SP4MP_ETPP Specializace: E Metody a poradenství v etopedii

Diagnostika chování

Následující blok se věnuje diagnostice chování. Studenti budou seznámeni s následujícím:

  • strukturované hodnocení problému
  • nástroje užívané pro diagnostiku chování
  • škálování
  • ABC analýza chování
  • identifikace cílů intervence
  • dlouhodobé cíle intervence 

 

Doporučená literatura: 

AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour: a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, 108 s. ISBN 1853466727.

http://www.ddu-hk.cz/prectete-si/stahnete-si - všimněte si, že Pavel Jánský vychází zejména z medicínského modelu. Dané materiály slouží ke srovnání medicínského přístupu s přístupem pedagogickým. 

  • Metodická příručka - Příručka provází procesem diagnostiky v konkrétním diagnostickém ústavu. Čtěte jej pozorně s konstruktivně kritickým přístupem. Zaměřte se na porovnání konceptu s konceptem 3P. 
  • Formuláře pro speciální pedagogickou činnost - Etopedická diagnostika. Individuální plán ambulantní péče. Pozorovací schéma dítěte při vybraných aktivitách. Skupinová terapie. Komprimovaný zip soubor, po rozbalení ve formátu Word. Porovnejte s konceptem 3P. 
  • Diagnostika pro studenty etopedie - materiál pouze pro studijní potřeby (studenti etopedie University Hradec Králové). Vztahuje se © (nekopírovat, nešířit, necitovat) -  jde o součást připravovaného studijního materiálu k publikaci. Materiál by měl studenty inspirovat ke kritickému myšlení v kontextu diagnostiky problémového chování v etopedii. Zaměřte se na porovnání tohoto konceptu s konceptem 3P. Vaše úvahy opírejte o model kvality života v dospělosti a inkluzivní perspektivu cílové skupiny. 
  • Přispějte do diskuze vašimi názory.

Průběžný úkol č. 5

  1. Vymyslete vlastní škálu k posouzení sociálního chování. Nasdílejte je do studijních materiálů. Pro inspiraci se můžete držet okruhů: Agresivita vůči vrstevníkům; podřízení se normám vrstevnické skupiny; pomoc vrstevníkům; postoj ke své pozici vůči dětem; přátelství s vrstevníky, které dítě zná; spolupracující chování s vrstevníky; vůdcovství; zralost reakcí na ostatní děti
  2. ABC analýza chování: vzpomeňte si na situaci z praxe, ve které se projevovalo nežádoucí chování dítěte. Zpracujte ji podle ABC analýzy chování. 

​Úkoly odevzdejte v jednom dokumentu do příslušné odevzdávárny.