Komunikace se sluchově postiženým pacientem (Dostálová, V., Neničková, T.)
Cíl a výstupy z učení
- osvojit si základní pravidla správné komunikace se
sluchově postiženými osobami (především s neslyšícími)
- formulovat rizika vzniku komunikační bariéry u osob
se sluchovým postižením
- orientovat se v komunikačních systémech osob se
sluchovým postižení
- popsat rozdíly mezi jednotlivými
vizuálně-motorickými komunikačními systémy
- charakterizovat specifika vizuální percepce řeči
Sluchové postižení:
- celkový, výsledný stav jedince se všemi následky a důsledky, které vyplývají ze sluchové vady
- poškození
orgánu, nebo jeho funkce tak, že je nějakým způsobem snížena kvalita či
kvantita slyšení
Na webové stránce České unie neslyšících jsou uvedeny přibližné počty osob se sluchovou poruchou https://www.cun.cz/cs/blog/2017/05/17/statistiky-poctu-osob-se-sluchovym-postizenim/ , další informace jsou uvedeny na webové stránce Střediska pro pomoc studentům se specifickými nároky Teiresiás na MU dostupné https://www.teiresias.muni.cz/comin/kurz-komunikace-se-sluchove-postizenymi/sluchova-postizeni-a-jejich-statistika#2_3
Klasifikace sluchových vad dle Světové zdravotnické oraganizace (Horáková, 2012):
Velikost ztráty sluchu
|
Název kategorie ztráty sluchu
|
0 – 25 dB
|
Normální sluch
|
26 – 40 dB
|
Lehké poškození sluchu
|
41 – 60 dB
|
Střední poškození sluchu
|
61 – 80 dB
|
Těžké poškození sluchu
|
81 dB a více
|
Velmi těžké poškození sluchu až hluchota
|
Výsledky audiometrie podle ztráty v decibelech pro vzdušné vedení
v oblasti řečových frekvencí (Lejska, M. 2003 In Horáková, R. 2012):
normální stav sluchu
|
0 dB – 20 dB
|
lehká nedoslýchavost
|
20 dB – 40 dB
|
středně těžká nedoslýchavost
|
40 dB – 60 dB
|
těžká nedoslýchavost
|
60 dB – 80 dB
|
velmi těžká nedoslýchavost
|
80 dB – 90 dB
|
hluchota komunikační (praktická)
|
90 dB a více
|
hluchota úplná (totální)
|
bez audiometrické odpovědi
|
Doporučení pro praxi
Navázání kontaktu se sluchově postiženými pacienty
Pro
osoby se sluchovým postižením, které pro komunikaci primárně používají sluch,
jsou důležité akustické vlastnosti prostředí. Jedná se většinou o
uživatele různých technických kompenzačních pomůcek, jejichž funkčnost bývá
akustikou okolního prostředí poměrně značně ovlivňována. Negativním faktorem
bývá často nežádoucí šum prostředí, který nepřiměřeně přehlušuje lidský
hlas, a výrazně tak ztěžuje porozumění. Obecně platí, že intenzita hlasu, který
osoba se sluchovým postižením poslouchá, by měla být alespoň o 20 dB vyšší než
okolní hluk. Překážkou správnému porozumění lidské řeči může být rovněž tzv.
dozvuk, který vzniká v uzavřených místnostech jako opakovaný odraz zvuku od zdí,
podlahy, stropu, oken apod. Vzhledem k tomu, že tyto dozvuky mohou do
sluchových analyzátorů příjemce (resp. do mikrofonů jeho technických pomůcek)
dorazit s různým časovým odstupem, může dojít k „pomíchání“ zachycených fonémů, a tím ke snížení srozumitelnosti. (Tarcsiová,
2005)
Naprostá
většina osob se sluchovým postižením (kromě osob s lehčími stupni
nedoslýchavosti) je při vzájemné komunikaci zcela odkázaná na zrakový kontakt
se zdravotnickým personálem. Pro zahájení komunikace je tak třeba zrakový kontakt
navázat. K získání zrakové pozornosti sluchově postiženého je možné využít
několik různých technik, jejichž vhodnost závisí na konkrétní situaci a
prostředí. Patří mezi ně především:
- zvuk –
většina osob se sluchovým postižením má zachovány alespoň malé zbytky sluchu,
které mohou být využity při oslovení, zavolání jména osoby, tlesknutí apod.)
- dotyk
– jemné poklepání nataženou dlaní na rameno nebo horní část paže (od ramene po
loket)
- prostřednictvím jiné osoby – nacházející se poblíž, která s námi zrakový
kontakt již navázaný má;
- •
vibrace – zadupání na podlahu nebo zaťukání na desku stolu, které se osoba se
sluchovým postižením dotýká
- pohyb
– mírné vertikální mávání roztaženou dlaní ruky
- světlo
– zablikání světlem v místnosti
Neverbální
projevy neslyšících lidí
Nepoučenému slyšícímu člověku může připadat neverbální projev
hluchého člověka nepochopitelný, divný, "nenormální". Ve skutečnosti
jde o projevy zcela normální, protože jsou vynuceny jinými životními
podmínkami.
Místo sluchu zrak
U neslyšících lidí přebírá některé funkce zrak,
- mají
vypěstovaný postřeh, sledují optické jevy ve svém okolí. Vyruší je i sebemenší pohyb v jejich zorném poli
- častěji se rozhlíží. Nedostávají automatické informace o dění v prostředí, jak slyšící - neustále sledují okolí zrakem, aby se ujistili, zda někdo
do místnosti přišel nebo z ní vyšel, zda se v okolí něco změnilo. Zatímco
slyšící lidé se na sebe navzájem při rozhovoru dívají přibližně polovinu doby,
kdy spolu mluví, u neslyšících lidí je objem vzájemných pohledů daleko vyšší,
neboť vizuální kontakt je u nich základní podmínkou pro navázání a udržování
rozhovoru. Při sledování mluvy zrakem (při odezírání) nejde o relaxovaný
pohled, jaký je obvyklý u slyšících lidí. Odezírání je náročná
činnost, vyžadující absolutní koncentraci pozornosti, proto je pohled při
sledování mluvy upřený, což některým slyšícím lidem nebývá příjemné.
Slyšící lidé se domnívají, že se na neslyšícího člověka nemusí
dívat, když ten mluví, protože oni jej slyší. Ve skutečnosti neslyšící člověk
potřebuje, aby se na něj slyšící také díval a odvrácení pohledu druhé osoby
vnímá jako nezájem o pokračování hovoru. Záměrné odvrácení pohledu je
považováno za urážlivé odmítnutí kontaktu.
Neslyšící člověk se na druhého člověka dívá častěji i tehdy, když
s ním nemluví. Musí "hlídat" jeho projevy. Slyšící lidé nejsou
zvyklí člověka předem upozornit, že se chystají promluvit. Neslyšící lidé
dávají před mluvením různé kontaktní signály, aby se na ně druhý člověk
podíval. Mezi kontaktní signály patří i mávání rukou.
Doteky
Ve společenském styku bývá slyšícím lidem obvykle nepříjemné, když
se jej neznámý člověk nečekaně dotkne. Neslyšící lidé to vnímají jinak. Dotek
ruky u nich patří k obvyklým kontaktním signálům, které znamenají upozornění,
že se chystají něco říci. Tyto kontaktní dotykové signály mají určitá vžitá
pravidla, která určují, kdy, kde a jakým způsobem je vhodné se druhého člověka
dotýkat.
Chování v prostoru
Chování neslyšícího člověka v prostoru je jiné než u slyšícího
člověka. Řídí se podle toho, kde jsou okna, dveře a osvětlení. Neslyšící člověk intuitivně zaujímá takové postavení, aby mohl zrakem obsáhnout co největší
prostor, kde se obvykle něco děje, aniž by mu ve výhledu překážely nějaké
optické překážky. Preferuje pozici zády ke stěnám a čelem (nebo alespoň bokem
ke dveřím). Musí se přitom vyhýbat situacím, kdy by mohl zdroj osvětlení
oslňovat jeho zrak. Vyhýbá se tmavým místům, kde nemůže odezírat či sledovat
znaky.
Neslyšící člověk zaujímá vzhledem k ostatním lidem takové
postavení, aby byli pokud možno stále v jeho zorném poli. Musí-li odezírat,
zachovává takovou vzdálenost od druhého člověka, aby mohl dobře zaostřit zrak
na jeho ústa. V těchto případech mu nevyhovuje těsná blízkost ani příliš velká
vzdálenost. Také jsou-li ústa mluvící osoby níže než oči neslyšícího člověka,
ztěžuje mu to odezírání.
Gesta versus znaky
Pro slyšícího laika jsou pohyby rukou u neslyšících lidí matoucí. Když nezasvěcený člověk pozoruje znakující osobu, často nerozlišuje
gesta a znaky. Splývají mu v nesrozumitelnou směs pohybů.
Mnoho slyšících lidí se domnívá, že znakový jazyk je
neverbálním způsobem sdělování. U neslyšících lidí jsou některé pohyby rukou
opravdu neverbální. Slyšící lidé mluví a dělají rukama gesta. Neslyšící lidé
znakují a vedle toho také dělají gesta. Rozdíl je v tom, že u slyšících
lidí se během řeči verbální složka odehrává v rovině zvukové, zatímco pohyby
jejich rukou jsou součástí neverbálního sdělování, takže je lze snadno
rozlišit. U neslyšících lidí se ruce účastní jak verbálního, tak i neverbálního
projevu a rozezná je jen zkušený uživatel znakového jazyka. Některé pohyby rukou,
které u slyšících lidí patří k neverbálním projevům, mohou být při použití
znakové řeči nedílnou součástí verbálního sdělování. To, co je u slyšícího
člověka diektickým gestem (ukázání prstem na něco), může být při použití
znakového jazyka gramatickým prvkem (ukáže se takto například i nepřítomná
osoba, o které hovoříme, jako kdybychom použili zájmeno nebo určitý člen).
Některé znaky, které označují konkrétní jevy, mohou nápadně připomínat
znázorňující gesta, kterými lidé často doprovázejí mluvenou řeč.
Mimika může být součástí verbálního projevu
Mimika může význam znaku určovat
(či modifikovat) jak v lexikální, tak i v gramatické rovině. Použití mluveného
jazyka s doprovodnými znaky - znakované češtiny) - naopak omezuje použití
výraznějších mimických prvků, neboť podstatné je zde vyslovování českých slov.
Mimika zde je tedy neverbálním prvkem.
Není-li mimika součástí znaku, bývá její použití podobné jako u
slyšících lidí, avšak je použita častěji a je mnohem živější. Výraznou mimiku
má např. "naslouchající" osoba. Jde o takzvané
"zrcadlení", kterým dává neslyšící člověk najevo, že pozorně a s
účastí sleduje to, co je mu sdělováno. Při odezírání je situace jiná.
Odezírající člověk mívá soustředěný až úzkostlivý výraz, střídá se v něm výraz
nepochopení a porozumění (uhodnutí smyslu sdělení přichází až po chvíli, náhle,
na základě některého klíčového momentu). Není to tedy relaxovaný výraz, který v
každém okamžiku obráží postoj posluchače ke sdělované věci a jeho vztahu k
hovořící osobě.
Konvenční neverbální projevy
Konvenční neverbální projevy jsou ovlivněny kulturou, mohou být rozdílné na různých lokalitách, např. vyjádření souhlasu bývá v
mnoha skupinách vyjádřeno rukou místo hlavou, avšak tentýž symbol může mít
různý význam. Když vyjádří souhlas například neslyšící Fin, náš člověk to může
pochopit jako gesto, které děláme, když chceme naznačit: "Kecáš".
Američan vyjadřuje souhlas rukou podobně jako naši lidé "Neber ho
vážně". Aby byl souhlas vyjádřený rukou srozumitelný i pro české
neslyšící, musela by ruka mít jinou orientaci, jiné postavení prstů a jiný
pohyb.
Mezi neverbální projevy patří i tleskání. Neslyšící diváci vědí,
že neslyšící herci nebudou potlesk slyšet. A tak zvedají ruce s roztaženými
prsty nad hlavu a rychle jimi třepají ze strany na stranu. Je to výrazně
viditelné a herci obvykle odpovídají stejným způsobem.
I rukama lze křičet a šeptat
K neverbálním projevům se počítají i doprovodné (paralingvální)
prvky řeči. I při sdělování pomocí znakového jazyka je možno doprovodnými prvky
vyjádřit všechny emoční stavy. Intenzita a "rozmach" pohybů může
kolísat od "křiku" až po "šeptání". Pohyby rukou mohou i "koktat".
Malé neslyšící děti, které se teprve učí znakovat, "patlají" podobně
jako slyšící děti, které se učí mluvit. Při
znakování můžeme zařídit, aby sdělení zůstalo před nezúčastněnými osobami skryto.
Můžeme například změnit intenzitu, způsob i umístění znaků. (Tak lze například
pod stolem ukázat "To je ale nepříjemná osoba", i když se tento znak
za normálních okolností ukazuje v neutrálním prostoru blízko hlavy.)
Umění číst řeč těla
Asi 95 % neslyšících lidí je ze slyšících rodin, od malička měli
příležitost sledovat neverbální projevy lidí kolem sebe, a to i v případech, že
nevěděli, o čem je řeč. Naučili se přikládat větší význam neverbálním projevům, proto neverbální řeč těla umí lépe rozklíčovat než slyšící osoby. Slyšící lidé obvykle nejsou
obeznámeni se zvláštnostmi neverbálních projevů neslyšících lidí. Nejenže
nedokážou odlišit, kdy je který projev součástí znaku a kdy ne, ale také jsou
někdy zmateni "jiným" chováním, přizpůsobeným životnímu stylu
"ve světě bez zvuků". Neukvapujme se při posuzování projevů
neslyšících lidí.
Desatero komunikace s osobami se sluchovým
postižením (VZP)
- Před
rozhovorem s člověkem se sluchovým postižením navážeme zrakový kontakt. Pokud
se na nás nedívá, můžeme jej upozornit lehkým dotykem na rameno, paži nebo
předloktí, že s ním chceme hovořit. Vzájemný zrakový kontakt udržujeme po celou
dobu rozhovoru.
- Každého člověka se sluchovým
postižením se zeptáme, zda chce mluvit, odezírat, psát, nebo používat znakový
jazyk. Otázku můžeme i napsat.
- Odezírání bez pomoci sluchu není spolehlivá metoda
vnímání mluvené řeči, dochází při ní často k omylům. Úspěšnost odezírání je
velmi snížena při fyzické či psychické nepohodě. Odezírající
osobě předem sdělíme téma hovoru. Mluvíme obráceni čelem k ní, naše tvář musí
být osvětlena, nesmíme pohybovat hlavou nebo si zakrývat ústa. Dbáme na
zřetelnou výslovnost a mluvíme volnějším tempem při zachování přirozeného rytmu
řeči. Zdůrazňujeme klíčová slova. V případě potřeby opakujeme sdělení jinými
slovy.
- Při hovoru s nedoslýchavým člověkem nezvyšujeme hlas
a nekřičíme. Zajistíme vhodné poslechové podmínky bez okolního
hluku.
- Doprovází-li člověka se sluchovým postižením
tlumočník či jiná osoba, vždy oslovujme přímo člověka, se kterým jednáme,
nikoliv jeho doprovod.
- Člověku se sluchovým postižením předem naznačíme, o
čem budeme hovořit, případně jakou spolupráci od něj budeme potřebovat.
- Důležité dotazy raději opakujeme a neváháme ani
použít písemnou formu. U neslyšících uživatelů znakového jazyka
je bezpečnější počkat na tlumočníka.
- Občas požádáme, aby nám člověk se sluchovým
postižením svými slovy sdělil, co nám rozuměl. Nikdy se neptáme,
ZDA nám rozuměl, ale CO nám rozuměl. Ptáme se zásadně vždy po každém důležitém
sdělení.
- Při neúspěšné komunikaci máme na paměti, že jde o
důsledek sluchového postižení. Proto k takovému člověku
přistupujeme se stejným respektem a ohledem na důstojnost jako k člověku bez
postižení, neprojevujeme netrpělivost, neomezujeme komunikaci, ale snažíme se
najít cesty, jak se vzájemně lépe dorozumívat.
- Komunikační preference každé osoby se sluchovým
postižením jsou individuální. Proto je nutno projevit vstřícnost
a ochotu přizpůsobit se dorozumívacím možnostem každého člověka se sluchovým
postižením.
https://www.vzp.cz/poskytovatele/informace-pro-praxi/ostatni/komunikace-s-pacienty-se-zdravotnim-postizenim/desatero-komunikace-s-pacienty-se-sluchovym-postizenim
Komunikace u stárnoucích osob s
poruchou osob (Neubauer, 2007)
- Odstraňte rušivé vlivy okolí, rádio,
televizi, další zvuky
- Tvář mluvícího (zdravotnického
personálu) má být ve stejné výši jako tvář pacienta, osvětlená přímým světlem z
okna nebo lampy, ne ve stínu nebo na pozadí zdroje světla.
- Mluvte pomaleji a více otevírejte
ústa (nepřehánějte artikulaci).
- Je třeba, aby s pacientem vždy
hovořila jedna osoba „z očí do očí“.
- Víte-li, na kterém uchu má pacient
menší sluchovou ztrátu, mluvte více na této straně.
- Dejte předem znamení, že budete
mluvit, ukažte na Vaše ústa.
- Zopakujte začátek Vašeho sdělení,
pokud se pacient nedíval na Vaše ústa a obličej, mluvte po zaměření pozornosti
pacienta na Váš obličej.
- Mluvte v krátkých větách, při
neporozumění zkuste změnit některá slova, ale opakujte stejný obsah sdělení.
- Hovořte o zvoleném tématu, neměňte
náhle, bez upozornění téma.
- Nedejte na přikývnutí pacientem,
přesvědčte se vždy otázkou, zda-li Vám pacient rozuměl.
- U pacientů používající sluchadlo
nezvyšujte nadměrně hlas a dodržujte výše uvedená doporučení.
- Podporujte užívání sluchadla u
pacienta, nefunkční sluchadlo je třeba dát neprodleně opravit – doporučit jeho
opravu.
Zajímavé linky a tipy
www.vademecumproneslysici.cz
Aby neslyšící správně porozuměli
odborným pojmům v úředních jednáních nebo zdravotnických zařízeních, nestačí
mnohdy jen informovaný tlumočník. Důležitá je i názorná ukázka, překlad výrazů
do znakového jazyka, se kterými by se mohli sluchově postižení lidé seznámit
dopředu, mít k těmto informacím přístup kdykoli. K tomu slouží webová publikace
s názvem Vademecum pro neslyšící, tedy jakýsi průvodce, a to z oblasti zdravotnictví.
Do projektu se zapojili odborníci i řada neslyšících, kteří nejen vystupují v
ukázkách, ale garantovali také správnost a srozumitelnost překladu.
www.zachrankapp.cz
Aplikace Záchranka, kterou mohou využívat také neslyšící
osoby v případě, kdy potřebují naléhavě přivolat pomoc.
www.tichalinka.cz
Služba založena na
online tlumočení do znakového jazyka nebo online přepisu mluvené řeči.
Tlumočník nebo přepisovatel nemusí být na stejném místě jako osoba se sluchovým
postižením, spojí se prostřednictvím internetu, takže je možné využít těchto
služeb z jakéhokoliv místa v republice. Služba je zdarma a v urgentních
případech k dispozici 24 hodin denně. Tímto způsobem je možné tlumočit nejen osobní
rozhovor neslyšícího například s lékařem či zaměstnavatelem, ale lze tlumočit i
telefonický hovor.
Hands Dance
Skupina experimentující s tlumočením hudby a divadla do znakového
jazyka a snahou pobavit jak slyšící, tak Neslyšící publikum. Umělecké tlumočení
písní.
http://akademickestudiedifa.jamu.cz/studie/studie/archiv-clanku/radka-kulichova-veronika-slamova-umelecke-tlumoceni-vybranych-pisni-do-ceskeho-znakoveho-jazyka.html
Asociace a zajímavé
webové stránky o osobách se sluchovým postižením:
- Centrum zprostředkování tlumočení
neslyšícím, https://cztn.cz/
- Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a
jejich přátel, http://www.asnep.cz/
- České centrum znakového jazyka, z.ú. http://pevnost.com/
- Brněnské centrum znakového jazyka, Trojrozměr http://www.trojrozmer.cz/
- Česká komora tlumočníků znakového jazyka http://www.cktzj.com/
- Česká unie neslyšících, z.ú. https://www.cun.cz/cs/
- Českomoravská jednota
neslyšících, http://cmjn.cz
- Český klub nedoslýchavých HELP http://www.audiohelp.cz/
- Tichý svět, https://www.tichysvet.cz
- Tichá linka, www.tichalinka.cz
- Ústav jazyků a komunikace neslyšících Filozofické fakulty Univerzity
Karlovy https://ujkn.ff.cuni.cz
- Informační
portál o světě neslyšících, http://ruce.cz/
- web se sluchovým postižením, www.kochlear.cz
- https://www.tamtam.cz
Hluchoslepé osoby
Zajímavé informace a doporučení pro komunikaci s hluchoslepými osobami naleznete na webové stránce LORM Společnost pro hluchoslepé https://www.lorm.cz/pro-hluchoslepe/komunikace-hluchoslepych/ a https://www.lorm.cz/pro-hluchoslepe/pohyb-a-orientace-hluchoslepych/ brožura Hluchoslepí mezi námi https://www.lorm.cz/legacy/HMN2/obsahCD/brozura/index.html
Literatura
Česká komora tlumočníků znakového jazyka online dostupné http://www.cktzj.com/
Česká unie neslyšících online dostupné https://www.cun.cz/cs/o-nas/
Čeština v komunikace neslyšících online dostupné http://old.ucjtk.ff.cuni.cz/cnes/index.php?key=intro
Desatero komunikace s osobami se sluchovým postižením Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR online dostupné https://www.vzp.cz/poskytovatele/informace-pro-praxi/ostatni/komunikace-s-pacienty-se-zdravotnim-postizenim/desatero-komunikace-s-pacienty-se-sluchovym-postizenim
Sluchové postižení. Informační portál pro osoby se specifickými potřebami In Helpnet.cz online dostupné https://www.helpnet.cz/sluchove-postizeni
Horáková,
R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s.
ISBN 978-80-262-0084-0
Hrubý, J.
Kolik je u nás sluchově postižených? In: Speciální
pedagogika. Roč. 8, č. 2. Praha: UK, 1998. s. 5–20.
Hrubý, J.
Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Tiché učení, 2010.
ISBN 978-80-904786-1-91.
Hrubý, J.
Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním
osudu. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1997-1998,
2 sv. ISBN 80-7216-075-32.
Krahulcová,
B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.
Neubauer,
K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha: Portál, 2007. ISBN
978-80-7367-159-4.
Novák M. Česká unie neslyšících Statistiky počtu osob se sluchovým postižením, 17.5.2017 online dostupné https://www.cun.cz/cs/blog/2017/05/17/statistiky-poctu-osob-se-sluchovym-postizenim/
Potměšil, M. Psychosociální aspekty
sluchového postižení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 197 s. ISBN
978-80-210-5184-3.
ruce. cz Terminologie, základní terminologie online dostupné http://ruce.cz/clanky/2-terminologie
Seznam kompenzačních pomůcek pro SP In: Unie, 8 a 9/2000 online dostupné http://ruce.cz/clanky/144-seznam-kompenzacnich-pomucek-pro-sp
Sluchová postižení a jejich statistika Teiresiás MUNI online dostupné https://www.teiresias.muni.cz/comin/kurz-komunikace-se-sluchove-postizenymi/sluchova-postizeni-a-jejich-statistika#2_3
Spolek uživatelů kochleárního implantátu SUKI http://www.suki.cz/kochlearni-implantat/
Strnadová,
V. Odezírání jako schopnost. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka,
o.s. 2008.
Strnadová,
V. Hádej co říkám Aneb odezírání je nejisté umění. Praha: MZ ČR, 1998. 80-85047-17-9.
Šlapák,
I. Dětská otorinolaryngologie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013, 333 s. ISBN
978-80-204-2900-1.
Tarcisová,
D. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich
komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005 222 s. ISBN 80-969112-7-9.
Zákon č. 384/2008 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů a další související zákony