Jazykový rozbor 2

Týden 1

Požadavky

- docházka: účast na semináři povinná, tolerována 1  absence

- domácí příprava: úkoly a cvičení dle interaktivní osnovy v Isu; vypracovaná cvičení budou rozebírána na semináři

- požadavky na ukončení: test - stylistický rozbor analogický rozborům procvičovaným v semináři (80 % pro udělení zápočtu)

Literatura:

HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001.
KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001
UHER, František a Helena KNESELOVÁ. Nauka o tvoření slov. Tematické okruhy a cvičení. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 1999.
ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996.
GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 2003


Jazykový rozbor

- tradice

- komplexní (ale výběrový), analyticko-syntetický; zaměřený na jevy jak systémové, tak řečové

- spíše psané texty; různé typy textů

- živé, autentické texty

- návaznost rozborů na cvičení stylizační, konstrukční

Zahrnuje:

- identifikaci komunikační situace a úvodní charakteristiku textu

- rozbor syntaktický

- rozbor lexikální a slovotvorný

- rozbor slovnědruhový a tvaroslovný

- rozbor zvukové a grafické stránky

- stylovou charakteristiku textu

"Ve větě je jazykový prostředek jakoby v průsečíku různých plánů (systémů) jazyka: tvaroslovného, lexikálního, zvukového atd. S nadsázkou lze říci: v každé větě je celá mluvnice." (J. Jelínek 1972)