Ontogenetická psychologie

KAPITOLA 6. Předškolní věk aneb Období hry

Cíle kapitoly – po prostudování tohoto textu student dokáže:

  • používat správně psychologickou (a částečně i biologickou) terminologii související s předškolním obdobím
  • rozlišit vývoj zdravého, přiměřeně se vyvíjecího dítěte ve čtvrtém až šestém roce života od abnormalit
  • vyjmenovat důležité autory zabývající se tímto obdobím a pochopit jejich pojetí
  • nahlížet na tuto etapu v lidském životě z pozice vyvíjejícího se jedince i z pozice rodičů
  • pochopit význam předškolního období pro celý další život jedince

Doporučená studijní literatura:

  • Erikson, Erik H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený: Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
  • Matějček, Zdeněk (2013). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
  • Piaget, Jean, Inhelderová, Bärbel (2007). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
  • Říčan, Pavel (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
  • Vágnerová, Marie (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

Čas potřebný ke studiu:

Odhadovaný čas k prostudování této kapitoly, zodpovězení otázek a zamyšlení se jsou 4 hodiny.

Obsah kapitoly:

  • Vymezení předškolního období
  • Kognitivní vývoj v předškolním období
  • Vývoj řečových schopností
  • Rozvoj motorických schopností
  • Sociální vývoj jako stěžejní posun v předškolním období
  • Význam hry v předškolním období