Poradenství a poradenský proces
Poradenství a poradenský proces
·
Základním kamenem pro komunikaci v sociální
práci je rozhovor
·
Poradenský rozhovor a proces prodělal mnoho změn
a integroval do sebe celou řadu nových disciplín a filozofických pojetí
·
Do poradenství se prolínají také společenské a
ekonomické faktory
·
Poradenství v sociálních službách
v sobě zahrnuje nezbytný požadavek na sociální práci
o
Poskytování základního sociálního poradenství
(musí všechny registrované sociální služby)
o
Rozdílná je potom služba odborného sociálního
poradenství
·
Od cílové skupiny se odvíjí způsoby a metody
poradenského procesu
o
Poradenský proces slouží k tomu, aby došlo
k odhalení, vysvětlení, zmírnění a řešení sociálních problémů
·
Základní
a odborné sociální poradenství dle zákona o sociálních službách
Poradenský proces
o Vztah
klient – poradce
- Aktivní vs. Pasivní
- Aktivní spolupráce vs. Konzumace péče
- Direktivní přístup vs. Nedirektivní přístup
o
Direktivní
- zodpovědnost za případ je v rukou poradce
- strukturuje řešení
- strukturuje jednotlivá setkání
- tendence k mocenské asymetrii vztahu
o Nedirektivní
- poradce jako katalyzátor procesu řešení
- pomáhá najít a projevit skrytý potenciál
- provází
- pomáhá klientovi vyjasňovat alternativy
- zodpovědnost za výběr a zvolenou cestu zůstává klientovi
- tendence k mocenské symetrii vztahu
Role poradce
o
spíše katalyzátor než řídící síla
o
spíše umožňuje a ulehčuje změnu, než ji sám
vytváří a dělá
o
pomáhá klientovi uvědomit si skryté možnosti pro
konstruktivní změnu sebepojetí i vztahů k okolí
Role klienta
o
podílí se na analýze problému
o
snaha lépe poznat sebe sama, své motivace,
okolnosti a kauzalitu svého chování, své situace
o
hledá nový systém fungování
o
klient není degradován na osobu neschopnou
převzít zodpovědnost za změnu
o
vztah není o manipulaci, ale o povzbuzení
schopnosti sám řešit problémy (odolnost)
o
aktivizace vlastních schopností
- poradenský vztah nevede ke konzumaci péče
Základním nástrojem poradce je on SÁM.
o
Proto je potřebná důkladná znalost svých potenciálů
a limitů
o
terapeutické a experienciální
(sebezkušenostní)výcviky pro vychovatele, speciální pedagogy, psychology)
Úkol:
1.
napište 20 důležitých vlastností a charakteristik,
které by mít měl a nebo naopak neměl
2.
skupinový inventář - společně je seřaďte od té
nejdůležitější po nejméně důležitou
3.
individuální cvičení – nebude se zveřejňovat
a. každý sám pro sebe vybere 10 svých pozitivních i negativních charakteristik a zakreslí je do „koláče“, přičemž velikost jednotlivých výsečí bude představovat poměr dané vlastnosti v rámci vaší osobnosti
4. zamyslete se, jak vás tyto vlastnosti mohou ovlivňovat při práci s klientem.
Literatura
Gabura, J.;
Pružinská, J. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese: Psychoterapeutické kapitoly pro
sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 1997
http://www.benepal.cz/files/project_5_file/Poradensky-proces.pdf