Správní právo I
-
Správní právo I
-
Nyní studovatObecné informace
-
Nyní studovatPřednášky
-
1. přednáška – 29. 9. 2016 (prof. Průcha)
-
2. přednáška – 6. 10. 2016 (doc. Havlan)
-
3. přednáška – 13. 10. 2016 (prof. Průcha)
-
4. přednáška – 20. 10. 2016 (JUDr. Sedláček)
-
5. přednáška – 27. 10. 2016 (doc. Skulová)
-
6. přednáška – 3. 11. 2016 (prof. Průcha)
-
7. přednáška – 10. 11. 2016 (prof. Průcha)
-
8. přednáška – 17. 11. 2016 (státní svátek - výuka odpadá)
-
9. přednáška – 24. 11. 2016 (doc. Havlan)
-
10. přednáška – 1. 12. 2016 (JUDr. Sedláček)
-
11. přednáška – 8. 12. 2016 (JUDr. Smutná)
-
12. přednáška – 15. 12. 2016 (doc. Havlan)
-
13. přednáška – 22. 12. 2016 (doc. Skulová)
-
-
Nyní studovatSemináře
-
Obecné informace
-
Seminární skupiny dr. Kolmana
-
Seminární skupiny dr. Jurníkové
-
I. seminář - Úvod do studia (4. 10. 2016)
-
II. seminář - Záruky zákonnosti (18. 10. 2016)
-
III. seminář - Správněprávní odpovědnost (1. 11. 2016)
-
IV. seminář - Svobodný přístup k informacím a ochrana osobních údajů (15. 11. 2016)
-
V. seminář - Realizace veřejné správy (29. 11. 2016)
-
VI. seminář - Zápočtový seminář (13. 12. 2016)
-
-
Seminární skupiny dr. Sedláčka
-
Seminární skupiny doc. Havlana
-
Skupiny ISP (sem. skupina 25, 26, 27)
-
-
Nyní studovatStudijní texty
-
1. Záruky zákonnosti – pojem, systém
-
Pojem
-
Právo na informace ve veřejné správě
-
Zrušení, změna, sistace vadných správních aktů a jiných opatření ve veřejné správě
-
Uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností/Správněprávní odpovědnost
-
Odpovědnost státu a územních samosprávných celků za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem orgánů veřejné správy
-
Přímé donucení
-
-
Literatura
-
Pracovní složka
-
-
2. Kontrola ve veřejné správě – pojem, členění, systém
-
3. Kontrola v režimu tzv. kontrolního řádu – pojem a charakteristika. + Kontrola prostřednictvím vyřizování stížností a peticí – pojem a charakteristika
-
4. Soudní kontrola veřejné správy – pojem, systém
-
5. Kontrola prostřednictvím institutu Veřejného ochránce práv – pojem a charakteristika
-
6. Přístup k informacím ve veřejné správě – pojem a charakteristika
-
7. Ochrana osobních údajů – pojem a charakteristika
-
Studijní text
-
Pojem a charakteristika
-
Působnost zákona o ochraně osobních údajů
-
Zákonná definice pojmu „osobní údaj“, „subjekt údajů“ a „správce“
-
Principy, na nichž je ochrana osobních údajů vystavěna (práva a povinnosti při zpracovávání osobních údajů)
-
Úřad pro ochranu osobních údajů
-
Střet ochrany osobních údajů s právem na informace
-
-
Literatura
-
Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
8. Odpovědnost za porušení norem správního práva a zejména správněprávní odpovědnost – pojem, systém
-
Studijní text
-
Literatura
-
Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
9. Správněprávní odpovědnost za přestupky – pojem a charakteristika
-
10. Správněprávní odpovědnost za jiné správní delikty – systém a charakteristika
-
11. Odpovědnost za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem – pojem, systém, charakteristika, vč. systému regresních úhrad v režimu odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
-
12. Realizace činnosti veřejné správy – pojem, charakteristika, systém
-
13. Správní normotvorba – pojem a základní východiska
-
14. Právní předpisy vlády a orgánů státní správy vč. dozoru – pojem a charakteristika + Právní předpisy obcí a krajů, vč. dozoru – pojem a charakteristika
-
Obecně k normativním správním aktům
-
Právní předpisy vlády a orgánů státní správy
-
Nařízení vlády
-
Vyhlášky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
-
-
Právní předpisy obcí a krajů
-
Procesní předpisy
-
Literatura
-
Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
15. Diskreční pravomoc – pojem a charakteristika, vč. pojmu správní uvážení a otázky
-
-
Povinný subjekt
Zákon o svobodném přístupu k informacím rozeznává dva druhy subjektů povinných poskytovat informace, a to subjekty s úplnou informační povinností, tedy s povinností poskytnout všechny informace, se kterými disponují, a dále subjekty s částečnou informační povinností.
Subjekty s plnou informační povinností jsou státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce. Jak vyplývá z rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 3. 12. 2002, sp. zn. 44 Ca 179/2002, úplná informační povinnost s sebou nese povinnost poskytnout nejen informace, které mají k dispozic, ale též informace, které by k dispozici mít měly; [p]okud úřad zjistí, že nemá informaci, kterou podle svých povinností stanovených právními předpisy má mít, je povinen ji okamžitě doplnit a poskytnout....
Pod pojmem státní orgány přitom nespadají jen orgány vykonávající veřejnou správu, ale všechny orgány moci zákonodárné, výkonné a soudní; též Veřejný ochránce práv (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 2. 2008, sp. zn. 2 As 58/2007).
Veřejnou instituci zákon nedefinuje, vycházet však lze z kriterií stanovených Ústavním soudem v jeho nálezu ze dne 24. 1. 2007, sp. zn. I. ÚS 260/06, dle něhož mezi relevantní hlediska pro určení, zda se jedná o instituci veřejnou či soukromou, patří a) způsob vzniku (zániku) instituce (z pohledu přítomnosti či nepřítomnosti soukromoprávního úkonu), ale rovněž b) hledisko osoby zřizovatele (z pohledu toho, zda je zřizovatelem instituce jako takové stát či nikoli; pokud ano, jedná se o znak vlastní veřejné instituci), c) subjekt vytvářející jednotlivé orgány instituce (z toho pohledu, zda dochází ke kreaci orgánů státem či nikoli; jestliže ano, jde o charakteristický rys pro veřejnou instituci), d) existence či neexistence státního dohledu nad činností instituce (existence státního dohledu je přitom typická pro veřejnou instituci) a e) veřejný nebo soukromý účel instituce (veřejný účel je typickým znakem veřejné instituce). Prostřednictvím těchto kritérií je pak nutno zkoumanou instituci posuzovat a podle výsledku dojít k závěru o její veřejné či soukromé povaze.
K informační povinnosti obchodní společnosti založené územním samosprávným celkem lze pak dále odkázat na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 5. 2008, sp. zn. 8 As 57/2006, v němž Nejvyšší správní soud uvedl:„U akciové společnosti založené územním samosprávným celkem, jejíž orgány jsou vytvářeny tímto územním samosprávným celkem jako jediným akcionářem společnosti, který zároveň zákonem stanovenými prostředky vykonává dohled nad činností akciové společnosti plnící veřejný účel (provozování fotbalu v dané obci), převažují znaky svědčící o její veřejné povaze, a jedná se tedy o veřejnou instituci ve smyslu § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.“
Subjekty s částečnou informační povinností jsou jiné subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v určité oblasti veřejné správy; tyto subjekty jsou povinny poskytovat informace pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti. Příkladem takového subjektu je například stříž přírody dle § 81 zákona o ochraně přírody a krajiny.
Subjekty s plnou informační povinností jsou státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce. Jak vyplývá z rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 3. 12. 2002, sp. zn. 44 Ca 179/2002, úplná informační povinnost s sebou nese povinnost poskytnout nejen informace, které mají k dispozic, ale též informace, které by k dispozici mít měly; [p]okud úřad zjistí, že nemá informaci, kterou podle svých povinností stanovených právními předpisy má mít, je povinen ji okamžitě doplnit a poskytnout....
Pod pojmem státní orgány přitom nespadají jen orgány vykonávající veřejnou správu, ale všechny orgány moci zákonodárné, výkonné a soudní; též Veřejný ochránce práv (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 2. 2008, sp. zn. 2 As 58/2007).
Veřejnou instituci zákon nedefinuje, vycházet však lze z kriterií stanovených Ústavním soudem v jeho nálezu ze dne 24. 1. 2007, sp. zn. I. ÚS 260/06, dle něhož mezi relevantní hlediska pro určení, zda se jedná o instituci veřejnou či soukromou, patří a) způsob vzniku (zániku) instituce (z pohledu přítomnosti či nepřítomnosti soukromoprávního úkonu), ale rovněž b) hledisko osoby zřizovatele (z pohledu toho, zda je zřizovatelem instituce jako takové stát či nikoli; pokud ano, jedná se o znak vlastní veřejné instituci), c) subjekt vytvářející jednotlivé orgány instituce (z toho pohledu, zda dochází ke kreaci orgánů státem či nikoli; jestliže ano, jde o charakteristický rys pro veřejnou instituci), d) existence či neexistence státního dohledu nad činností instituce (existence státního dohledu je přitom typická pro veřejnou instituci) a e) veřejný nebo soukromý účel instituce (veřejný účel je typickým znakem veřejné instituce). Prostřednictvím těchto kritérií je pak nutno zkoumanou instituci posuzovat a podle výsledku dojít k závěru o její veřejné či soukromé povaze.
K informační povinnosti obchodní společnosti založené územním samosprávným celkem lze pak dále odkázat na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 5. 2008, sp. zn. 8 As 57/2006, v němž Nejvyšší správní soud uvedl:„U akciové společnosti založené územním samosprávným celkem, jejíž orgány jsou vytvářeny tímto územním samosprávným celkem jako jediným akcionářem společnosti, který zároveň zákonem stanovenými prostředky vykonává dohled nad činností akciové společnosti plnící veřejný účel (provozování fotbalu v dané obci), převažují znaky svědčící o její veřejné povaze, a jedná se tedy o veřejnou instituci ve smyslu § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.“
Subjekty s částečnou informační povinností jsou jiné subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v určité oblasti veřejné správy; tyto subjekty jsou povinny poskytovat informace pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti. Příkladem takového subjektu je například stříž přírody dle § 81 zákona o ochraně přírody a krajiny.
-
Správní právo I
-
Nyní studovatObecné informace
-
Nyní studovatPřednášky
-
1. přednáška – 29. 9. 2016 (prof. Průcha)
-
2. přednáška – 6. 10. 2016 (doc. Havlan)
-
3. přednáška – 13. 10. 2016 (prof. Průcha)
-
4. přednáška – 20. 10. 2016 (JUDr. Sedláček)
-
5. přednáška – 27. 10. 2016 (doc. Skulová)
-
6. přednáška – 3. 11. 2016 (prof. Průcha)
-
7. přednáška – 10. 11. 2016 (prof. Průcha)
-
8. přednáška – 17. 11. 2016 (státní svátek - výuka odpadá)
-
9. přednáška – 24. 11. 2016 (doc. Havlan)
-
10. přednáška – 1. 12. 2016 (JUDr. Sedláček)
-
11. přednáška – 8. 12. 2016 (JUDr. Smutná)
-
12. přednáška – 15. 12. 2016 (doc. Havlan)
-
13. přednáška – 22. 12. 2016 (doc. Skulová)
-
-
Nyní studovatSemináře
-
Obecné informace
-
Seminární skupiny dr. Kolmana
-
Seminární skupiny dr. Jurníkové
-
I. seminář - Úvod do studia (4. 10. 2016)
-
II. seminář - Záruky zákonnosti (18. 10. 2016)
-
III. seminář - Správněprávní odpovědnost (1. 11. 2016)
-
IV. seminář - Svobodný přístup k informacím a ochrana osobních údajů (15. 11. 2016)
-
V. seminář - Realizace veřejné správy (29. 11. 2016)
-
VI. seminář - Zápočtový seminář (13. 12. 2016)
-
-
Seminární skupiny dr. Sedláčka
-
Seminární skupiny doc. Havlana
-
Skupiny ISP (sem. skupina 25, 26, 27)
-
-
Nyní studovatStudijní texty
-
1. Záruky zákonnosti – pojem, systém
-
Pojem
-
Právo na informace ve veřejné správě
-
Zrušení, změna, sistace vadných správních aktů a jiných opatření ve veřejné správě
-
Uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností/Správněprávní odpovědnost
-
Odpovědnost státu a územních samosprávných celků za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem orgánů veřejné správy
-
Přímé donucení
-
-
Literatura
-
Pracovní složka
-
-
2. Kontrola ve veřejné správě – pojem, členění, systém
-
3. Kontrola v režimu tzv. kontrolního řádu – pojem a charakteristika. + Kontrola prostřednictvím vyřizování stížností a peticí – pojem a charakteristika
-
4. Soudní kontrola veřejné správy – pojem, systém
-
5. Kontrola prostřednictvím institutu Veřejného ochránce práv – pojem a charakteristika
-
6. Přístup k informacím ve veřejné správě – pojem a charakteristika
-
7. Ochrana osobních údajů – pojem a charakteristika
-
Studijní text
-
Pojem a charakteristika
-
Působnost zákona o ochraně osobních údajů
-
Zákonná definice pojmu „osobní údaj“, „subjekt údajů“ a „správce“
-
Principy, na nichž je ochrana osobních údajů vystavěna (práva a povinnosti při zpracovávání osobních údajů)
-
Úřad pro ochranu osobních údajů
-
Střet ochrany osobních údajů s právem na informace
-
-
Literatura
-
Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
8. Odpovědnost za porušení norem správního práva a zejména správněprávní odpovědnost – pojem, systém
-
Studijní text
-
Literatura
-
Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
9. Správněprávní odpovědnost za přestupky – pojem a charakteristika
-
10. Správněprávní odpovědnost za jiné správní delikty – systém a charakteristika
-
11. Odpovědnost za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem – pojem, systém, charakteristika, vč. systému regresních úhrad v režimu odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
-
12. Realizace činnosti veřejné správy – pojem, charakteristika, systém
-
13. Správní normotvorba – pojem a základní východiska
-
14. Právní předpisy vlády a orgánů státní správy vč. dozoru – pojem a charakteristika + Právní předpisy obcí a krajů, vč. dozoru – pojem a charakteristika
-
Obecně k normativním správním aktům
-
Právní předpisy vlády a orgánů státní správy
-
Nařízení vlády
-
Vyhlášky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
-
-
Právní předpisy obcí a krajů
-
Procesní předpisy
-
Literatura
-
Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
15. Diskreční pravomoc – pojem a charakteristika, vč. pojmu správní uvážení a otázky
-
-