Informační vzdělávání pro záchranáře a porodní asistentky

Výsledky nebo interpretace?

Toto cvičení je převzato z publikace: GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. s. 43-44 

Označte, kde se podle vás jedná o popis výsledků a kde o interpretaci:




Řešení:

Celý uvedený příklad je zcela ukázkou výsledků. Znázorněno je, jak pracovat s grafem a uvést k němu komentář, aby se nejednalo o pouhé převedení hodnot z grafu do vět. 

  • Je vhodně zvolený graf - skupinový sloupcový - pro znázornění rozdílu mezi gymnázii a středními odbornými školami a učilišti a také rozdílu mezi jednotlivými předměty.
  • V prvním sloupci popisu jsou uvedeny výsledky statistického testování rozdílů (čísla v závorkách), kdy se již jedná o statisticky složitější úkony, než jsme řešili v předmětu. Obecně ale ve výzkumných článcích dokládají statistické potvrzení závěrů výzkumníka (zde rozdíl v důležitosti předmětů mezi oběma skupinami, kdy t je testovací hodnota a p je pravděpodobnosti statistického rozdílu, kdy - ve zjednodušení - 0,000 je nejlepší možné potvrzení rozdílu).
  • Druhý odstavec již komentuje výsledky, ale na úrovni prostých faktů - co ukazují data, ne jak je hodnottí výzkumník nebo proč se lidí od dostupné literatury. Stále se tedy jedná o výsledky, ne interpretaci.