BZNT031: Nutriční terapie a výživa člověka
Mgr. Martin Krobot
BZNT031: Nutriční terapie a výživa člověka
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
5
PDF
4
Video
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
3
Video
1
Studijní text
2
Web
Kapitola obsahuje:
3
Video
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
PDF
2
Video
1
Studijní text
1
Web
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
1
Web
Kapitola obsahuje:
1
PDF
3
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 11. 2020 do 2. 12. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 12. 2020.
Zpětná vazba

Sylabus, organizační informace

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

předmět BZNT031: Nutriční terapie a výživa člověka by vám měl poskytnout vhled do základních informací ohledně výživy, a to zejména:

  • výživy ve zdraví a vybavit vás praktickými znalostmi, na základě kterých budete moct sami činit informovaná rozhodnutí a zároveň poskytnout jednoduchou radu ve svém okolí
  • výživy v nemoci s přihlédnutím k vaší odbornosti či častým diagnózám, se kterými se můžete v praxi setkat

Forma výuky

Předmět oficiálně sestává z přednášek a cvičení. V tomto výjimečném semestru se budou přednášky odehrávat výhradně distanční formou, a to asynchronně, nebude-li předem řečeno jinak. Cvičení budou částečně formou samostatné práce, částečně distanční formou, nicméně synchronně v době rozvrhované výuky. 

Ukončení předmětu

Přednáška

Přednáška je ukončena kolokviem. Kolokvium bude spočívat ve skupinové práci na vylosovaném souboru otázek a následné diskuzi nad vašimi vypracovanými odpověďmi.

Cvičení

V rámci cvičení bude zápočet udělen za splnění průběžných úkolů a aktivní účast na synchronních cvičeních. V průběhu semestru počítejte s následujícími událostmi:

  • hodnocení vlastního jídelníčku – odevzdání do příslušné odevzdávárny + zpětná vazba vyučujících
  • synchronní cvičení na obaly potravin (o případných dalších cvičeních budete informováni s dostatečným předstihem, minimálně 2 týdny předem)
  • průběžné evaluační odpovědníky

Sylabus

Týden semestruTémaVyučující
1. týdenZákladní živiny, pitný režimMgr. Martin Krobot
2. týdenPotravinové skupiny, výživová doporučeníMgr. Martin Krobot
3. týdenVýživa v průběhu životaMgr. Kamila Jančeková, Ph.D.
4. týdenObaly potravin a jejich označováníMgr. Martin Krobot
5. týdenMgr. Jana Kráľová
6. týdenLéčebná výživa IMgr. Kamila Jančeková, Ph.D.
7. týden- (výuka PA) --
8. týdenLéčebná výživa IIMgr. Kamila Stýskalíková
9. týden- (výuka PA) -
10. týdenVýživa při směnování a zvýšené fyzické aktivitěMgr. Jana Kráľová



Základní živiny, pitný režim

Vyučující: Mgr. Martin Krobot

Porozumění tomu, jak vypadají jednotlivé živiny, jakou mají strukturu a jaké jsou jejich vlastnosti, je základem pro to, aby bylo možné se společně bavit o jednotlivých potravinových skupinách a výběru těch vhodných potravin pro naši životosprávu a jídelníček dle našeho zdravotního stavu. 

Z následujících přednášek a textů si osvojte zejména následující:
  • obsah energie v jednotlivých živinách
  • potravinové skupiny, ve kterých se jednotlivé živiny nacházejí
  • základní charakteristiku živin (z čeho se skládají, co do nich řadíme)
  • co určuje vlastnosti daných živin (kvalita mastných kyselin, plnohodnotnost bílkovin apod.)

Doplňující texty

Potravinové skupiny a výživová doporučení

Vyučující: Mgr. Martin Krobot
Zadání úkolu

Po zhlédnutí této přednášky bude vaším úkolem vypracovat váš třídenní záznam stravy a zhodnotit jej podle doporučení, o kterých se v přednášce budeme bavit. Takto zhodnocený záznam stravy mi pak prosím odevzdejte do Odevzdávárny, kterou najdete níže.

A co můžete hodnotit?

  • počet porcí jednotlivých skupin potravin (měl/a jsem dostatek mléčných výrobků?)
  • výběr potravin v rámci skupin (vybíral/a jsem si kvalitní pečivo?)
  • zařazování nevhodných potravin
  • co byste měli v rámci svého stravování změnit
Snažte se vědomě neovlivňovat to, co budete během zaznamenávání jíst, věřte mi, že cokoliv se vám bude zdát hrozné, viděl jsem dvakrát horší. :-) Tento úkol by měl sloužit k tomu, abyste se doporučení jen neučili jako něco teoretického, ale zkusili podle nich zhodnotit to, jak se sami stravujete, a případně přijmout nějaké úpravy.

Odevzdávárna je otevřena do 1. 11. 2020.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/med/podzim2020/BZNT031p/ode/106523975/

Výživová doporučení jsou základním kamenem komunikace mezi státem či zdravotníky na straně jedné a klientem nebo pacientem na straně druhé. Proces vedoucí k sestavení výživových doporučení není vůbec jednoduchý (byť se to tak může zdát, když na různá doporučení narazíme na každém druhém blogu) – stojí za nimi stovky hodin práce expertů v oboru a stovky studií a publikací, jejichž syntézou kvalitní výživová doporučení vznikají.

Proto jsou také doporučení velmi dlouho neměnná a k jejich úpravě dochází pozvolna – aby se odborníci shodli na úpravě nějakého parametru, je zapotřebí velmi silných důkazů o daném jevu, nikoliv jen jedna studie (ideálně pak na myších).

Poslední oficiální výživová doporučení pro Českou republiku pocházejí z roku 2005.

Výživová doporučení, ze kterých vycházíme v přednášce, pocházejí z programu Pohyb a výživa, který byl původně určen pro základní školy. V blízké budoucnosti se z nich však pravděpodobně stanou oficiální výživová doporučení pro Českou republiku.

Kromě doporučení založených na skupinách potravin pak existují také doporučení Společnosti pro výživu z roku 2012, které najdete na odkazu níže.

Přednáška

Z následujících přednášek si osvojte zejména následující:

  • doporučené počty porcí jednotlivých skupin potravin
  • živiny, které z daných potravin získáváme
  • výběr potravin v rámci dané skupiny

Výživa v průběhu života

Vyučující: Mgr. Kamila Jančeková, Ph.D.

Komentář vyučujícícho:

Ke zkoušce se prosím podívejte na následující témata:

  • specifika jednotlivých životních etap, kritické nutrienty v každé etapě
  • Specifické požadavky dětského organizmu na růst a vývoj, vlivy ovlivňující stravovací zvyklosti dětí
  • Fyziologické změny ve stáří ovlivňující výživu

Přednášku jsem Vám rozdělila do tří částí

  1. Výživa dětí
  2. Výživa dospělých
  3. Výživa ve stáří

Obaly potravin a jejich označování

Vyučující: Mgr. Martin Krobot

Obaly potravin jsou základním komunikačním prostředkem mezi výrobcem a zákazníkem. Díky obalu se může zákazník rozhodnout, zda danou potravinu zařadí do svého jídelníčku nebo ne, ale to jen za předpokladu, že informace na obalu budou úplné, pravdivé a nebudou zavádějící. 

Z následující přednášky si osvojte zejména následující:
  • údaje, se kterými se můžeme na obalu setkat
  • podrobnější informace ke složení, datům použitelnosti / minimální trvanlivosti a alergenům
  • rozdíly mezi výživovými a zdravotními tvrzeními

Přednáška

Pro zájemce a fajnšmekry

Nařízení EU č. 1924/2006
V tomto nařízení najdete všechna schválená výživová tvrzení, která se na obalech mohou používat, a jejich definice.

V registru nezapomeňte v rámci Search filters vybrat, že chcete vidět pouze autorizovaná (tj. schválená) tvrzení. 

A jako zajímavost najdete níže video mapující matoucí označování potravin z dílny dTest: 


Alternativní způsoby stravování

Vyučující: Mgr. Jana Kráľová

Prezentace je rozdělená do 3 části. První část je zaměřena na problematiku alternativních způsobu stravování, druhá část na vybrané módní redukční diety a poslední část na doporučení týkající se nastavení správné redukční diety (dle odborníků).


V přednáške se zaměřte na:

  • základní přínosy a rizika jednotlivých alternativních způsobů stravování 
  • základní principy redukční diety
Alternativni zpusoby stravovani online
Prezentace doplněná o zvukové stopy.

Léčebná výživa I

Vyučující: Mgr. Kamila Jančeková, Ph.D.

Co si z přednášky odnést:

Celiakie

- etiologie, příznaky, diagnostika a léčba

- potraviny s obsahem lepku

- zásady bezlepkové diety

- rizika nedodržování bezlepkové diety

Potravinové alergie

- rozdíl termínu potravinová alergie a intolerance

- nejčastější potravinové alergie

- princip vzniku potravinové alergie

- prevence

- diagnostika a léčba potravinových alergií

Komentovaná prezentace:

Dobrovolný studijní materiál:

Léčebná výživa II

Vyučující: Mgr. Kamila Stýskalíková

Dozvíte se:
- proč je důležitá nutriční podpora u nemocných v intenzivní péči 
- na co je třeba myslet v intenzivní péči z pohledu výživy, jaké jsou změny metabolismu ve stresu

- co je to enterální výživa, k čemu je dobrá, kdy a jak ji používat, typy přípravků

- co je to parenterální výživa, kdy a jak ji používat, jaká jsou její rizika

Kdybyste měli jakékoliv dotazy, podněty, či připomínky, napište mi na 356688@mail.muni.cz

Přednáška bez komentáře: (komentovaná viz níže)

Lecebna vyziva II ZZ
PDF ke stažení

Komentovaná přednáška 1. část - intenzivní péče

Komentovaná přednáška 2. část - Enterální výživa

Komentovaná přednáška 3.část - parenterální výživa

Výživa při směnování a zvýšené fyzické aktivitě

Vyučující: Mgr. Jana Kráľová


Přednáška je věnována problematice výživy zdravotnického záchranáře se zaměřením na stravování během nočních směn.


Z přednášky je důležité pochopit:

  • co je to cirkadiánní rytmus
  • následky narušení cirkadiánního rytmu
  • základní principy stravování během nočních směn

Vyziva zdravotnickeho zachranare online
Přednáška doplněná o zvukové stopy.


Zpětná vazba

Zpětná vazba

Obsah není zveřejněný.