Seminární skupiny Zuzany Vikarské - MP810Z Lidská práva a soudnictví
Bonus: Jak sepsat kvalitní ústavní stížnost?
Na konci tematického bloku budete vědět...
- jak sepsat kvalitní ústavní stížnost
- jak (ne)argumentovat v ústavní stížnosti
- jak upravit ústavní stížnost po formální stránce
Materiály k nastudování
Právní předpisy:
- zopakujte si procesní úpravu ústavních stížnosti v §§ 72-84 zákona o Ústavním soudu
- přečtěte si procesní úpravu řízení o zrušení zákonů v §§ 64-71 zákona o Ústavním soudu
Příklady ústavních stížností z praxe:
- ústavní stížnost "Karlova Studánka" ve věci Pl.ÚS 6/11, týkající se voleb do zastupitelstva obce Karlova Studánka (autor: Pavel Uhl)
- ústavní stížnost "Piráti do Senátu" ve věci Pl.ÚS 34/16, týkající se volební hranice pasivního volebního práva do Senátu (autor: Filip Hajný)
- ústavní stížnost "Piráti vs. LEGO" ve věci I.ÚS 2166/16, týkající se konfliktu svobody projevu a práv z ochranných známek (autor: Filip Hajný)
- návrh na zrušení části zákona o ochraně ovzduší, věc Pl.ÚS 2/17 (autor: Zdeněk Koudelka)
- návrh na zrušení ustanovení zákona o financování politických stran, věc Pl.ÚS 11/17 (autor: Stanislav Polčák)
Literatura:
- SCALIA, A. a GARNER B. Making Your Case: The Art of Persuading Judges. Thomson West, 2008. (intro, pp. 8-17, pp. 59-81)
Otázky k zamyšlení
- Jak se vám ne/líbí argumentace advokátů v těchto podáních?
- Najděte jakékoli chyby a nedostatky těchto podání.
- Přemýšlejte, jak byste tato podání mohli ještě vylepšit.
- Analyzujte jednotlivá podání metodou CRAC a indikujte, které části (věty / odstavce) jsou příkladem kterých elementů této metody:
- C1 = claim / tvrzení, tj. představení argumentu;
- R = rule / pravidlo; může jít o ustanovení právního předpisu, o větu z judikatury či o jiný pramen práva;
- A = application / aplikace pravidla na konkrétní případ pomocí logických argumentů;
- C2 = conclusion / závěr; často jde o parafrázi C1, kterou se uzavírá argumentační blok.
- Jaké jiné "elementy" argumentace lze identifikovat v těchto podáních?
- Které z podání považujete za nejsilnější a které naopak za nejslabší? Proč?
- Vytištěná podání (všech pět) si prosím přineste s sebou na seminář.