Teorie a praxe školy

22. 2. / 1. 3.

Úvodní seminář
- na první seminář (22. 2. / 1. 3.) si prosím promyslete svou vlastní metaforu školy, tj. na základě Vašich dosavadních zkušeností a studia literatury se pokuste metaforou co nejvýstižněji charakterizovat ve svém pojetí školu, příklad: škola jako mraveniště... (dle možností a kreativity doložit metaforu fotografií, obrázkem z časopisu, vlastním obrázkem, schématem, koláží apod.)

Struktura semináře:
- seznámení s požadavky ukončení předmětu:
  • max. 1 dvouhodinová absence 
  • aktivní účast na seminářích
  • plnění dílčích úkolů
  • způsob ukončení semináře - zápočet
  • způsob ukončení přednášky - vstupní test, po úspěšném zvládnutí ústní zkouška u vyučujícího, který vede seminář, okruhy a literatura v ISu
- práce s metaforou
- historie vývoje školy 

Úkol na příští seminář (8. 3. / 15. 3.):
- V semináři budou jednotlivá historická období vývoje školy přiřazena skupinám studentů. Vašim úkolem bude toto období zpracovat na základě literatury. Dále zapátrejte v historických pramenech a pokuste se nalézt doklady o podobě školy z různých historických období. Způsob zpracování formou posteru na papír A2. 

Doporučená literatura:
​Janík, T. (2015). Škola na kruhovém objezdu aneb když se to vezme kolem a kolem... Pedagogická orientace, 25(5), 727–732. ISSN 1211-4669.  https://journals.muni.cz/pedor/article/view/4384/pdf7  
Janíková, M. et al. (2009). Základy školní pedagogiky. Brno: Paido. (Kapitola 1).
Keller, J., & Tvrdý, L. (2008). Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Slon.
Walterová, E., et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. díl. Brno: Paido. (Kapitola 1).