Reflexivita v sociální práci: profesionální já jako projekt v sociální práci

Týden 1 Orientační týden

Základní charakteristiky kurzu


Kód kurzu:SPRn4407; SPRn8819
Semestr:Podzimní
Přednášky/Seminář:1/1
Počet kreditů:12 kr.
Ukončení:Závěrečná zkouška (zk)
Forma výuky:Prezenční / kombinovaná
Vyučující:doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (garance kurzu)
Rozvrh - Prezenční studium:Úterý 8:00–9:40, učebna U34 (viz rozvrh)
Rozvrh - Kombinované studium:Dle rozvrhu pro kombinovanou formu studia

Cíle kurzu:

Kurz je zaměřen na rozvoj profesionální identity studentů sociální práce jako dynamického, neustále se vyvíjejícího "projektu". Studenti se naučí aplikovat teoretické koncepty reflexivity na vlastní praxi a rozvinou schopnost kriticky reflektovat své hodnoty, přesvědčení a rozhodovací procesy. Kurz propojuje teoretická východiska s praktickými aktivitami, které podporují rozvoj sebereflexe a reflexivity v profesionální praxi.

Výstupy z učení:

Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni:

  1. Kriticky analyzovat a reflektovat svou profesní identitu a rozhodovací procesy.
  2. Aplikovat teoretické koncepty reflexivity na svou praxi v sociální práci.
  3. Vytvářet dlouhodobé plány profesního rozvoje na základě reflexe hodnot a profesních cílů.
  4. Identifikovat a řešit etická dilemata v kontextu sociální práce s využitím reflexivního přístupu.
  5. Posilovat svou schopnost práce s klienty prostřednictvím reflexe moci a kulturní diversity.

Požadavky na studenty:

  • Aktivní účast na seminářích.
  • Vedení reflexivního deníku po celou dobu kurzu.
  • Zpracování průběžných úkolů (reflexivní eseje, případové studie).
  • Závěrečný projekt (prezentace nebo esej o vývoji profesionálního já a plánu profesního rozvoje).

Hodnocení (ECTS):

  1. Reflexivní deník: 25 % (pravidelné zápisy a reflexe týkající se osobního profesního růstu).
  2. Průběžné úkoly: 25 % (reflexivní eseje, případové studie).
  3. Závěrečný projekt: 40 % (komplexní reflexe profesionální identity a plán profesního rozvoje).
  4. Aktivní účast a skupinové diskuze: 10 %.

Výukové metody kurzu:

  1. Interaktivní semináře
  2. Reflexivní deníky
  3. Případové studie
  4. Diskusní skupiny a peer-to-peer reflexe
  5. Supervize ve dvojicích
  6. Reflexivní eseje
  7. Závěrečný reflexivní projekt

Kreditová zátěž:

AktivitaKredityHodinová zátěž (hodiny)
Aktivní účast na seminářích a diskuzích250
3
Průběžné úkoly4100
Závěrečný reflexivní projekt375

Klíčové termíny:

  1. Reflexivní esej
    Termín odevzdání: 22. října 2024

  2. Případová studie
    Termín odevzdání: 12. listopadu 2024

  3. Simulovaná supervize
    Termín odevzdání: 19. listopadu 2024

  4. Závěrečný reflexivní projekt
    Termín odevzdání: 17. prosince 2024

Doporučená literatura:

  1. Navrátil, P. Reflexivní využití teorie v procesu posouzení. Masarykova univerzita, 2009.
  2.  Parker, J., & Doel, M.  Professional Social Work. Sage,  2013
  3. Schön, D. A. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. Basic Books, 1983.
  4. Fook, J., & Gardner, F. Practising Critical Reflection: A Resource Handbook. McGraw-Hill, 2007.
  5. Dominelli, L. Anti-Oppressive Social Work Theory and Practice. Palgrave Macmillan, 2002.

Rozšiřující literatura:

  1. Knott, C., & Scragg, T. Reflective Practice in Social Work. Learning Matters, 2007.
  2. Maclean, S. The Social Work Pocket Guide to… Reflective Practice. Kirwin Maclean Associates, 2010.
  3. Navrátil, P., & Janebová, R. Reflexivita v posouzení životní situace klientek a klientů sociální práce. Gaudeamus, 2010.
  4. Thompson, S., & Thompson, N. The Critically Reflective Practitioner. Palgrave Macmillan, 2008.
  5. Brookfield, S. D. Becoming a Critically Reflective Teacher. Jossey-Bass, 1995.
  6. Mezirow, J. Transformative Dimensions of Adult Learning. Jossey-Bass, 1991.
  7. Thompson, N., & Pascal, J. Reflective Practice: An Essential Guide for Students and Practitioners. Palgrave Macmillan, 2012.
  8. Trevithick, P. Social Work Skills and Knowledge: A Practice Handbook. Open University Press, 2012.