Týden 1
Požadavky
- docházka: účast na semináři povinná, tolerována 1 absence
- domácí příprava: úkoly a cvičení dle interaktivní osnovy v Isu; vypracovaná cvičení budou rozebírána na semináři
- požadavky na ukončení: test - stylistický rozbor analogický rozborům procvičovaným v semináři (80 % pro udělení zápočtu)
Literatura:
HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001.
KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001
UHER, František a Helena KNESELOVÁ. Nauka o tvoření slov. Tematické okruhy a cvičení. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 1999.
ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996.
GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 2003
Jazykový rozbor
- tradice
- komplexní (ale výběrový), analyticko-syntetický; zaměřený na jevy jak systémové, tak řečové
- spíše psané texty; různé typy textů
- živé, autentické texty
- návaznost rozborů na cvičení stylizační, konstrukční
Zahrnuje:
- identifikaci komunikační situace a úvodní charakteristiku textu
- rozbor syntaktický
- rozbor lexikální a slovotvorný
- rozbor slovnědruhový a tvaroslovný
- rozbor zvukové a grafické stránky
- stylovou charakteristiku textu
"Ve větě je jazykový prostředek jakoby v průsečíku různých plánů (systémů) jazyka: tvaroslovného, lexikálního, zvukového atd. S nadsázkou lze říci: v každé větě je celá mluvnice." (J. Jelínek 1972)