Edukace v práci dentální hygienistky

8.1 Příprava na edukaci


Přípravu na edukaci můžeme rozdělit na:
  • Přípravu zdravotníka
  • Přípravu edukanta
  • Přípravu edukačního prostředí
Příprava zdravotníka
Přípravu zdravotníka můžeme rozdělit na dlouhodobou přípravu. V této přípravě se zdravotníci seznamují s dlouhodobým plánem edukace, s hlavními cíli a obsahem jednotlivých lekcí. V této fázi je nutno znovu přehodnotit, zda dlouhodobá plán edukace odpovídá edukačním potřebám edukanta. Na dlouhodobou přípravu by měla navázat příprava krátkodobá. V krátkodobé provádíme přípravu na konkrétní edukační lekci. Příprava by měla být provedena v písemné podobě.  V přípravě lze využít edukačních standardů. Proces přípravy záleží na tom, o jakou edukační lekci se jedná.  Lekce můžou být zaměřeny na lekce: přípravy (připravujeme edukanta na nějakou činnost), osvojení (lekce zaměřená na nové poznatky), upevnění a opakování učiva (lekce zaměřená a upevnění učiva), použití (lekce zaměřená na aplikaci nabitých vědomostí, dovedností a návyků do praxe), ověřování a hodnocení (v těchto lekcích ověřujeme úroveň vědomostí, dovedností a návyků) a kombinované (lekce se kombinuje všechny předcházející lekce).
Nejčastěji se v praxi používají lekce kombinované. Struktura kombinované lekce je následující:
  1. Přivítání, seznámení s cíli edukace a motivace k edukaci.
  2. Opakování dříve probraného učiva.
  3. Seznámení s novým učivem.
  4. Opakování a procvičení nového učiva.
  5. Diskuze (vzájemné kladení otázek edukátor edukantům a naopak).
  6. Shrnutí obsahu učiva, případné zadání úkolů na příště.
  7. Sdělení tématu na příště (pokud další lekce následuje).
  8. Závěr
Součástí přípravy edukátora na realizaci je i bezprostřední příprava. Tento druh přípravy probíhá těsně před realizací edukace, kdy edukátor kontroluje aktuální připravenost edukantů, prostředí na realizaci a edukace.
Příprava edukanta
Edukant by měl vždy znát cíle edukace a jeho výstupy. Pro lepší motivaci edukanta je nutné, pokud to jeho zdravotní a psychický stav dovoluje, aby se edukant zapojil do plánování edukace. Zapojení edukanta do plánování edukace umožní snadnější realizaci edukace.
Přesto, že jsme si edukaci připravili a naplánovali, může se stát, že zdravotní nebo psychický stav edukanta nám nedovolí realizovat edukaci a edukaci musíme odložit na později. Měli bychom mít na paměti to, že v akutní fázi onemocnění poskytujeme edukaci omezenou pouze na předání informací týkající se jen a teď tady. Po odeznění akutní fáze onemocnění můžeme pokračovat v naší edukaci.
Při realizaci edukace se můžeme setkat s určitými překážkami (barierami) ze strany edukanta, které mohou znesnadňovat nebo zabránit naši edukaci:
  • Onemocnění (poruchy vědomí,…)
  • Změny psychiky
  • Poruchy smyslového vnímání
  • Neznalost českého jazyky
  • Mentální handicapy
  • Odlišné kulturní zvyky
  • Nízká motivace edukanta
 
Příprava prostředí
Při přípravě edukace bychom nikdy neměli zapomenout na přípravu prostředí. Prostředí může negativně nebo pozitivně ovlivnit průběh naší edukace. Prostředí, v kterém probíhá edukace, by mělo být klidné a bez dalších rušivých elementů. Prostředí by mělo být uspořádáno bezbariérově. Prostředí musíme přizpůsobit zvoleným formám, metodám výuky, věku edukantů. Součástí edukace by měla být i příprava pomůcek. U pomůcek bychom měli zkontrolovat jejich funkčnost.
 
 Příklad
 
Téma edukace: Hygiena dutiny ústní
Cílová skupina: zdravý dospělý jedinec
Místo: ambulance dentální hygienistky
Cíl:
1. Kognitivní
Edukant umí vyjmenovat všechny dentální pomůcky a dokáže popsat správné techniky jejich použití v dutině ústní.
2. Afektivní
Edukant projevuje zvýšený zájem o problematiku hygieny dutiny ústní a použití jednotlivých pomůcek.
3. Psychomotorický
Edukant předvede správnou techniku čištění dutiny ústní s pomůckami pro dentální hygienu.
Forma výuky: individuální
Metoda výuky: vysvětlování, instruktáž a praktické cvičení
Doba edukace: cca 50 minut
Pomůcky: kontaktní čočky, obraz anatomie oka, brožura aplikace kontaktních čoček
Osnova 2. edukační lekce:
  1. Úvod
  2. Opakování z předchozí lekce
  3. Seznámení s dentálními pomůckami
  4. Praktický nácvik s dentálními pomůckami na modelu zubů
  5. Praktický nácvik s dentálními pomůckami v ústech pacienta
  6. Diskuze, prostor pro dotazy
  7. Shrnutí
  8. Závěr
 
 Pamatujte, že při realizaci edukace musíte vždy přihlédnout k aktuálnímu zdravotnímu a psychickému stavu edukanta, který se může v době nemoci velmi rychle měnit.