Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Týden 1 - Pojem a systematika FPP, harmonogram předmětu.
V rámci prvního tématu je náplní obecné vymezení pojmu a struktury
finančního práva procesního. Příslušná prezentace je dostupná zde:
Harmonogram předmětu:
V levém sloupci jsou témata přednášek (čtvrtky od 14 hod.). V pravém sloupci jsou témata seminářů (čtvrtky od 16 hod.).
DŠ - vyučujícím je Dana Šramková
JN - vyučujícím je Jan Neckář.
Rozvrh
témat i vyučujících je orientační a vzávislosti na aktuálních
okolnostech se může změnit. O případých změnách budete informováni
hromadným e-mailem.
Charakteristika hmotného práva a procesního
práva.
Systém a právní regulace finančního práva procesního.
DŠ 23.2. | --- |
Základní pojmy a instituty procesního práva. DŠ 2.3. |
Orgány aplikující procesní normy. Systematika daňového řádu. Soutěž. DŠ |
Zásady.
DŠ 9.3. | Etapy správy daní. Subjekty a plná moc. DŠ |
Stádia (daňového) řízení.
Zahájení řízení (včetně podání). IP 16.3. | Podání - příklady (včetně DP k DPFO). DŠ |
Dokazování. JN 23.3. | POP a daňová kontrola. JN |
Studijní týden ESF (bez prezenční výuky). 30.3. | Studijní týden ESF (bez prezenční výuky). |
Rozhodnutí a prostředky ochrany. DŠ 6.4. | Lhůty a příklady. DŠ |
Registrace a řízení o závazném posouzení. JN 13.4. | Registrace a řízení o závazném posouzení - příklady. JN |
Nalézací řízení. DŠ 20.4. | Nalézací řízení. - příklady. DŠ |
Inkasní řízení a vymáhání daní. JN 27.4. | Inkasní řízení a vymáhání daní - příklady. JN |
Řízení před finančním arbitrem a jeho specifika. 4.5. DŠ |
Řízení před FA - příklady. Vztah procesních předpisů - příklady. (Subsidiární použití správního řádu v oblastech
fiskální a nefiskální části finančního práva.
Subsidiární použití OSŘ.) DŠ |
Rektorské volno. 11.5. (aktuální otázky FPP, opakování) | Rektorské volno. (aktuální otázky FPP, opakování) |
Organizace zkoušky. 18.5. DŠ/JN | Organizace zkoušky. DŠ/JN |
Týden 2 - Základní pojmy a instituty procesní úpravy finančního práva a správního práva.
V rámci druhého výukového týdne se přednáška zaměřuje na základní pojmy a instituty procesní úpravy finančního práva a správního práva.
Z http://www.khshk.cz/e-learning/kurs9/kapitola_11__vod_do_sprvnho_prva_procesnho.html:
1.1 - Úvod do správního práva procesního
Na úvod je třeba vysvětlit vztah mezi několika právními pojmy, které se prolínají tímto modulem. Jedná se o především o obecné pojmy jako je správní právo, správní právo procesní, správní řád a správní řízení.
1.2 - Působnost správního řádu
Obsah tématu
1.2.1 Pozitivní vymezení
Pozitivní vymezení v ustanovení § 1 odst. 1 správního řádu uvádí jednotlivé typy správních orgánů, to jsou orgány moci výkonné (mimo jiné krajské hygienické stanice), orgány územně samosprávných celků, jiných orgánů, právnických a fyzických osob, při výkonu působnosti v oblasti veřejné správy. Působnost správního řádu tedy bude dána, pokud jde o postupy některého z uvedených vykonavatelů veřejné správy, které zákon souhrnně označuje jako správní orgány a současně mají tyto postupy vrchnostenskou povahu. Vrchnostenská povaha představuje skutečnost, že „subjekt, o jehož právech nebo povinnostech rozhoduje orgán veřejné moci, není v rovnoprávném postavení s tímto orgánem a obsah rozhodnutí tohoto orgánu nezávisí od vůle subjektu“ usnesení ÚS sp. zn. II. ÚS 75/1993, ze dne 25. 11. 1993. Podrobný legislativní výčet postupů dle správního řádu zřejmě není proveditelný, což ovšem vytváří široké pole působnosti správního řádu.
Rozdělení správních orgánů dle ustanovení § 1 odst. 1 správního řádu má své praktické využití. S ohledem na konkrétního vykonavatele veřejné správy a jeho charakteristické znaky může být použití některých postupů dle Správního řádu modifikováno, to ovšem pouze na základě zákona. Například v případě územně samosprávných celků nelze využít právní institut atrakce a delegace dle ustanovení § 131 odst. 1 – 3 správního řádu při výkonu samostatné působnosti. Jinak by totiž šlo o nepřípustný zásah do práva na samosprávu.
1.2.2 Negativní vymezení
Negativní vymezení uvedené v ustanovení § 1 odst. 3 správního řádu naopak vymezuje, v jakých případech se správní řád nepoužije. Správní řád tak výslovně vylučuje aplikaci správního řádu na občanskoprávní, obchodněprávní a pracovněprávní úkony správních orgánů a na vztahy mezi orgány téhož územně samosprávného celku v rámci samostatné působnosti.
Správní řád se tedy nepoužije, pokud jde o občanskoprávní, obchodněprávní a pracovněprávní úkony, byť jsou prováděny správními orgány. Nejedená se totiž o vrchnostenskou správu s nadřazeným a podřazeným postavením subjektů právního vztahu dle výše uvedeného usnesení Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 75/1993, ze dne 25. 11. 1993.
Nad rámec legislativního textu je dále dovozováno, že správní řád nelze aplikovat na vztahy, které směřují dovnitř veřejné správy. Tento závěr je ostatně analogický vůči ustanovení § 1 odst. 3 správního řádu, které uvádí, že správní řád se nepoužije na vztahy mezi orgány téhož územně samosprávného celku v rámci přenesené působnosti. I v tomto případě se totiž jedná o právní vztahy uvnitř veřejné správy. (Skulová, 2012: 39)
Jakkoliv
je správní řád obecným právním předpisem pro oblast správního práva
procesního tak se v něm nevyskytují ustanovení, které by upravovala
některé formy činnosti veřejné správy. Jedná se o vydávání normativních
správních aktů (například obecně závazná vyhláška obce), nebo tzv.
bezprostředních zásahů a zákroků (například použití donucovacích
prostředků Policií ČR). I v těchto případech je však třeba uplatnit
základní zásady činnosti správních orgánů dle § 2 – 8 správního řádu.
Tyto základní zásady ostatně hrají významnou roli v celém správním právu
procesním.
1.2.3 Přechodná ustanovení správního řádu a zvláštní právní předpisy
Působnost správního řádu je dále ovlivněna ustanovením § 1 odst. 2 správního řádu, které stanoví: „Tento zákon nebo jeho jednotlivá ustanovení se použijí, nestanoví-li zvláštní zákon jiný postup.“
Některé postupy veřejné správy tedy mohou být upraveny zvláštními
zákony odlišně od správního řádu. To ovšem nic nemění na skutečnosti, že
podpůrnost správního řádu je dána obecně, dle výše uvedených
podkapitol.
Vzhledem k rozdílům mezi působností zákona č. 71/1967 Sb., tedy dřívějšího správního řádu, a zákona č. 500/2004 Sb., tedy nového správního řádu, by mohly vznikat určité aplikační obtíže v souvislosti se zvláštní právní úpravou pro některé postupy veřejné správy. Tyto obtíže jsou do značné míry řešeny prostřednictvím přechodných ustanovení správního řádu.
Kromě toho, z ustanovení § 158 odst. 1 a § 177 odst. 2 správního řádu vyplývá, že ustanovení IV. části tohoto zákona představuje „obecný procesní základ pro postupy správních orgánů při provádění veškerých dalších úkonů orgánů veřejné správy, které jsou výkonem působnosti v oblasti veřejné správy a na které se nevztahují ustanovení o správním řízení (…), ani ustanovení týkající se veřejnoprávních smluv a opatření obecné povahy“. (Vedral: 1239)Aplikace správního řádu je dále rozšířena společným ustanovením § 177 odst. 1 správního řádu, které stanoví, že základní zásady vyjádřené v § 2 – 8 správního řádu se uplatní i tehdy, pokud zvláštní zákon výslovně stanoví, že se správní řád na určitý postup správního orgánu nepoužije, avšak nestanoví takovou úpravu, která by odpovídala uvedeným základním zásadám.
Shrnutí
Kromě posouzení pozitivních a negativních aspektů rozsahu působnosti správního řádu je třeba také zvážit, zda by neměla být aplikována přechodná ustanovení. Jestliže zvláštní právní úprava výslovně vylučuje použití správního řádu, tak je třeba aplikovat alespoň základní zásady správního řízení podle § 2 – 8 správního řádu.
Úkoly:
- Jaké procesní instituty znáte?
- Jaké právní předpisy obsahující vyšší počet procesních norem znáte?
- Jak byste na základě informací z první přednášky a inspirace z výše uvedeného vymezili finanční právo procesní?
- Jaký je vztah správního a daňového řádu?
- Jak je to s aplikací zásadních zásad správního řádu ve věcech daňových?
Seminář cílí na vybrané
orgány aplikující procesní normy a na užitečné internetové stránky.
Odkazy na základní z nich naleznete zde:
Dále specifikuje podmínky ukončení předmětu:
Týden 3 - Principy a zásady
Přednáška 3 + seminář 2
Přednáška:
Ve třetím výukovém týdnu jsou hlavním tématem přednášky zásady, a to
- nejprve obecně a
- posléze konkrétněji - aplikované na daňové právo procesní.
Stěžejní prezentace naleznete zde:
Hlavní úkol:
Než se pustíte do procházení prezentací, otevřete si daňový řád a pokuste se pojmenovat jednotlivé základní zásady, které jsou uvedeny v § 5 až § 9 daňového řádu.
Doplňující úkol:
Pokud k tomu bude dán prostor, podívejte se na principy dobré správy podle ombudsmana, dostupné zde:
https://www.ochrance.cz/dokument/principy-dobre-spravy/principy-dobre-spravy.pdf
Seminář:
V rámci semináře se zaměříme na daňové
řízení a subjekty, které v něm vystupují na straně správce daně,
daňového subjektu i na třetí osoby.
Kontrolní otázky:
- Vymez pojmy daňový subjekt, plátce a poplatník.
- Uveď příklad tzv. třetí osoby.
- Kdo jsou to osoby zúčastněné na správě daní?
- Jaká je soustava orgánů FS ČR?
- Jaká je soustava orgánů CS ČR?
- Uveď tři příklady správců daně mimo orgány FS ČR a CS ČR.
Hlavním úkolem bude sestavení plné moci:
Úkolem studentů je vyhotovit plnou moc.
Prosím, abyste neuváděli reálné údaje, pouze své jméno a příjmení, v
ostatním (adresa, další osobní údaje osoby zmocňující, komu se plná moc
uděluje) se fantazii meze nekladou. Představte si, že letos nechcete
řešit daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2022. To
by nemělo být obtížné, že? :-) Plná moc má sloužit k tomu, abyste
příslušným úkonem (úkony) pověřili někoho jiného. Plnou moc zpracujte v
rámci semináře. Pokud můžete, vložte ji též do odevzdávárny.
Odevzdávárna je k dispozici zde:
dš
Týden 4 - Řízení a postupy, podání (DP k DPFO)
Přednáška
Seminář
V rámci dnešní druhé hodiny se ve výkladu zaměříme na daň z příjmů fyzických osob, a to v kontextu aktuálního daňového přiznání k této dani (tedy z pohledu regulace a provazby "hmoty" i procesu). Na tuto hodinu později v semestru naváže kolega výkladem k nalézacímu řízení.
Obecnou úpravu naleznete v daňovém řádu v § 135 a násl., pro práci na hodině pak budete potřebovat i zákon o daních z příjmů (a to především první část a část třetí - § 35 ba a násl.). Vodítkem k tomu, jaká ustanovení budeme v základním případu používat, vám může být samotný formulář k daňovému přiznání k DPFO za loňský rok.
Pokud bude funkční aplikace MF ČR, budeme formulář vyplňovat on-line prostřednictvím aplikace:
Jako záložní varianta pro případ, že stránky budou mít jeden z výpadků, slouží interaktivní formuláře vyhotovené jinými subjekty a dostupné např. ve formátu excel.
Základním příkladem bude poplatník mající za rok 2022 příjmy od dvou zaměstnavatelů a uplatňující pro účely snížení základu daně úroky z hypotéky na svůj byt. Údaje o poplatníkovi si můžete každý doplnit (vymyslet) dle svého. Vveškeré dokumenty z praxe do IS vkládám anonymizované a se souhlasem daného subjektu (přílohy jsou reálně z roku 2021, ale pro účely příkladu jsou využitelné i pro současné daňové přiznání).
Po vyplnění formuláře v základním příkladu doporučuji vyzkoušet následující varianty:
- Jak se v DP promítne skutečnost, že poplatník je studentem denního studia na PrF MU do 26 let?
- Jak se v DP promítne skutečnost, že poplatník měl jako živnostník (překladatel) rovněž příjmy z podnikání ve výši 100 000 Kč, k nimž však nemůže doložit takřka žádné reálné výdaje?
- Jak se v DP promítne skutečnost, že poplatník měl v daném zdaňovacím období tři vyživované děti?
Vyzkoušejte si dané varianty promítnout do příslušných řádků daňového přiznání (v případě příjmů dle § 7 ZDP pak do přílohy č. 1) a sledujte, jak se změní celková daňová povinnost poplatníka.
Pokud budete mít v příštím týdnu dostatek času, můžete si vyzkoušet i vlastní obměny. Cílem je naučit se pracovat s formulářem, vyzkoušet si příslušnou aplikaci a vědět, jak lze on-line vyplněné přiznání podat správci daně.
Dobrovolné zadání k procvičení:
Představte si, že podnikáte jako OSVČ (třeba jako podnikající fyzická osoba - překladatel s živnostenským oprávněním).
- Jaké
možnosti stanovení základu DPFO vám v případě zákon o daních z příjmů
dává? (Viz § 7 ZDP a příloha 1 daňového přiznání k DPFO).
- Co znamená (resp. kdy může nastat) daňový bonus a kdy přeplatek na dani?
Dobrovolné zadání k zamyšlení (navíc, nepovinné dokonce i pro Hujery):
- Kdo může být poplatníkem v paušálním režimu? Co musí daňový subjekt udělat, aby se takovým poplatníkem stal?
- Kdo může být tzv. spolupracující osobou?
Týden 5 - Rozhodnutí, prostředky ochrany. Lhůty.
Přednáška 5 + seminář 4
V
rámci výkladu se dnes zaměříme na dvě různá témata tak, aby byla
probrána základní materie a zároveň byl zájemcům dán prostor k
procvičování v rámci následujícího studijního týdne na ESF (dotkne se
naší výuky, která byla rozvrhována na 30. března). Řešení veškerých
úkolů a zadání nad rámec dnešní výuky je dobrovolné.
Přednáška
V rámci dnešní první hodiny se zaměříme primárně na rozhodnutí a pak na prostředky ochrany.
Rozhodnutí
Jaká rozhodnutí znáte?
Patří mezi rozhodnutí dle DŘ i výzva?
Patří mezi rozhodnutí dle DŘ i platební výměr?
Jaké jsou náležitosti rozhodnutí?
Co je to právní moc a vykonatelnost rozhodnutí?
Prostředky ochrany
Na prostředky ochrany lze nahlížet z pohledu osob zúčastněných na správě daní i z pohledu správce daně. Cílem je získat přehled o katalogu takových prostředků a uvědomit si vzájemné vazby, resp. proměny významu daných institutů (prostředků ochrany a následků porušení právních poviností) při změně úhlu pohledu mezi daňovým subjektem a správcem daně.
Základní materiál (prezentace) je k dispozici zde:
Doplňující otázky (úkoly) k prvnímu bloku:
1.
Projděte si čtvrtou část daňového řádu. Vyberte
si alespoň jeden příklad následku porušení pr. povinností a určete:
a.
Vůči komu daný následek směřuje (resp. kdo může
spáchat daný delikt)
b.
Za co je následek ukládán: za porušení jaké
povinnosti (peněžité či nepeněžité)
c.
Jaká je povaha daného následku (je peněžitý či
nepeněžitý)
d. Zda následek vzniká ze zákona, nebo o něm rozhoduje
správce daně? Pokud rozhoduje správce daně, uložit následek musí, nebo může?
2.
Určete, jaké úroky z prodlení hrozí
daňovému subjektu, pokud se dnes dostane do prodlení s platbou daně.
3.
Dosud jste pracovali s daňovým řádem.
Najděte v jakémkoliv jiném právním předpise alespoň jeden příklad:
a.
následku porušení pr. povinností, který má
peněžitou povahu (pokutu, odvod za porušení rozpočtové kázně či jiný),
b.
následku porušení pr. povinností, který má
nepeněžitou povahu (např. zavedení nucené správy, odejmutí bankovní licence či
jiný).
4.
Najděte v daňovém řádu či jiném předpise
institut, který může být dle úhlu pohledu následkem porušení povinnosti či
prostředkem ochrany (např. atrakce v daňovém řádu je z pohledu daňového
subjektu prostředkem ochrany proti nečinnosti správce daně, avšak
z pohledu správce daně jde o následek porušení jeho povinnosti
konat).
Následně se v rámci opakování a rozšíření výkladu z minulého týdne soustředíme na podání obecně, a to zejm. za využití snímků 1 až 18 následující prezentace:
Seminář
Budeme řešit příklady k počítání lhůt:
Seminář – Lhůty a počítání času
Motto: Lhůty jsou nedílnou a
důležitou součástí daňového práva a jejich dodržování se týká jak osob
zúčastněných na správě daní, tak i samotných správců daně. Pojďme si
jednotlivé lhůty v daňovém řádu prozkoumat podrobněji.
Příklad 1
Daňový
subjekt podal odvolání proti platebnímu výměru, ve kterém však byly
vady, které brání řádnému projednání věci. Správce daně daňový subjekt vyzval
k doplnění podání a stanovil pro to přiměřenou lhůtu 21 dní. Odvolatel
však ve stanovené lhůtě vady neodstranil.
Otázka: Jak má správce daně na tuto
situaci reagovat?
Příklad 2
Daňový
subjekt musí podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob za
zdaňovací období 2022. Podívejte se do § 136 DŘ.
Do kdy má
letos podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob daňový subjekt,
který
a) není zastoupen poradcem (a nemá
povinnost ověřovat účetní závěrku auditorem)
b) je zastoupen daňovým poradcem
(zapsaným v komoře daňových poradců)
c) je zastoupen advokátem
d)
je zastoupen notářem
Příklad 3
Rozhodnutí o
platebním výměru bylo daňovému subjektu doručeno 19. 3. 2023. Lhůta
pro podání odvolání je 30 dní. Určete poslední den, kdy lze odvolání podat.
Příklad 4
Ve výzvě správce
daně k odstranění vad podání je konec lhůty dne 30. 3. 2023 a
daňový subjekt žádá ze závažných důvodů o prodloužení této lhůty
o 14 dní. Žádost byla správci daně doručena dne 23. 3. 2023.
Otázky:
a) musí správce daně lhůtu prodloužit?
b) pokud ano, o kolik dní nejméně musí být lhůta prodloužena?
c) kdy lhůta skončí, pokud správce daně plně vyhoví žádosti o prodloužení
lhůty?
d) kdy lhůta skončí, pokud daňový subjekt do 30. 3. žádné rozhodnutí správce
neobdrží?
Příklad 5
Již není třeba stanovit datum, ale jen mechanismus
určení lhůty.
Představte si situaci, kdy daňový subjekt doručí
správci daně žádost o prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání o měsíc 7
dní před jejím uplynutím. Správce daně daňovému subjektu rozhodnutí, kterým
nebylo žádosti vyhověno, oznámí až 2 dny po uplynutí stanovené lhůty,
o jejíž prodloužení je žádáno.
Otázka:
Jaké pravidlo platí pro konec lhůty v tomto
případě?
Příklad 6
Daňový
subjekt byl neplánovaně hospitalizován od 28.2. do 17. 3. 2023.
Lhůta pro podání odvolání marně uplynula dne 13. 3. 2022. Daňový
subjekt 23. 3. 2023 podal u správce daně žádost o navrácení
odvolací lhůty v předešlý stav.
Otázka: Jak
má správce daně na tuto situaci reagovat?
Zpracováno
D. Šramkovou na základě materiálu Bc. Michaely Hauzarové
POP, daňová kontrola, dokazování
Registrace, řízení o závazném posouzení
Týden 8 - Nalézací řízení
Nalézací řízení
Základní materiál:
Komentovaná prezentace (video):
Daňové řízení
- Pojem daňové řízení/daňový proces (nejen řízení před správcem daně, ale i vztahy plátce – poplatník/správce daně) § 134 DŘ
- Autoaplikace – povinnost daňového subjektu daň vypočítat a přiznat správci daně
- Zahájení daňového řízení/vznik daňové povinnosti (hmotněprávní daňové zákony spojují vznik daňové povinnosti s určitou skutečností) § 3
- Cíl správy daní § 1
- Zásady daňového řízení § 5-9
- Subjekty daňového řízení § 10, § 20-22
- Lhůty § 32-37
Nalézací řízení (cílem je správné zjištění a stanovení daně)
- Vyměřovací řízení § 135-140
- Zahájení – dispoziční zásada (podáním daňového tvrzení § 70), ex offo (novela § 145 - již ne samotným vydáním výzvy, ale uplynutím stanovené doby ve výzvě k podání tvrzení)
- Průběh – vyhodnocení údajů tvrzené daňovým subjektem
- Akceptuje – vydá platební výměr
- Má pochybnosti – vyzve daňový subjekt k opravě (nejčastěji zahájí postup k odstranění pochybností)
- Ukončení – vydání platebního výměru § 147
- Doměřovací řízení § 141-144
- Změna poslední známé daně pravomocně stanovené (není nutná obnova řízení)
- Podání dodatečného daňového tvrzení daňovým subjektem, ex offo (často po daňové kontrole)
- O řádném opravném prostředku § 109
Uvedená ustanovení daňového řádu si pročtěte.
Novela DŘ 2021:
- nové ustanovení § 145a
- Daňové tvrzení podané v zahájeném řízení - před vyměřením se podáním dalšího daňového tvrzení nezahajuje další řízení (správce daně pouze využije údaje v něm uvedené). Dříve bylo zahájeno a následně ukončeno, novela cíli zejména na snížení administrativy správce daně.S
- změna v § 136/2:
- od roku 2021 je nově prodloužena lhůta pro podání daňového tvrzení, pokud je podáno elektronicky,
- změnila se i pravidla pro přřípad, že daňové přiznání podává poradce.
Zadání na seminář:
A. Na podzim
roku 2021 jste si koupili nemovitost k podnikání (garáže a pozemky k
parkování) a kamion. Obojí bylo ještě v roce 2021 řádně zapsáno do
příslušných registrů a obojí jste vlastnili a využívali k podnikání celý
rok 2022 (a činíte tak dosud). Rozhodněte o lhůtách pro podání daňového
přiznání ve vztahu k vlastnictví a užívání věci v roce 2022:
- Do kdy
(datum)
jste měli podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí?
- Do kdy (datum) jste měli podat daňové přiznání k dani silniční?
B. Představte si, že podnikáte jako OSVČ (třeba jako podnikající fyzická osoba - překladatel s živnostenským oprávněním) a daňové přiznání za rok 2022 si zpracováváte a podáváte sami.
- Dne 20. 4. 2023 ještě nemáte podáno daňové přiznání. Jste v prodlení?
- Daňové přiznání podáte až 12. 5. 2023. Označíte takové daňové přiznání jako řádné, opravné, nebo dodatečné? A od kdy vám začne nabíhat pokuta za opožděné tvrzení daně dle § 250 DŘ?
- V daňovém přiznání jste zapomněli uplatnit slevu na studenta. Do kdy nejpozději můžete tuto svou chybu napravit a jak (jakým podáním)?
C: Rozdělte se do dvojic (lze pracovat i samostatně). Vymyslete zadání - příjmy daňového subjektu (fyzické osoby) za rok 2022, kde budou alespoň dva dílčí základy daně, dva korekční prvky základu daně a dva korekční prvky daně a vyplňte podle něj daňové přiznání v aplikaci mojedaně
či v komerčně zpracovaném fomuláři v excelu (Bezplatnou verzi LIMIT můžete využít, pokud nepřekračujete níže uvedené meze: daňový základ nepřekročí částku 300 000 Kč a součet všech zdanitelných příjmů za zdaňovací období nepřekročí částku 800 000 Kč, verze LIMIT, která se od plné verze liší pouze těmito omezeními, placenou nepoužívejte, je to zbytečné :-) ).
Informace o poplatníkovi si vymyslete (nedávejte skutečné své osobní údaje, komerční formulář v excelku ve verzi zdarma má omezení mj. v max. výši příjmů). Soubor uložte v aplikaci mojdedaně do pdf (případně z komerčně zpracovaného formuláře nechce v excelu) a vložte do IS:
dš
Inkasní řízení
Týden 10 - Jiné procesy (řízení před FA, soudní přezkum, ...)
Dnes se zaměříme na shrnutí materie daňového řádu a pak na další procesy, a to
- ve smyslu jiných procesů před orgány moci výkonné - tedy řízení podle jiných právních předpisů před orgány finanční správy (např. řízení před finančním arbitrem podle zákona o finančním arbitrovi se subsidiárním využitím správního řádu) i
- ve smyslu řízení před orgány moci soudní - pro finanční právo je typické využití správního soudnictví podle soudního řádu správního (SŘS), ovšem proti meritorním rozhodnutím finančního arbitra se podává žaloba podle části V. občanského soudního řádu (OSŘ).
Ad 1.
Finanční arbitr:
Krátké opakování a následně důraz na řízení před finančním arbitrem dle zákona č. 229/2002 Sb., a subsidiárně dle správního řádu.
Základ a opakování:
Obecné úkoly:
- Která ustanovení ZoFA obsahují procení normy?
- V čem se tyto normy liší od úpravy ve správním řádu
- Pokud správní řád obsahuje v určité věci jinou úpravu, než jakou uvádí zákon o FA, který předpis se použije?
Konkrétní úkoly:
- Jaké lhůty upravuje zákon o finančním arbitrovi?
- Kdo a jakým způsobem může zahájit řízení?
- Jakým způsobem a kým jsou obstarávány podklady k zajištění průběhu a účelu řízení (pro rozhodnutí)?
- Kdo nese náklady řízení?
- Jak se nazývá rozhodnutí finančního arbitra a jaké má náležitosti?
- Jak se lze proti rozhodnutí finančního arbitra bránit - jsou přípustné nějaké opravné prostředky?
- Lze pravomocné rozhodnutí finančního arbitra napadnout žalobou u soudu? pokud ano, za jakých podmínek a podle jakého zákona?
Pro rozšíření výkladu, příp. pro studenty, kteří nemají základy k FA, lze využít i záznam z výuky k FA z časů on-line výuky v IS z ledna 2021:
Ad 2.
Soudní přezkum
- Přezkum rozhodnutí vydaných orgány Finanční správy ČR, Celní správy ČR a jiných správních orgánů, pokud nejde o rozhodnutí soukromoprávního sporu, se řídí SŘS a je vysvětlen v této prezentaci:
- Přezkum meritorních rozhodnutí finančního arbitra se řídí V. částí OSŘ. Pozor: Meritorní rozhodnutí finančního arbitra (tedy rozhodnutí ve věci) tedy nespadá do správního soudnictví! Správní soud může rozhodovat toliko spor o týkající se pořádkové pokuty, kterou finanční arbitr uloží instituci podle § 23 zákona o finančním arbitrovi.
Týden 11 - rektorské volno
Týden 12 - Organizace zkoušky
Tématem posledního výukového týdne je detailní seznámení se strukturou zkoušky z hlediska rozsahu, typu otázek, podoby a nastavení v IS.
Test z předmětu BVV02Zk Finanční právo procesní se skládá z 20 otázek, které jsou rozděleny do tří bloků:
- Nejprve bude stručně popsán daňový případ a k němu 8-10 otázek.
- Následovat bude mix 8-10 otázek typu ano/ne.
- Nakonec budou dvě otázky odpovídací/k doplnění.
Každý blok se ukáže v IS na samostatné straně a po zodpovězení a odkliknutí se již mezi stranami nelze vracet.
Pro úspěšné absolvování ostrého testu je nutné zvládnout test alespoň na
60 %.
V posledním výukovém dni 18. 5. 2023 máte možnost test napsat a na konci testu se kliknutím rozhodnout, zda pro vás půjde o
- test cvičný, tedy bez ohledu na výsledek vám nebude zapsána žádná známka a vy se takto pouze seznámíte se strukturou zkoušky), nebo
- ostrý test, tedy bez ohledu na výsledek vám bude test opraven a hodnocen. Známku dosaženou na základě písemky budete mít zapsánu v IS. V
poznámkovém bloku naleznete informaci, pokud se dle bodů bude jednat o výsledek
na hranici dvou hodnocení, pak máte možnost (nikoliv povinnost) zlepšení známky
ústní částí v náhradním termínu.
Volbu provedete v poslední otázce. Ostré testy opravíme s kolegou Neckářem dne 19. 5. 2023.
Mimo 18. 5. 2023 budou vypsány ještě další termíny v rámci zkouškového období.
Kromě cvičného testu máte možnost položit vyučujícím dotazy prostřednictvím chatu v MS Teams kdykoliv během 18. 5 2023. Dotazy budou podle jejich počtu zodpovězeny v pátek 19. 5. 2023, při větším nožství pak v následujícím týdnu.