Teorie sociální práce

Základní charakteristika kurzu a zadání práce

lektor: Doc. PhDr. Pavel Navrátil, PhD.

semestr: podzimní/jarní

program: 1 + 1 individuální konzultace / společné setkání

Neváhejte konzultovat

Cíl kursu:

Cílem kursu je prohlubování porozumění reflexivní/reflektivní praxe v sociální práci.

Anotace:

V průběhu kurzu se zaměříme na analytickou četbu samostatně vybrané literatury se zaměřením na reflexivní praxi v sociální práci. Úkolem studentů je na základě studia vybraných autorů analyzovat a kriticky hodnotit základní pojmy i postupy vybraného modelu reflektivní/reflexivní praxe jako myšlenkového sytému, který je v současné době považován za jeden z nosných směrů kultivace účinné praxe sociální práce.  

Zadání úkolu

VARIANTA A/ Analýza vybraného pojetí reflexivní praxe

Úkolem studenta je analyzovat ideové principy vybraného modelu reflexivní praxe a kriticky zhodnotit možnosti jeho aplikace se zvolenou/zadanou cílovou skupinou ve zvolené organizaci.

Jako východisko svého kritického hodnocení vybraného modelu reflexivní praxe reagujte na uvedené náměty:  

1/ Chápání reflektivní/reflexivní praxe u různých autorů? Co je a co není reflexivní praxe?

2/ Jaké jsou filozofické, etické a další ideové kořeny vybraného pojetí reflexivní praxe? A co implikují?

3/ Co má být cílem uplatnění reflektivních/reflexivních postupů dle daného autora?

4/ Jaké postupy vybraný model reflektivní/reflexivní praxe navrhuje/implikuje?

5/ Jak se navrhované ideje/ postupy dotknou posouzení životní situace klienta?

6/ Jak je aplikace daných reflektivních/reflexivních postupů možná ve vybraném kontextu a u zvolené cílové skupiny, ve zvolené organizaci? Co ji limituje/podporuje?

7/ Osobní pozice a kritické hodnocení

 

VARIANTA B/ Návrh modelu reflexivní praxe

Jako východisko svého návrhu modelu reflexivní praxe reagujte na uvedené náměty:  

1/ Chápání reflektivní/reflexivní praxe u různých autorů? Co je a co není reflexivní praxe?

2/ Jaké jsou filozofické, etické a další ideové kořeny navrženého pojetí reflexivní praxe? A co implikují?

3/ Co má být cílem uplatnění reflektivních/reflexivních postupů v navrhovaném modelu?

4/ Jaké postupy vybraný model reflektivní/reflexivní praxe navrhuje/implikuje?

5/ Jak se navrhované ideje/ postupy dotknou posouzení životní situace klienta?

6/ Proč je aplikace daných reflektivních/reflexivních postupů možná ve vybraném kontextu a u zvolené cílové skupiny, ve zvolené organizaci? Co ji limituje/podporuje?

7/ Osobní pozice a kritické hodnocení

 

Očekávaný výstup:

Výstup má formu odborné eseje, která bude odpovídat (reagovat) na výše uvedené otázky. Práce je hodnocena z hlediska kvality argumentace, která může být teoretická či empirická.

 

Rozsah práce a forma textu:

Rozsah a formální uspořádání textu se předpokládá dle stati pro zvolený odborný časopis (Sociální práce/Sociálna práca).

 

Postup práce

Verze 1: a) Vyjednání tématu a užitých konceptů,  b) konzulůtace) c) odevzdání textu dle zadání, d) prezentace konceptu eseje, d) zkouška.

Verze 2: a) Vyjednání tématu a užitých konceptů, b) odevzdání textu dle zadání, c) prezentace konceptu eseje a její  publikace v odborném časopise/sborníku.

 

Forma zkoušky:

 Jsou možné dva alternativní způsoby složení zkoušky:

 1) složení zkoušky nebo

(2) publikace eseje v odborném tisku (vysoce preferováno).


Organizace:

0. Iniciační seminář (webinář)

1. Individuální konzultace dle potřeb studenta

- Individuální konzultace: v průběhu semestru dle potřeb studenta

2. Závěrečný seminář (webinář): prezentace účastníků TSP II

- Skupina zorganizuje setkání ve zkouškovém období.

 

Odevzdání prací do  8.1. PS/ 13.6 JS

 

 Rámec hodnocení v případě zkoušky:

 40% znalost literatury

40% schopnost aplikace konceptu

20% osobní pozice

 

Rámec hodnocení v případě publikace: v odborném časopisu:  

Kvalita časopisu (Publikace v časopisu s indexací ve Scopus, IF , publikace  v recenzovaném časopise) 


 „Opěrná“ literatura:

MARTYN, Helen. Developing reflective practice : making sense of social work in a world of change. Bristol, UK : Policy Press, 2000. 224 s. ISBN 1861342381

CAROLYN, Taylor and  WHITE, Susan (2000) Practising reflexivity in health and welfare: Making knowledge. Open University Press, Buckingham.        

JOHNS, Christopher. Becoming a reflective practitioner. 3rd ed. Chichester, West Sussex : Wiley-Blackwell, 2009. 344 s. ISBN 9781405185677.

KNOTT, Christine; SCRAGG, Terry. Reflective practice in social work. Exeter : Learning Matters, 2007. 159 s. ISBN 9781844450824.

REDMOND, Bairbre. Reflection in action : developing reflective practice in health and social services. Aldershot, Hants, England : Ashgate, 2004. 163 s. ISBN 075463356X

SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner : how professionals think in action. Repr. Aldershot : Ashgate, 2003. 374 s. ISBN 1857423194.

TAYLOR, Beverley J. Reflective practice : a guide for nurses and midwives. 2nd ed. Maidenhead, England : Open University Press, 2006. 226 s. ISBN 0335217435.

THOMPSON, Sue; THOMPSON, Neil. The critically reflective practitioner. Basingstoke [England] : Palgrave Macmillan, 2008. 183 s. ISBN 9780230573185.