti povinni vypracovat přípravu z četby. Její rozsah je 100-200 slov; studenti ji odevzdávají do příslušné složky v ISu do pondělí do 16:00.
Referáty: Přečtení základní četby je zásadní podmínkou pro vypracování referátu vůbec, jelikož až text samotný téma přesněji vymezuje, přináší základní pojmy, se kterými by měl referát pracovat, atd. Referáty ale přesto nebudou pouze představením povinné četby; často totiž vyžadují práci s další literaturou, nebo alespoň trochu kreativní uchopení tématu. Referáty se vypracovávají ve dvojicích. Přednesení referátu by nemělo přesáhnout 25 minut; po referátu bude následovat diskuse. Písemná podoba referátu by měla mít nejméně 2 normostrany (cca 3600 znaků, horní hranice není stanovena) a odevzdána by měla být 2 dny před setkáním na semináři do složky v IS (tj. do neděle 16:00).
Závěrečná písemná práce, bude mít následující podobu a strukturu:
1) analýza a konceptualizace jednoho vybraného pojmu, který musí být zpracován pomocí nejméně tří sociologicky relevantních knih (z čehož dvě musí být ze seznamu povinné literatury ke kurzu), včetně uvedení citací.
2) v textu musí být uveden a popsán příklad (z novin, filmu, každodenní zkušenosti), který se vztahuje k vybranému sociologickému konceptu a
3) následná interpretace této události, příkladu pomocí již zmíněného konceptu. Rozsah textu je 1000 slov, termín odevzdání: 8. 1. 2010.
Seznam literatury:
Merton, R.K. 2000. Studie ze sociologické teorie. Praha: SLON.
Mills, C.W. 2002. Sociologická imaginace. Praha: SLON.
Goffman, E. 1999. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Ypsilon.
Berger, P.L. 2003. Pozvání do sociologie: humanistická perspektiva. Brno : Barrister & Principal
Bourdieu, P. 2000. Nadvláda mužů. Praha:Karolinum
Foucault, M. 1994. Dějiny šílenství v době osvícenství: hledání historických kořenů pojmu duševní choroby. Praha:Lidové noviny
Todorov, T. 2000. Mezní situace. Praha: Mladá fronta.
Simmel, G. 2006. „Móda“. In: Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: Slon
Weber, M. 1998. „Věda jako povolání“. In: Metodologie, sociologie a politika. Praha : OIKOYMENH
Týden 2: Sociologie jako forma vědění I. - Mills
Četba: Mills, C.W. Sociologická imaginace. s. 7-30.
Referát: Sociologie jako „pohled za fasádu“ - Hrošová Veronika, Očadlíková Zuzana
Na úvod referátu (velmi stručně) představte Ch. W. Millse. Pak se soustřeďte na metaforu sociologie jako „pohledu za fasády“ obsaženou v textu. Vysvětlete ji a zformulujte několik otázek, které by podle Vás mohla řešit sociologie.
Týden 3: Sociologie jako forma vědění II. - Berger
Četba: Berger, P.L. Pozvání do sociologie. s. 33-61
Referát: Sociologický vs. Sociální problém - Chaloupková Jana, Našincová Barbora
V referátu se opřete o text P. L. Bergera (případně se také můžete vrátit k Millsovu textu), abyste definovali a na příkladech ilustrovali, co znamená slovní spojení „sociologický problém“, a jak se odlišuje od problému „sociálního“. Z novin a časopisů, které běžně čtete, si dále vyberete v současné době (více nebo méně živě) diskutované téma ze společenského života (téma může být „politické“, nebo se spíše dotýkat „životního stylu“, je to na Vaší volbě). Po nastínění toho, jak je zvolené téma představováno v periodikách, se pokusíte navrhnout a vysvětlit, jak by se na něj mohla dívat sociologie a jak by ho mohla uchopit jako „sociologický problém“.
Týden 4: Sociologie jako forma vědění III. - Weber
Četba: Weber, M. „Věda jako povolání“.
Referát: Moje cesta k sociologii a Weberův pojem „vědy jako povolání“ - Dostálová Bystřinová Markéta, Vilímková Petra
Toto téma referátu by mělo být založeno na čtení Weberova textu z perspektivy začínajícího studenta/ky sociologie, který/á si zrovna možná začíná formovat svůj vztah k oboru, a také k typu pozná(vá)ní, které sociologie nabízí. Referát by měl objasnit Weberovo pojetí „vědy jako povolání“ (a v tom se držet textu), zároveň by ale jeho autor/ka měl/a představit svoje vnímání tohoto textu s ohledem na vlastní pozici začínající/ho studenta/ky. Co Vám Weberův text říká? Jak jeho pojetí vědy koresponduje s Vašimi očekáváními, se kterými jste si vybírali obor studia? Možná o tom můžete taky podiskutovat se spolužáky před přípravou referátu.
Týden 5: Člověk a společnost I. - Todorov
Četba: Todorov, T. Mezní situace. s. 37-49, s. 165-182.
Referát: Hledání klíčového pojmu - Moravcová Lucie, Vávriková Miroslava
Referát je opět založen na čtení zadaného textu. Tentokrát si autor/ka referátu vybere jeden z klíčových pojmů nebo základních témat, které text nabízí, a k tomuto zvolenému pojmu/tématu vyhledá v českých (případně zahraničních) sociologických časopisech (např. Sociologický časopis, Sociální studia, Sociológia, …) článek, který se jím zabývá. Na základě čtení tohoto doplňujícího textu, který bude v referátu představen, autor/ka připraví 3-5 otázek do diskuse nad textem T. Todorova.
Týden 6: Člověk a společnost II. - Goffman
Četba: Goffman, E. Všichni hrajeme divadlo. s. 25-74
Referát: Každodenní život jako „hraní rolí“ – ilustrace a kritika - Bubeníková Pavla, Sabová Alžběta
Autor/ka referátu stručně představí E. Goffmana jako sociologa. Dále se pokusí za použití jeho koncepce představené v textu popsat zvolenou situaci z běžného života (inspirovat se může vlastními zkušenostmi a pozorováními, stejně jako literaturou nebo jinou tvorbou). Na základě takovéto aplikace se pokusí nabídnout kritický pohled na Goffmanův text (Čím je text a pohled, který Goffman nabízí, zajímavý? Chybí tomuto pojetí něco? Hrajeme všichni divadlo?).
Týden 7: Čtecí týden
Týden 8: Člověk a společnost III. - Merton
Merton, R.K. Studie ze sociologické teorie. s. 132-177
Referát: Pojem „anomie“ - Belanský Jan, Tomečková Veronika
Referát pojedná o pojmu deviace a jeho sociologickém chápání podle Mertona. Následně se zaměří na pojem anomie, který podrobněji (na základě práce s dalšími zdroji – např. Velkým sociologickým slovníkem) představí. Úkolem autora/ky referátu bude také najít (třeba na základě práce s periodiky) příklad - z nedávné historie nebo současnosti - významné sociální změny a procesu proměny hodnot a norem platných pro určitou společnost (ne nutně „národně-státní“).
Foucault, M. Dějiny šílenství v době osvícenství. s.155-199
Referát: Důkladné čtení Foucaultova textu - Baierová Jana, Lomičová Lucie
Referát na toto téma bude založen na důkladné práci s Foucaultovým textem. Kromě představení autora (na základě práce s dalšími zdroji) se zaměří na shrnutí textu, vysvětlení formování sociální kategorie „šílenství“, a zejména na postřehnutí základní perspektivy, kterou Michel Foucault používá, když píše o šílenství. Pomáhá Foucaultův text uvažovat i nad jinými fenomény, které často považujeme za odvždy „dané“ a „přirozené“, jako nad historicky – a mocensky - formovanými?
Týden 9: Struktury moci I. - Foucault
Státní svátek
Týden 10: Struktury moci II. - Bourdieu
Četba: Bourdieu, P. Nadvláda mužů. s. 9-46
Referát: Jsou sociální vědy spíše pro holky, nebo pro kluky? - Khýrová Veronika, Trebichalská Monika
Referát bude vycházet z četby textu P. Bourdieu a dalšího článku: Lorber, J. 2005. „Vidět znamená věřit. Biologie jako ideologie“ In: Sociální studia 2/2005. Brno MU. S. 91-113. šNa základě čtení tohoto doplňujícího textu, který bude v referátu představen, autor/ka připraví diskusi, kterou bude moderovat, na téma: Jsou sociální vědy spíše pro holky, nebo pro kluky?
Týden 11: Sociální změna I. - Merton
Četba: Merton, R.K. Studie ze sociologické teorie. s. 196-219 a 116-131
Referát: Situace definovaná jako reálná - Pohlová Jana, Tůmová Miroslava
Na základě přečtení textu R. K. Mertona autor/ka představí pojem „nezamýšlené důsledky jednání“ a dohledá příklady, které koncept ilustrují, v běžných periodikách. Následně představí „Thomasův teorém“ podle Mertona a pokusí se ho aplikovat na popis fungování současného národního státu v Evropě. Případnou doplňující četbou je: Bourdieu, P. 1999. Teorie jednání, Kap. 4 „Duch státu“, str. 69-94.
Týden 12: Sociální změna II. - Simmel
Četba: Simmel, G. „Móda. “s. 100-132
Referát: Móda - Sucháček Martin, Švarc Martin
Na úvod referátu autor/ka představí Georga Simmela. Dále, na základě přečtení textu a dohledání jednoho dalšího článku z odborných sociologických časopisů k pojmu „móda“ nebo „životní styl“ (případně k jinému pojmu podle vlastního uvážení a na základě čtení textu), představí pojem módy, zejména jako možného nástroje „odlišování se“ a naopak vytváření sounáležitostí.