Pedagogická psychologie - přednášky
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Pedagogická psychologie - přednášky
Info
Období
jaro 2022
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
3
Web
Kapitola obsahuje:
4
Obrázek
1
Studijní materiály
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 14. 2. 2022 do 20. 2. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
3
Obrázek
1
Studijní text
7
Web
Učitel doporučuje studovat od 28. 2. 2022 do 6. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
9
Obrázek
1
Studijní materiály
1
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 7. 3. 2022 do 13. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
1
Obrázek
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 14. 3. 2022 do 20. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
5
Obrázek
1
Studijní text
8
Web
Učitel doporučuje studovat od 21. 3. 2022 do 27. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
2
Obrázek
1
Studijní materiály
1
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 28. 3. 2022 do 3. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
3
Obrázek
1
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 4. 4. 2022 do 10. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
1
Studijní materiály
1
Studijní text
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 11. 4. 2022 do 17. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
1
Studijní text
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 18. 4. 2022 do 24. 4. 2022.



Literatura online

Knihy jsou dostupné v knihovně MU jako e-výpujčka na čtyři hodiny a opakovaně.

Rozšiřující text v angličtině pro zájemce dostupný bez časového omezení:

úvodní setkání

Dobrý den,


vítejte v kurzu Pedagogické psychologie. Předmět má dvě osnovy - jednu pro přednášky, druhou pro rozšiřující materiály a interaktivní osnovu.  Požadavky na ukončení a základní informace o pedagogické psychologii najdete v přiložené prezentaci. Doufáme, že vám online osnova usnadní studium v semestru - přejeme nám všem pevné zdraví a dobré nervy. Jsme tu pro vás. 

Možná si kladete otázku, na co Vám pedagogická psychologie a její poznatky vlastně budou. Dobrá otázka. Nejrychleji Vám na ni odpoví následující myšlenková mapa a více informací najdete v přiložené prezentaci. 


Video na úvod: 

Otázky 

Odpovězte si na následující otázky:

  • Která část videa Vám přišla nejvíc zajímavá? (a v čem)
  • Jakou metaforu používá K. Robinson pro tradiční školství?
  • Jaké výzvy vidí pro školu v současnosti?
  • Která část USA by měla být podle statistik spotřeby tlumících preparátů „zcela šílená“?


K zamyšlení

Jaké výzvy přináší současná školní (výuková) praxe?

Jaký je rozdíl mezi mediální prezentací problémů ve školství a reálnou výukovou praxí (v konkrétní škole)?

Jak má vypadat (školní) výuka v 21. století?

Jakou roli hraje tradice při výběru výukových a výchovných postupů? (volba témat, výukových postupů, 
způsobů hodnocení)?

Proč roste počet rodičů, kteří preferují privátní či alternativní školy a školky?


Zdroje, ze kterých lze čerpat při rozvoji pedagogicko-psychologických dovedností:

Ptát se, diskutovat, rozvíjet své myšlenky můžete na diskuzním fóru zde :

Motivace

Dobrý den,

vítejte v online přednášce na téma motivace. Jedna z nejčastějších otázek, kterou si učitel klade je: "Jak připravit svojí hodinu zábavně a chytře, tak aby moje žáky bavila?" 

Zkusíme si na ní dnes alespoň trochu odpovědět. 

Spousta chytrých psychologů se v průběhu historie pokoušela vymyslet, co nás motivuje. Většinou jejich teorie dělíme do 4 různých proudů. 

•Homeostatické modely  (Cannon, Sternberg, Hull)
•Pobídkové modely (Incentivní) (Atkinson, Young, McClelland)
•Poznávací modely (Kognitivní) (Woodworth)
•Humanistické modely (Maslow, Ryan & Deci)

Více se o nich můžete dozvědět v krátkém videu: 

Sebedeterminační teorie


Aktuálně asi nejznámější a nejpoužívanější teorie motivace je od Ryan a Deci - SDT Sebedeterminační teorie (na středních školách vás pravděpodobně naučili zjednodušené (a velmi osekané) rozdělení na vnější a vnitřní motivaci, které k ní patří). Dle této teorie se motivace u lidí dostaví, pokud máme pocit smysluplnosti naší práce, pocit autonomie (nevykonáváme jen příkazy) a jsme součástí spolupracujícího kolektivu. 


Velmi dobře je posledních 40 let výzkumu v této oblasti popsáno v následujícím videu: 

Terorie předpokládá, že každý člověk má v sobě přirozeně zakódovanou potřebu učit se. Ryan a Deci vycházeli z toho, že jsou lidi motivováni k činnosti, když z ní mají vnitřní potěšení a smysl. Zároveň tvrdí, že vnitřní motivaci je možné vybudovat a udržovat, když jsou splněné tři klíčové lidské potřeby:

Potřeba kompetentnosti vyjadřuje vědo­mí, že člověk může dosáhnout různých cílů (stanovuje si jc sám a/nebojsou mu uloženy zvenku). Při vykonávání potřebných činností má pocit osobní úspěšnosti, zdatnosti. 

Potřeba sounáležitosti souvisí s pocitem bezpečí, jistoty a pocitu uspokojení z mezi­ lidských kontaktů v sociálním prostředí. 

Potřeba autonomie vychází z pocitu, že člověk může sám iniciovat činnost a regulo­vat šiji podle svého. Pro osobnosti autode terminovaně založené sc potřeba autonomie stává obvykle potřebou primární. 

Pokud budou tyto potřeby v sociál­ním kontextu uspokojovány, povede to prav­děpodobně ke zvyšování motivace, výkonu i rozvoje jedince. 



Tipy a triky


Z předcházejícího videa už asi tušíte, jak u žáků zvýšit motivaci, pro jistotu ale uvádíme pár zdrojů s přehlednými nápady:
 

Rozšiřující zdroje, zcela dobrovolné

Pygmalion efekt

Pygmalion efekt (nebo také sebenaplňující proroctví) je proces, kdy pozitivní očekávání vede k pozitivnímu výsledku. Je to fenomén, při kterém ovlivňujeme situaci a lidi tak, že naplní naši původní předpověď.

Jako první tento efekt pojmenovali Rosenthal s Jacobsonem, kteří uskutečnili slavný experiment „Pygmalion in the Classroom“. Žákům na základní škole rozdali testy a vyučujícím řekli, že jde o měření IQ žáků a jejich studijních předpokladů (což bylo vskutku prvotní zaměření IQ testů). Poté náhodně vybrali skupinu žáků s průměrnými výsledky, ale učitelům sdělili, že tito žáci byli vyhodnoceni jako nadprůměrně inteligentní a očekávají u nich brzké zlepšení výsledků. Za nějakou dobu tito žáci opravdu začali dosahovat nadprůměrných výsledků, a to díky tomu, že učitelé k nim přistupovali jinak než k ostatním studentům – věnovali jim více času, vyvolávali je v hodinách a následně je chválili. Zvyšovali tím jejich motivaci a sebedůvěru, což vedlo k lepším výsledkům.

Otázky


K zamyšlení
Když teď máte tyto informace, zkuste si zodpovědět následující otázky:

  • Co děláme v českém školním systému často neefektivně - resp. čím ničíme vnitřní motivaci dětí?
  • Jak byste to vy, budoucí učitelé mohli dělat jinak a lépe? 
  • Jaké překážky vás pravděpodobně čekají a jak je můžete překonávat? 

Diskutovat mezi sebou i s námi můžete na diskuzním fóru předmětu, těšíme se na zajímavé příspěvky.  


Učení

Dobrý den,

vítejte v další online přednášce na pro učitele významné a důležité téma - učení.

Učení je proces, který provází člověka po celý jeho život, a každý z nás s ním spojuje celou řadu emocí.  Učení není pouhým přizpůsobováním se, ale je to aktivní proces, při kterém jedinec získává (osvojuje si, mění, přizpůsobuje,...) něco, co je pro něho nové. Výsledkem učení jsou aktivně vytvářené osobní hypotézy a významy skutečnosti (Petty, 1996).

Ke kterému tvrzení se řadíš (A nebo B)? Aneb který model vyučování je ti bližší?


Tvrzení A

1. Žák student neví (neumí) a do školy přichází, aby se všemu naučil.

2. Učitel ví (umí) a do školy přichází, aby vše naučil toho, kdo nic neví.

3. Inteligence je prázdná nádoba, která se postupně naplňuje kladením poznatků na sebe.

Tvrzení B

1. Žák, student ví a přichází do školy, aby přemýšlel nad svými poznatky, aby je organizoval, prohloubil, obohatil a rozvinul a to ve skupině

2. Učitel zajišťuje, aby každý žák mohl dosáhnout, co nejvyšší možné úrovně (kognitivní, sociální, operační) za účasti a přispění všech

3. Inteligence (abychom se drželi již použitého obrazu), je určitá oblast, která se modifikuje a obohacuje restrukturováním.

modely vyučování

Tvrzení A představuje transmisivní vyučování a tvrzení B představuje konstruktivní model vyučování. 

Požadavky na roli učitele

Pakliže se více kloníte ke konstruktivnímu modelu vyučování, ve kterých je učitel spíše než předkladatelem poznatků svým studentům iniciátorem a facilitátorem procesu učení, tak ve vaší učitelské přípravě budou klesat na významu oborové poznatky a vzrůstat význam vašich kompetencí jako učitelů (komunikační schopnosti, sociální kompetence atd.)



Vybrané teorie učení:


Přehledně vám všechny teorie představíme v prezentaci + na níže uvedených odkazech 

1. Asociativní teorie učení

2. Behaviorální teorie učení 

3. Konstruktivistické teorie učení
Učení jako aktivní konstruktivní proces, spoluřízený těmi, kdo se učí. 
Tyto teorie se projevují praktikováním řady nových přístupů, směrů a postupů:
  • kooperativní vyučování
  • otevřené vyučování
  • projektová metoda
  • kritické myšlení
  • osobnostní a sociální výchova
  • dramatická výchova

4. Teorie sociálního učení 



Rozšiřující zdroje, zcela dobrovolné


Fáze učení - model EUR



1. část EVOKACE: Náš mozek zcela automaticky funguje tak, že při setkání s  novým podnětem si nejdříve vybavuje, co již ví, kde se s tím setkal, čemu je to podobné. (Nejlépe to můžeme pozorovat, když vyjedeme do ciziny, ochutnáváme nové jídlo, děláme novou práci.  Myslíme si: „To je jako…“, „To mi připomíná…“, „S tím jsem se setkal/a…“ Když jde o učení, jde o to vplout, pokud možno samozřejmě a na základě naší předchozí zkušenosti nebo na základě představ, do problému, tématu, dané oblasti.

V této fázi vyzýváme studenty k nejrůznějším formám brainstormingu a chceme po nich, aby byli pozorní vůči tomu, co se jim vybaví, co již v hlavě k tématu mají, nebo aby (je-li otázka nezvyklá a nikdy si ji ještě nepoložili) vyslovili určitou hypotézu.

2. část UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU: Do struktur, které již máme v mysli (chcete-li v mozku) máme zapojit něco nového, rozjitřili je, přeorganizovali, vnímali souvislost starého s novým.  V této fázi po studentech chceme, aby k tomu, co jim předkládáme, přistupovali aktivně, byli v myšlenkové pohotovosti, plně soustředěni na téma. Žádáme je, aby porovnávali to, co již k tématu v hlavě mají, s tím, co se dozvídají nového, připomínáme jim, aby byli pozorní a zapisovali si další otázky, které je při studiu napadají, vybízíme je, aby to, co čtou, jen nepřijímali, ale aby nad tím přemýšleli, hledali aktivně místa, která je zaujala. 

V této fázi máme jako učitelé nad celým procesem poměrně malou kontrolu. Odehrává se v jejich „soukromí“, byť je studentů ve třídě mnoho. Učení probíhá při kritickém myšlení viditelně! Studenti si v této fázi zpravidla dělají vlastní výpisky, poznámky, komentáře, zapisují si další otázky, porovnávají zdroje, sami si je také leckdy vybírají, vybírají si také to, co je pro ně osobně na problému (látce) podstatné. Je důležité, aby proces svého myšlení a učení zaznamenávali. 

3.část:REFLEXE: Odcházejí-li studenti z výuky, aniž by dostali čas na vyhodnocení, co nového si z hodiny k tématu odnášejí, nebo již nedojde k tvorbě produktu, v němž mají použít nové poznatky, těžko říci, co z časově mnohdy náročné činnosti v nich (po lekci) vlastně zůstane. Reflexe, to je jakýsi úklid v hlavě, resumé, co nového jsem se naučil, a často souvisí s cíli, které jsme si jako učitelé vytkli. Je tedy na místě zdůraznit, že bez reflexe lekce nemá závěr a studenti by se mohli právem ptát, proč to vlastně všechno dělali, proč namáhavým procesem učení prošli…

Pro budování demokratického prostředí ve třídě má smysl po reflexi individuální zařadit ještě reflexi skupinovou. Jedině tak se my učitelé i studenti dozvíme, kam jsme se posunuli nejen jako jednotlivci, ale také jako skupina. Pro učitele to může být důležitá zpráva o tom, co zůstalo nezodpovězeno, co vzbudilo kýžený zájem a jak v tématu pokračovat příště, jak poznatky z této lekce zhodnotit v dalším plánování výuky. Reflexe v tomto projektu někdy překračují pouhý myšlenkový rámec a jsou spjaté s praxí, pobízejí studenty k vymýšlení vlastních projektů nebo zapojení do projektů, které již existují, vyžadují od studentů kreativitu i akci. Naštěstí to, co studenti vymyslí, může být nejen práce, ale také zábava [1] 

 

A jaké metody se dají v jednotlivých fázích využít se můžete dozvědět na tomto odkazu:


K zamyšlení

Na čem podle Vás závisí učení?

K nejdůležitjším podmínkám efektivního učení (pomr mezi výsledky uení a vynaloženým asem) patí: 

  • podmínky uení související s uícím se jedincem (spoívající v osobnosti úastníka vzdlávání-motivace, intelektové schopnosti, únava
  • podmínky uení související s osobností pedagoga-lektora, 
  • podmínky uení související s uebním materiálem 
  • podmínky související s procesem učení- prostředí u učení, metody učení, křivka zapomínání



K zamyšlení
  • Kolik času věnujete učení (týdně, denně)?

  • Popište svůj týdenní a denní rytmus učení (pravidelnost, denní dobu apod.)?

  • Způsob učení (např. zpoznámek, učebnice, opakujete si látku nahlas, děláte si

    výpisky, popište vaše osvědčené metody učení atd.)?

  • Co vám při učení dělá největší potíže?

  • Jakým způsobem se vyrovnáváte se zátěží při učení (např. před důležitou zkouškou)?

  • Podle jakých zásad efektivního učení postupujete při osvojování vědomostí a

    dovedností?



V myšlenkové mapě můžeme vidět několik zásad efektivního myšlení:

    Zkuste najít odpovědi na následující otázky:

      Jak dlouhá má být přestávka a co v ní smíte a nesmíte dělat?
      Souvisí nějak hladina cukru s pamětí a soustředěním?
      Které jídlo je energeticky výhodné při učení?
      Jak často si opakovat látku?
      Jak souvisí kouření, kyslík a paměť?
      Jak souvisí pohyb, kyslík a paměť?
      Co dělá napětí s pamětí?


Křivka zapomínání (Ebbinghaus)

K největší ztrátě informací dochází v prvních desítkách minut. Dlouhodobé uchování informací může významně podpořit pravidelné opakování


Jedním z přínosných výzkumů, který přinesl uplynulý rok českému vzdělávání, byla studie Ústavu pedagogických věd Filosofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, která velmi dobře prokázala, že čím více a déle žák na hodině mluví, rozumějte argumentuje k věci, tím lepších výsledků v testu čtenářské gramotnosti následně dosahuje.

Rozhovor s Klárou Šeďovou z Ústavu Pedagogických věd MUNI v DVTV
Způsob, jakým učitel klade otázky, má dopad na to, kolik se toho žáci naučí,

Zdroje:

1.PROČ PRÁVĚ METODY KRITICKÉHO MYŠLENÍ A FÁZE E-U-R? In: Respekt nebolí [online]. [cit. 2020-03-23]. Dostupné z: http://www.respektneboli.eu/pedagogove/archiv-metod/proc-prave-metody-kritickeho-mysleni-a-faze-e-u-r


Hodnocení

Dobrý den,

vítejte v online přednášce na téma hodnocení. Hodnocení se ve školní praxi objevuje neustále a v různých podobách. Můžeme jím žákům velmi pomoci a velmi ublížit. Dnes bychom vám rádi poskytli dostatek materiálu k tomu, abyste se rozhodli, jakým způsobem chcete v budoucnosti své žáky hodnotit vy - co je pro vás to důležité na výchově a vzdělávání ? 

Na konci bychom měli být schopní zodpovědět:

Otázky
  1. Co je předmětem školního hodnocení?
  2. Jaké jsou funkce hodnocení?
  3. Jaké existují typy hodnocení a jaké mají výhody a nevýhody?
  4. Jak já sám/sama chci v budoucnosti přistupovat k hodnocení?  


Základní informace najdete v následující prezentaci: 


Typy hodnocení

Hodnocení, známkování a zpětná vazba (kapitola z knihy Co funguje ve třídě)

Scan_20200315_131019.pdf
PDF ke stažení

Otázky ke článku (ANO nebo NE)

  1. Zpětná vazba by měla představovat víc práce pro jejího příjemce než pro poskytovatele.
  2. Ať už máte k dispozici jakékoli množství času, věnujte dvakrát tolik více plánování výuky než známkování.
  3. V článku je jako účinná zpětná vazba slohové práce představen přístup, kdy učitel nevybírá jednotlivé sešity  a nepíše do nich poznámky, ale vybere jen několik sešitů, které si celá třída čte a analyzují to společně. V další hodině vybere práci jednoho žáka, aby ho ocenil a individualizoval jeho práci a ukázal ji celé třídě. 
  4. Pravidelné cvičné testování je pro učení přínosné. 
  5. K největšímu zlepšení v učení žáků dochází, když učitelé používají hodnocení minutu od minuty a den ode dne jako součást běžné výuky, ne jako součást procesu monitorování

Otázky k článku

  • Jaká musí být dle článku zpětná vazba, aby žáky zajímala a poučili se z ní?
  • Co se v článku míní čtyřčtvrtinovým známkováním?
  • O čem mluví účinek hyperkorekce v souvislosti se testováním?


Funkce hodnocení

Motivační

Nejfrekventovanější a nejvyužívanější funkce hodnocení. Může žáka povzbudit, může být příjemnou pobídkou a motivem k dalším učebním výkonům. Zároveň však může být použito jako potrestání, může žáka odradit od výuky, znechutit mu některý předmět, v horším případě jakoukoliv práci ve škole (Kolář, Šikulová 2005).

Informativní

Prostřednictvím hodnocení předává učitel žákovi i rodičům informaci o tom, jak se žák přiblížil k cílové normě, jaký je jeho výkon v porovnání s ostatními, jaká je kvalita osvojených znalostí a dovedností. Dále poskytuje informace o učebním stylu žáka, o příčinách neúspěchu a kvalitách úspěchu (Kolář, Šikulová 2005).

Výchovná - formativní

Hodnocení by mělo vést k formování pozitivních vlastností a postojů žáka (k odpovědnosti, k vytrvalosti, ke svědomitosti). Zároveň pomáhá vytvářet postoje k sobě samému a představy o hodnotě vlastní osobnosti (Kolář, Šikulová 2005).



V následujícím videu bude polemizováno nad tím, zda známky slouží spolehlivě jako prediktor úspěchu v našem budoucím životě.

Otázky k videu
1) Studie z roku 2002 odhalila __% studentů zakládalo svoje sebevnímání(vnímání vlastní hodnoty) nasvých známkách.
  • 45 % 
  • 80 %
  • 64%
  • 55%

2) Vědci zjistili, že studenti středních škol s horšími známkami a lepšími výsledky testu byli na vysoké škole horší. Proč?


		
	



Individuace ve výuce

Hezký den,

vítejte v další online přednášce. Dnes se budeme věnovat důležitému tématu - individuaci ve výuce. 

Třídní kolektiv není nikdy homogenní, vždy se v něm najdou různí žáci s odlišnými předpoklady, schopnostmi i dovednostmi. Navíc je každý žák individualita, která má za sebou rozličné zkušenosti, rodinné zázemí a biografické nastavení, což jsou všechno faktory ovlivňující samotný přístup k učení a zároveň i fungování uvnitř kolektivu. Proto je schopnost vyrovnat se s diverzitou ve třídě základním předpokladem profesionálního přístupu k výuce i k práci s třídním kolektivem pro každého dobrého učitele.


Krátká metafora


Když vám do tělocviku přijde dítě, které nebude mít jednu nohu - budete ho nutit závodit s ostatními ve sprintu ? Asi ne. Asi vás napadne, že to pro něj je těžké, ba až nemožné a vymyslíte něco jiného, v čem může být dobré. Nebo aspoň počkáte až bude mít dobrou protézu. A teď si to přeneste na všechny naše vlastnosti a dovednosti. Každý jsme trochu jiný - a protože evoluce nedělá nic zbytečně, tak tahle jinakost má svůj smysl. A v kontextu celého lidského společenství se vždy najde něco, čím můžeme přispět. 

Chcete-li si na vlastní kůži vyzkoušet, jaké obtíže zažívá dítě se specifickými poruchami učení, nebo poruchami pozornosti, vyzkoušejte si simulace na následující stránce (případně se můžete ze zájmu podívat na rozhovory s dětmi):

Podívejte se na následující video:

Individualizace ve výuce je snahou dosáhnout maxima v rozvoji dítěte na základě jeho individuálních možností.  Jde o individuální rozdíly ve stylu učení, psychomotorickém tempu, zájmech, potřebách, typech inteligence (Gardner, 1999) apod. 


Zajímavé, rozšiřující odkazy:



FEUERSTEINOVA METODA INSTRUMENTÁLNÍHO OBOHACOVÁNÍ

Reuven Feuerstein byl psycholog a pedagog, který vytvořil unikátní metodu pro rozvoj kognitivních funkcí. Feuersteinovo instrumentální obohacování (dále jen „FIE“) je metoda zprostředkovaného učení, kde s pomocí pracovních listů pracuje lektor se žákem takovým způsobem, který mimo jiné rozvíjí schopnosti komunikace, kooperace, rozpoznávání emocí a v konečném důsledku též posiluje dovednost se učit. 




Osobnost učitele, osobnost žáka

Osobnost. Slovo, které dnes používáme běžně. Přesto v psychologii je to rozsáhlá a komplikovaná disciplína, která nemá s tím naším běžným používáním moc co společného. Věděli jste třeba, že osobnost se dá změřit? V této online lekci se pokusíme zodpovědět následující otázky: 

Otázky

  • Co je to osobnost?
  • Jak jí změříme? 
  • Jaké vlastnosti dítěte jsou důležité pro školní úspěch?
  • Jaké vlastnosti z nás dělají dobré učitele? 

Prezentaci, ve které se dozvíte teoretické základy najdete zde:

Podívejte se na krátké video:

Cvičení

Zkuste si pro sebe vyplnit dotazník Big Five a změřte si tak "svou osobnost" Dotazník Big five


Rozšiřující zdroje, zcela dobrovolné 

Jednou z charakteristiky osobnosti je i její umístění na škále introverze- extroverze. V následujícím videu se můžete dozvědět něco více o  introverzi, která je opředená spoustou mýtů. Ve videu bude poukázáno na spoustu benefitů tohoto rysu. 


  

Komunikace škola - rodina

Dobrý den,

vítejte v další online lekci. Dnes na téma komunikace mezi rodinou a školou. 

V České republice máme aktuálně jedny z největších rozdílů ve výsledcích ve vzdělávání mezi různými školami v Evropě (více viz rozšiřující zdroje - zpráva PISA). Máme tedy školy, které jsou na úrovni těch nejlepších evropských škol a školy, které jsou na úrovni rozvojových zemí. Důvodů, proč tomu tak je je jistě více. Jednou z cest, jak udržet špičkové školy v čele a současně povznést i školy, které teď výsledků nedosahují je změna přístupu ke komunikaci s rodiči. 

Rodiče jsou pro nás partneři. Lidé, kteří mají stejný zájem jako my - aby jejich dítě bylo v pořádku, v bezpečí a učilo se učit se a být zvědavé. Nabízíme vám pro začátek motivační video od výborné paní učitelky, která popisuje, co jí samotné pomáhá při práci s žáky a jejich rodinami. 

Možná se teď sami sebe ptáte, jak na to. Jak být učiteli, kteří komunikují dobře s žáky, kolegy i s rodiči? Jistě nějaké znalosti již máte. My vám vřele doporučujeme přečíst si knihu Asertivitou proti stresu od Jána Praška - informace v ní obsažené se vám v budoucnu budou velmi hodit. Ohledně komunikace s dětmi se zkuste podívat na následujících 5 krátkých videí. (sdílíme odkaz na první z nich, ostatní na youtube následují).     

Perfektní článek, který shrnuje různé moderní možnosti komunikace s rodiči, včetně praktických příkladů z různých škol. Doporučujeme !!!




Rozšiřující zdroje 



 

Klima školy a třídy


Klima školy a klima třídy


Každý z vás již pravděpodobně někdy slyšel o klimatu třídy. V posledních 20 letech mu byla v pedagogickém a psychologickém prostoru věnována značná pozornost. Ne vždy ovšem s žádoucími výsledky. Proč začínat povídáním o školním klimatu? 

Protože pokud chceme se třídou pracovat, potřebujeme jí nejprve poznat, porozumět jednotlivým aktérům a jejich vlivu na společné fungování. 

O čem to vlastně všechno je?

Ano, ano, je to podané trochu zkratkovitě, ale v podstatě tohle krátké video obsahuje to nejdůležitější - jedná se o celkové nastavení školy. A to celkové nastavení tvoří ředitel(ka), učitelé, všichni ostatní zaměstnanci (obzvláště máte-li vrátnici s panem školníkem), žáci a rodiče.  

Při měření klimatu se většinou zajímáme o dvě velké oblasti :

1. vztahy mezi žáky

Kdo s kým se kamarádí, kdo koho nesnáší , jaké vztahy převažují. Zda existují skupinky a pokud ano, zda jsou "průchozí" nebo uzavřené. Máme-li zcela uzavřené skupinky, je to průšvih. 

2. normy

Jaká mají mezi sebou žáci "nepsaná" pravidla. Jak na sebe mluví? Zastanou se jeden druhého? Dávají si opsat úkoly? Setkávají se i mimo školu ?

Představte si, že jste dostali novou třídu. Jak z pozice třídního učitele zjistíte, jaké klima ve škole a ve třídě panuje? Zkuste se na chvíli zastavit a zamyslet, třeba si i napsat, jak byste na to šli... 

Pod ikonkou klíče najdete můj implicitní postup, který mi docela fungoval. Rozhodně není jediný správný, spíše ho sem uvádím pro společnou diskuzi.  

1. Zhodnotit klima školy 

(tzn. když vejdete do školy, kde pracujete, co kolem sebe vidíte? Jsou tam květiny? Je o ně dobře pečováno? Jak vypadají zdi? Co je na obrázcích? Jsou tam obrázky od těch nejlepších nebo od všech? Jak se na vás dívá pan školník ? Křičí tam někdo? Na co odkazují nástěnky? 

Co je na stránkách školy? Jaká je komunikace s rodiči? Dělá škola něco pro tvorbu komunity?

Jaký je pan ředitel? Jak to vypadá ve sborovně? Mají tam všichni prostor? Schází se tam všichni? Nebo jsou raději rozlezlí po skupinkách v kabinetech? Jak probíhají schůze - říkají lidé svůj názor ? Nebo ostentativně koukají z okna a tváří se jako že se jich to netýká? 

Má škola jasnou vizi toho, co je důležité ? Znají všichni (učitelé i žáci) pravidla školy? Resp. jsou vedením jasně komunikovaná? atd.  

Všechno tohle vám totiž bude ulehčovat nebo znesnadňovat práci se třídou. 

2.  Zjistit si „anamnézu“ třídy

- kdo měl třídu před vámi, jak vnímá jednotlivé žáky a jejich rodiče, čeho si tam všiml, s čím si myslí že si děti umějí dobře poradit (silné stránky) a s čím potřebují pomoc. Obzvláště paní učitelky prvního stupně v tomto mohou být nedocenitelnou studnicí informací. Je třeba získat co nejvíce informací a přitom (a to je docela těžké) si udržet otevřenou a zvědavou mysl - tedy paní učitelka to vidí takhle a takhle, to jsem ale zvědavá jak bude třída fungovat se mnou. 

3. Provést pozorování o hodinách, o přestávkách

Začněme úplně stejně jako u školy - když vejdete do třídy, co vidíte? (ano, u prvního stupně spíše snahu paní učitelky, ale i to se počítá). Co je na nástěnkách ? (fotky kytiček z kalendáře z minulého roku s ohnutými rohy x fotky z posledního výletu. Jsou-li tam fotky, jsou tam některé děti počmárané nebo mají propíchané oči atd. 

Děti si nejlépe prohlédnete, když o tom ani nebudou vědět - o tělocviku, o výtvarce,(v obou předmětech často panuje uvolněnější atmosféra a znatelnější emoce),  o přestávkách (třeba při dozoru)... Nesnažte se zjistit všechno, spíš jen vnímejte celkovou náladu mezi dětmi. Mě osobně pomáhá zaměřit se třeba na aspekt, který pracovně nazývám hrubost / jemnost - jak spolu děti komunikují, jaká slova a gesta mezi nimi jsou běžnou normou?   

4. případné rozhovory s dětmi

Bude-li se vám chtít, můžete jako třídní učitel udělat krátké rozhovory s dětmi - otevřeně se zajímat o to, jak se ve škole mají, co je baví, co by potřebovali změnit. Pravděpodobně to nepůjde hned, ale trpělivou prací se vám jistě podaří vybudovat si s dětmi vztah. 

5. Analyzovat možné problémové oblasti – potvrdit nebo vyvrátit pozorováním v „hravé“ hodině

Na základě informací, které máte, byste již mohli být schopni docela dobře pouvažovat o tom, jaké jsou silné a slabé stránky třídy a ověřit si to při třídnické hodině. Já osobně začínám tím, že nechám děti nejprve pracovat jako třídu (třeba společná kresba nebo stavba kostek, aktivita jako taková není zas moc důležitá). Sleduji kdo a jak se zapojoval, jak citlivé byli děti na sebe navzájem, jestli si dávali prostor, přizvali méně oblíbené žáky k činnosti atd. V druhém kroku je pak nechám vytvořit skupinky - jak jen se jim chce (tady se krásně podívám na zcela přirozenou sociometrii) a v závěru vyzkouším, jestli umí pracovat i v náhodně rozdělených skupinkách. To je pro mě asi to nejdůležitější. Můžete popřemýšlet o tom proč a podiskutujeme případně  na Teamsech :)

6. Využít více, či méně strukturovaných diagnostických nástrojů (s vědomím jejich omezení).

Dotazníky jakéhokoli typu jsou pro mě poslední volba. Především proto, že když už je jednou rozdáte, musíte dát dětem nějakou zpětnou vazbu "jak to tedy vyšlo". A to se mi ne vždy hodí. Přesto vám pár ukázek dávám do textu níže. 

Jsou tři zásadní oblasti, ve kterých jako učitelé můžete hrát významnou roli při rozvoji klimatu. Přehledně je naleznete v následujícím článku: 


Nu a nakonec, prezentace k tématu školní klima je zda :

Psychologický výzkum a výuková praxe učitele

Bez relevantních informací (dat) nemůže být dobrá žádná praxe. Jak je to s výukovou praxí české školy?