Reflexivita v sociální práci: profesionální já jako projekt v sociální práci
Týden 1 Orientační týden
Základní charakteristiky kurzu
Kód kurzu: | SPRn4407; SPRn8819 |
---|---|
Semestr: | Podzimní |
Přednášky/Seminář: | 1/1 |
Počet kreditů: | 12 kr. |
Ukončení: | Závěrečná zkouška (zk) |
Forma výuky: | Prezenční / kombinovaná |
Vyučující: | doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (garance kurzu) |
Rozvrh - Prezenční studium: | Úterý 8:00–9:40, učebna U34 (viz rozvrh) |
Rozvrh - Kombinované studium: | Dle rozvrhu pro kombinovanou formu studia |
Cíle kurzu:
Kurz je zaměřen na rozvoj profesionální identity studentů sociální práce jako dynamického, neustále se vyvíjejícího "projektu". Studenti se naučí aplikovat teoretické koncepty reflexivity na vlastní praxi a rozvinou schopnost kriticky reflektovat své hodnoty, přesvědčení a rozhodovací procesy. Kurz propojuje teoretická východiska s praktickými aktivitami, které podporují rozvoj sebereflexe a reflexivity v profesionální praxi.
Výstupy z učení:
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni:
- Kriticky analyzovat a reflektovat svou profesní identitu a rozhodovací procesy.
- Aplikovat teoretické koncepty reflexivity na svou praxi v sociální práci.
- Vytvářet dlouhodobé plány profesního rozvoje na základě reflexe hodnot a profesních cílů.
- Identifikovat a řešit etická dilemata v kontextu sociální práce s využitím reflexivního přístupu.
- Posilovat svou schopnost práce s klienty prostřednictvím reflexe moci a kulturní diversity.
Požadavky na studenty:
- Aktivní účast na seminářích.
- Vedení reflexivního deníku po celou dobu kurzu.
- Zpracování průběžných úkolů (reflexivní eseje, případové studie).
- Závěrečný projekt (prezentace nebo esej o vývoji profesionálního já a plánu profesního rozvoje).
Hodnocení (ECTS):
- Reflexivní deník: 25 % (pravidelné zápisy a reflexe týkající se osobního profesního růstu).
- Průběžné úkoly: 25 % (reflexivní eseje, případové studie).
- Závěrečný projekt: 40 % (komplexní reflexe profesionální identity a plán profesního rozvoje).
- Aktivní účast a skupinové diskuze: 10 %.
Výukové metody kurzu:
- Interaktivní semináře
- Reflexivní deníky
- Případové studie
- Diskusní skupiny a peer-to-peer reflexe
- Supervize ve dvojicích
- Reflexivní eseje
- Závěrečný reflexivní projekt
Kreditová zátěž:
Aktivita | Kredity | Hodinová zátěž (hodiny) |
---|---|---|
Aktivní účast na seminářích a diskuzích | 2 | 50 |
Vedení reflexivního deníku | 3 | 75 |
Průběžné úkoly | 4 | 100 |
Závěrečný reflexivní projekt | 3 | 75 |
Klíčové termíny:
Reflexivní esej
Termín odevzdání: 22. října 2024Případová studie
Termín odevzdání: 12. listopadu 2024Simulovaná supervize
Termín odevzdání: 19. listopadu 2024Závěrečný reflexivní projekt
Termín odevzdání: 17. prosince 2024
Doporučená literatura:
- Navrátil, P. Reflexivní využití teorie v procesu posouzení. Masarykova univerzita, 2009.
- Parker, J., & Doel, M. Professional Social Work. Sage,
2013.
- Schön, D. A. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. Basic Books, 1983.
- Fook, J., & Gardner, F. Practising Critical Reflection: A Resource Handbook. McGraw-Hill, 2007.
- Dominelli, L. Anti-Oppressive Social Work Theory and Practice. Palgrave Macmillan, 2002.
Rozšiřující literatura:
- Knott, C., & Scragg, T. Reflective Practice in Social Work. Learning Matters, 2007.
- Maclean, S. The Social Work Pocket Guide to… Reflective Practice. Kirwin Maclean Associates, 2010.
- Navrátil, P., & Janebová, R. Reflexivita v posouzení životní situace klientek a klientů sociální práce. Gaudeamus, 2010.
- Thompson, S., & Thompson, N. The Critically Reflective Practitioner. Palgrave Macmillan, 2008.
- Brookfield, S. D. Becoming a Critically Reflective Teacher. Jossey-Bass, 1995.
- Mezirow, J. Transformative Dimensions of Adult Learning. Jossey-Bass, 1991.
- Thompson, N., & Pascal, J. Reflective Practice: An Essential Guide for Students and Practitioners. Palgrave Macmillan, 2012.
- Trevithick, P. Social Work Skills and Knowledge: A Practice Handbook. Open University Press, 2012.