Mezinárodní a evropské právo pro veřejnou správu

8. Prameny práva EU - zřizovací smlouvy, nařízení, směrnice - vytváření


V této části kurzu se dozvíte: 

  • Jaké existují prameny práva EU
  • Co je primární a sekundární právo EU
  • Jak se primární právo mění
  • Jaké jsou druhy sekundárního práva a jak se přijímá




Doporučený studijní text: 

Nastudujte si v učebnici Úvod do mezinárodního a evropského práva strany 80 - 87.





Důležité pojmy a schémata: 

Charakteristické znaky unijního práva

  1. je to specifický právní systém odlišný od práva mezinárodního i vnitrostátního (členských zemí). V podstatě se unijní právo vydělilo z mezinárodního práva, na kterém je nyní zcela autonomní.
  2. má subordinační charakter podobně jako právo vnitrostátní. Subordinace (podřízenost) dopadá nejen na členské státy, ale i na jednotlivce (avšak jen ve vymezených oblastech, v nichž členské státy dobrovolně přenesly své pravomoci na Evropskou unii).

Systém práva EU

Nabízí se několik hledisek, např.:

  • Strukturální (podle subjektu tvorby):
    • právo primární - tvořené členskými státy
    • právo sekundární - tvořeno orgány EU na základě zmocnění práva primárního
    • mezinárodní smlouvy zavírané EU s nečlenskými státy
    • obecné zásady unijního práva - vznikají zobecňováním existujících pravidel práva, formulaci nacházíme v judikatuře Soudního dvora EU.
  • Vnitřní uspodářání systému (hierarchie):
    • "ústava" Unie - tvoři ji zřizovací smlouvy a další smlouvy je měnící a doplňující,
    • ostatní unijní předpisy - musí být s "ústavou" v souladu.
  • Obsahové hledisko
    • právo institucionální - upravuje organizační strukturu Unie (blíže viz lekce č. 7),
    • právo materiální - reguluje jednotlivé oblasti vlastníích činností Unie (např.  jednotný vnitřní trh, měnová unie, soutěžní právo EU a další).

Primární právo

Prvotní pramen základních pravidel, na kterých EU spočívá. Patří sem A) zřizovací smlouvy = mezinárodní smlouvy sjednané členskými státy, kterými jsou:

  • 1951/1952: Smlouva o zřízení ESUO, platnost skončila v roce 2002
  • 1957/1958: Smlouva o zřízení EHS
  • 1957/1958: Smlouva o zřízení EUROATOMu
  • 1965/1967: Slučovací smlouva (revizní)
  • 1986/1987: Jednotný evropský akt (revizní)
  • 1992/1993: Maastrichtská smlouva o Evropské unii
  • 1997/1999: Amsterdamská smlouva (revizní)
  • 2000/2003: Smlouv az Nice (revizní)
  • 2007/2009: Lisabonská smlouva (revizní)

V současné době je úprava zřizovacích smluv obsažena ve trojici smluv (původní zřizovací smlouvy ve znění revizních smluv):

  1. Smlouva o Evropské unii, odkaz zde,
  2. Smlouva o fungování Evropské unie, odkaz zde, společně jako "Smlouvy", a
  3. Smlouva o EUROATOMu.

Vedle zřizovacích smluv se do primárního práva dále řadí B) smlouvy rozpočtové, C) smlouvy o přístupu nových členů (např. České republiky), a D) Listina základních práv Evropské unie.

Změna primárního práva: jelikož nejsou tyto smlouvy obyčejnými mezinárodními smlouvami, není jejich změna možná pouhým souhlasným projevem vůle smluvních stran, jako tomu je v mezinárodním právu, nýbrž se vyžaduje zvláštní procedura, zahrnující rozhodnutí Rady EU o svolání mezivládní konference. Jen tato konference může přijmout změny, které musí být jednomyslně přijaty všemy členskými státy a následně musí být všemi členskými státy revizní smlouva ratifikována

Pouze v některých stanovených případech předvídají Smlouvy zjednodušenou změnu primárního práva (bez svolání mezivládní konference, při předvídaných změnách ve způsobu hlasování v Radě EU dokonce i bez ratifikace).

Sekundární právo EU

Jde o legislativní a nelegislativní akty přijímané orgány Unie (tedy nikoli členskými státy!) , jež jsou vydávány na základě zřizovacích smluv. Jsou jimi:

  1. nařízení (regulations): závazný akt normativní povahy. Nařízení jsou obecně závazná jak na úrovni EU, tak na úrovni jednotlivých členských států. Pokud není výslovně stanoveno jinak, jsou závazná ve všech členských státech. Mohou přímo zavazovat jak členské státy, tak jejich vnitrostátní subjekty práva (tj. jednotlivce - fyzické a právnické osoby). Pro právo EU je tím, čím je pro vnitrostátní právo zákon. Používají se tam, kde je potřeba vytvořit přímou unijní právní úpravu určité otázky relativně nezávislou na vnitrostátním právu členských států - jde o unifikovanou právní úpravu závaznou pro všechny členské státy a jejich jednotlivce = smyslem je tedy unifikace. Typická např. v oblasti soutěžního práva EU, kde je nutné mít jednotná pravidla.
  2. směrnice (directives): nemá obecnou závaznost ve vztahu k jednotlivcům, oproti nařízením zavazuje jen členské státy . Směrnice typicky předepisuje výsledek, jehož má být dosaženo, členském státu však ponechává, jak tohoto výsledku dosáhne (jakou formu a metodu zvolí). Směrnice vždy obsahuje lhůtu, ve které ji musí členský stát provést (transpnonovat a implementovat) do vnitrostátního práva - tedy zapracovat do vnitrostátních právních předpisů. Smyslem přijímání směrnic je tedy sbližování obsahu vnitrostátních právních předpisů členských států = harmonizace. Oproti nařízení tak nevytváří autonomní unijní úpravu, ale vede k tomu, že vnitrostátní právní předpisy musí zajišťovat určitý standard, který směrnice stanoví.  Typickými oblastmi, v nichž se směrnice uplatňují, je např. ochrana spotřebitele (tj. směrnice stanovuje určité aspekty úpravy na ochranu spotřebitelů, ty však v souladu se směrnicí každý stát stanoví ve svém občanském zákoníku či jiném příslušném vnitrostátním právním předpise). Pokud není směrnice řádně (úplně a správně) a včas transponována do vnitrostátního práva, mohou nastat tyto důsledky: 1) stát porušuje unijní právo a může být postižen (blíže viz lekce č. 10), 2) jednotlivec se může vůči státu neprovedené směrnice dovolat (přímý účinek, z jeho pohledu získává směrnice vlastnost nařízení), 3) vnitrostátní předpis může být potřeba vykládat ve smyslu neprovedené směrnice (nepřímý účinek), 4) odpovědnost státu za škodu, která jednotlivci řádným či včasným neprovedením vznikne.
  3. rozhodnutí (decisions): individuální akt zavazující pouze subjekty, kterým je adresován. Adresátem mohou být členské státy, orgány Unie i jednotlivci. Jde například o rozhodnutí Komise v oblasti ochrany hospodářské soutěže, rozhodnutí Soudního dvora. Vedle toho existují i rozhodnutí s normativním dopadem (které se podobají našim vyhláškám, např. rozhodnutí Rady EU o zřízení Tribunálu v rámci Soudního dvora EU).
  4. doporučení (recommendations): nejsou právně závazná, mají pouze pomocnou roli, jejich nerespektování nelze právně sankcionovat.
  5. stanoviska (opinions): právně nezávazná stejně jako doporučení.

Nějdůležitějšími akty sekundárního práva EU, kterým je v rámci tohoto kurzu potřeba dobře porozumět (a pochopit jejich odlišnosti), jsou nařízení a směrnice.

Použití směrnic a nařízení na jednotlivé vztahy
Vůči jednotlivcům se až na úplné výjimky (přímý účinek v v některých případech řádného a včasného neprovedení směrnice) přímo vztahuje pouze nařízení. Směrnice zavazuje členské státy, které mají povinnost jednotlivé standardy vůči jednotlivcům zprostředkovat svým vnitrostátním právem (který obsahově uvedenou do souladu s příslušnou směrnicí).

Přijímání směrnic a nařízení: legislativní akty jsou přijímány příslušnými orgány Unie v legislativním procesu. Pravomoci orgánů EU k vydávání aktů sekundárního práva jsou obsažena v jednotlivých konkrétních ustanoveních Smlouvy o fungování Evropské unie, kde je vždy specifikována procedura jeho přijetí.

Samotný legislativní postup je dvojího druhu:

  • řádný: návrh předkládá Komise a spolurozhoduje o něm Rada EU a Evropský parlament. Rada EU rozhoduje vždy kvalifikovanou většinou (pro přijetí musí být alespoň 55 % států, které reprezentují alespoň 65 % obyvatel).
  • zvláštní: vždy specifikován v příslušném ustanovení (často se liší tím, že o přijetí rozhoduje např. pouze Rada EU, příp. že se v ní vyžaduje jednomyslnost). Příkladem může být přijímání harmonizačních směrnic ve věci nepřímých daní na základě čl. 113 Smlouvy o fungování EU, kdy na návrh Komise rozhoduje Rada EU sama (tj. bez Evropského parlamentu), a to jednomyslně. Evropský parlament a Hospodářský a sociální výbor jsou pouze konzultovány.

Nelegislativní akty přijímá jen orgán, který je k tomu zmocněn, a to bez legislativní procedury. Příkladem mohou být Komisí přijímané prováděcí předpisy, či nařízení přijatá v přenesené pravomoci (na základě výslovného zmocnění, např. v oblasti hospodářské soutěže)

Obecné zásady unijního práva

Jde o obsahově obecná, tudíž relativně abstraktní, pravidla. Jsou jim základní zásady, které ovládají unijní právo (např. zásada přednosti, zásada přímého účinku, viz další lekce). Tyto zásady dovozuje ve své judikatuře Soudní dvůr EU, a to ze dvou zdrojů: 

  1. zřizovací smlouvy (tedy primární právo EU),
  2. vnitrostátní právní řády členských států (zejména jejich ústavní pravidla).


Další zajímavé odkazy:





Zopakujte si:

  1. Jaký je rozdíl mezi primárním a sekundárním právem EU?
  2. Co tvoří primární právo? Jak se primární právo mění?
  3. Jaké druhy sekundárních právních aktů znáte?
  4. Popište rozdíl mezi nařízeními a směrnicemi. Koho zavazují?
  5. K čemu slouží nařízení a k čemu směrnice?
  6. Popište řádný legislativní postup přijímání legislativních aktů v EU.