Ontogenetická psychologie

KAPITOLA 8. Dospívání aneb Na cestě od dětství k dospělosti

Cíle kapitoly – po prostudování tohoto textu student dokáže:

  • používat správně psychologickou (a částečně i biologickou) terminologii související s obdobím dospívání
  • rozlišit vývoj zdravého, přiměřeně se vyvíjecího pubescenta a adolescenta od vývoje netypického a potenciálně ohrožujícího
  • seznámit se s problematikou sekulární akcelerace
  • vyjmenovat důležité autory zabývající se tímto obdobím a pochopit jejich pojetí
  • nahlížet na tuto etapu v lidském životě z pozice vyvíjejícího se jedince i z pozice rodičů
  • pochopit význam období dospívání pro celý další život jedince

Doporučená studijní literatura:

  • Erikson, Erik H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • Janošová, Pavlína (2008). Dívčí a chlapecká identita. Praha.
  • Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
  • Macek, Petr. Adolescence (2003). Praha: Portál.
  • Matějček, Zdeněk (2013). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
  • Piaget, Jean, Inhelderová, Bärbel (2007). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
  • Říčan, Pavel (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
  • Vágnerová, Marie (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

Čas potřebný ke studiu:

Odhadovaný čas k prostudování této kapitoly, zodpovězení otázek a zamyšlení se jsou 4 hodiny.

Obsah kapitoly:

  • Základní vymezení období dospívání
  • Identita jako klíčový aspekt dospívání
  • Problematika sekulární akcelerace
  • Vývojové úkoly adolescence
  • Kognitivní vývoj v období dospívání
  • Vývoj morálního vědomí a jednání
  • Sociální vývoj v období dospívání
  • Specifické vývojové problémy dospívajících