V této části kurzu se dozvíte:
- Jak probíhá řízení proti členskému státu,
který porušil povinnost stanovenou unijním právem.
- Co je to oficiální výstražný dopis, kdo jej komu zasílá, co takový dopis obsahuje a jaký je jeho účel.
- Co je to odůvodněné stanovisko, kdy a kým je vydáváno, co obsahuje a jaký účel plní.
Doporučený studijní text:
Nastudujte si v učebnici Úvod do mezinárodního a evropského práva stranu 88 - 94.
Důležité pojmy :
Vynucování unijního práva
Řízení proti členskému státu,
který porušil povinnost stanovenou unijním právem
Řízení před
Komisí v rámci její kontrolní pravomoci
V
článcích 258 - 260 obsahuje Smlouva o fungování Evropské unie (dále také jen "SFEU" účinný
mechanismus vynucování unijního práva. Porušování povinností členských států je
postihováno Evropskou komisí (dále také jen "Komise") a Soudním dvorem (dále také jen "SD").
V praxi
je nejčasnějším porušováním povinnosti členského státu netranspozice směrnic
nebo opomenutí notifikace o transpozici směrnice (cca tři čtvrtiny žalob na
porušení práva). Může jít o transpozici, resp. implementaci a) opožděnou b) vadnou
(např. neúplnou) nebo c) vůbec
neprovedenou.
Tato
žaloba slouží také, v případě potřeby, k interpretaci ustanovení sporné
směrnice a tím i ke stanovení přesného obsahu porušené povinnosti.
Členským
státem se rozumí kterýkoli jeho orgán. Není tak rozhodující, zda unijní právo
poruší parlament, vláda nebo soudy či decentralizovaný orgán veřejné správy. Za
chování státu je dokonce považováno i chování nestátní instituce státem
kontrolované.
Není
rozhodující, co je důvodem porušení práva. Neuznává se argument vyšší moci
(např. nefungování státní správy z důvodu stávky nebo nedostatku
kvalifikovaných zaměstnanců), ani argument, že jinému členskému státu podobné
porušení prošlo.
Komise v
rámci své kontrolní pravomoci sleduje velmi pozorně plnění povinností členských
států. O porušení (či domnělém porušení) unijního práva ze strany členského
státu se dozvídá z těchto zdrojů:
a)
stížnosti Komisi ze strany jednotlivců, které jsou hlavním zdrojem informací
(tento zdroj se označuje písmenem P),
b)
vlastní zdroje (označovány písmenem B), kam patří
-
sledování implementace směrnic na základě povinných notifikací členských států,
-
sledování tisku publikovaného v členských státech,
-
sledování národních soudních řízení a judikatury,
-
vyhodnocování řízení o předběžných otázkách.
V rámci
zjišťování skutkového stavu odborné útvary Komise korespondují s orgány
členského státu za účelem vyjasnění problému. Tato fáze, která je neoficiální a
neveřejná, trvá zpravidla přibližně několik měsíců a jejím účelem je eliminovat
nejasnosti, což může vést ke konstatování, že k porušení práva nedošlo nebo že
náprava bude zcela jistě sjednána v dohledné době. Nejde zde ještě o správní
řízení ve vlastním slova smyslu, nýbrž o jeho přípravu. V případě zcela
zjevného a vážného porušení je však možno tuto předběžnou fázi vynechat.
Komise
zahajuje řízení podle čl. 258 výhradně ex offo, tedy z vlastní iniciativy.
Řízení je zahájeno zasláním oficiálního výstražného dopisu
členskému státu. Komise v něm identifikuje domnělé porušení a stanoví členskému
státu lhůtu pro odpověď (zpravidla 2 měsíce). Zároveň se provádí zápis do
rejstříku konstatovaných porušení unijního práva, který vede Komise. O zaslání
výstražného dopisu rozhoduje celá Komise a zároveň k tomu zmocňuje příslušného
komisaře. Dopis a odpověď na něj, pokud dojde ve stanovené lhůtě, jsou
podstatnou náležitostí řízení, bez níž nelze toto řízení uzavřít.
Výstražný
dopis je zakončen tímto textem: „Podle
čl. 258 SFEU Komise žádá vládu ČR, aby ji laskavě sdělila své připomínky v této
věci, a to ve lhůtě 2 měsíců od doručení tohoto dopisu. Komise si vyhrazuje
právo po posouzení těchto připomínek vydat odůvodněné stanovisko podle čl. 258
SFEU. Vyhrazuje si rovněž právo vydat toto stanovisko v případě, kdy uvedené
připomínky ve stanovené lhůtě neobdrží.“
Připomínky
členského státu mohou spočívat v následujícím:
-
odůvodnění svého stanoviska, včetně popření, že právo je porušováno,
- pokus
přesvědčit Komisi o oprávněnosti svého chování (např. odkazem na nutnost
ochrany životního prostředí),
-
sdělení, že náprava bude neprodleně sjednána (např. že návrh odpovídajícího
zákona je již projednáván parlamentem),
-
sdělení, že dělá vše proto, aby náprava byla sjednána co nejdříve.
Nespokojí-li
se Komise s připomínkami členského státu, vydává odůvodněné stanovisko. To
sice není rozhodnutím, ale plní stejnou funkci.
Podstatné
náležitosti odůvodněného stanoviska:
-
dostatečné odůvodnění, tj. skutkové a právní argumenty ukazující na porušení
práva,
-
uvedení opatření, která Komise považuje za nutné pro ukončení protiprávního
stavu,
- lhůta
pro sjednání nápravy (zpravidla 2 měsíce).
Odůvodněné
stanovisko není právně závazné. Jeho faktická závaznost je však nade vší
pochybnost, neboť při jeho nerespektování může následovat žaloba Komise k ESD.
Odůvodněné
stanovisko je zakončeno tímto textem: „...
Proto Komise poté, co požádala dopisem ... vládu ČR o připomínky, vydává toto
odůvodněné stanovisko podle čl. 258 odst. 1 SFEU uvádějící, že ČR nesplnila své povinnosti
uložené ... Podle čl. 258 odst. 2 uvedené smlouvy Komise vyzývá ČR, aby přijala
opatření požadovaná tímto stanoviskem, a to do dvou měsíců od jeho notifikace.“
Téměř
70% porušení práva ze strany členských států se vyřídí v rámci tohoto správního
řízení před Komisí.
b) Fáze soudního
řízení (před Soudním dvorem)
Iniciativa
zde náleží Komisi, která sama rozhoduje o tom, zda a kdy zahájí řízení, tedy podá žalobu k SD na stát, který
nerespektuje odůvodněné stanovisko. Komise není povinna podat žalobu k SD, i
když jsou všechny podmínky pro její podání splněny. Vyplývá to z textu čl. 258,
který obsahuje slovo „může“. To ukazuje na nejširší prostor pro uvážení Komise,
která se řídí zpravidla závažností a délkou porušení, jakož i pravděpodobným
vývojem (nemá smysl zatěžovat SD žalobou, když členský stát zjevně protiprávní
chování ukončuje, např. přijímá chybějící zákon).
Tato
fáze nenastává, pokud se členský stát včas podrobí odůvodněnému stanovisku.
Žaloba podaná Komisí k SD by v takovém případě byla neodůvodněná.
SD
rozhoduje rozsudkem, který je závazný. Návrhu Komise buď vyhoví zcela nebo
zčásti, případně ho zamítne. Rozsudek má ovšem deklaratorní povahu v tom
smyslu, že pouze autoritativně stanoví, zda, případně jak bylo právo porušeno.
Nestanoví žádnou další lhůtu ke splnění porušené povinnosti. (Praktický příklad
rozsudku viz dále.)
c) Postih státu,
který nerespektuje rozhodnutí SD (čl. 260 SFEU)
Rozhodnutí
SD je deklaratorní, tedy pouze konstatuje, zda došlo či nedošlo k porušení
práva. Má však obligatorní povahu, tedy zakládá povinnost členského státu, aby
bylo respektováno, i když k tomu nestanoví žádnou lhůtu.
Pokud se
členský stát nepodrobí rozsudku SD, následuje tento postup:
- Komise
vyhodnotí chování příslušného státu. Dojde-li k závěru, že nepřijal opatření k
respektování rozsudku, vydá další odůvodněné stanovisko, v němž
uvede, v čem konkrétně se členský stát rozsudku nepodrobil (tj. co nadále
porušuje). Stanoví rovněž lhůtu ke sjednání nápravy.
-
Nerespektuje-li členský stát toto stanovisko, může Komise podat novou žalobu k SD, tentokrát s
návrhem pokuty.
- Pokud
SD uzná, že členský stát se nepodrobil jeho dřívějšímu rozsudku, může mu uložit pokutu, a to novým
rozsudkem.
Spočívá-li
protiprávní chování státu v tom, že včas netransponoval směrnici nebo že
Komisi transpozici neoznámil, může Komise Soudnímu dvoru navrhnout pokutu již
v první žalobě. Tím se celá procedura podstatně urychluje.
Sankci
ve formě pokuty navrhuje vždy Komise. Formy pokuty jsou dvě:
-
jednorázová pokuta (paušální částka),
-
periodická pokuta (penále) ukládaná ve stanovených intervalech do doby, než se
stát rozsudku podrobí,
-
kombinace obou.
Komise
vypočítává a navrhuje výši pokuty podle kritérií, která si sama interně
stanovila. Jsou to: závažnost porušení, doba jeho trvání a odstrašující účinek
(s ohledem na finanční možnosti postiženého státu). Periodická pokuta (penále)
se počítá ze základu 500 EUR denně vynásobeného příslušnými koeficienty. Např.
pro Francii činí rozmezí denní pokuty takto vypočítané 10.550 - 633.000 EUR.
První
případy, kdy již byla pokuta aplikována, se vyznačovaly relativní mírností
Komise, která čekala na plnění rozsudku ESD i několik let.
1.
Komise v. Řecko (Chania II - skládka odpadků na Krétě - C-387/97) - Komise
navrhla 24.000 EUR denně, ESD snížil na 20.000. Pokuta ve formě penále se
vybírá ode dne vyhlášení rozsudku do jeho splnění, v tomto případě to bylo od
června 2000 do března 2001. Celková výše zaplacené pokuty činila 5,400.000 EUR
(!).
2.
Komise v. Španělsko (čistota mořské vody v rekreačních střediscích - C-278/01)
- ESD uložil pokutu (penále) ve výši 624.150 EUR ročně za každé procento
znečištěných vod s tím, že v době vydání posuzování skutkového stavu bylo
znečištěno 20% vod (tj. celkem 12.483.000 EUR ročně). Vzhledem k povaze věci je
zde stanoven interval roční.
3.
Komise v. Francie (nerespektování pravidel o ochraně ryb - C-304/02, rozsudek z
12. července 2005). ESD uložil jednorázovou pokutu ve výši 20 miliónů EUR a k
tomu periodickou pokutu (penále) 58 miliónů EUR za každých 6 měsíců
nerespektování původního rozsudku.
4.
Komise v. Francie (nesprávné provedení směrnice č. 85/374/EHS o odpovědnosti za
výrobek - C-177/04). Francii bylo uloženo penále v denní výši 31.650 EUR.
Poté
Komise přitvrdila a podává druhou žalobu již cca 3 roky po vydání
nerespektovaného prvního rozsudku. Rovněž počet případů uložených pokut roste.
Další příklady uložených pokut:
C-70/06 - Portugalsko - penále 19.392/denně
C-79/06 - Francie - penále 168.800/denně
C-121/07 - Francie -
paušál 10.000.000
C-568/07 - Řecko -
paušál 1.000.000
C-109/08 - Řecko -
paušál 3.000.000 + penále 31.536/denně
Částky jsou uvedeny
v EUR. Denní pokuta (penále) se vždy ukládá ode dne vydání rozsudku o pokutě,
nikoli od data prvního rozsudku, který nebyl respektován.
Komentář k rozhodnutí č. 3
(Komise v. Francie, kde byly uloženy zároveň oba typy pokuty):
a) ESD
uložil kromě penále (periodická pokuta) zároveň i zaplacení paušální částky,
což je s ohledem na ustanovení čl. 228 Smlouvy ES (čl. 260 SFEU) problematické
(je zde použita spojka „nebo“),
b)
paušální částka nebyla obsažena v návrhu Komise, a tedy rozsudek jde nad rámec
návrhu.
- Datem
rozhodným pro posouzení, zda porušení práva trvá, je uplynutí lhůty stanovené v druhém odůvodněném stanovisku Komise.
Navíc z rozhodnutí ESD ve věci Komise v. Itálie (C-119/04) vyplývá, že uložení
penále není odůvodněné, pokud k datu
posouzení skutkových okolností Soudním dvorem již porušení práva
nepřetrvává. Za stejných okolností ale může být uložena paušální pokuta se
sankční funkcí.
- Podle
SD je smyslem penále co nejrychleji přimět členský stát, aby s porušováním
práva přestal, zatímco paušální částka je vyjádřením důsledků - dopadů na
soukromé a veřejné zájmy a má rovněž zohlednit dlouhodobost porušení.
- Ani v
jednom případě nejde o paušalizovanou náhradu škody, ale o ekonomický nátlak na
členský stát, aby přestal porušovat právo, resp. o odstrašující účinek.
SD
pochopitelně může také návrhu Komise nevyhovět a navrženou pokutu vůbec
neuložit, jak se stalo v rozhodnutí C-119/04 Komise v. Itálie. Není ovšem
pochyb o tom, že SD nemůže rozhodovat bez návrhu Komise, tj. nemůže uložit
jakoukoli pokutu ex offo (tj. z vlastní iniciativy).
Doba mezi porušením práva a uložením
pokuty - důležitý časový faktor
Mezi
porušením práva, resp. prvním odůvodněným stanoviskem Komise a druhým rozsudkem
ESD o pokutě je několikaleté časové období, kdy členský stát stále ještě může s
porušováním přestat a vyhnout se tak alespoň penále (periodické pokutě):
Řecko (C-387/97): Porušování práva trvá od vstupu
Řecka do EHS, první odůvodněné stanovisko Komise je z 5.3.1990. První žaloba
podána 28.1.1991, první rozhodnutí ESD 7.4.1992 (C-45/91). Druhé odůvodněné
stanovisko Komise bylo vydáno v srpnu 1996, druhá žaloba podána v listopadu
následujícího roku. Druhý rozsudek o pokutě vydán 4.7.2000. Doba mezi prvním
odůvodněným stanoviskem Komise a rozsudkem o penále činí 10 let.
Španělsko (C-278/01): Nedodržování parametrů čistoty
vod od vstupu do EHS v r. 1986, první odůvodněné stanovisko Komise 27.11.1990,
první žaloba 22.3.1996, rozsudek ESD 12.2.1998, odůvodněné stanovisko Komise
podruhé 24.1.2000, druhý rozsudek 25.11.2003. Mezi prvním odůvodněným
stanoviskem Komise a rozsudkem stanovícím penále je tak 13 let.
Francie (C-304/02): Porušování práva od r. 1984,
první odůvodněné stanovisko Komise 1987, první žaloba 1988, první rozsudek
11.6.1991, druhé odůvodněné stanovisko Komise 17.4.1996, doplňující odůvodněné
stanovisko 6.6.2000, druhý rozsudek 12.7.2005. Mezi prvním odůvodněným
stanoviskem Komise a uložením penále je tak období 18 let. Tato doba je dána specifiky případu a zejména mimořádně
náročným zjišťováním skutkového stavu ze strany Komise.
Jak je
vidět, celé řízení od zjištění porušení práva po uložení pokuty bylo velmi
zdlouhavé – trvalo někdy i více než 10 let. Smysl donucovacího opatření se pak
ztrácel. V poslední době proto Komise řízení velmi urychlila. Kromě toho,
že v některých případech může navrhnout Soudnímu dvoru uložení pokuty již
v první žalobě, mezi jednotlivými stadii jsou minimální mezery.
Nejrychleji postupovala Komise zatím v případě opožděné
transpozice směrnice č. 2014/67 o
prosazování směrnice o vysílání pracovníků ze strany Chorvatska. Transpoziční lhůta uplynula 18. července 2016,
již v únoru 2017 Komise vydala odůvodněné stanovisko a pět měsíců poté
podává žalobu opět s návrhem na uložení pokuty – celkem tedy pouhých 12
měsíců od okamžiku porušení práva do podání žaloby s návrhem na pokutu. V minulosti
celý tento postup trval několik let.
2. Řízení proti jednotlivci,
který porušil povinnost stanovenou unijním právem
Jednotlivcem
zde rozumíme podnik, tedy právnickou osobu, nikoli osobu fyzickou. Přímý
sankční postih podniku je možný prakticky jen za porušení pravidel hospodářské
soutěže na unijním jednotném vnitřním trhu (např. uzavření nedovolené kartelové
dohody, nedovolené sloučení podniků, zneužívání dominantního postavení).
Zde opět
kontrolní funkci vykonává Komise. Má-li podezření na porušení, zahájí ex offo
správní řízení proti příslušnému podniku. Nejprve zjistí skutkový stav.
Dojde-li k závěru, že k porušení práva skutečně došlo, ukládá porušiteli
pokutu, která je vždy jednorázová. Ta může dosáhnout až 10% jeho ročního obratu
podle závažnosti a délky porušení.
Postižený
podnik má možnost napadnout takové rozhodnutí žalobou k Tribunálu (býv. Soudu
prvního stupně), který věc znovu posoudí a pokutu potvrdí, zruší nebo sníží.
Proti rozsudku Tribunálu se lze odvolat k Soudnímu dvoru. Tyto možnosti jsou většinou
využity, protože oba soudní orgány jsou méně radikální než Komise a často
uloženou pokutu sníží.
Pokud by
podnik uloženou pokutu odmítl zaplatit, může být vymáhána exekučně
prostřednictvím soudu členského státu příslušnému podle místa sídla obdobně
jako v občanskoprávním řízení (např. srážkou z bankovního účtu podniku).
Další zajímavé odkazy:
Zopakujte si:
-
Jak probíhá řízení proti členskému státu,
který porušil povinnost stanovenou unijním právem?
- Co je to oficiální výstražný dopis, kdo jej komu zasílá, co obsahuje a jaký je jeho účel?
-
Co je to odůvodněné stanovisko, kdy a kým je vydáváno, co obsahuje a jaký účel plní