Sociální gerontologie: koncepty a kontroverze
Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D.
Sociální gerontologie: koncepty a kontroverze

Aktuálně (9.11.) Nová publikace pro zájemce "Greer, S. et al. 2021. Ageing and Health: The Politics of Better Policies" (Anotace: Must ageing populations create conflict between generations and crisis for health systems? Our answer is no. The problem is not so much demographic change as the political and policy challenge of creating fair, sustainable and effective policies for people of all ages. This book, based on a large European Observatory study, uses new evidence to challenge some of the myths surrounding ageing and its effects on economies and health systems. Divisive and alarmist views of population ageing are often based on stereotypes and anecdotes unsupported by evidence. How we address ageing societies is a choice. Societies can choose policies that benefit people of all ages, promoting equity both within and between generations, and political coalitions can be built to support such policies.)

Zdroj:https://eurohealthobservatory.who.int/publications/m/ageing-and-health-the-politics-of-better-policies

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/podzim2021/SOCn6205/118160671/Ageing-and-Health.pdf

Aktuálně (21.10.): V návaznosti na sem.úkol 1. pro zájemce nabízíme k přečtení kapitolu "I am not that type of the grandmother" (Galčanová, Vidovićová), tematizující jak se kulturně sociální ikona Babičky propisuje do žitého příběhu současných prarodičů.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 9. 2021 do 19. 9. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 9. 2021 do 26. 9. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 9. 2021 do 26. 9. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 27. 9. 2021 do 3. 10. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 28. 9. 2021 do 10. 10. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 5. 10. 2021 do 17. 10. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 10. 2021 do 24. 10. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 25. 10. 2021 do 31. 10. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 11. 2021 do 7. 11. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 11. 2021 do 14. 11. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 11. 2021 do 28. 11. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 16. 11. 2021 do 5. 12. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 11. 2021 do 12. 12. 2021.

Přehled seminárních úkolů:

1. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):

Přečtěte si jednu kapitolu z díla Boženy Němcové "Babička", v jednom odstavci shrňte její obsah a dále argumentujte jaká sociologická témata, jaké sociologické teorie a teorie stárnutí bychom mohli v kapitole najít.
Příklad:
Kapitola 1. Originální text:  "Nežila osamotnělá ve své chaloupce; všickni obyvatelé vesničtí byli bratřími jí a sestrami, on jim byla matkou, rádkyní, bez ní se neskončil ani křest, ani svatba ani pohřeb." (str. 15). Úkol: Kapitola pojednává o životních podmínkách Babičky. Koncepty: mezigenerační a sousedské vztahy, rurální stárnutí, osamělost ve stáří; otázky životní dráhy .... Argumentace (příklad). Otázky soužití v rurálních oblastech jako příklad kvalitních mezilidských vztahů, silných sociálních sítí, viz. např. Tönnies,...

Termín odevzdání: 11.10., do 12h do ISu (označení souboru "2_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)

2. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Na Internetu najděte „důchodovou kalkulačku“ pro 1) výpočet důchodového věku a 2) výpočet vašeho budoucího důchodu. Použijte obě kalkulačky pro A) pro sebe, a pro B) ženu narozenou v roce 1964, která měla 3 děti a v současné době pracuje jako prodavačka v obchodním řetězci.

Zadání: Zhodnoťte vlastními slovy rozdíly mezi případy 1A (váš odchod do důchodu), 2A (odchod do důchodu prodavačky), 1B (váš (hypotetický a/nebo při současném příjmu/úsporách) důchod v budoucnosti), 2B (prodavačka). 

Stručně popište a ohodnoťte samotný proces vyhledávání informací, jejich dostupnost, přehlednost, věrohodnost…

Cílem úkolu je pohrát si s myšlenkou vlastního důchodu a (ne)nutnosti přípravy na něj.

Termín odevzdání: 25.10., do 12h do ISu (označení souboru "3_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)



3. Seminární úkol "Age-friendly city": 2 - 3 NS (1800 znaků = 1 NS), 4 fotografie či jiná vizuální forma záznamu z terénu.

Seminární úkol předpokládá 2 fáze, je nutné pracovat s předstihem:
1) pozorování vybraného místa/prostoru se zaměřením na jeho věku ne/přátelské charakteristiky
2) interpretaci tohoto pozorování na základě kritické četby odborných textů k tématům prostorového ageismu, age-friendly city/design atp.

Varianta úkolu 

A) go-along etnografie - spoluprocházení prostoru s rozhovorem

B) mentální mapa s rozhovorem

C) vlastní pozorování konkrétního místa - "shared space" křižovatky ulic Česká a Joštova

Věnujte prosím alespoň 1 hodinu pozorování v terénu a procházení zvolené trasy (neměla by být delší než cca 1 km, spíše kratší; může jít například o náměstí a přilehlé ulice). Věnujte pozornost nejmenším detailům, interakcím mezi lidmi navzájem a lidmi a prostředím i tomu, jak na vás prostor působí a pokuste se zhodnotit, které aspekty sledovaného místa jsou "přátelské vyššímu věku" a které naopak pohyb a pobyt lidem vyššího věku mohou znepříjemňovat, komplikovat nebo mu v některých případech i zabraňovat.

Zpracujte své terénní poznámky a další formy záznamu (fotografie, kresba, nahrávka) podle vlastního uvážení a využijte je v textu (jako podporu argumentů, jako ilustraci). Shrňte své odpovědi na otázku do podoby souvislého textu a interpretujte je s pomocí textů z povinné a dalších alespoň 2 odborných textů, které k tématu dle vlastního uvážení dohledáte (můžete použít klíčových slov jako např. age-friendly design, age-friendly city, urban ageing atp., inspiraci najdete i v doporučené četbě, alespoň jeden text však musí být "nový"). Můžete pracovat i ve dvojicích, pak bude délka výsledného textu minimálně 4 normostrany. Pro plnění seminárního úkolu můžete využít své zkušenosti s "gerontooblekem" pro zvýšení své vnímavosti vůči specifickým nárokům prostředí, předpokládá se vedle návaznosti na četbu také váš vlastní imaginativní vklad.

Termín odevzdání: 8.11., do 12h do ISu (označení souboru "4_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)

4. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Natočte krátké video/ audio se seniorem na téma "Přísloví o věku". Písemně odevzdejte krátkou informacemi o videu/ rozhovoru (anonymizovanou). Video/audio nahrajte do ISu.
Termín odevzdání: 15.11., do 12h do ISu (označení souboru "5_Seminární úkol_video/audio"  & "5_Seminární úkol_informace" - jméno přidává IS automaticky)

Co se týče technických náležitostí, doporučuji i seminární úkoly v hlavičce
označovat jménem a UČO, struktura textu je důležitá i pro logický sled
argumentu, který chcete představit. Všechny použité koncepty by měly být
podloženy literaturou, a ta v celosti citována.

Týden 1


Povinná literatura:

Why population aging matters. A Global Perspective. National Institute on Aging. Dostupné z: http://2001-2009.state.gov/documents/organization/81775.pdf

Achenbaum, W. A. (2010). 2008 Kent Award Lecture: An Historian Interprets the Future of Gerontology. The Gerontologist, 50(2), 142–148. http://doi.org/10.1093/geront/gnp142
Hendricks, J., Applebaum, R., & Kunkel, S. (2010). A world apart? Bridging the gap between theory and applied social gerontology. The Gerontologist, 50(3), 284–293. http://doi.org/10.1093/geront/gnp167
World Population Ageing 2019. Highlights. United Nations. Zběžně prostudovat.  Dostupné z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjtxIS_t-zyAhVMq6QKHfBuCTQQFnoECBQQAw&url=https%3A%2F%2Fwww.un.org%2Fen%2Fdevelopment%2Fdesa%2Fpopulation%2Fpublications%2Fpdf%2Fageing%2FWorldPopulationAgeing2019-Highlights.pdf&usg=AOvVaw0C2HroVeVv_ijqlZBxbVhS


Walker, A. (Eds.) Budoucnost stárnutí v Evropě. E-verze je dostupná přes záznam v katalogu: https://katalog.muni.cz/Record/MUB01006482388  (červený odkaz E-prezenčka) - průběžně prostudovat


Rozšiřující literatura:
Sýkorová, D.2007. Autonomie ve stáří. Kapitoly z gerontosociologie. Praha: Slon, str. 19-46.
Uhlenberg, P. (1996). The burden of aging: a theoretical framework for understanding the shifting balance of caregiving and care receiving as cohorts age. The Gerontologist, 36(6), 761–767. Dostupné z: http://gerontologist.oxfordjournals.org/content/36/6/761.full.pdf
Miner-Rubino, K., Winter, D. G., & Stewart, A. J. (2004). Gender, Social Class, and the Subjective Experience of Aging: Self-Perceived Personality Change From Early Adulthood to Late Midlife. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(12), 1599–1610. http://doi.org/10.1177/0146167204271178
Calasanti, T. 2003. „Theorizing Age relations“ Pp. 199 – 217 in Biggs, S., Lowenstein, A., Hendricks, J. The need for theory: Critical Approaches to Social Gerontology. Amitywille: Baywood Publishing Comp.
Calasanti, T. (2010). Gender relations and applied research on aging. The Gerontologist, 50(6), 720–734. http://doi.org/10.1093/geront/gnq085
Rozšiřující zdroje:
Bowen, C. E., & Skirbekk, V. (2016). Old age expectations are related to how long people want to live. Ageing & Society, FirstView, 1–26.
Peter Fedichev, Ph.D. on Ageing is a disease: https://youtu.be/EoJVdVpOLK0
de Grey : https://www.youtube.com/watch?v=T0lvxTm2iLg
Dillaway, H. E., & Byrnes, M. (2009). Reconsidering Successful Aging A Call for Renewed and Expanded Academic Critiques and Conceptualizations. Journal of Applied Gerontology, 28(6), 702–722. http://doi.org/10.1177/0733464809333882


Pro zájemce:

The two 2021 thematic reports of the Independent Expert on the enjoyment of all human rights by older persons have now been finalized and published in all six UN official languages. They are available here: 

The Independent Expert is scheduled to present her report on ageism and age-discrimination (A/HRC/48/53) at the 48th session of the UN Human Rights Council on 20 September, which will be streamed live on UN Web TV (https://media.un.org/en/webtv). For an updated program and information about the 48th session, please consult: https://www.ohchr.org/EN/HRBodies/HRC/RegularSessions/Session48/Pages/48RegularSession.aspx

On 21 September at 14.00 CET, the Independent Expert will join a virtual side-event entitled "Human rights in older age: Toward the elimination of ageism and age discrimination" to speak about the findings of her report and discuss experiences and manifestations of ageism. Information about this public event will be posted on the Expert's webpage soon. 


Demografická prognóza (the Lancet) https://www.thelancet.com/infographics/population-forecast


Dear All

DCU Age-Friendly is pleased to warmly welcome you to celebrate National Positive Ageing Week (Sept 27 - October 1st) with a series of free virtual lectures over the course of the week.

We are particularly delighted to welcome Dr. Vania de la Fuente from the World Health Organisation on Tuesday, September 28th (1.00 - 1.45),  Dr. de la Fuente leads the Global Campaign on Ageism launched in Spring 2021.   

We are also hosting  a  special presentation from Prof. Mark Brown, Director of the National Institute for Digital Learning in DCU to mark the UN International Day of Older Persons with a presentation "The challenge of Digital Equity - an age-inclusive approach" on October 1st  12.00 - 1pm).

Other lectures include singing, resilience,  maintaining muscle tone, life writing and understanding how to identify misinformation in the media.  These  will all be delivered by DCU lecturers.

Feel free to share - bring your friends and family!!

Please visit our Eventbrite page to book your free tickets: https://www.eventbrite.ie/e/positive-ageing-week-2021-tickets-170178744205

PARTNERSTVÍ VYŠŠÍHO VĚKU - přesunuto již na 21/9, původně Týden 10


 TÉMA PARTNERSKÉ VZTAHY VE VYŠŠÍM VĚKU 


Rodinné vztahy jsou ve veřejném i odborném diskurzu vnímány jako klíčový faktor, jenž ovlivňuje kvalitu života v mnoha oblastech, včetně sociální participace. Základní vazbou, od níž se odvíjí ostatní rozsáhlejší rodinné sítě, je partnerství. V tomto ohledu však dochází v druhé půli dvacátého století k významným změnám – partnerství se stávají křehčími (rozvodovost, rozpady kohabitací) a jejich podoba se na sklonku tisíciletí de-institucionalizuje (nesezdaná soužití, rodičovství mimo manželství) a rozrůzňuje (složené rodiny). Tyto okolnosti také komplikují vztah rodičů s potomky a to zejména v mužské části populace. To vše znamená že se postupně zvyšuje podíl osob, jež během své životní dráhy zažijí rozvod, rozpad nesezdaného soužití, dlouhodobé singlovství a kombinaci různých stavů. Sice jde o jevy generačně rozložené velmi nerovnoměrně a současná generace seniorů je jimi ovlivněna v podstatně menší míře než mladší věkové skupiny, nicméně již nyní má smysl ptát se, jak zvýšená nestabilita partnerství a různé trajektorie partnerských drah ovlivňují sociální vztahy ve vyšším věku. (z textu Fučík, P. (2021). Sociální participace ve vyšším věku ve vztahu k partnerské dráze. Sociologický časopis / Czech Sociological Review57(2), 165-192. doi: 10.13060/csr.2021.012)



Arber, Sara, ed. 2003. Gender and Ageing: Changing Roles and Relationships. 1. Aufl. Maidenhead, Berkshire: Open Univ. Press.

 

Kapitola 4: RECONCEPTUALIZING INTIMACY AND AGEING: LIVING APART TOGETHER s. 47-62 (16 STRAN)

Kapitola 5: SEX AND AGEING: A GENDERED ISSUE s.63-78 (16 STRAN)

 

 VŠE DOSTUPNÉ ONLINE PŘES KNIHOVNU FSS (NUTNÉ PŘIHLÁŠENÍ) – jako e-book

(e-zdroje, vyhledávání, gender and ageing)

 

 

Nebo jako fyzický výtisk:

https://katalog.muni.cz/Record/MUB01000467203


Týden 2


V přednášce budou probrány základní aspekty biologického stárnutí a možnosti prevence výrazných patologických stavů s ohledem na rizika vyššího věku.
Na přednášku navazuje praktická ukázka "geronto obleku". Doporučujeme oblečení, které není citlivé na použití suchých zipů.

Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS) - reflexe cvičení
Termín odevzdání: 30.9., do 12h do ISu (označení souboru "Seminární úkol 1" - jméno přidává IS automaticky)
(V případě, že se nebudete moci zúčastnit cvičení, bude Vám přidělen náhradní seminární úkol, O KTERÝ SE MUSÍTE PŘIHLÁSIT).

Povinná literatura:
Kalvach, Z., Holmerová, I. 2008. „Geriatrická křehkost-významný klinický fenomén. Med. pro praxi 5(2): 66-69. Dostupné z: http://www.medicinapropraxi.cz/pdfs/med/2008/02/05.pdf

Griefing-Kroll, C. , Grubeck-Loebenstein, B. Improving Health in Later Life: How a Lifecourse Approach Could Improve Health and Well-Being in Old Age. Pp. 177 -215. In Walker, A. The Future of Ageing in Europe. Making an Asset of Longevity. (vyšlo též česky)

Dannefer, D. 2003. Cumulative Advantage/Disadvantage and the Life Course: Cross Fertilizing Age and Social Science Theory. Journal of Gerontology 58B(6): 237-337. Dostupné z: http://sociology.case.edu/files/2014/11/CumulativeAdvantageDisadvantageandtheLifeCourse.pdf

Týden 3

Týden 4 - Sociální teorie stárnutí

V lekci budou probírány nejvlivnější teorie a koncepty stárnutí.

klíčová slova: aktivní stárnutí, úspěšné stárnutí, participace, třetí věk

Povinná literatura:
Bengtson, V. L., Burgess, E. O., & Parrott, T. M. (1997).  The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences52(2), S72-S88.

Walker, A. (1981). Towards a political economy of old age. Ageing & Society1(1), 73-94.


Rozšiřující literatura:

Katz, S. (2000). Busy bodies: Activity, aging, and the management of everyday life. Journal of aging studies14(2), 135-152.
Phillipson, C. (2015). The political economy of longevity: developing new forms of solidarity for later life. The Sociological Quarterly56(1), 80-100.

Týden 5 - Čtvrtý věk

V hodině bude probíráno téma čtvrtého věku a "skutečného stáří". Studující budou seznámeni s aktuálními koncepty a tématy řešenými v kontextu stárnutí s disabilitou.

klíčová slova: čtvrtý věk, pokročilé stáří, smrt, disabilita, soběstačnost, aktérství

Povinná literatura:
Gilleard, C., & Higgs, P. (2010). Aging without agency: Theorizing the fourth age. Aging & Mental Health14(2), 121-128.
Horgas, A. L., Wilms, H. U., & Baltes, M. M. (1998).  The Gerontologist38(5), 556-568.

Rozšiřující literatura:
Lloyd, L., Calnan, M., Cameron, A., Seymour, J., & Smith, R. (2014). Identity in the fourth age: perseverance, adaptation and maintaining dignity. Ageing & Society34(1), 1-19.
Higgs, P., & Gilleard, C. (2015). Rethinking old age: Theorising the fourth age. Macmillan International Higher Education.
Grenier, A. (2006). The distinction between being and feeling frail: exploring emotional experiences in health and social care. Journal of Social Work Practice20(3), 299-313.

Týden 6

Týden 7

Týden 8


Tine Buffel & Chris Phillipson (2018): A Manifesto for the Age-Friendly Movement: Developing a New Urban Agenda, Journal of Aging & Social Policy, 30:2, 173-192.
Anna Wanka (2018): Disengagement as Withdrawal From Public Space: Rethinking the Relation between Place Attachment, Place Appropriation, and Identity-Building among Older Adults. The Gerontologist, 58:1, 130-139.


Týden 9



Povinná literatura:
Twigg, J., Martin, W. 2014. The Challenge of Cultural Gerontology. The Gerontologist, gnu061. http://doi.org/10.1093/geront/gnu061;
Buse, C., Twigg, J. 2014. Looking „out of place": analysing the spatial and symbolic meanings of dementia care settings through dress. International Journal of Ageing & Later Life, 1, 9, 69–95.

Rozšiřující literatura:
Twigg, J., Martin, W. 2014: Routledge Handbook of Cultural Gerontology. London: Routledge.

Doporučená videa:


Týden 10


Senioři a symbolický prostor: objekt, subjekt, konzument
Klíčová slova: kreativita, spiritualita, média, film, tvůrci, konzumenti, objekt zobrazování, percepce mediálního obsahu,

Rozšiřující literatura:
Seeley, W. W., Matthews, B. R., Crawford, R. K., Gorno-Tempini, M. L., Foti, D., Mackenzie, I. R., & Miller, B. L. (2008). Unravelling Boléro: progressive aphasia, transmodal creativity and the right posterior neocortex. Brain, 131(1), 39–49. https://doi.org/10.1093/brain/awm270

Mark Brown's presentation:"The challenge of Digital Equity - an age-inclusive approach" (přednáška konaná v rámci DCU  Positive Ageing Week (4.10.2021)  (28 bez diskuse, celkem 40 min) https://dcu-ie.zoom.us/rec/play/OASOPcyDt8vr7acjqdwekJBhtdmlxQ0Pd5DeG3ETY72_Apjamce3CEismtNkSsMVa5PpxPI-FEZolPu_.PLpck--dgKvOPvLD?continueMode=true&_x_zm_rtaid=4UdFh3HBQaaWoczvG6U1Yw.1634544066852.35d49e1fb08747992624d4939ec27ff4&_x_zm_rhtaid=345

AI Ageism (J. Stypiňska):


Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Přečtěte si jednu kapitolu z díla Boženy Němcové "Babička", v jednom odstavci shrňte její obsah a dále argumentujte jaká sociologická témata, jaké sociologické teorie a teorie stárnutí bychom mohli v kapitole najít.

Příklad:
Kapitola 1. Originální text:  "Nežila osamotnělá ve své chaloupce; všickni obyvatelé vesničtí byli bratřími jí a sestrami, on jim byla matkou, rádkyní, bez ní se neskončil ani křest, ani svatba ani pohřeb." (str. 15). Úkol: Kapitola pojednává o životních podmínkách Babičky. Koncepty: mezigenerační a sousedské vztahy, rurální stárnutí, osamělost ve stáří; otázky životní dráhy ....

Termín odevzdání: 30.11., do 12h do ISu (označení souboru "Seminární úkol" - jméno přidává IS automaticky)

Týden 11


Silicon Valleys Quest to Live Forever. 2017. Newyorker [Online] Dostupné z: http://www.newyorker.com/magazine/2017/04/03/silicon-valleys-quest-to-live-forever



Hodnota lidského života. Pandemie koronaviru akcentuje zásadní etické otázky. Jiří Horecký



Týden 12 a 13 Prezentace studujících


Body za tuto část výstupů se skládají za: 
- jasné a úzké vymezení tématu /výzkumné otázky - prezentaci zjištění, výsledků (nikoliv témat, kterým jsem se věnoval/a) - prezentaci zjištění, výsledků, nikoliv dojmů a „obecných pravd“ - uvedení datových zdrojů (četl/a jsem jeden článek není datový zdroj, třeba jasně deklarovat, zda jde o přehledovou studii, sekundární analýzu dat … a také geografický kontext) - rozvržení času a dodržení časového limitu - přehlednost prezentace a její logickou strukturu - aktivní roli recenzenta a diskutanta



Hotový text Vaší studie, prosím, odevzdejte do Poskytovny a do Odevzdávárny (tj.
2x) nejpozději 25.11. do 12h. V Poskytovně si jej budou moci prohlédnout Vaši
spolustudující, kteří si budou moci připravit otázky do diskuse na konferenci
(týmy pro hodnocení budou určeny předem, zde v Interaktivní osnově, předpokládá
se ovšem i obecná diskuse).
Své práce budete prezentovat na konferenci 30.11. nebo 7.12. Budete-li mít zájem upravit
svoji studii podle zpětné vazby z konference, máte tuto možnost po konzultaci s
vedoucí do 16.12.(23:50h). V případě nedostatečného hodnocení pro absolvování
kurzu (nebo hodnocení nižšího než preferovaného) si můžete požádat o opravný
termín v rámci zkouškového období (tj. od 3.1.-13.2.2022).

Tipy a triky pro práci na seminárních úkolech / esejích z minulých ročníků kurzu:
- v několika textech se objevuje, že se jedná o výzkum, spíše ale prezentujete přehledovou studii nebo case studies či vhled do problému, ve většině draftů nejsou žádná data prezentována (světlé výjimky naznačují sekundární analýzu, tedy zpracování starých dat za novým účelem) - pokud něco srovnáváme, může být účelné pro srovnání využít tabulky (např. i textové), ale ty nejsou nutné „za každou cenu“ - volte obezřetně; v ideálním stavu by prezentované grafy a tabulky měly být s českými popisky, sice chápu, že za daných časových podmínek volíte časově úspornější varianty, ale není to pravá cesta (v odůvodněných a výjimečných případech ale budeme mhouřit oči) - pozor na správnou formu odkazování a formát seznamu použití literatury, věnovali jsme se tomu v první hodině, potřebné návody najdete i na stránkách Sociologického časopisu, v záložce „pro autory“ - formátování seznamu literatury je velmi časově náročné, doporučujeme využívat některý z automatických nástrojů, např. Zotero (a v něm formát APA, verze 6); ať už zvolíte jakýkoliv formát citací, musí být jednotný a všechny zdroje musí být uvedeny v dohledatelné formě; je také přehlednější oddělíte-li v seznamu akademickou literaturu od informačních portálů apod. - pozitivně hodnotím práce, kde je autor/ke šla za pouhý deklarativní výčet toho, jak se nějaká organizace „sebe-prezentuje“, srovnání s některými externími daty (vzpomeňte na přednášky a různé formy mezinárodního srovnávání) a/ nebo mediálními ohlasy, může pomoci přidat další výkladové rámce - také těmito aspekty se celé cvičení překládá do „sociologičtiny“; zapátrejte v přednáškách a nastudovaných textech také po vhodném sociologickém/sociogerontologický úvodu (a dejte jej míto vět typu: „píšu vám to tady, protože to je úkol“;) - v neposlední řadě se také kromě strohého popisu ne/existence veřejné a politické reprezentace seniorů můžete stručně věnovat i kontextům gerontologickým - jaká témata/ obrazy „stáří“ veřejné a politické reprezentace nabízejí, jaká jsou opomenuta? - jaké specifika nacházíte na sub-nacionálních úrovních? - nezapomeňte, prosím, své studie také označit jménem a UČO, aby byly identifikovatelné i mimo prostředí ISu.

Inspirace - Témata k rozpracování:

Aktualizace Regionálního Active Ageing Index (sek. analýza dat SHARE v regionálním pohledu)

Sekundární analýza stereotypů o stáří (Ageismus 2007) a „reality check“

Age-friendlines jako koncept pro studium exkluze a prostředí

Sociologické a gerontologické čtení Babičky od Boženy Němcové

Postoje vysokoškolských studentů ke stáří a jejich proměna intervencí

Adaptace na technologie ve vyšším věku

Co mohou přinést co-housingové způsoby bydlení seniorům a městům 
Kritické zhodnocení projektů typu "Adoptuj si babičku" a "Projekt přátelských návštěv pro osamělé seniory" z hlediska sociální gerontologie
LGBT senioři a seniorky

Spiritualita a vyšší věk

Demografické a sociálněpolitické okolnosti ovlivňující realizaci rodinné politiky na lokální úrovni

Gerontologická gramotnost: koncepty, dimenze, zjišťování, měření

Koncept věku a mezigeneračních vztahů v České/EU legislativě

Rozvod a nová partnerství ve vyšším věku

Typologie Prarodičovství (taxnomonie typů)

Vztah indexu aktivního stárnutí a míry subjektivních indikátorů kvality života
Přínosy a rizika služeb kombinující mateřská centra a centra pro seniory
Co víme o hluchotě a vyšším věku? 

Vnímání času z pohledu životní dráhy
Arteterapeutické přístupy pro seniory 
Význam domova ve vyšším věku - inspirace sociologií přináležení.
Městský rytmus jako disciplinace stárnoucího těla?
Stěhování ve vyšším věku - příležitost nebo hrozba pro well-being?
Sdílené bydlení pro seniory - úskalí a přínosy
Bezdomovectví ve vyšším věku - příčiny a řešení
Stárnutí a chůze v městské prostoru - prožívání a význam

Mezigenerační válka: (indikátory) měření výskytu/absence sociálního fenoménu

Sexualita a intimita; Partnerské vztahy; Sociální sítě

Stravování v Domovech pro seniory jako způsob disciplinace - analýza webových stránek DpS

Závislosti ve stáří (alkohol, tabák, léky, zakázané substance…)

Časopisy pro seniory - obsahová analýza

Stáří v pohledu disability studies

Stárnutí v marginalizovaných skupinách (etnika, migranti, specifické kontexty (vězení)…)

Význam domova ve vyšším věku - inspirace sociologií přináležení.
Městský rytmus jako disciplinace stárnoucího těla?
Stěhování ve vyšším věku - příležitost nebo hrozba pro well-being?
Sdílené bydlení pro seniory - úskalí a přínosy.
Bezdomovectví ve vyšším věku - příčiny a řešení.
Stárnutí a chůze v městské prostoru - prožívání a význam.